Наш проект називався «Створення медіа короткої форми задля покращення та зміцнення взаємодії з місцевими громадами – Городоцькою та Сатанівською». Акаунт у ТікТок став нашою десятою медіа-платформою, і хоча йому менше року, одне з відео набрало півмільйона переглядів. Діджиталізація, в цілому, суттєво підвищила нашу впізнаваність і посилила роль в громаді. Охоче ділимося досвідом з колегами.
Сьогодні молодь часто не проявляє активності, і у багатьох питаннях займає пасивну позицію. Не є виключенням і наша громада. Причина цього – в першу чергу, роки дистанційного навчання. Також підлітки часто скаржаться на те, що не мають можливості реалізуватися у нашому маленькому містечку. Про це ми дізналися з результатів опитування, яке провели журналісти ПП «Городоцький районний телерадіопресцентр».
Окрім того, спілкуючись зі школярами, ми дізналися, що у нашої молоді дуже низький рівень медіаграмотності – їм непросто відрізнити дезінформацію від фактів, вони не усвідомлюють усю небезпеку своєї незахищеності від впливу фейків. Тож ми вирішили, що будемо одночасно і залучати молодь до участі в житті громади, і допомагати їм бачити, яка інформація є правдивою.
Для цього ми вирішили створити профіль у ТікТок, залучити молодь до творення контенту у співпраці з нашим медіа, а завдяки цьому – отримати майданчик для самореалізації молодих людей та виявлення, обговорення і вирішення їхніх проблем. Саме зручна та якісна комунікація, на наше переконання, мала стати фундаментом для змін.
Хочу тут варто одразу зазначити, що ми давно побачили цінність роботи з різними платформами – адже це контакт з різними авдиторіями. Тому і створення саме ТікТоку було нашим продуманим рішенням. Але тут, перед тим як ми заглибимося у вивчення цього нашого досвіду, хочу привернути увагу, що тепер у нас працює 10 платформ:
– газета «Городоцький вісник»,
– телебачення на каналі 48 ТВК,
– ФМ-радіо на хвилі 106,9,
– інтернет-видання Городок.City.
– платформи в усіх соцмережах – Фейсбук, Інстаграм, Телеграм, Ютуб, Твітер та ТікТок.
Саме це і дозволяє нам охопити максимальну кількість різновікової авдиторії.
Як ТікТок допоміг нам залучити молодь
ТікТок – це сьогодні найпопулярніший додаток і найкраща платформа для комунікації із молоддю. Він не лише дозволяє розважитися, а й часто є єдиним джерелом інформації для молодого покоління. Ми вирішили, що маємо «прийти» туди, де молодь вже проводить свій час, докласти зусиль, щоб побудувати взаємодію, а завдяки цьому підвищити соціальну активність цієї групи наших мешканців. Ми розраховували, що в результаті громада отримає активний сегмент населення, потенційних учасників Молодіжної Ради, громадських активістів.
Ми вирішили, що маємо «прийти» туди, де молодь вже проводить свій час, докласти зусиль, щоб побудувати взаємодію, а завдяки цьому підвищити соціальну активність цієї групи наших мешканців. Проблемою було те, що ми не були впевнені, що точно знаємо, як саме маємо побудувати цю роботу
Проблемою було те, що ми не були впевнені, що точно знаємо, як саме маємо побудувати свою роботу, і не мали грошей, щоб оплатити роботу смм-ника та додаткове навантаження на штатних працівників, а також щоб придбати необхідне для роботи в ТікТок обладнання. Тож якби не запрошення від УАМБ взяти участь у конкурсі грантів для місцевих медіа, імовірно, ми б цим не змогли займатися. Або не досягнули б таких результатів.
Три проблеми громади, які вирішені завдяки роботі медіа
Ми створили бізнес-профіль у Тік-Ток, де за 3 місяці опубліковано 97 публікацій. Також працювали над створенням лояльної аудиторії у інших соцмережах: ТГ-каналі, Instagram та Фейсбук.
Перші тижні контент створювався хаотично. Згодом була відпрацьована певна схема, яка враховувала і характер матеріалів, і періодичність їхнього поширення, і, звісно, тематику.
Щоб взаємодія була ефективною, ми провели круглий стіл для обговорення важливих для молоді питань. А ще підписали Меморандум із Молодіжною радою.
Завдяки проведеному офлайн опитуванню, а також аналізу коментарів під опитуваннями в наших соцмережах виявлено п’ять проблем, які найбільше турбують місцеву молодь. І три з них ми змогли вирішити за час реалізації нашого проєкту.
Шляхом опитування виявлено п’ять проблем, які найбільше турбують місцеву молодь. І три з них ми змогли вирішити за час реалізації проєкту
Так, перша перемога – що приведено до належного стану міський пляж. Міська рада виділила кошти на обстеження берега та дна річки, комунальники відремонтували наявні там гойдалки, а місцевий підприємець виконав роботи з благоустрою території. «Тепер я спокійна за свою дитину, я так любить відпочивати на пляжі, – зазначила Катерина Овсяк, городоччанка. – Бо зараз діти не мають де відпочити, тому більше часу проводять біля річки. Тож добре, що рятувальники тут все обстежили».
