Більшості з нас все ще бракує цифрової інфраструктури для спілкування з людьми, які живуть по сусідству. Незважаючи на свій успіх у деяких розвинених країнах, гіперлокальні соціальні мережі не є складовою більшості місцевих громад. nebenan.de – перша в Німеччині гіперлокальна комунікаційна платформа, до якої входять понад 5000 активних спільнот. Вони об’єднують сусідів як в Інтернеті, так і в режимі офлайн. nebenan.de – цікавий приклад моделі для вивчення, адже може бути використаний для розвитку громад в Україні, надавши їм силу гіперлокальної комунікації для збільшення соціального капіталу.

Сучасні соціальні мережі, такі як Facebook, Twitter та LinkedIn, багатьом з нас допомагають підтримувати зв’язок з родиною, друзями та колегами, де б вони не проживали. Проте цих вже звичних сервісів недостатньо для зв’язку з сусідами, які є однією з найважливіших сфер нашого соціального життя. Навіть у наш гіперпов’язаний вік, у багатьох жителів міст все ще немає простого способу цифрового спілкування з іншими людьми, які мешкають по сусідству. Незважаючи на успіх у деяких розвинених країнах, гіперлокальні соціальні мережі та надійні цифрові комунікаційні інфраструктури поки що не стали зручним сервісом для більшості районів та міст. Щоб подолати цей розрив у Німеччині, ми з колегами заснували nebenan.de, першу в країні гіперлокальну комунікаційну платформу, до якої сьогодні входить понад 5000 активних громад, які об’єднують сусідів. nebednan.de варто вивчити іншим, особливо в країнах, що розвиваються, щоб використати силу гіперлокальної комунікації для збільшення соціального капіталу.

Що таке nebenan.de і як він працює?

Сервіс nebenan.de ми запустили два роки тому, щоб забезпечити кожному району Німеччини закриту та приватну платформу, подібну до соціальних мереж, доступ до якої мали б тільки сусіди. А щоб у цій онлайн-спільноті сусіди були реальними, ми встановили обов’язкову вимогу для потенційних учасників – підтвердити свою адресу та увійти зі своїм справжнім ім’ям.

Для залучення нових кварталів на платформу nebenan.de співпрацює з місцевими лідерами. Далі, перші 10 сусідів з одного кварталу, які реєструються в мережі, визначають його назву та географічну локацію. Після того як ініціатори залучать ще десять жителів, і ті пройдуть процедуру реєстрації та перевірки місця проживання, «двері» спільноти фактично відкриваються, і мережа nebenan.de збільшується. До слова, більшість інтернет-кварталів налічують 3000-5000 домогосподарств, що знаходяться в межах пішої досяжності.

Ставши повноправним членом мережі сусідів, громада отримує цілий набір інструментів для свого органічного розвитку, адже nebenan.de допомагає долати “проблему порожніх кімнат”. Функції платформи подібні до функцій великих міжнародних соціальних мереж (публікації, приватні повідомлення, події, групи тощо). Але nebenan.de не використовує жодних алгоритмів для фільтрування чи розстановки пріоритетів змісту; натомість надає можливість користувачам самостійно визначати, що є найважливішим, оскільки найактуальніші публікації (і реакції) завжди подаються у хронологічному порядку. Тож найжвавіші дискусії та події, що представляють найбільший інтерес, вищі за рівень, який користувачі вважають менш важливим.

Платформа дозволяє використовувати ресурси сусідів, тобто працює за принципом краудфандингу

Вплив nebenan.de

Протягом двох років nebenan.de поєднав понад 5000 жвавих спільнот сусідів по всій країні – від Берліна до найменшого села. Маючи більше мільйона сусідів, які працюють у своїх місцевих громадах, nebenan.de зараз є найбільшою платформою сусідської солідарності в Європі. Під час реєстрації кожен новий учасник заявляє, чим готовий поділитися зі своїми сусідами, наприклад, позичити свердлильну машину або викладати німецьку мову для людей, які нещодавно прибули. Завдяки цьому платформа дозволяє використовувати ресурси сусідів, тобто працює за принципом краудфандингу. На відміну від інших соціальних мереж, nebenan.de не страждає егоцентричною самопрезентацією, нарцисизмом та анонімним популізмом, а навпаки, виховує культуру поваги, спільності та солідарності. За фальшивими іменами ніхто не ховається, а обмежений доступ перешкоджає спаму та шахрайству.

Існує три простих правила, які визначають культуру громади: бути ласкавим, чесним та корисним. Кожен користувач може повідомляти про публікації, що порушують ці правила. Якщо за короткий час повідомлення надходять від декількох користувачів, публікація автоматично блокується, і служба підтримки клієнтів зв’язується з автором, щоб уточнити мотивацію поста. Саме цей механізм зворотного зв’язку та тимчасового блокування допоміг вирішити більшість конфліктів, які виникали на початковому етапі.

Оскільки nebenan.de пов’язує всіх жителів одного мікрорайону – це не просто заміна однієї технології іншою або переосмислення вже існуючих інструментів. Місцеві сусідські мережі об’єднують людей, які живуть в безпосередній близькості, але які, можливо, ніколи не знайомились. Платформа активно зменшує бар’єри, які можуть перешкоджати добросусідським контактам, та формує соціальний капітал, створюючи безпечний громадський простір, де можуть зв’язуватися люди різних поколінь, різного культурного та соціального походження.

