Проєкт «Право знати», який наша команда втілювала у 2023 році, став, безумовно, одним з найбільш вдалих для нас і, водночас, одним з найбільш корисних для нашої авдиторії. Уся команда ТВ-7 отримала велику мотивацію робити ще більше для наших глядачів, якими, переважно, є внутрішньо переміщені особи, екс-мешканці Маріуполя. І ми охоче ділимося нашими надбаннями з цього проекту, сподіваючись, що вони допоможуть і іншим редакціям бути корисними для своїх авдиторій та громад.
Ми щодня виробляємо контент для переселенців, тож маємо можливість відслідковувати їхні реакції та коментарі на ту чи іншу тему чи проблему, з якою вони стикаються. У коментарях, які вони додають до новин і тем, ми бачимо як запитання, так і невдоволення діями влади або чиновників. З агресивних коментарів можемо оцінити, наскільки авдиторія невдоволена, або з якими найгострішими проблемами стикається наразі.
Саме так ми виокремили найбільш чисельні запити щодо неможливості та неефективності тих механізмів та дій, які декларує держава, бо шаблонні підходи до проблем ВПО працюють вибірково. І склали для себе чітке розуміння того, на яких темах нам потрібно сконцентруватись, щоб виконати своє головне завдання – допомогти конкретній людині чи групі людей вирішити особисті задачі, пов’язані з відновленням їхнього зруйнованого життя, у всіх напрямках: соціальному, юридичному, психологічному тощо.
Проблема, яку ми вирішували
Основним завданням для себе ми обрали структурувати інформацію та надати її в зручному для авдиторії вигляді. Оскільки наша авдиторія складається, переважно, з ВПО, ми сфокусувались на виготовленні відеоматеріалів, які надають покроковий механізм вирішення хвилюючих питань у вигляді 5 графічних відеороликів та текстових розшифровок до них. Також ми планували збільшити залучення авдиторії шляхом виготовлення інструкцій з елементами графіки, які будуть спонукати переглянути наші матеріали і поділитись цією інформацією зі знайомими та друзями. Таким чином ми намагались налагодити діалог з авдиторією та збільшити кількість тих, хто слідкує за нашими акаунтами в соціальних мережах.
Щоб допомогти – потрібно серйозно попрацювати з інформацією
В кожному ролику ми намагались надати покроковий механізм вирішення одного питання. Для цього ми ретельно вивчали законодавство, комунікували з представниками державних установ, ставили додаткові питання, навіть надавали декілька варіантів дій за схемою: «Якщо – то». Ми працювали командою, обробляли велику кількість інформації з різних джерел, бо розуміли, що одній конкретній людині, конкретному переселенцю, розібратись в масиві законів, постанов, джерел дуже важко, і це потребує багато часу. Тому найбільшим нашим результатом стало акумулювання цих даних та викладення їх у зрозумілому та зручному форматі.
Ми працювали командою, обробляли велику кількість інформації з різних джерел, бо розуміли, що одній конкретній людині, конкретному переселенцю, розібратись в масиві законів, постанов, джерел дуже важко, і це потребує багато часу
Ми виготовили та поширили 5 відеороликів, які додалися до раніше вироблених нами. Тож загалом маємо вже 15 таких матеріалів. Ми висвітлювали наступні теми:
Ролик 1: Безкоштовні медичні послуги для внутрішньо-переміщених осіб та як їх отримати
Ролик 2: Психологічні аспекти у виборі нової професії та практичні знання, як скласти резюме та презентувати себе
Ролик 3: Як отримати статус безробітного і на яку підтримку можна розраховувати від держави?
Ролик 4: Пенсія за кордоном та в окупації
Ролик 5: Підтвердження права власності на нерухоме майно. Як відновити документи у випадку втрати.
Теми, які ми обрали, знайшли відгук у нашої аудиторії, оскільки на підготовчому етапі ми спирались саме на потреби та запитання, які є важливими для людей. Щоб створений нами контент побачило якомога більше тих, для кого він створений, ми провели рекламну кампанію з просуванню проєкту на Youtube каналі. Це допомогло збільшити кількість переглядів нашого контенту у 2 рази. Додався 361 новий підписник, а кількість унікальних глядачів збільшилась на 50%.
Виявилось, що будь-яка тема не є вичерпною
Під час виконання проєкту у команди вже був певний досвід, тому і теми для роликів, і пошук та комунікація зі спікерами, і написання текстів не викликало особливих труднощів. Проте виявилось, що будь-яка тема, яку ми висвітлювали, не могла бути вичерпаною в одному матеріалі. Наприклад, під час виготовлення ролику про відновлення документів на нерухоме майно, ми з‘ясували, що наша аудиторія неодноразово стикалась з шахрайськими діями. Людей намагались ошукати, вимагали гроші, в тому числі за послуги, які є або взагалі безкоштовними, або насправді коштують набагато менше, ніж за них просили. Ми торкнулись цієї теми, але вона не була повністю розкритою, тому що зробити це в межах вже обраної тематики ролику було неможливо.