Друге, що нам вдалося – вирішена проблема стихійної торгівлі у місті. Представники влади разом із поліцейськими провели роз’яснювальну роботу з продавцями стихійного ринку, і тепер вони реалізують свою продукцію на території щоденного ринку. «Нарешті ми можемо спокійно пройти по тротуару, адже тепер на ньому не стоять люди із товаром, – сказав Владислав Федощук, житель міста Городок, пенсіонер. – І знову ж таки, це в першу чергу, і здоров’я самих людей. Ніколи не розумів, як можна купувати м’ясо чи молочні продукти у людей з рук при дорозі».
Наш третій результат – організація дозвілля для молоді влітку. Зокрема, у 2023 році розпочав працювати літній кінотеатр, який до цього не функціонував.
Вважаємо, що найважливішим є те, що нам вдалося залучити молоду аудиторію. Так, розповідаючи про цікаві сторони свого міста, дозвілля та події у легкій та короткій формі, ми не тільки допомагаємо молоді розвиватися. Окрім того, ми навчаємо їх медіаграмотності, формуємо у них громадянську позицію.
Саме ТікТок зробив наше медіа впізнаванним. Спершу ми робили акцент на молодій аудиторії віком 18-24 роки, а ТікТок допоміг залучити учнів старших класів віком від 13 років. Найактивнішими виявилися городоччани віком 14-17 років, які тепер уже активно співпрацюють із медіа. Проєкт наштовхнув нас на створення серії відеоподкастів із учнями шкіл громади на тему медіаграмотності. Це був цикл із п’яти епізодів, про які детальніше ми розповідали тут.
Саме ТікТок зробив наше медіа впізнаванним. А після виходу двох перших подкастів наших журналістів почали запрошувати класні керівники різних шкіл на проведення уроків із медіаграмотності для школярів.
Після виходу двох перших подкастів наших журналістів почали запрошувати класні керівники різних шкіл на проведення уроків із медіаграмотності для школярів. Про це детальніше тут. Тут також хочу зазначити, що ці уроки та тренінги з медіаграмотності проводить наша колега Віра Лапа. Вона є професійною психологинею, кандидаткою наук, яка після переїзду у наше місто вирішила змінити сферу діяльності та стати журналісткою. Вона пройшла відповідний курс з медіаграмотності і тепер сама проводить тренінги.
Діджиталізація – довіра – медіаграмотість
Проєкт дав дуже багато і нам самим. В першу чергу, цим результатом стало вагоме посилення діджиталізації нашого медіа.
Так, завдяки проекту ми:
♦ створили ще одну платформу для комунікації із авдиторію (ТікТок), яка дозволила нам залучити додатково 3330 людей,
♦ збільшили кількість підписників й наших інших соцмереж, зокрема Фейсбук – на 858 читачів, Телеграм-каналу – на 274, Інстаграм-сторінки – на 519. Окремо хочу підкреслити, що на початку проєкту планували збільшити кількість підписників Фейсбук на 10%, а фактично вона зросла на 23,6%, Інстаграм – на 20%, а збільшили на 33,9%,
♦ впровадили інтерактивні формати для ФБ-сторінки. Так само, нам вдалося більше, ніж було заплановано. Планували опублікувати 20 таких інтерактивних публікацій, та фактично опубліковано 30. Також почали створювати Reels, що теж значно покращило відвідуваність та охоплення наших сторінок у соцмережах,
♦ залучили смм-менеджера, який працював над розвитком соцмереж (як я вже зазначала раніше, власних коштів на оплату праці відповідного фахівця редакція не мала). Дуже важливо для нас, що хоча проєкт завершився і редакція поки не знайшла коштів для оплати праці смм-ника, та фахівець, з яким ми розпочали співпрацю, і надалі із нами працює на волонтерських засадах,
♦ ментори УАМБ навчили нас плануванню роботи та залученню додаткових джерел доходів для медіа, зокрема роботі із Collaborator.
Із впровадженням нового напрямку діяльності (розміщення контенту у Тік-Ток) ми відстежили наступні зміни та реакцію наших читачів/глядачів:
— збільшилася кількість глядачів молодшого віку (учнівська молодь, студенти). Про це свідчить кількість підписників та коментарі на нашому каналі у Тік-Ток;
— через збільшення матеріалів у форматі опитування люди стали більш відкритими та готовими до спілкування із журналістами;
— зросла впізнаваність членів редакції.
При цьому загальна авдиторія проекту склала:
♦ друкована – 1500 читачів,
♦ цифрова – 222 тисячі (сайт) та 16560 (загальна аудиторія соцмереж).
