Наших кремінян війна розкидала світом, і часто вони, люди зі статусом ВПО, відчувають себе чужими і нікому не потрібними. Натомість збільшення авдиторії «Кремінщини» та розповіді історій тих, хто донедавна мешкав поруч, допомагають людям триматися купи. А інформація, яка допомагає з працевлаштуванням чи у чомусь подібному, ще й мотивує не опускати руки. Тож ми змінюємо своє медіа, розвиваємо нові платформи і працюємо заради громади, хоча і самим нелегко. Як саме ми це робимо – дізнайтеся з цього матеріалу

З 18 квітня 2022 року і по сьогодні місто Кремінна Луганської області є тимчасово окупованим. Ті, хто виїхав, шукають інформацію, фото та відео – усе, щоб дізнатися, що відбувається в рідному місті. Ще нашим читачам, які стали ВПО, потрібна підтримка – гуманітарна і фінансова, а також вони цікавляться історіями своїх земляків.

Раніше вони знаходили потрібну їм інформацію на сторінках «Кремінщини», але газета припинила вихід одразу після 24 лютого. Типографія, де ми друкувалися, була у Харкові. А Харків з перших днів обстрілювався, плюс транспортне сполучення між містами було зіпсоване (підірваний міст). Не кажучи вже про окупацію. Іншими словами, у нас залишився лише сайт і сторінка у Фейсбук. Та й людей наших розкидало світом. Тому щоб їм було де гуртуватися, спілкуватися і отримувати відповіді на свої запитання, ми вирішили спрямувати зусилля на те, щоб ці дві наші платформи розвивалися і працювали, виконуючи свою основну місію – інформування населення Кремінської громади.

Наша робота потрібна громаді – щоб триматися купи, дізнаватися про земляків та отримувати відповіді на важливі для людей запитання

Будівля редакції “Кремінщини” до війни, 2021 рік

У фокус ми взяли підтримку морального духу кремінян-ВПО та розвиток цифрових ресурсів через залучення читачів до обговорення проблемних тем. Не менш важливою ми вважали допомогу землякам у знаходженні відповідей на актуальні для них запитання.

Для цього ми створили дві нові рубрики на своєму веб-сайті – «Запитай у фахівця» і «Порадник для ВПО». А ще до сторінки газети «Кремінщина» у Фейсбук додали нову, в соціальній мережі Інстаграм.

Ще одним завданням, яке ми ставили вже самим собі, було підсилення нашої фінансової незалежності.

Результати для громади

Тож перше, що ми зробили – додали нові рубрики і форму зворотного зв’язку на сайті. Також одразу створили сторінку в Інстаграмі. Це допомогло привернути увагу нашої авдиторії – адже сайт став більш корисним.

Обидві нові рубрики – «Запитай у фахівця» і «Порадник для ВПО» – є суто практичними, тому для їх наповнення ми співпрацювали з різними фахівцями, які допомагали нашим переселенцям у розв’язанні їхніх проблем. Наприклад, Центр зайнятості подавав інформацію про актуальні вакансії, а ми оприлюднювали та постійно оновлювали їх. Ця тема, до речі, виявилася дуже затребуваною, бо у багатьох людей досі є труднощі з працевлаштуванням. І декілька людей змогли працевлаштуватися саме завдяки нашим публікаціям.

Нова рубрика “Порадник для ВПО”

Окрім того, юрист допомагав нам відшукувати відповіді на правові запитання мешканців, як от як відновити втрачені документи, чи як подати заявку на компенсацію за пошкоджене майно. А спеціалісти ГО «Кремінська бізнес-асоціація» склали для нас добірку грантів, актуальну для внутрішньо переміщених осіб.

