Чим журналістика рішень корисна для аудиторії та для медіа.
Згідно з дослідженням Центру контент-аналізу тих новин в онлайні-медіа, які викликають негативні емоції у 4 рази більше ніж, таких що викликають позитивні. Здається, обов’язком журналістів є попереджати про загрози: кризи, тероризм, злочинність, забруднення. Проте одну і ту ж інформацію можна подати різними способами. Можна написати, що трапилось самогубство, а можна розповісти, що треба робити, щоб самогубства не траплялись – це і є журналістика рішень.
Рішення – це не хороші новини
Якщо зосередитися на традиційному підході і висвітленні існуючих проблем, то поза зоною інформаційної видимості лишаються важливі ініціативи, які надають допомогу чи підтримку. Журналістика рішень змінює фокус історій і пропонує варіанти вирішення проблем, а також обґрунтування того, чому і як рішення може працювати чи не працювати в деяких випадках.
Ідея журналістики рішень полягає у розширенні погляду на проблеми. Цього вдається досягти завдяки конструктивному аналізу ситуації, розгляду її з різних ракурсів, пошуку аналогічних ситуацій в інших регіонах, містах, країнах. Це можуть бути історії як про силу, так і про слабкість, як про успіхи так і про невдачі, як про корупцію так і про боротьбу з нею. Обов’язковим елементом є висвітлення контексту, щоб аудиторія мала справедливу, точну картину світу. Журналістика рішень менш орієнтована на скандали, конфлікти, не перебільшує кількість негативу, не має на меті викликати бурхливі емоції.
Однак щоб написати історію у напрямку журналістики рішень не достатньо замовчувати негаразди: уникати інформації про ДТП, вбивства, пожежі й катастрофи, змінювати заголовки на штучно оптимістичні. Необхідно:
- дотримуватись стандартів журналістики й розповідати всю інформацію;
- пропонувати рішення незважаючи на їхню ефективність;
- показувати контекст ситуації, який може допомогти іншим відреагувати;
- розповідати про всі ризики та уникати перебільшеної похвали існуючих рішень.
Якщо дотримуватись цих правил, то локальну методику для вирішення проблеми зможуть застосовувати деінде. Наприклад, полтавське видання ЗМІСТ має розділ на сайті присвячений журналістиці рішень. Тут зібрані історії з різних українських міст, до яких можна звертатися при вирішенні актуальних для Полтави проблем.
Який вплив має журналістика рішень
Публікації на основі рішень мають позитивний соціальний вплив, привертають увагу аудиторії та дають їй впевненості у своїх силах щось змінити. За даними дослідження Center of media engagement, конструктивний підхід до журналістики допомагає медіа покращити відносини з аудиторією. Якщо історія містить основні компоненти журналістики рішень (проблема, рішення, реалізація, результати, розуміння), вона зможе:
- підвищити наміри читачів брати участь у житті своєї громади;
- викликати інтерес читачів до проблеми та бажання дізнатись про неї більше;
- сприяти оптимістичному настрою читачів;
- показати, що існують способи ефективного вирішення проблем;
- до того ж, читачі з більшою ймовірністю відреагують на таку статтю у соцмережах.
Журналістика рішень може бути хорошим інструментом для залучення аудиторії. Видання «Редакторський портал» розповіло історію про те, як луганська районна газета «Сільські Новини» залучила аудиторію та створила матеріали на основі прийнятих громадою рішень. Досвід «Сільських Новин» повторило ще 10 газет.
Водночас журналістика рішень не протистоїть іншим видам журналістики. Вона не вимагає повної зміни роботи редакції, медіа можуть інтегрувати цей формат у свої щоденні новини, він може працювати як окремий розділ сайту. Наприклад, видання «Бабель» має рубрику «Користь» з поясненнями того, що відбувається, і практичними порадами. У видання «Заборона» є рубрика «Фічер», тут можна знайти текст про проблеми декомунізації і як їх розв’язувати – на прикладі пам’ятника тачанці в Каховці. Видання «Хмарочос» окремої рубрики для таких публікацій немає, проте публікації з рішеннями на сайті можна знайти, наприклад, текст «Про дискримінацію за віком при прийомі на роботу. Як із цим боротися?».
Чому краще створювати історії на основі рішень
Незалежно від того, про що журналісти розкажуть сьогодні, завжди є питання перспективи: як новини вплинуть на світ в якому ми живемо. Пандемія підкреслює необхідність журналістики рішень: у березні цього року 25 % новин в регіональних ЗМІ були про коронавірус. Весь світ стикається з одними й тими ж проблемами, люди шукають інформацію про вакцини, профілактику, поширення, не знають, як жити й працювати в умовах карантину. Громади швидко вигадують інноваційні рішення, тому журналістам потрібно так само швидко їх поширювати, один зі способів — через журналістику рішень.
Традиційна журналістика сфокусована на питаннях – хто, що, де, коли й чому. У читачів залишається відчуття безпорадності, якщо вони не знають що робити з цією інформацією. В журналістиці рішень з’являється питання «що далі?».
Основна відмінність журналістики рішень від інших видів в тому, щоб повернути рівновагу до новин та відгородити журналістику від зайвої сенсаційності, негативу та зосередженості на проблемах. Британська дослідниця Джоді Джексон у своїй книзі «Ми те, що ми їмо» показала, що надмір негативу в новинах створює спотворену та шкідливу картину світу. Отож в умовах пандемії потрібен баланс, щоб знизити паніку.
Журналістика рішень у світі та в Україні
Є десятки організацій, які прагнуть поширювати журналістику рішень. Розповімо про деякі з них.
Американська організація Solutions Journalism Network об’єднує журналістів, щоб навчити їх співпрацювати між собою і має місію зробити журналістику рішень частиною основних випусків новин. Також SJN розробила декілька навчальних курсів з журналістики рішень, які будуть корисні студентам, викладачам та редакторам видань. На сайті можна знайти базу даних в якій зібрано публікації у напрямку журналістики рішень зі 173 країн світу. Організація створила свою групу у фейсбук для того, щоб прихильники журналістики рішень могли обмінюватись ідеями й створювати міжнародні проєкти.
Британська організація Constructive Journalism Project розробляє навчальні програми з журналістики рішень, підтримує дослідження щодо впливу журналістики, а також консультує медіа.
Данський інститут Constructive Institute організовує всесвітні конференції з конструктивної журналістики, допомагає журналістам та новинним організаціям впроваджувати журналістику рішень та надає стипендії на навчання в Стенфорді та Гарварді.
Французька організація Reporter d’Espoirs просуває новини, що висвітлюють ідеї та роботу людей, які служать інтересам суспільства та транслює їх в медіях з якими співпрацює. Чеський навчальний центр для журналістів з Центральної Європи Transitions підтримує школи журналістики та університети для інтеграції журналістики рішень у їхні навчальні програми.
В Україні деякі регіональні та загальнонаціональні видання просувають журналістику рішень у своїх публікаціях (влучні приклади можна глянути тут). Цей напрямок підтримують також Антикризовий медіацентр, Lviv Media Forum, Національна спілка журналістів України, Інститут масової інформації – на їхніх сайтах є можливості для навчання і стипендії. «Інтерньюз» регулярно проводить тренінги та дає стипендії на створення матеріалів у напрямку журналістики рішень. А Lviv Media Forum запустив Media Emergency Fund — програму фінансової підтримки регіональних медіа у виготовленні репортажів, аналітичних текстів, подкастів, відеоісторій, інтерв’ю чи мультимедійних історій, спрямованих на збільшення громадської солідарності та активності.
Головне зображення Debby Hudson
Джерело: MediaLab