Західні та українські тренди SEO відчутно різняться. По-перше, тренди доходять до нас із запізненням. Великі західні редакції ще кілька років тому реалізували те, чим українські медіа лише починають займатися. До того ж в англомовному Google базові вимоги до сайтів і конкуренція значно вищі. По-друге, на українському ринку унікальний контекст — війна, блекаути, вплив російської мови. Усе це вносить корективи до SEO-тенденцій.

Агенція SEOforMedia працює з аналітичними даними десятків українських медіа. Співзасновниця агенції Наталя Судакова розповідає про актуальні тенденції та напрямки SEO-просування.

Тренд 1. Розвиток української мови

Тут накладаються одразу два чинники:

Люди починають більше гуглити українською. Якщо 2021 року співвідношення запитів російською та українською було 74 % та 26 %, згідно з аналізом Serpstat, то 2022-го частка україномовних запитів зросла до 35 %. За нашими спостереженнями, українська в пошукових запитах (особливо серед інформаційних) продовжує зростати.

Людям стає складно знайти потрібну інформацію, адже в топі часто з’являються нерелевантні російські сайти чи навіть заблоковані російські медіа, які просто не відкриваються користувачу з України.

Медіа відмовляються від російських версій. Або починають робити акцент на українській і більше не перекладають матеріали, а просто дублюють їх на російську версію. Як наслідок, якісної україномовної інформації стає більше, а російської — менше. Це додатково підживлює попит.

Цей процес довгий і болючий для медіа, адже, згідно зі статистикою, в Україні досі більше гуглять російською, а російські версії сайтів приносять основний трафік. Утім, він уже запущений і невідворотний. Кожне медіа самостійно має вирішити, як надалі будувати свою стратегію та бізнес-модель.

Якщо заробіток залежить від банерної реклами та кількості трафіку – відмовитися від російською версії буде складно.

Інший підхід – відмовитися від російської, зайняти проукраїнську позицію і будувати україномовне ком’юніті читачів. А завдяки репутації залучати рекламодавців та грантодавців. Такому медіа варто писати інструкції для читачів про те, як оминути російські сайти у видачі, як налаштувати україномовний News та Discover, які є корисні застосунки для цього (на зразок розширення Лагідна українізація) тощо.

Тренд 2. Падіння трафіку

З початку війни у суспільно-політичних медіа неабияк зріс трафік з органічної видачі, Google News і Discover. Для багатьох він став рекордним за час існування сайту. Як буває у таких випадках — люди почали втомлюватися від новин, а потім медіа «добили» блекаути.

Щоб утримати позиції в Google 2023 року, медіа треба бути дуже швидкими й технічно готовими до змін. А саме:

Стежити за Google Trends та користуватися Планувальником ключових слів, щоби знаходити нові гарячі теми та швидко їх відпрацьовувати: генератори та павербанки, графіки відключень, нові тарифи, правила та обмеження тощо.

Це те, що сьогодні масово гуглять. Тому кілька текстів, які вдало залетіли в News, Discover чи закріпилися у перших 5 результатах видачі можуть принести значний трафік.

Розуміти, що Google запам’ятовує медіа, до яких читачі часто заходили та довго залишалися. Він показуватиме такі сторінки частіше — так працюють алгоритми.

Ви можете допомогти Google в цьому й зробити (і реалізувати!) технічний аудит, «допилити» дизайн, щоб читачу хотілося натискати на покликання та пропоновані блоки, а також виконувати всі SEO-рекомендації. Якщо цього не робити, є ризик повернутися до нижчого довоєнного трафіку чи просісти ще більше через зростання конкурентів.

Тренд 3. E-E-A-T фактор

Чинник Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (тобто досвід, експертиза, авторитет і надійність) існує давно, але сьогодні він став ще важливішим. У грудні Google додав до абревіатури другу «E» (Experience).

В англомовному Google принцип уже вважається базовим, в українському — це радше тренд, оскільки багато медіа не зважають на нього. Утім, надалі Google не залишить їм вибору. Аби пристосуватися, варто зробити такі кроки:

Зробіть сторінки авторів вашого медіа.

Додайте інформацію про їхній досвід та освіту, посилання на соцмережі, інші матеріали, фото чи навіть додаткові сертифікати (за наявності). Якщо автор часто пише фінансові, медичні чи інші вузькоспрямовані поради — в його біографії має бути відображено, чому саме він має право про це писати.

У тексті використовуйте імена експертів, їхню посаду чи профіль.

Саме тому для Google добре працює формат глибоких вузькотематичних інтерв’ю зі спеціалістами. З часом цього стане ще більше.

Додайте, якщо досі нема, сторінку «Про нас», де треба розписати інформацію про контакти, адресу та команду медіа.

Покликайтеся тільки на перевірені джерела — наукові бази, державні сайти, великі інформагентства.

Покликання на низькоякісні сайти, реклама казино тощо знижуватимуть вашу авторитетність чи навіть заженуть в блок.

Оновлюйте старі вічнозелені тексти, додаючи свіжі дані, щоб інформація зберігала актуальність.

Не змінюйте покликання на матеріали, але оновлюйте їхню дату публікації, якщо це можливо.

