Журналістика даних ніколи не була настільки затребувана, як зараз. З ростом доступності даних, постійно розширюється арсенал аналітичних інструментів і доступність навчання в цій області як в журналістських організаціях, так і в інших місцях, журналістика даних, яка колись була нішею репортерів-комп’ютерників, стала важливим, затребуваним в редакціях навиком.
Журналістика даних пов’язує окремі історії в систему, засновану на вагомих доказах. Вона допомагає оцінювати проведену політику і забезпечувати підзвітність політиків. Робота з даними стала невід’ємною частиною високоефективної журналістики.
Але багато редакцій упускають одну з найважливіших можливостей: використовувати журналістику даних в підтримку журналістики рішень, яка, спираючись на переконливі докази, виявляє корисні для суспільства політики і практики. З журналістикою пов’язана давня традиція викривати структурні проблеми: від расової дискримінації до корупції в уряді і невдалих рішень в економіці, освіті та охороні здоров’я. Журналістика рішень просуває цю традицію на крок вперед і шукає ефективні рішення і місця, де ці рішення працюють.
Коли новинні агентства шукають відповідь на питання: “У кого це виходить краще?”, Вони допомагають аудиторії побачити можливості, що дозволяють домогтися змін на краще. Такі матеріали дають читачам надію – довгоочікувану альтернативу новин, які занадто часто змушують людей відчувати своє повне безсилля. Крім того, журналістика рішень допомагає зміцнювати суспільну довіру і покращувати взаємодію з аудиторією, які стали найважливішими факторами виживання редакцій.
Якщо в співтоваристві всі добре знайомі з проблемами, не має сенсу публікувати безліч схожих один на одного матеріалів, які призводять до зневіри. Але розповідаючи про проблему через призму журналістики рішень, репортери служать загальному благу і створюють той вид журналістики, якого так жадають читачі і глядачі. Такий підхід не замінює дослідження проблем і вад суспільства. Швидше, це необхідний партнер, який виконує життєво важливу місію, відкриваючи можливості для реформ і поліпшень.
Ось кілька прикладів того, що журналістика рішень прекрасно поєднується з журналістикою даних:
- Коли газета San Francisco Chronicle звернулася до проблеми, яка викликає загальну тривогу, бездомних в місті, журналісти вивчали можливі шляхи її розв’язання: вони звернулися наприклад розташованого в 600 милях від Сан-Франциско міста Солт-Лейк-Сіті, де, як показують дані, нові програми допомогли скоротити кількість людей, що залишаються бездомними протягом довгого часу, на 85%.
- База даних, що містить результати інспекцій шкільних автобусів, дала Hartford Courant можливість ідентифікувати компанії з найгіршим рівнем технічного обслуговування і найнебезпечнішими автобусами. Але в матеріал також включено розповідь про політику автобусної компанії з майже бездоганною репутацією. Журналісти розвінчали виправдання, до яких вдаються інші власники, і закликали залучити державних чиновників до відповідальності за те, що ті не змогли забезпечити, щоб всі компанії відповідали чітким стандартам. Репортери показали, що ця мета цілком досяжна.
- Фахівців турбує, що уряди не справляються зі збором демографічних даних про пацієнтів з COVID-19, при цьому факти говорять, що успішно впоратися з цим завданням цілком можливо: один округ штату Небраска зробив це зі стовідсотковою ефективністю. Місцеве медіа розповіло про цю історію і пояснило, як був досягнутий такий результат. Тепер керівництво інших регіонів може послідувати цьому прикладу.
Мережа журналістики рішень (Solutions Journalism Network) називає такі випадки “позитивними відхиленнями” – це вирішення проблем, які виявляються більш ефективними, ніж дії, вжиті в інших спільнотах.
У пошуках таких позитивних відхилень неоціненну допомогу надають дані:
- Багато шкільних округів стикаються з проблемами, пов’язаними з бідністю. В яких з подібних округів, незважаючи на ці проблеми, вдалося досягти помітних успіхів в освіті?
