Протягом жовтня та листопада редакція газети «Хотинські вісті» реалізувала проєкт “Будь у курсі! Знай. Користуйся. Адаптуйся”. Це був виклик для нас: у нелегкий для всіх час перейти від інформування про проблеми – до активних дій для їх розв’язання. І водночас проєкт дав нам поштовх стати ефективним інструментом комунікації в Хотинській громаді, а головне – надавати всебічну інформаційну допомогу новим жителям – вимушеним переселенцям. Забігаючи наперед, зазначу, що вдалося зрушити з мертвої точки 5 проблем, актуальних для більшості ВПО, та вирішити 5 індивідуальних проблем людей.
Зізнаюся, раніше ми недостатньо уваги приділяли цій категорії мешканців, адже орієнтувалися на наших передплатників, а це переважно місцеві жителі. Але, розуміючи, що проблема соціальної адаптації тисяч переселенців – дуже наболіла й актуальна для громади, зважилися допомогти її розв’язати.
Варто зазначити, що після повномасштабного вторгнення Хотинська громада прийняла майже 8 тисяч переселенців, які тікали від обстрілів, рятуючи себе та дітей, шукали безпечного місця для своїх сімей. Частина з них виїхали за кордон, інші згодом, після деокупації їхніх міст та сіл, поїхали до рідних країв. А близько двох тисяч залишилися у Хотинській громаді. Їхнє життя докорінно змінила війна, чимало з них втратили все, поспіхом виїжджали, здригаючись від вибухів, залишилися без даху над головою. Їм немає куди повертатися, вони починають життя з нуля.
Вимушені переселенці на новому місці стикаються з дефіцитом інформації, які послуги (зокрема медичні, соціальні, психологічні та інші) і де саме вони можуть отримати, куди потрібно звертатися. На жаль, ми не можемо надати їм житло чи забезпечити роботою. Але надати вагому інформаційну підтримку, контакти і консультації – нам під силу. Саме це є ставили собі за мету, реалізуючи такий проєкт. Щоб досягти максимальної результативності заручилися підтримкою – запросили до партнерства в реалізації проєкту Агенцію розвитку міста Хотинської міської ради.
Щоб більш ґрунтовно довідатися про потреби внутрішньо переміщених осіб, які проживають у Хотинській громаді, ми провели анкетування. У результаті визначили найбільш значущі проблеми, з якими масово стикаються ВПО. Серед них – працевлаштування, недостатність інформації щодо отримання медичних послуг, труднощі з оформленням документів, потреба у соціальній чи психологічній підтримці, матеріальній допомозі.
Водночас, чимало жителів Хотинщини, особливо старшого віку, які не користуються соцмережами й опиняються в інформаційному вакуумі, теж стикаються з проблемою нестачі місцевої інформації, локальних новин. Тому прагнули поліпшити всебічну поінформованість усіх мешканців, налагодити комунікацію між ними та владою, надавачами послуг, організаціями і закладами.
Отже, ми надавали всебічну інформаційну підтримку вимушеним переселенцям та місцевим жителям громади, стали для них інформаційним містком.
Ділимося з вами, що вдалося зробити:
♦ проводили інформаційні зустрічі-дискусії з експертами, на яких спільно обговорювали проблеми та шукали шляхи їх вирішення, а кожен учасник одразу міг отримати відповідь на запитання, що його хвилює;
♦ за результатами таких зустрічей готували статті з чітким алгоритмом дій та покроковою інструкцією як діяти, щоб отримати ті чи інші послуги, працевлаштуватися або відкрити власну справу;
♦ подавали запити до різних служб з питань, що хвилюють мешканців;
♦ надавали індивідуальні консультації і необхідні контакти вимушеним переселенцям;
♦ допомагали учасникам проєкту скласти запити на матеріальну чи іншу допомогу за їхніми зверненнями;
♦ підготували інформаційний спецвипуск про Хотинську громаду, її життя, соціально значущі ініціативи для переселенців та жителів громади;
♦ безкоштовно розповсюджували газети із серією інформаційних статей серед ВПО;
♦ розповіли дві історії успіху, про те, як переселенцям вдалося відновити свою справу на новому місці, та як можна отримати грант на розвиток бізнесу.
До речі, саме ці історії найбільше вразили і нас, і читачів. Це історії про те, як вимушені переселенці, які полишили все і мусили втікати від війни, не опустили руки та змогли відновити власну справу на новому місці.
Розповіді про сім’ю Журавльових з Краматорська та Тетяну Ковпак з Ірпеня найбільше зацікавили краян, набрали у соцмережі понад 22 та 15 тисяч переглядів відповідно. У результаті про них довідалися тисячі людей, з’явилися нові клієнти, а Анастасію Журавльову, яка виготовляє розвивальні іграшки для дітей, після нашої публікації навіть запросили взяти участь у закордонній виставці-ярмарку крафтових виробників у Люксембурзі.
Загалом у результаті проєкту досягли конкретних практичних результатів: нам вдалося посприяти вирішенню 10 проблем (як соціально значущих для більшості жителів громади, так і особистих). Це п’ять питань, що турбували більшість переселенців громади: проблема працевлаштування, нестачі інформації про отримання безкоштовних медичних послуг, необхідність одержання соціальних послуг, відкриття власної справи та отримання грантів для малого бізнесу, потреба у безоплатній психологічній підтримці. Також допомогли у вирішенні п’ятьох особистих проблем сімей: допомога у оформленні документів, влаштування дитини до школи, отриманні зимового одягу, дров для опалення помешкання, іншої матеріальної допомоги.
Відрадно, що ми отримали багато вдячних відгуків від учасників зустрічей та читачів «Хотинських вістей». Вони дякували за підтримку, за те, що їм дали можливість бути почутими і стати частиною життя громади.
Окремо хочеться сказати про нашу співпрацю з шелтером Святої Ольги від ГО «Елеос Хотин, де зокрема живуть переселенці (до речі, під час проєкту з цією громадською організацією уклали угоду про співробітництво). Вони взяли активну участь у наших інформаційних заходах, отримали допомогу в усіх питаннях, щодо яких зверталися.
Як відгукуються мешканки шелтеру, вже тривалий час для них кожна сторінка газети «Хотинські вісті» – це подорож у світ подій, яка допомагає їм легше влитися в тутешнє життя. А завдяки проєкту «Будь у курсі! Знай. Користуйся. Адаптуйся» їм випала нагода систематично отримувати нові випуски газети та відвідувати різноманітні інформаційні заходи, дізнатися не лише про новини міста, але й про культурні події, благодійність та можливості власного розвитку.
«Хотинські вісті» стали для них не тільки джерелом інформації, а й інструментом активної участі у житті міста. Жінки зізнаються, що Хотин став для них другим домом, і вони з нетерпінням чекають кожного випуску газети.
Тож найкращий результат проєкту – це те, що змогли надати вагому інформаційну підтримку та можливість бути почутими багатьом людям, які через війну опинилися у складній ситуації. Щиро дякуємо за це Українській асоціації медіа бізнесу і донорам проєкту!
АВТОРКА: Тетяна Коваль, редакторка газети «Хотинські вісті».
Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю Української Асоціації Медіа Бізнесу і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу, завдяки фінансовій підтримці якого відбувалася реалізація проєкту.