Марина Колесникова – не футуролог, але людина з хорошою бізнес-історією – говорить про майбутнє. Засновник діджітального агентства AMS ділиться думками про те, як часи короновіруса вплинуть на бізнес і кожного з нас.
Марина, короновірус – це час «хана» для бізнесу?
Ні звичайно! Якщо ми зараз не будемо щось робити, ми втратимо можливості для наших бізнесів. Спілкування з людьми, які пов’язані з фінансами, давало зрозуміти, що останні півтора року світ був на порозі економічної кризи. І ось – коронавірус, він став детонатором великої світової кризи. Так, повторююсь зі словом «криза», але вона є. Ситуація буде незрозумілою від кілька місяців, до півроку. Може і довше, але бізнеси будуть розгортатися і вчитимуться жити з цією ситуацією. Пройде перша паніка, і почнуться кроки до виходу з проблематики. У ці кілька місяців бізнесам важливо прийняти правильні рішення, важливо розуміти, як розвиватися далі.
Ваш рецепт?
Ця криза точно змінить взаємозв’язок із споживачем, змінить логістику. Світ, в принципі, вже готовий до більшої діджіталізаціі. Багато бізнесів вже з нею познайомилися – деякі пощупали, деякі трохи далі від цього, але розуміння є, що ми всі туди переходимо. Коронавірус зараз змушує весь світ бути на дистанції. У тому числі продавця і споживача. І важливо, як бізнеси зможуть підлаштуватися під цю дистанционность. І щодо B2C, це очевидно, але і В2В теж.
А потім вірус піде – і …
Дивіться, відкату після цієї кризи не буде. Може ця фраза буде дуже голосно звучати, але, на мій погляд, коронавірус став детонатором для ослаблення епохи офлайн. І ті, хто зараз проігнорують діджіталізацію, перехід в E-com, вони точно втратять.
Час відходу з оффлайна?
Так. E-com зараз це основа бізнесу. Як для В2С, так і для В2В рішень. Наші продажі, наш зв’язок зі споживачем. Хтось буде це ігнорувати і займатися іншими речами, наприклад, стискуванням, економією. Так, і це теж потрібно на якомусь етапі. Але якщо займатися цим більше, ніж розвитком, ви точно програєте в майбутньому. Бізнес, який побудований на онлайн-продажах, на дистанційній взаємодії зі споживачем, зараз почувається нормально. А для офлайн-бізнесів, які в онлайн не надто поспішали, зараз час для розвороту, повороту, називайте як хочете. Прийшов час, коли в онлайн піти не можна, а потрібно. Комусь щоб прискоритися, розвивати свій бізнес, а комусь, щоб зустріти свого споживача і сказати: «Привіт, дорогий, я вже там же, де і ти». Мовляв, дивись, я готовий, давай дружити і на цій території.
А що на цій території?
Нові ніші споживання, нові категорії. Люди, які вже по-іншому приймають рішення. Коронавірус зараз, як сигнал. Всі зараз будуть видалені від місць прийняття рішень, офлайн плавно перейде в онлайн. І це, здавалося б, тимчасове рішення перейде в базове рішення. У людей зміниться система споживання, і важливо під цю систему підлаштуватися.
Наприклад, ми зараз закінчуємо В2В рішення для одного з шоколадних брендів, яке точно не лежало на поверхні, але допомогло знайти велику нішу нових дрібнооптових споживачів і працювати з ними не просто для збільшення продажів, але і з точки зору маркетингу формуючи у них новий стиль споживання і отримуючи зворотний зв’язок. І все це онлайн.
Приклади?
Один з яскравих прикладів – аптеки. Їх як би 2-3 в кожному будинку, але якщо копнути в онлайн, що там відбувається – а нічого не відбувається.
Будуть мінятися глобальні логістичні ланцюжки. Вже зараз можемо прогнозувати, що не менше 15-20 відсотків піде в онлайн. Ну ось задумайтеся, чого вам не вистачає. Ми за останній рік зробили кілька рішень для FMCG компаній в В2В, і за деякими прям дивовижні результати, не очікували настільки успішних кейсів. Як приклад, фарма, з якої ми щільно працюємо. Вона молодець, а аптечні мережі – поки ні. Їм потрібно діджіталізовуватися швидше і активніше. Так, є питання доставки деяких препаратів, яка зараз заборонена, але сподіваюся сьогоднішня ситуація прискорить ці рішення і на державному рівні. Держава ніби як висловлює зараз готовність допомоги бізнесу.
В цілому, маркетинг – ужиматися?
Стискуючись, ми скорочуємо власні ринки. Свої можливості. Я чула дуже багато, що в період кризи і пандемії споживання акцентується на найнеобхідніших товарах. Не погоджуся. Хайп з приводу гречки і туалетного паперу пройде. Але люди більше часу проводитимуть в інтернеті і значимість інформації там зросте. Люди будуть жити онлайн, і давайте зробимо це життя зручніше. Бізнеси, які зможуть донести себе онлайн переконливіше, яскравіше і потрапити в аудиторію, такі бізнеси виграють. Велкам to the digital.