Коли стало можливим отримати гроші за програмою «Зимова єПідтримка», багато мешканців Путивля, у яких не було ні смартфонів, ані «Дії», не змогли долучитися. А це люди старшого віку, на кого підтримка і була спрямована. Редакція «Путивльських відомостей» охоче ділиться тим, як вдалося залучити молодь та налагодити консультації, завдяки чому майже 40% вдалося отримати допомогу через «Дію», а довіра в громаді і до редакції – зросли.

Наше медіа, «Путивльські відомості», працює для мешканців м. Путивль Сумської області. Громада наша – прикордонна, її мешканці не можуть похвалитися статками, і навряд чи мають великі пенсії, принаймні в розумінні цільової аудиторії нашого проєкту.

Свою роботу ми розпочали наприкінці 2024 року, і полягала вона у тому, щоб допомогти мешканцям нашої громади отримати гроші за програмою «Зимова єПідтримка». Бо знали від читачів, що багато хто не міг цього зробити. З різних причин, про які ми скажемо нижче. Але ця «зимова тисяча» – кошти, необхідні людям на прикордонні. І хоча цю державну допомогу не можна потримати в руках, та можна перерахувати за «комуналку» чи оплатити ліки. Тому труднощі, з якими стикалися наші мешканці під час оформлення документів, ми вирішили допомогти подолати. Адже багато питань потребували пояснень – а це якраз під силу медіа.

Отже, метою нашого проєкту була допомога людям у оформленні запитів на державну допомогу, зокрема «Зимову єПідтримку». У фокусі нашої уваги в рамках проєкту були самотні літні мешканці прикордонної Путивльської та Новослобідської громад, люди вразливих категорій, переселенці.

Отримання державної допомоги стало для людей важкою проблемою

Все почалося з того, що до редакції звернулися мешканці Путивльської громади, які належать до вразливих категорій населення. Наприклад, один із них повідомив, що має проблему з ногами (інвалідність), не виходить у центр міста. Ним опікується соцпрацівниця, але і вона не змогла допомогти вирішити проблему: чоловік хотів оформити соцдопомогу (зокрема, «Зимову єПідтримку»), але не мав ні сучасного смартфону, ані програми «Дія». Відповідно, для нього справа оформлення такої соціальної допомоги перетворилась на майже нездоланну перешкоду.

Саме відсутність сучасного смартфону, до речі, нам найчастіше і називали як головну перешкоду у поданні заявки на отримання зимової підтримки. Відповідно, і «Дії» у людей не було, бо немає куди встановлювати той додаток. Тому за оформленням допомоги людям потрібно було кудись звертатися, йти до банку/Укрпошти тощо. Але і там не всім могли допомогти – бо не належать до пільгових категорій, які можуть отримати «зимову тисячу» саме через ці структури. 

Відсутність сучасного смартфону, а відтак і «Дії», люди називали головною перешкодою

Були і ті, хто не виходить з дому, хто прикутий до ліжка і отримує пенсію на банківську картку. Відповідно, мали йти до банку, де на початках видавали спеціальну пластикову картку виключно за особистої присутності. А на Укрпошті, відповідно, відмовляли, тому що людина не була отримувачем пенсії через пошту.

Ми мали допомогти всім цим людям, тож обрали за мету або добитися змін у механізмах чи зміни порядку оформлення «Зимової єПідтримки», або хоча б допомогти своїми діями чи поясненнями.

Активна допомога молоді – наше відкриття у цьому проєкті

Перше, з чого ми почали – відкрили гарячу телефонну лінію «Місточок довіри», щоб надати консультативну допомогу в оформленні «Зимової єПідтримки». На цей редакційний номер телефону за місяць, в середньому, надходило 20 дзвінків.

Робота гарячої лінії виявилась дуже успішною. Цей, свого роду «міні-колл-центр», з’єднав нас із аудиторією напряму. А ми, у свою чергу, з’єднали свою аудиторію зі спеціалістами для вирішення проблеми. Так, на звернення і запити людей відповідали керівники філій банківських установ у Путивлі, а також від представник Укрпошти з Сум. У тому числі, пояснювали існуючі можливості оформлення допомоги, якщо немає сучасного телефону. Також нам вдалося залучити до надання допомоги юристів з Бюро безоплатної правової допомоги. Для нашої прикордонної громади такі гарячі лінії – рідкість, тож наші читачі та підписники оцінили та активно телефонували, і навіть радили родичам.

Гаряча телефонна лінія з’єднала нас із аудиторією напряму. А ми, у свою чергу, з’єднали свою аудиторію зі спеціалістами для вирішення проблеми. Досвід виявився дуже успішним

Наступним кроком ми звернулися до молоді, до учнів-ліцеїв – попросили їх приєднатися до нашої ініціативи і допомагати розібратися у телефоні та застосунках хоча б своїм бабусям і дідусям. Але також і сусідам літнього віку та взагалі оточуючим, які цього потребують. І це був наш другий успіх. Так, ми побоювалися, що молодь та учні ліцеїв будуть інертними та незацікавленими допомагати літнім самотнім людям. Але з першої ж зустрічі з молоддю, яку провели в укритті Центу позашкільної роботи 28 січня 2025 року, знайшли тих небайдужих волонтерів, хто погодився попрацювати з вразливими категоріями за нашим проєктом, та мав для цього здібності та можливість. 