Як я вже сказала, у нас сьогодні працює 10 різноманітних платформ. Саме так, реагуючи на зміни, ми стали конвергентними та мультимедійними. І щоб все це працювало, ми фокусуємо зусилля на злагодженості роботи команди, взаємопідтримці та взаєморозумінні, швидкій адаптації до умов сьогодення.
Наші висновки та поради колегам
Спочатку про висновки. Головним досягненням ми, в редакції, вважаємо виховання у молоді свідомого ставлення до споживання інформації. Ми пішли шляхом залучення молодих людей до спільноти підписників у ТікТок з перспективою зацікавити інформацією на нашому сайті, газеті, телебаченні та радіо. На наш погляд, таким чином редакція сприяє підвищення кількості медіаграмотних громадян, що є дуже важливим під час гібридної війни, в стані якої знаходиться наша держава.
Для нас самих цей проєкт дав вагоме посилення діджиталізації медіа. Навчання щодо ведення соцмереж пройшли і керівник, і двоє працівників редакції. Ми навчилися робити інтерактиви, а робота щодо ведення соцмереж стала системною та спланованою. ТікТок зробив наше медіа впізнаванним. Набувши досвіду, ми написали дві нові грантові заявки:
– перша, щодо створення подкастів із молоддю – нам вдалося виграти цей проект і записати п’ять подкастів із молоддю,
– а друга заявка присвячена створенню на базі редакції Школи журналістики для старшокласників.
Також із молоддю ми створили нову радіопередачу «Справи сімейні», під час якої психолог розмовляє із старшокласниками про найбільші проблеми, які виникають між батьками та дітьми.
Завдяки тому, що ми працюємо з актуальними для нашої авдиторії темами, сьогодні маємо багато охочих дати коментар, коли проводимо зйомки для ТікТок. Адже цей канал став досить популярним серед городдочан. Глядачі кажуть, що їм до вподоби оперативність – можна швидко побачити себе або знайомих у відео (на відміну від сюжетів у щотижневій інформаційній передачі). А ще легко переслати посилання знайомим. Крім того, відео мають одночасно і легкий, розважальний характер і, в той же час, корисний. Наприклад, саме так вони відгукуються про публікації історичного характеру.
В ці непрості часи зрозуміли важливість мобільності для редакції. Якби у редакції був свій транспорт, це допомогло б вирішити питання не тільки з мобільністю журналістів, а й доставкою друкованого видання.
Тепер ми маємо власний позитивний досвід нововведень. Для всієї команди цей проект став експериментом щодо того, як відійти від звичних форматів і оволодіти навичками створення відео у нових форматів
А ще я хочу підкреслити, що тепер ми маємо власний позитивний досвід нововведень. Для всієї команди цей проект став експериментом щодо того, як відійти від звичних форматів і оволодіти навичками створення відео у нових форматах. Але саме завдяки цьому експерименту ми:
— освоїли новий формат контенту – короткі відео;
— від початку реєстрації у Тік-Ток на 01.02.2024 маємо 3842 підписника, 89,3 тисячі вподобайок;
— серед опублікованих відео є ролик, який набрав 497,5 тисяч переглядів.
Тепер – про висновки, які можуть бути цінними для колег. Перше, на чому хочу наголосити, це чітке твердження: у ТікТок йти! Бо там до вас прийде молода аудиторія, з якою можна впроваджувати різноманітні проєкти.
У нас на даний момент за Тік-Ток відповідає одна людина. І ми вже бачимо, що усі маємо оволодіти навичками мобільної журналістики, щоб своєчасна публікація матеріалів не залежала від одного члена команди. Це дозволить розподілити навантаження між членами редакції і урізноманітнити контент.
Колегам радимо:
♦ не зупинятися на досягнутому і подавати заявки на отримання грантів, особливо, якщо є ідея, яку ви вже обговорюєте в колективі;
♦ відшукувати нові формати контенту і навчатися його створенню і презентації;
♦ всією командою організовувати мозкові штурми щодо пошуку нових ідей, нових тем та напрямків розвитку організації;
♦ подати заявку до УАМБ, адже тут чудові ментори.
Ми ж самі свій проєкт продовжуємо і зараз. Шукаємо можливості для психологічної підтримки редакції (бо реально важко), різноманітні курси та тренінги, консультації, кошти на встановлення обладнання, придбання програмного забезпечення, людські ресурси. Пишемо заявки, подаємось на конкурси. Також налагоджуємо співпрацю із підприємствами та організаціями та укладаємо договори на висвітлення. Враховуючи ситуацію, плануємо роботу не більше, ніж на рік. Але планувати до зими цього року – можемо. Чого і іншим щиро бажаємо.
АВТОРКА: Наталія Попович та Олексій Погорелов, президент УАМБ
Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю Української Асоціації Медіа Бізнесу і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу, завдяки фінансовій підтримці якого відбувалася реалізація проєкту.