Після карантину виживуть лише найсильніші українські ЗМІ, які запропонують якісну журналістику.

Оголошений українським урядом карантин через коронавірус прискорив перехід друкованих засобів масової інформації (ЗМІ) в онлайн.

Які газети і журнали зникнуть – ненадовго

Про своє “тимчасове” закриття заявили ряд газет і журналів. Головний редактор “Новое время” Віталій Сич заявив 18 березня 2020 року про призупинення випуску однойменного журналу.

“Мы продолжаем сдавать все материалы и все номера и выкладывать их на сайте, но из-за карантина мы и наши партнеры по логистике пока не можем гарантировать доставку печатного номера”

Пояснив Віталій Сич на своїй сторінці. Пообіцявши повернутися до випуску друкованого видання “через кілька тижнів, як тільки дозволить логістика”.

“Український тиждень” 17 березня теж запевнив своїх читачів, що відновить свій вихід відразу ж після того, як з’явиться можливість повернутися в точки продажів. Журнал “Фокус” 18 березня повідомив, що призупинив друковане видання через карантин в країні.

“Видавництво Український Медіа Дім” оголосило про припинення випуску більш як півтора десятка видань на двотижневий термін. Неможливо ні друкувати, ні доставляти, пояснили в компанії, яка входить в UMH Group. Вона випускала, зокрема, такі журнали і газети, як “Кореспондент”, “Теленеделя”, “Гроші”, “Аргументи і факти”, “Комсомольська правда в Україні”, “Цілком таємно”, “Футбол”, “Експрес газета” , “Телескоп”, “Мікроскоп”, “Теледім”,  “Телевізор”, “ОП!”, “За кермом”, “Тиждень”, “Експрес газета”.

Ринок друкованої періодики падав, онлайну – ріс

Асоціація “Незалежні регіональні видавці України” (АНРВУ) в кінці минулого року провела опитування серед представників галузі. Його підсумки свідчили, що зниження доходів від реклами в друкованих медіа протягом 10 місяців 2019 року склало майже 8%. За той же проміжок часу заробіток інформаційних онлайн медіа збільшився майже 22%.

Олександр Човган, голова ради директорів АНРВУ, зазначив, що якщо уважно почитати закон, то карантин з 17 березня триватиме як мінімум до 31 травня 2020 року. За цей час, упевнений він, онлайн-бізнес, у тому числі і ЗМІ, отримає нових користувачів. Серед них будуть і представники старшого покоління.
“Ситуація, яка склалася підштовхне в хорошому сенсі цього слова медіа-бізнес в сторону змін. Це – позитивний фактор”, – зазначив глава АНРВУ.
За його словами, карантин наблизить “смерть паперових засобів масової інформації”. “Це факт, що – прискорить, але не факт, що – вб’є”, – підкреслив Олександр Човган.

Які перспективи друкованої преси

У коментарі для UBR.ua президент Української асоціації медіа бізнесу (УАМБ) Олексій Погорелов нагадав, що минулої осені закрилася газета “Сегодня”, а на початку цього року – “Дзеркало тижня”.

У той же час, зазначив він, журнали відчувають себе досить непогано, деякі навіть збільшують тиражі. “Мова, звичайно, про нішеві видання – не масові”, – підкреслив керівник УАМБ.

За його словами, чітко проявився тренд на якісну, конструктивну журналістику – саме така потрібна людям. “Ми це бачимо в тому числі і по тому, як розвиваються місцеві ЗМІ”, – повідомив він. І привів в приклад газету “Сільські новини” з Троїцького Луганської області. Видання влітку минулого року збільшило тираж на 30% завдяки першокласній роботі зі своєю аудиторією. “Вони збирали запитання від людей до влади і забезпечували якісні відповіді на ці питання. Рубрика” життя громади “стала найбільш затребуваною. Тому якісна, конструктивна журналістика” рулить “, – упевнений Олексій Погорелов.

“Виграють всі, хто зможе придумати, як заробити. Тому що поки платити за інформацію – не найпопулярніше заняття в Україні” – Олексій Погорелов

Він спрогнозував, що виникла криза створить потужний попит на інформацію в цифровій формі. “І тут виграють всі, хто зможе придумати, як заробити. Тому що поки платити за інформацію – не найпопулярніше заняття в Україні”, – констатував він. Виграють ті керівники і команди в медіа, які створять дійсно корисні сервіси для своїх громад і спільнот, підсумував президент УАМБ.

Так, головний редактор єдиної щоденної газети “Вести” Оксана Омельченко вже заявила про запуск нового Діджитал-проекту Весті.Люди.

“З 23 березня ми запускаємо адресні email-розсилки і запускаємо щоденні прямі лінії з лікарями, які в прямому ефірі будуть щодня відповідати на ваші запитання. Ми твердо віримо, що віруси, кризи і навіть карантин – це нові можливості. Тому ми повернемося відразу після кризи ще сильнішими”, – заявили в редакції газети” Вести “.

Валерій Іванов, президент Академії української преси (АУП), налаштований не настільки оптимістично. За його словами, з періодикою у нас було все сумно і до коронавірусу. А зараз ситуація така, “як у заражених людей похилого віку : ніхто не може передбачити, хто виживе, але всі розуміють, що багато загинуть”.

Якщо економіка в піку, то обсяг реклами ще більше знизиться, припустив Валерій Іванов. За його словами, “пожертвування” власників, що підтримують ЗМІ “на плаву”, істотно зменшаться або зникнуть взагалі. У деяких – разом з їх основним бізнесом, зробив невтішний висновок він. “Допандемічна стагнація вже через місяць буде здаватися взірцем успіху і благополуччя”, – підкреслив президент АУП.

Олександр Човган з АНРВУ вірить в майбутнє інтернет-ЗМІ. За його словами, у всьому світі проявилася тенденція, коли 2% від загального обсягу медіа-трафіку конвертується в підписку. “Якщо це якісна журналістика”, – підкреслив він.

В якості підтвердження своїх слів він навів The New York Times. “Для нас це приклад, що можна заробляти $ 35 млн в місяць чистого доходу від передплатників”, – підсумував голова ради директорів Асоціації “Незалежні регіональні видавці України”.

Джерело: UBR