Тренінг у путивльському Центрі надання соціальних послуг. Дівчата-волонтерки допомагають із “Дією”

Приблизно за тиждень підготували з командою волонтерок майстер-клас для підопічних Центру надання соціальних послуг, студентів Університету третього віку. І вдало реалізували цю ідею вже 6 лютого. До дівчат та до представників редакції залюбки зверталися після цього заходу – із проханням допомогти із Дією та оформленням картки «Національного кешбеку». Але питання не обмежувалися цією темою, тож ми разом набирали технічну підтримку банківських установ, а дівчата-волонтерки допомогли подавати в «Дії» заявку на додавання необхідних документів. Але наступного разу будемо долучати до подібних тренінгів та консультацій відповідних експертів, тому що не всі нюанси змогли прояснити силами волонтерок.

Усього за тиждень була сформована команда волонтерок, яка провела для підопічних Центру надання соціальних послуг, студентів Університету третього віку навчання, яке допомогло їм оформити заявки на «Зимову єПідтримку»

Окрім того, ми створили дискусійний майданчик у соцмережах, де організовували обговорення, оприлюднювали публікації та відео з окремими прикладами рішень, що застосували путивляни чи мешканці громад при оформленні допомоги, маючи лише кнопковий телефон.

Це був перший подібний досвід, який дозволив відчути, наскільки наше медіа потрібне людям, бо за цей, доволі короткий, проміжок часу отримали чимало дзвінків. І дехто набирав двічі.

Надалі, сподіваємося, наша аудиторія сприйматиме редакцію не лише як джерело новин, а як друга та порадника, до якого може звернутися у разі виникнення проблем. Це буде корисно і мешканцям, у разі оголошення урядом інших програм підтримки, і редакції – для популяризації видання та збільшення охоплень соцмереж.

Три вагомі результати для громади: пряма допомога, розвінчування чуток та протидія шахрайству

Щодо результатів, то, на нашу думку, у цьому проєкті головних результатів було декілька.

По-перше, і це головна частина наших результатів, це пряма допомога. Так, поки ми не організували «Місточок довіри», люди мусили самостійно розбиратися у деталях та нюансах оформлення запитів на отримання підтримки від держави. Адже місцеве самоврядування не задіяне у реалізації державних програм, на кшталт «Зимової єПідтримки». І багато хто був розгублений: куди йти та що робити, щоб оформити необхідну держдопомогу. Тож ми прояснили для багатьох способи отримання допомоги, звернувшись до тих установ, які брали участь у реалізації програми: до представників державних банків та «Укрпошти». У такий спосіб нам вдалося усунути фактор недостатньої поінформованості людей та знайти рішення значної кількості проблем, з якими зверталися за телефоном Гарячої лінії «Місточок довіри» чи особисто. 

Не розуміючи деталей оформлення допомоги, багато людей були розгублені. А де розгубленість – там і дезінформація, і шахрайство

Щодо кількісних результатів нашої роботи, то 5 особам ми надали допомогу після того як вони звернулися до редакції особисто: 

◊ Одній особі надали допомогу у встановленні додатку; 

◊ За одним зверненням телефонували на урядову лінію та отримали необхідні роз’яснення та варіанти дій; 

◊ За зверненням щодо відмови оформлення на «Укрпошті» отримали відповідь та пояснення від представника цієї установи на онлайн-конференції (З’ясувалося, що уряд вже змінив порядок оформлення через Укрпошту і розширив перелік категорій. Тож заявнику не було необхідності переводити отримання пенсійних виплат з банку в Укрпошту);

◊ За зверненням щодо відмови у оформленні через заборгованість за комунальні платежі – сконтактували людину з юристами безоплатної правової допомоги, що надали консультацію з цього питання. А також опублкували інтерв’ю, як діяти у разі неіснуючих боргів.

Ще 16 особам ми допомогли після дзвінків на гарячу лінію «Місточок довіри». Це були питання щодо оформлення та витрачання єПідтримки. Отримали навіть дзвінок з Києва, тому що жінка, яка отримала консультативну допомогу, порадила нашу Гарячу лінію родичам у столиці.

Люди побоювалися, що держава та банки будуть стежити за всіма діями людини

Друга важлива частина результатів пов’язана з протидією дезінформації та фейками, яких було чимало навкруги Зимової єПідтримки. Так, спочатку ми вибірково опитали наших читачів і зрозуміли, що дехто з них справді не збирався оформлювати «Зимову єПідтримку», тому що побоювався перевірки всіх доходів та що держава й банки стежитимуть за всіма його банківськими картками. Із завданням впоралися, тому що навіть найактивніші прибічники «теорії змови» все ж таки оформили, за їх словами, цю державну допомогу.

