Дослідження Громадянської мережі ОПОРА показало, що 77,9 % опитаних обирають основним джерелом інформації соцмережі, тоді як інтернет поза ними обрали понад 57 % (формулювання уточнене 13.09.2023, — ред.). Така статистика довела, що підхід до сприйняття соцмереж як додатків до сайтів застарів і медійникам треба освоювати нові платформи, аби здобути увагу аудиторії.

Про специфіку форматів для різних соціальних майданчиків і те, як з ними не варто працювати, на лекції для учасників програми Community Leaders від Media Development Foundation розповіла редакторка соцмереж «Суспільне Новини» Анжеліка Заріцька. «Медіамейкер» зібрав основні поради.

До кожної платформи — свій підхід

Головна помилка під час роботи з соцмережами — використовувати їх виключно як інструмент для збільшення трафіку на сайті. «Люди не будуть переходити на сайт — вони перейдуть на інший канал чи сторінку на цій платформі та прочитають там те, що їм потрібно. Соцмережі треба сприймати як окремі платформи з окремими одиницями контенту», — наголошує Анжеліка Заріцька.

Треба звертати увагу на характеристики кожного майданчика, вимоги до контенту та його формати, а також тренди та особливості сприйняття аудиторією різних тем. Не можна дублювати контент із сайту в соцмережі, та й матеріали, адаптовані для однієї платформи, далеко не завжди підійдуть для іншої.

Особливу увагу варто звернути на текст. Соцмережі — не те місце, де будуть читати великі тексти. Тож пишіть читабельно та зрозуміло, аби людям не доводилося гуглити пояснення, швидко й повно за змістом, але лаконічно за формою. Також оформлюйте текст так, щоб читачеві було зручно його сприймати.

Telegram — основне джерело новин серед соцмереж

Анжеліка Заріцька називає Telegram платформою номер один за споживанням новин у соцмережах. Порівнюючи з 2021 роком, кількість споживачів новин на майданчику зросла з 20% до 71,3%.

Спікерка виділяє такі основні формати для Telegram:

♦Короткі термінові новини. Цей формат — класика Telegram, але часто медіа замість того, щоб опублікувати новину кількома абзацами, дають лише заголовок і покликання на сайт. Анжеліка Заріцька стверджує, що такий підхід не є ефективним: люди мають читати Telegram-канал як стрічку й розуміти основне з поста без переходу на сайт.

♦Добірки новин (дайджести). Добірки можуть бути різними за темами чи хронологією, але для всіх діють спільні правила. По-перше, вони не мають бути перевантаженими — у середньому 5–6 новин. По-друге, новини мають бути повними, але не задовгими. По-третє, має бути логіка в послідовності. «Новина щодо законопроєкту про англійську мову не може бути перед новиною про обстріл, де є жертви. Тут є пріоритетність», — наголошує Анжеліка Заріцька.

♦Мініексплейнери. У Telegram можна коротко розкладати великі теми, а потім адаптувати написане під Facebook та Instagram у форматі карток. Подібним чином можна подавати хронологію подій, вижимки з інтерв’ю чи заяв тощо.

♦Новини з фото/відео, інфографіка. Можна використовувати ситуативні фото чи відео — одне або кілька залежно від мети повідомлення. Головне — вони мають нести додаткову інформацію, а не бути просто ілюстративними. Вдалим також буде використання інфографіки.

♦Відеокружечки з місця подій. Анжеліка Заріцька наголошує на користі цього формату для бренду медіа: «Ми показуємо наше обличчя, що ось ми є, ми на місці, ми працюємо». За допомогою таких відео можна зробити анонс майбутнього репортажу чи трансляції. Але варто пам’ятати, що цей кружечок має бути коротким, а не перерости в трансляцію на п’ять хвилин.

Формати для Facebook

Facebook — друга за популярністю платформа серед споживачів новин у соцмережах. Приблизно 55% респондентів використовують саме її, але варто враховувати, що аудиторія Facebook старша, ніж у Telegram.

Класичний формат у Facebook — новина з підводкою та покликанням на сайт. Не варто зловживати заголовками, які спонукатимуть перейти на сайт.