Наша аудиторія неодноразово стикалась з шахрайськими діями. Людей намагались ошукати, вимагали гроші за послуги, які є або взагалі безкоштовними, або коштують набагато менше, ніж за них просили.
Щось подібне відбувалось під час нашої роботи майже з кожною темою. Ми з’ясовували подробиці, читали відгуки і розуміли, якими можуть бути наступні теми, що цікавлять нашу авдиторію. Хоча, мабуть, слово «цікавлять» не відображає реального стану речей.
Ще раз нагадаю, що наша авдиторія – це ВПО зі сходу України. Вже пройшло близько двох років з початку повномасштабного вторгнення, і кожен день ми робимо контент саме для них або про них. Нажаль, можемо констатувати, що у суспільстві складається хибне уявлення про процеси, які відбуваються з внутрішньо переміщеними особами. Підтримка від держави жодним чином не покриває їхні потреби, дому в них немає, і повернутися до своїх рідних окупованих міст вони не можуть. Вони живуть надією, яка тане кожного дня через продовження війни і окупацію. Багато хто з них вже почав нове життя в громадах тимчасового перебування. Що це означає? Хтось знайшов роботу, хтось намагається опанувати нову професію. Але все це не дає їм ні можливості, ані бажання забути ті жахи, з якими вони стикнулися, радіти елементарним речам. Вони виживають, донатять і при цьому борються: за виживання, зі своїми страхами, і часто з державними установами. Тому ми плануємо продовжувати наш проєкт не з цікавості, а з необхідності підтримки таких людей.
Наші висновки, якими варто поділитися
Серед факторів нашого успіху можемо виділити наступні:
– Висока мотивація команди та зацікавленість у виконанні проекту через тісний зв’язок з авдиторією. Ми маємо ті ж самі проблеми і розуміємо біль наших глядачів. До того ж ми фактично єдине ЗМІ, яке активно працює з аудиторією Маріуполя та Донецької області.
– Ретельність у виборі тем та прискіпливість у їхній реалізації. Ми ретельно підійшли до збору інформації і змогли впоратися з великою кількістю різних даних та повідомлень, часто неоднозначних та плутаних, відділити неправдиві відомості від реальних, визначити подробиці та уникнути узагальнення.
– Активна співпраця нашими партнерами. Вони також очікували продовження роботи над проєктом, оскільки їхня авдиторія активно відгукнулась на попередні ролики і вони отримали задоволення від роботи та показники збільшення аудиторії, які їх задовольнили.
А ще хочемо привернути вашу увагу, що під час роботи редакції у вигнанні сталися колосальні зміни. Майже вся команда проєкту зі сходу України, більша частина – з Маріуполя. Під час повномасштабного ми втратили всю матеріально-технічну базу, і після того як вижили та евакуювались, розпочинали роботу маючи один комп’ютер, одну фотокамеру та особисті смартфони. Завдяки донорській підтримці ми змогли відновити всю технічну складову редакції, орендувати офісне приміщення, налагодити роботу знімальних груп у Києві, Запоріжжі, Дніпрі та Львові. Ми виготовляємо та розміщуємо на своїх цифрових ресурсах різнопланові інформаційні відеоматеріали та повноцінні випуски новин про актуальну ситуацію як на фронті, так і в тилу, фільмуємо історії людей, які постраждали від військової агресії росії, багато уваги приділяємо інформуванню про центри надання підтримки, виготовляємо різножанрові проєкти, спростовуємо фейки та робимо інший соціально важливий контент.
Ми маємо стратегію розвитку, контентну політику на наступний рік та, незважаючи на труднощі, мотивовану та згуртовану команду. Цього року ми розробили комерційну стратегію, але втілити її не змогли, бо бізнес на сході України зараз не має можливості витрачати кошти на рекламні компанії. Однак ми змогли підняти рівень професіоналізму працівників відділу продакшену, і сподіваємося, що стратегія 2024 року спрацює в частині виготовлення відеоматеріалів на замовлення, тож ми зможемо отримати додатковий прибуток від цього напрямку, якщо наші розрахунки правильні.
Переоцінити донорську підтримку 2023 року неможливо. Завдяки участі в грантових проєктах ми продовжуємо свою роботу, тримаємо більш-менш стабільну фінансову ситуацію та команда нашого медіа має психологічно більш стабільний стан. Дякуємо усім за підтримку. Разом – до перемоги!
АВТОРКА: Дробот Ганна, керівниця комерційного відділу ТОВ “Телерадіокомпанія “ТВ- 7”.
Публікація підготовлена в рамках проєкту Української Асоціації Медіа Бізнесу (УАМБ) «Підтримка місцевих незалежних ЗМІ в Україні під час війни». Цей проєкт реалізується УАМБ в рамках загальної стратегії ЮНЕСКО для сектору комунікації та інформації в Україні, що фінансується Японією. Її зміст є виключною відповідальністю Української Асоціації Медіа Бізнесу та не передбачає висловлення будь-якої думки з боку ЮНЕСКО.