- Зловживання опіоїдами руйнівно впливає на багато спільнот в США. Чи є приклади співтовариств, яким, незважаючи на складну ситуацію, вдалося домогтися зниження рівня залежності?
- Переконливі докази демонструють, що під час перевірок на дорогах поліція жорсткіше звертається з кольоровими водіями. Чи є міста, в яких ця тенденція не проглядається?
Виявлення таких позитивних відхилень – лише перший крок в роботі журналістів. Потім потрібно розібратися, яка саме політика привела до гарних результатів, досліджувати, як вона була реалізована, розглянути докази того, що саме ця політика привела до гарних результатів, досліджувати обмеження в застосуванні цієї політики і оцінити, чи можна її застосувати в іншому місці.
Цей підхід можна застосовувати в будь-яких ЗМІ – великих і маленьких. Розглянемо, як він діє, на прикладі матеріалу про расові аспекти впливу пандемії на населення штату Небраска. Коли вірус почав поширюватися по всій країні, в ЗМІ почали з’являтися повідомлення, що уряди штатів не відслідковують інформацію про те, як COVID-19 відбивається на представниках різних рас, що ускладнює боротьбу з пандемією.
Створена Мережею журналістики рішень база даних продемонструвала точні дані, які підтверджують, що ця проблема існує, і показала, що в багатьох містах, округах і штатах дані про расовий склад дуже часто відсутні, а в деяких місцях, таких як Балтімор, їх не було в більшості випадків. Але ті ж дані допомогли визначити місце, де справи йшли краще: округ Дуглас, Небраска.
Знайшовши в базі даних цю інформацію, журналіст видання, яке виходить в Омасі, The Reader написав про це матеріал. Він досліджував цифри і розпитав чиновників про заходи, впроваджені округом, які включали збільшення в три рази числа співробітників, що відповідають за збір демографічних даних.
У той час як інші знизували плечима і стверджували, що для збору більш повної інформації вони нічого не можуть зробити, опублікований в The Reader матеріал показав, що завдання цілком здійсненне, а також запропонував пояснення, які допоможуть іншим співтовариствам досягти тієї ж мети.
Ті журналісти, які використовують більш традиційний підхід, швидше за все, зосередилися б виключно на тих чиновниках, хто погано справляється зі своєю роботою, – і такий контент, створений на основі даних, звичайно, важливий для журналістики, яка добивається підзвітності відповідальних структур. Але і використання методів журналістики рішень сприяє прозорості та підзвітності. Журналісти розповідають, як і де проблема вирішується найефективніше, показуючи ціну порожнім виправданням і демонструючи, чого спільноти можуть вимагати від установ та урядів.
Той же самий підхід використовувала мережа ABC News при аналізі даних про центри тестування на COVID-19. Цей аналіз показав, що найчастіше такі центри в районах проживання меншин стикаються з великим напливом бажаючих пройти тест, ніж центри в тих же містах, розташовані в районах з переважним проживанням білого населення. Дослідники також виявили, що в цю картину не вписується місто Окленд в штаті Каліфорнія – там центри тестування, розташовані в районах з переважним кольоровим населенням, не відчували додаткового навантаження. У матеріалі були проаналізовані можливі причини такого становища, включаючи рішення керівництва міста розмістити центри тестування поруч з місцем проживання кольорових спільнот, які найбільше постраждали від вірусу; створення центрів тестування для людей, у яких немає машин; відмова від вимоги попередньої онлайн-запису і надання форм для збору інформації на декількох мовах. Матеріал запропонував можливі рішення цієї проблеми, а також змусив замовкнути державних чиновників, які заявляють, що для її вирішення зробити нічого не можна.
Джерело: IJNET
Автор: Метью Кауфман – репортер-розслідувач і журналіст даних.
Фото Federico Orlandi
Читайте також: Поради щодо поліпшення взаємодії з аудиторією та використання стратегій журналістики рішень