Люди почали писати нам запитання лише тоді, коли побачили, що до їх вирішення залучаються експерти

При цьому кнопка «Запитай у фахівця», попри наші очікування, виявилась мало затребуваною на початковому етапі. Тому нам, спершу, знадобилося продемонструвати її корисність. Для цього ми склали перелік найбільш актуальних запитань, проаналізувавши чати, які найчастіше відвідують наші ВПО, переглянувши коментарі та відгуки під постами органів влади. А потім давали відповіді на них на сайті. Поступово люди почали і самі писати нам про свої проблеми, коли побачили, що до їх вирішення залучаються експерти.

Також ми намагалися вплинути на важливі питання, які вирішуються на державному рівні (наприклад, скасування виплат ВПО). Тож ми писали в Мінреінтеграції, проводили опитування серед населення. І багато створювали та поширювали історій успіху ВПО – бо наші читачі просили нас розповідати, де живуть і як влаштувалися ті, хто раніше жив поруч. Ми також описували, що змінилося в житті цих людей, як їм вдається адаптуватися до нового життя та не вигорати, і так далі.

Опитування, яке ми провели наприкінці проекту, показало, що наші публікації допомагають людям «тримати зв’язок з малою Батьківщиною». Так, історії успіху переглянули, орієнтовно, 600 осіб. Щодо рубрик, то 70% опитуваних відповіли, що обидві рубрики стали для них корисними. Запитання, які ми отримали, були актуальними для більшості ВПО, тому розгорнуті відповіді прочитали близько 500 осіб.

Історії успіху – найпопулярніші

Вважаю, що сама робота сайту, те, що він «живий» і наповнюється інформацією, яка стосується кремінян, дуже підтримало наших постійних читачів. Опинившись далеко від дому, люди сподіваються і вірять, що повернуться у Кремінну та заживуть, як раніше. Ніхто не хоче прощатися з минулим життям. Тож якщо б і сайт улюбленої газети не працював – це люди сприймали б як ще один обірваний з Кремінною зв’язок, іще одну травму.

Результати для редакції

Цей проєкт дав нам аудиторію, нових читачів і нові можливості. Як я вже казала, ми створили сторінку в Інстаграм, де також були наші читачі, але раніше ми їм нічого не пропонували. Тож ми отримали майже 600 нових активних підписників на цій платформі, і ця цифра поступово збільшується. На 78,7% зросла відвідуваність нашої сторінки у Фейсбуці. Ну а авдиторія сайту «Кремінщина» складає, в середньому, 1112 осіб на місяць.

Дуже вдячні менторам та проекту в цілому, що ми навчилися користуватися сайтом і соцмережами. Досі вчимося відповідати їхнім вимогам. Бачу, що нам потрібні ще працівники, два журналісти не впораються з викликами часу.

Хочу окремо наголосити, що наша робота на сайті і увага до нього з боку читачів під час реалізації проєкту принесли нам рекламодавця, з яким ми ще у 2023 році уклали угоду на висвітлення діяльності. Кошти невеликі, але угоду подовжено на 2024 рік, що дозволить нам покрити поточні витрати редакції (сплату домену, членських внесків). Також, сподіваємося, що цих грошей вистачить і щоб покрити невеликий податковий борг, який ми змогли виявити самостійно і, до речі, також завдяки проекту. Бо ми наймали бухгалтера за угодою ЦПХ, і вона нам підказала, що ми маємо недоплачений податок.

Саме наповнення сайту і увага до нього з боку читачів принесли нам рекламодавця, з яким ми уклали угоду на висвітлення діяльності

Найважливішими для нас і найбільш показовою оцінкою цінності нашої роботи ми вважаємо коментарі і вподобайки. Одна публікація могла назбирати від 10 до 150 таких проявів емоцій. На історії успіху люди писали: «О, це моя сусідка. Я її знаю. Як там Кремінна? Як поживають креміняни?». Або таке: «Дякуємо, ми були, ми є і ми будемо!» та «Дякуємо. Чекаємо на повернення додому!». Багато коментарів є достатньо емоційними, як от «Як рідних побачили! Супер». Ще нам писали так: «Які ж талановиті у нас діти! Зараз Кремінна переживає тяжкі часи і окупацію, але вірю, що ми повернемося в українське місто, де знову запанує мирне життя! Дякую».