«КЛІКБЕЙТ НА КШТАЛТ “ЕКСПЕРТ РОЗПОВІВ, ЧИ БУДУТЬ ВОСЕНИ ОБСТРІЛИ” І ЛІНК — ЦЕ НЕПОВАГА ДО АУДИТОРІЇ. ТАКИЙ ФОРМАТ УЖЕ НЕ ПРАЦЮЄ».

Анжеліка Заріцька

«Має бути якесь невелике, але цілісне повідомлення, яке міститиме певну інформацію. Кому треба більше, той прочитає більше, але ця інформація має працювати окремо і без покликання», — зазначає Анжеліка Заріцька. Також спікерка звертає увагу, що для такого формату не можна дублювати заголовки з сайту — їх треба переписувати простою мовою та за потреби розширювати.

Формат тексту з фото у Facebook перегукується з Instagram. Це може бути добірка фото, наприклад, про наслідки ракетних ударів, одне фото й новина, цитата на картинці-шаблоні. «Тут великий простір для фантазії. У Facebook фото добре поширюються, на них реагують», — зауважує Анжеліка Заріцька.

Ще один популярний формат у Facebook — квадратне caption-відео. Це має бути повноцінна історія. Її можна монтувати окремо або переробити з великого відео — наприклад, із пів години зробити кількахвилинне відео й дати лінк на сайт чи на повну YouTube-версію. Але відео в Facebook так само має бути окремою повноцінною одиницею контенту.

Порівняно новий формат для Facebook — Reels. Це вертикальне відео тривалістю до півтори хвилини. До нього можна додавати музику, яку пропонує Facebook, або звуки з аудіобаз. Для Reels не потрібні великі описи, бо Facebook показує лише перші два рядки тексту під відео.

Якщо говорити про перепакування довшого контенту в коротший, то головна відмінність Reels від caption-відео в тому, що це не якась повноцінна історія, а одна емоційна теза. «От, наприклад, відео про військового, який втратив ногу і зір. Це відео — частина великої історії з YouTube, але цей Reels — про одну конкретну тезу. У цьому уривку він каже: “Так, я змінився, але це все ще я, і я хочу, щоб до мене ставилися без жалю, сприймали мене, як раніше”. Чим виразніше ви виділите цю тезу, тим більше шансів у цього Reels на успіх», — пояснює спікерка.

В Instagram багато можливостей для роботи з візуалом

Формати в Instagram можуть перегукуватися з деякими форматами для інших платформ, але їм обов’язково потрібен візуал. «В Instagram є величезний простір для роботи з фото. Це може бути фотодобірка, якась історія. Наприклад, ви зробили репортаж, як працює військовий госпіталь, і залили його на YouTube. А паралельно зробили фото, які запостили в Instagram або на сайт», — наводить приклад Анжеліка Заріцька.

На платформі можна створювати добірки до 10 фото. Необов’язково накладати текст на фотографії. В опис можна поставити коротке загальне пояснення або ж коротко розповісти про кожне фото. «Люди це також читають, як не дивно. Тут треба все пробувати», — наголошує спікерка. Також останнім часом добре працюють новини, цитати чи інфографіки, які ви подаєте в картках чи сторіз за шаблонами в стилі вашого видання.

Окремий формат — розкладена на картки історія. Обкладинка для неї має бути лаконічною та влучною. Не треба писати багато тексту, інформація має чіпляти та змушувати гортати далі. Має бути щось, що чіпляє, але без клікбейтів. «Під час затоплення Херсонщини ми зробили 10 карток із розповідями людей, які залишилися на іншому березі, в окупації», — навела приклад Анжеліка Заріцька. Нижче можете побачити картки-пояснення про імітацію Росією виборів на тимчасово окупованих територіях.

В Instagram добре працюють відео. Бажано, щоб усі вони були вертикальними. На платформі можуть бути reels до півтори хвилини, як у Facebook. Якщо постити відео як пост, а не Reels, то воно може бути довшим . Для reels в Instagram можна робити довші описи, ніж у Facebook (але зробіть влучний акцент у першому рядку — саме його видно в повноекранному режимі, поки не розгорнеш опис повністю). На обкладинку відео варто ставити зображення з короткими назвами, що чіпляють.