Чим більший відсоток унікального контенту (як текстового, так і візуального) — тим краще для Google.

Новини не варто дублювати з першоджерела — треба доповнювати бекграундом, додати унікальності тексту, робити впізнавану структуру бренду, додавати коментарі та нові фото тощо. Статті краще взагалі не копіювати. Натомість перекладати англомовний текст чи розшифровувати відеоінтерв’ю — це нормальна практика.

Залучайте аудиторію до обговорень і коментарів у соцмережах, месенджерах, онлайн-трансляціях тощо.

Важливо показати Google, що ви авторитетні та цікаві для читачів, маєте свою спільноту. Особливо добре, якщо вас часто шукають за назвою. Хто швидше зможе показати пошуковику силу свого бренду, той і отримає більше читачів.

Тренд 4. Перехід на Google Analytics 4

Не зовсім про SEO, але точно про Google.

З 1 липня 2023 року Google більше не буде обслуговувати Google Analytics Universal, тому всі медіа вимушено перейдуть на Google Analytics 4. Це можна зробити вже сьогодні, а до того часу вони працюватимуть паралельно.

Причина відключення Universal — застарілість і неточність. У GA 4 більше можливостей, точніші дані, але їх можна збирати лише з моменту реєстрації. Тобто, під’єднавши GA 4, спочатку побачите порожні графіки. Тому краще не відкладати, аби до літа зібралося достатньо даних і ви не залишилися без статистики.

Тренд 5. Структуровані дані — must have

Якщо ви шукатимете щось через англомовний Google, то побачите, що він значно відрізняється він українського. Пошуковик запропонує вам багато додаткових блоків — розкрите пояснення до якогось слова, FAQ, блок знань справа на сторінці, акцент на розширених картинках чи відео — усе залежно від запиту.

В українському сегменті Google це також є, але зна-а-ачно менше, оскільки медіа ігнорують мікророзмітку. Тобто не пояснюють Google контент на сторінці його технічною мовою. Ті, хто це роблять, отримують значну перевагу, але конкуренція лише посилюватиметься.

Основні переваги від мікророзмітки:

♦ Ваш текст відображається у вигляді розширеного сніпету, а не стандартного блоку, тому відбувається більше натискань.
♦ Може виводитися у різноманітні спеціальні блоки Google.
♦ Показує вашу відповідність до E-E-A-T фактору.

Відтак для медіа є кілька завдань, аби інтегрувати цей підхід:

♦ Зрозуміти, які розмітки вам необхідні, адже їх є багато: як окрема розмітка для новин (важливо!), так і окрема для рецептів. Ось усі варіанти від Google.
♦ Інтегрувати це у ваш сайт. Для стандартних CMS (до прикладу, WordPress) є плагіни. В іншому випадку — варто звернутися до програмістів.

Тренд 6. Google стає розумнішим

Останні оновлення алгоритмів Google зав’язані на штучному інтелекті та спробі «передбачити» бажання користувача. Тобто більше враховується не те, як ви сформували пошуковий запит, а те, що, на думку алгоритмів, ви мали на увазі.

Як Google це аналізує? Гігантська база даних із пошукової видачі та Analytics.

Алгоритми Google самонавчаються та дивляться на поведінку користувача: що він раніше шукав, на що клацав, як потім поводився на сторінці та чи знайшов відповідь. Тобто взаємодія зі сторінкою стає вирішальною.

Потрібно спонукати читача залишатися на сайті, натискати на інші новини та статті. Для цього важливо писати тексти, які дають вичерпну відповідь на певне запитання, а також використовувати ключові слова та синоніми, аби покрити більше пошукових запитів.

Якщо людина повернулася у пошук і уточнює та переформульовує запит чи натискає на наступні позиції — Google, ймовірно, опустить вас у видачі. У поверхових текстів та оглядів ще менше шансів отримати високі позиції.

Тренд 7. Важливість відео

Тренд на відео останніми роками світовий і стабільний. Утім, для нас усе ще попереду.

Якщо досі не дійшли руки — ось вам знак розвивати свої YouTube-канали. Відеоогляди та інструкції, інтерв’ю, короткий аналіз на гарячу тему тощо — це надважливе доповнення до авторитетності вашого сайту. Відео гарантують коментарі та реакції від користувачів, додану вартість самого контенту, покликання на вас із різних ресурсів та багато інших важливих плюсів для успішного SEO-просування.

Ролики не тільки допомагають просувати сторінки, на яких вони розміщені, та розвивати сайт загалом, а й окремо ранжуються у видачі.

Очевидно, що відео має бути цікавим і відповідати певним вимогам:

♦ У назві та описі мають бути ключові слова, за якими цю тему потенційно шукали б користувачі.
♦ Опис до відео обов’язковий. Також важливо додати теги.
♦ Субтитри допоможуть Google краще зрозуміти зміст відео.
♦ Необхідно додати тайм-коди та глави, щоб користувач міг легко орієнтуватися у відео і швидко знаходити потрібний відрізок.

Звісно, усі ці тренди не матимуть значення, якщо сайт повільний, технічно не допрацьований, а тексти не мають доданої вартості. Але це вже історія для іншого тексту.

Джерело: Медіамейкер

Базові інструменти для SEO та вебаналітики