Кількість переглядів новоствореної рубрики “Запитай у фахівця”

Ми пишаємося тим, що змогли дати нашим кремінянам і корисні поради, і розказати про земляків, створивши унікальні чудові матеріали. А також, звісно, що розширили коло підписників – адже так ми поєднуємо більше містян і допомагаємо їм триматися купи.

Взагалі, якщо глобально, дуже пишаюся тим, що ми не припинили діяльність, попри всі труднощі. Нехай не завжди в достатній мірі або якості, але ми працюємо і не покинули сайт напризволяще.

Наш досвід і висновки – для врахування колегами

Почну, мабуть, з того, що у цих непростих умовах для нас було вкрай важливим знайти рішення щодо фінансової ситуації. Газета з війною втратила всі джерела доходу, і можливості сплачувати заробітну плату робітникам не було. Фактично сайт працював (і працює зараз) або на проєктних коштах, або на ентузіазмі працівників. Але немає коштів – немає планування у роботі, бо на волонтерських засадах не здобудеш системності. Тим більше, що всі працівники редакції – це ВПО та ВПО-пенсіонери. Проект дозволив нам залучити фахівців, спланувати свою роботу і отримати важливий результат. Як я вже сказала, саме завдяки цьому ми змогли отримати перше, невелике, але вкрай важливе джерело доходу та головне – впевненість, що втримаємося.

По-друге – фахова підтримка менторів. За 4 місяці ми побачили, що багато робимо не так, що треба працювати на результат, і що можливість заробляти самостійно існує – ось на що нас націлювали ментори.

Наш Інстаграм

По-третє, завдяки проєкту креміняни (та і ми самі!) дізналися про наших земляків, які займаються волонтерством і допомагають армії, але якось не афішують цього, тихо роблячи свою справу. Ми відкрили для себе багато дивовижних кремінян, які мають свою улюблену справу і хотіли б про неї розповісти загалу. Такі матеріали слугували для них своєрідною рекламою. Подібні публікації набирали 500-700 переглядів.

Та й просто працевлаштуватися людям ми допомогли! Так, одна жінка пішла навчатися на швачку завдяки тому, що з наших публікацій дізналася про діючі можливості від центру зайнятості. А один чоловік зацікавився грантом на відкриття кав’ярні, але контактів своїх не залишив, і ми не змогли дізнатися, як пішли далі його справи.

А от залучити людей до активностей було важко. Вважаємо своєю слабкістю, що не змогли долучити достатню кількість читачів до опитувань, не так вже й багато хто давав свої пропозиції, брав участь в анкетуваннях.

Не вдалося і здобути фінансову стабільність, щоб після завершення проєкту можна було продовжити ефективно працювати. Але розпочали це.

Люди дякують, що ми працюємо і пишемо про мешканців Кремінної, коли вони, люди зі статусом ВПО, часто відчувають себе чужими і нікому не потрібними

А ще важливо, що люди дякували за те, що ми працюємо і пишемо про мешканців Кремінної, що звертаємо увагу на них тоді, коли вони, люди зі статусом ВПО, часто відчувають себе чужими і нікому не потрібними.

Звичайно, зараз більш якісно плануємо і продовжуємо свою роботу потроху. Через форму зворотного зв’язку після завершення проєкту надійшло два запитання, тож є надія, що зможемо розвинути це. Просто сайт зараз наповнюється повільно, тож і активність впала. Про долю наших земляків також будемо писати, якщо з’являється корисна інформація для ВПО – публікуємо і ділимося з читачами. Таке зараз життя, що всі вимушені підробляти і десь ще працювати.

АВТОРКА: Яна Величко, головна редакторка газети “Кремінщина” та Олексій Погорелов, президент УАМБ

Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю Української Асоціації Медіа Бізнесу і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу, завдяки фінансовій підтримці якого відбувалася реалізація проєкту.


Мешканців Кремінної розкидало світом, проте «Кремінщина» допомагає їм триматися купи