Простий механізм зворотного зв’язку та тимчасового блокування допоміг вирішити більшість конфліктів, які виникали на початках

Важливість офлайн-діяльності

Кілька досліджень показують, що квартали, де зв’язки між людьми розвинені сильніше, мають більший соціальний капітал, оскільки сусіди краще знають і легше довіряють один одному. Ці мікрорайони є більш безпечними та здоровими місцями, і позитивно впливають на освіту дітей. У той же час онлайн-взаємодія є лише інструментом, а не самоціллю.

Ми прагнемо зробити світ таким, де люди ідентифікуються з місцем проживання та взаємодіють зі своєю місцевою громадою, зміцнюючи особисті стосунки та досягаючи спільних цілей. Для цього Фонд nebenan.de підтримує ініціативи районів та офлайн-мережі через Німецьку премію сусідства, яка щороку нагороджує видатні місцеві ініціативи з призового фонду, що перевищує 50 000 євро на рік. Фонд також допомагає цим ініціативам ділитися своїми знаннями та тиражувати свої моделі в інших районах, підключаючи їх до найбільш залучених сусідів онлайн-платформи, чисельність яких на сьогоднішній день перевищила 10 тис. Крім того, фонд започаткував і 25 травня вже провів перший День добросусідства Німеччини. Завдяки цим та іншим виїзним заходам фонд намагається охопити людей, яким не вистачає технологічних навичок, та включити їх до своїх місцевих мереж.

Масштабування та фінансова стійкість

Ми пройшли довгий шлях з часу свого заснування в червні 2015 року. Нам довелося долати незліченні випробування майже кожен день. На початку ми дізнавалися, як створити критичну масу користувачів за короткий проміжок часу. Лише завдяки швидкому прототипуванню та масштабному тестуванню за методом A-B ми знайшли той секретний інгредієнт, який є необхідним для створення сусідства і має розумну ціну. Наступним кроком стало масштабування цього рішення – і перехід від 6 до 600, а потім і до 6000 районів протягом двох років. А тепер ми запитуємо себе: як цю ідею можна перенести з Німеччини в інші європейські країни.

Друге актуальне питання – як знайти стійку бізнес-модель, яка дозволить не лише оплачувати наші рахунки, але й дасть можливість зміцнити нашу соціальну місію. Тому незабаром ми почнемо тестувати моделі freemium з нашими користувачами (де основна послуга, яку ми надаємо сьогодні, залишиться безкоштовною, але користувачі зможуть перейти на преміум-акаунт для додаткових функцій). Відповідно, ми хочемо долучити місцевий бізнес та постачальників послуг до розділу «підтримайте місцевого дилера» – адже вони, на нашу думку, є невід’ємною частиною жвавих районів. Ми прагнемо, щоб вони отримали можливість гіперлокального спілкування з випадковими клієнтами. Допомагаючи їм оцифрувати свою гіперлокальну рекламу, ми прагнемо розширити їхні можливості у боротьбі з великими інтернет-магазинами. Знову ж таки, ми починаємо з нуля, і тому готові до навдач, виправлень, нових тестувань і наступних покращень. Це типовий рецепт старту на порожньому місці.

Існує три простих правила, які визначають культуру громади: бути ласкавим, чесним та корисним.

Чи зможе nebenan.de працювати в країнах, які розвиваються?

В деяких країнах, які розвиваються, багато місцевих громад та міських кварталів дуже добре пов’язані як в Інтернеті, так і поза ними. Наприклад, сусіди в Чилі створили групи WhatsApp для координації дій у надзвичайних ситуаціях на кшталт землетрусу. І це лише один з багатьох прикладів. Так, у містах, які розвиваються, спеціально створені цифрові інструменти можуть покращити здатність сусідів встановлювати зв’язки та спілкуватися, тим самим розвиваючи соціальний капітал та будуючи довіру. Тож щоб працювати, наприклад, в Кенії, Філіппінах чи в Чилі, nebenan.de потрібно буде лише виконати невеликі мовні адаптації. А от справжньою проблемою може стати пошук правильних інструментів гіперлокального маркетингу та методів партизанського маркетингу для виявлення місцевих лідерів та досягнення критичної маси за встановлений період часу. Але, гадаю, використовуючи соціально-підприємницьке ітерактивне тестування та навчання, ми зможемо розв’язати цю проблему.

Важливість цифрової інфраструктури, яку може використовувати (міський) громадянин для самоорганізації, побудови місцевої громади та дій громадянського суспільства, не можна переоцінити. Це ще більше вірно в часи, коли величезні міжнародні комунікаційні компанії та авторитарні режими загрожують свободі слова в цифровій сфері. У наших інтересах продовжувати впроваджувати інновації для безпечного, приватного, цифрового спілкування між громадянами. Особливо для тих, хто живе разом – двері до дверей.

Автор – Мікаел Воллманн (Michael Vollmann), переклад «Редакторський Портал»

Оригінальний текст опублікований тут: https://www.urbanet.info/hyperlocal-neighbourhood-networks/