І по-третє, важливим завданням проєкту була протидія спрямованим на вразливі категорії шахрайствам. Дізналися від керівництва поліції Конотопського району про окремі випадки, пов’язані із шахрайствами, що імітують «Зимову єПідтримку», та разом провели інформаційну кампанію з протидії.

Здобуток редакції – довіра людей та наша власна впевненість у потрібності

У цьому проєкті ми охопили чималу аудиторію, сукупно більше 4000 осіб. Головною цільовою групою для нас були, скоріше, передплатники і читачі газети – а це більше 1000 осіб, мешканців Путивльської і Новослобідської громад.

Що стосується соціальних мереж, то за період реалізації проєкту зросла взаємодія читачів та підписників із контентом. Це дуже важливо для нас, бо тенденція останнього часу – це спад охоплення через подальшу евакуацію мешканців прикордоння Сумщини. На діджитал-майданчиках наша аудиторія проєкту перевищує 3000 переглядів. 

Але найважливішим є те, що цей проєкт дав нам впевненість, що наше медіа потрібне людям, а тим паче – самотнім, представникам вразливих категорій, а також людям похилого віку.

Хоча на Сумщині триває евакуація мешканців, наша аудиторія зросла завдяки цінності матеріалів та допомоги людям

Із подяками до редакції телефонували ті, кому ми допомогли розібратися із причинами відмови. Також отримали подяку від тих, кому допомогли встановити застосунок та додали картку «Національного кешбеку».  

А наприкінці проєкту, у останні дні для оформлення «зимової тисячі», ми провели опитування серед нашої аудиторії і з’ясували, що завдяки нашій якісній і зрозумілій інформації 38% опитаних отримали допомогу через «Дію», а 9% все одно із цікавістю прочитали статті, хоча і не оформлювали допомогу. 15% вже до цього отримали допомогу через банк, а ще 2% – оформили підтримку завдяки допомозі редакції. При цьому 36% опитаних не планували оформлювати «Зимову єПідтримку» взагалі. 

Без донорської підтримки ми б обмежились «висвітленням»

Чому нам знадобилась грантова підтримка і чи змогли б ми самостійно все це зробити? Це важливе запитання, і на нього хочеться відповісти розгорнуто.

Нагадаю, що все почалося з того, що ми бачили проблеми мешканців із оформленням державної допомоги, і мали добитися довготривалого результату, зміни підходу до оформлення подібних видів держдопомоги. Треба було також посилити зв’язок із аудиторією, а функціонування гарячої лінії стало окремим блоком роботи і було абсолютно новою для нас діяльністю, якою редакція раніше не займалася. Все це потребувало окремих ресурсів. До того ж мали провести кілька заходів, сфокусованих на довготривалий ефект: майстер-клас та зустріч з молоддю.

На всю цю діяльність вкрай обмежених ресурсів редакції нашого невеликого місцевого медіа точно не вистачило б. Тобто ми б, звісно, допомогли нашим мешканцям, і поширили б інформацію з роз’ясненнями щодо оформлення «зимової єПідтримки», але точно б не змогли зробити так багато. Відповідно, і результатів таких не мали б.

Грантова підтримка допомогла наважитися на новий для нас вид активності – онлайн-конференцію

Грантова підтримка допомогла нам наважитися ще на один вид активності – онлайн-конференцію із представниками Укрпошти та банківських установ. Все це – вкрай важливо і для мешканців громади, і для взаємодії між мешканцями та різноманітними установами, і для протидії дезінформації, і для укріплення довіри до нас, місцевого медіа.

Дуже надихає те, що робота принесла нестандартні результати, на додачу до того, що ми і планували. Нам дзвонили у найскладніших випадках – і ми змогли допомогти. Коли людина дзвонила повторно і дякувала за допомогу, а потім ще радилася про подальші кроки – це було справжньою позитивною оцінкою нашої роботи.

Тож ми плануємо продовжити спілкування з нашою аудиторією. Впевнені, що дзвінки на телефон Гарячої лінії будуть, коли уряд розпочне новий етап оформлення якоїсь державної допомоги. З фінансами – поки важке питання, тож будемо працювати на волонтерських засадах, і можливо, підключаться наші юні волонтерки.

Спираючись на власний досвід, радимо колегам шукати у громаді однодумців, небайдужих людей – тоді будь-який проєкт вдасться! Нам допомогло реалізувати такий непростий проєкт за короткий термін саме те, що знайшлися чудові дівчата, що мають активну життєву позицію. Наше завдання було не лише створити дискусійний майданчик для обговорення проблем, що виникають. Ми мали об’єднати навколо їх вирішення суспільство. І тоді навіть найскладніша мета – досяжна.