Допомагаючи редакціям місцевих медіа бути максимально корисними для їхніх громад, помітив декілька важливих моментів, на які хочу звернути увагу усіх, хто працює в медіа та з медіа. Маю сподівання, це усім допоможе робити для громад і більше, і ефективніше
Мешканцям важливо отримувати інформацію саме з місцевих медіа
Перше, на що хочу звернути увагу – відданість місцевих редакторів та журналістів своїй місії. Так, редакції, з якими я працював, і громади, для яких вони працюють, знаходяться поряд з лінією фронту, були в окупації або досі ще в окупації. І найперше, що є важливим – це те, що редакції вижили і лишились корисними для своїх громад. Навіть поки вони не могли виходити друком, працювали їхні соцмережі та веб-сайти – тобто мешканці могли отримувати інформацію з джерел, яким звикли довіряти. Беззаперечно, це заслуга самих редакторів. Але не менш важливо, що їх підтримали і донори, і профільна асоціація – Українська Асоціація Медіа Бізнесу. Редакції отримали і засоби індивідуального захисту (бронежилети, каски, тощо), і фінансову підтримку, і техніку, потрібну для роботи замість вкраденої окупантами або знищеної бойовими діями.
Можливість взяти в руки паперову газету, до якої вони звикли ще з мирних часів, і інформації з якої довіряли – це ще й емоційно важливо. Особливо для тих, хто пережив окупацію
Наприклад, місто Ізюм Харківської області було в окупації. Тому для мешканців дійсно величезне значення мало відновлення доступу до «своєї» інформації. А можливість взяти в руки паперову газету «Обрії Ізюмщини», до якої вони звикли ще з мирних часів, і інформації з якої вони довіряли – це було ще й емоційно важливим. Окрім цього, завдяки проекту, який виконувала редакція, люди могли донести свою думку (через опитування) до місцевої влади. І навпаки: представники влади мали можливість поспілкуватись з громадою.
А «Червоний Промінь», який працює для мешканців досі окупованих Іванівської та Нижньосірогозької громад Генічеського району Херсонської області, сьогодні дає людям можливість читати українські новини своєї громади. Бачити, що про них пам’ятають. Брати участь в обговоренні планів по відбудові і розвитку громади після звільнення.
Місцеве медіа має бути зручним для своєї авдиторії
Проте усім редакціям місцевих медіа дуже важливо розвиватися, і доволі оперативно. За майже два роки великої та важкої війни вони побачили, що не можуть бути ані зручними, ані доступними для своїх громад, якщо не мають принаймні акаунтів в соцмережах. І це не просто поширення того самого контенту, який вони готують для друкованого видання, а окрема робота.
Наприклад, Мирноградська міська газета «Родной город» (Донецька область) до нашої зустрічі працювала лише з друкованим виданням. І це в той час, коли більшість людей беруть інформацію з цифрових платформ. Тому ми з ними відразу запланували створити сторінку в ФБ, акаунт в інстаграмі та тг-канал. Я проконсультував редакцію щодо різних платформ, специфіки роботи з ФБ. Обговоривши це, ми разом створили тг-канал і налаштували бота для відкладених публікацій. І коли у редакції з’явились ці цифрові платформи – мешканці громади отримали можливість отримувати перевірену місцеву інформацію з вже звичних новітніх платформ.
За майже два роки великої та важкої війни редактори побачили, що не можуть бути ані зручними, ані доступними для своїх громад, якщо не мають принаймні акаунтів в соцмережах
А «Обріям Ізюмщини» довелося відновлювати роботу майже «з нуля», адже Ізюм був в окупації. І хоча всі платформи у них працювали ще до 24 лютого (газета, сайт, фб, телеграм і т.д.), а редактор видання пан Костянтин Григоренко – дуже активний і досвідчений редактор, але ресурсів, в т.ч. людських, на все не вистачало. Також у редакції, попри те що вони є реально досвідченими, був брак специфічного досвіду роботи з цифровими платформами. Тому ми із ними відразу запланували вдосконалення навичок роботи з цифровими платформами. Редакція взяла на озброєння «фішки» для роботи з соцмережами. До тг-каналу підключили бота для відкладених публікацій, що полегшує роботу і підвищує якість контенту.
Найважче, напевно, редакції «Червоний Промінь» з Нижніх Сірогозів. Громада поки що в окупації, тому місцеве медіа працювати повноцінно не може. Паперова газета не виходить. Та й головний виклик – безпековий. Люди бояться навіть щось коментувати в соцмережах. А ті, кому вдалось виїхати – теж дуже обережні тому, що там залишаються їх друзі та родичі, на яких теж тиснуть окупанти. Тим більше, редакції важливо працювати в цифрових каналах дуже майстерно. Тому для донесення інформації до окупованої громади ми домовились створити тг-канал. Там люди можуть анонімно читати, коментувати, і надсилати інформацію в редакцію. Тож, працюючи разом, ми створили тг- канал, налаштували бота для відкладених публікацій, почали залучати підписників і публікувати інформацію. Працівники редакції розібралась як працювати з тг-каналом і почали самостінйо його вести, залучати підписників і т.д.
Редакціям місцевих медіа потрібно не тільки висвітлювати новини, але й допомагати громадам
І, нарешті, третє, але не менш важливе – що проблем в громадах дуже багато. Від великої кількості переселенців, яким потрібно адаптуватись до нових умов життя, до проблем з безпритульними тваринами. Місцеві редакції могли б допомагати їх вирішувати. Визначати і «підсвічувати» більш пріоритетні. Організовувати кампанії тиску на владу чи навпаки роз’яснювати населенню складні питання.
Звісно, дуже важливо, що вже зараз для редакцій прояснилось, які з платформ можуть забезпечити їм в майбутньому монетизацію контенту і якими інструментами. Вони побачили, як можуть збільшувати аудиторії. І вже взяли на озброєння різні фішки по роботі з соцмережами, телеграмом. Оскільки їхні плани були реалістичними, то, в основному, цілі, поставлені для цього проекту, досягнуті. Але, звичайно, хочеться більшого. І цим більшим точно є перехід від «висвітлення» та «інформування» до допомоги у пошуку рішень та у координації зусиль всередині громад для вирішення найбільш актуальних для мешканців проблем.
АВТОР: Борис Родієвський, медіа менеджер
Публікація підготовлена в рамках проєкту Української Асоціації Медіа Бізнесу (УАМБ) «Підтримка місцевих незалежних ЗМІ в Україні під час війни». Цей проєкт реалізується УАМБ в рамках загальної стратегії ЮНЕСКО для сектору комунікації та інформації в Україні, що фінансується Японією. Її зміст є виключною відповідальністю Української Асоціації Медіа Бізнесу та не передбачає висловлення будь-якої думки з боку ЮНЕСКО.