За словами Анжеліки Заріцької, stories — це величезний простір для фантазії. Туди можна поставити новину з покликанням на сайт, але не очікуйте з Instagram великого трафіку — на сайт переходитимуть тільки за додатковою цінністю. Посилання в stories мають бути для того, щоб люди дізналися більше, а не просто зробили перехід заради збільшення трафіку. «Раніше не всі могли додавати посилання в stories — лише ті, в кого було від 10 000 підписників. Уже кілька років це можна робити всім, і це дуже хороший інструмент», — стверджує спікерка.

У stories також можна вставляти відео з лінком на повну історію, ситуативні відео з місця подій на 20–30 секунд. Можна розповідати історії в кількох картках та робити експлейнери, але вони мають бути коротшими, ніж ті, що додаємо у стрічку Instagram. Сюди також можна вставляти якісь інтерактиви, тести чи опитування (але цим не варто зловживати, інакше аудиторія перестане реагувати), репостити попередні дописи та reels (їм це додає переглядів).

TikTok — лотерея та простір для експериментів

За словами Анжеліки Заріцької, інформаційні медіа можуть використовувати багато різних підходів для роботи з TikTok, адже нові формати на цій платформі з’являються регулярно: «Це можуть бути нарізки з відео, які ви ставили у Facebook чи Instagram, якісь репортажі до хвилини. Ось, наприклад, ця історія про військового, який втратив зір. Скорочена версія пішла в TikTok».

Спікерка виділяє два основні формати для платформи — відео та слайд-шоу. Відео можна робити самостійно, крім згаданих нарізок записувати розмовні експлейнери. Якщо такої можливості немає, час від часу можна використовувати user-generated content. «Ми можемо подивитися відео, які реальні люди викладають, але варто обов’язково переконатися, що ми знайшли першоджерело. Наприклад, знайшли сторінку херсонського волонтера, який там під час затоплення рятував тварин. Він викладає купу відео, і ми можемо з них щось згенерувати, покликаючись на першоджерело», — пояснює Анжеліка Заріцька.

Відео для TikTok потрібно робити короткими й обов’язково подавати субтитри до них. «Це потрібно, щоб люди не втекли й не зменшили вам перегляди, тому що багато хто може гортати стрічку без звуку. Це в принципі стосується всіх платформ», — наголошує спікерка. Також Анжеліка Заріцька радить слідкувати за популярними звуками в TikTok і за можливості використовувати їх у своїх відео, адже це сприяє просуванню вашого контенту.

Можна пробувати створювати власні тренди (формати відео, які інші користувачі повторюватимуть чи імітуватимуть у своєму контенті, — ред.). Ще TikTok прихильно ставиться до відео, змонтованих прямо в програмі. Він заохочує людей проводити більше часу в ньому, тож краще просуває такий контент.

Для слайд-шоу можна використовувати ті ж картки, що робили для Instagram, якщо вони не перевантажені текстом. Варто враховувати, що для користувачів TikTok найбільш характерне кліпове мислення: вони звикли споживати інформацію фрагментами, тож за можливості текст краще скоротити та спростити. Те саме стосується й ситуативних жартів, наприклад, добірок реакцій чи мемів із Twitter, які також можна використовувати для слайд-шоу.

«TIKTOK ТРЕБА ЗАВЖДИ ДОСЛІДЖУВАТИ. ВІН ДУЖЕ НЕПЕРЕДБАЧУВАНИЙ. ТАМ НА ТИСЯЧІ ПЕРЕГЛЯДІВ МОЖЕ ЗАЛЕТІТИ ВІДЕО, ЯКЕ ВИ ЗРОБИЛИ «НА КОЛІНЦІ» ЗА П’ЯТЬ ХВИЛИН, А ТЕ, ЯКЕ ВИ МОНТУВАЛИ КОНКРЕТНО ДЛЯ TIKTOK, НАБЕРЕ ПІВТОРА ПЕРЕГЛЯДУ».

Анжеліка Заріцька

«У цьому і суть платформи, але її плюс в тому, що вона може вам приносити перегляди незалежно від кількості ваших підписників (завдяки алгоритмам, які добирають максимально персоналізований контент від авторів, на яких необов’язково бути підписаним, — ред.)», — зауважила спікерка.

Авторка: Санатарчук Марія

Джерело: Медіамейкер