Все більше репортерів і медіа використовують інструменти журналістики даних, щоб зробити сухі цифри більш зрозумілими. Особливо зараз, коли щоранку ми отримуємо свіжу статистику про COVID-19, дуже важливо знаходити нові шляхи, що дозволяють донести інформацію до аудиторії.

Незважаючи на те що університети країн Східної Європи і Кавказу поки не можуть похвалитися великою кількістю і різноманітністю програм з журналістики даних, ця сфера притягує все більше журналістів. IJNet попросив фахівців у цій галузі розповісти, як стати дата-журналістом.

Чому ви зацікавилися журналістикою даних?

Тренер по дата-журналістиці, відкритим даним і візуалізації даних в Киргизстані Алтинай Мамбетова згадує, що все почалося з того, що вона читала статті в жанрі журналістики даних в американських і британських виданнях.

“Це були журналістські дослідження на основі даних. Роботи надихали: я не бачила подібного у нас в Киргизстані. Такого ніхто не робив. Почала вивчати глибше, а потім ми почали запрошувати тренерів і проводити навчання для журналістів з Киргизстану”, – говорить журналістка.

Зараз Алтинай – засновниця Школи даних, громадського фонду в Киргизстані, який просуває в регіоні знання в області роботи з даними. Її колега в Грузії – Маріам Гамхарашвілі, спеціалістка по даним і співзасновниця ForSet, каже, що її мотивувало те, що матеріали з візуалізацією притягують більше аудиторії.

“Пам’ятаю, в той час я знайшла дослідження, де говорилося, що практично 90% інформації люди сприймають візуально. Тоді я зрозуміла, що саме цим і хочу займатися”, – говорить Маріам. Зараз вона керує освітніми проектами для журналістів і активістів, крім того, вона брала участь в роботі проектів по візуалізації даних і соціальних кампаній з використанням даних.

“Я вважаю, що виявилася в потрібному місці в потрібний час”, – згадує Маріам Гамхарашвілі. Її перша робота була в JumpStart Georgia – першої організації в Грузії, яка з 2012 року займалася адаптацією (комунікацією) даних для аудиторії. “Спочатку я більше займалася дослідженнями, але дуже скоро зрозуміла, як важлива комунікація цих досліджень. Адже якщо не донести цю інформацію правильно, то вся робота втрачає сенс”, – сказала вона.

Антон Дев’ятов, дата-журналіст і продюсер спецпроектів з Білорусі, свій шлях почав з того, що брався за будь-яку роботу, де була візуальна складова.

Антон розповідає, що вирішив спробувати сам зайнятися візуалізацією даних, почав читати книги і вивчати необхідне ПЗ. Через деякий час він запропонував свої роботи виданню TUT.BY і став паралельно з основною роботою інженера робити інфографіку як фрілансер. Приблизно через два-три роки він уже займався візуалізацією даних більше, ніж проектуванням. Стало ясно, що пора щось змінювати, він повністю перейшов на TUT.BY, де і працює останні п’ять років.

“З тих пір я освоїв багато різних технік візуалізації даних, в останні роки також займаюся продюсуванням редакційних спецпроектів”, – розповідає Антон.

Якими ресурсами ви користуєтеся для отримання знань в цій сфері?

Маріам Гамхарашвілі радить дуже багато читати і знайомитися з роботами колег, тримати руку на пульсі змін в області дата-журналістики: “Виберіть, які видавництва вам подобаються, і стежте за ними. У великих організацій більше ресурсів на експерименти, що дуже важливо в цій сфері . Звичайно, багато експериментів можуть провалитися, але це теж частина процесу “.

“Наша організація створила в Грузії захід, який об’єднує фахівців в цій сфері, – Data Fest Tbilisi, це міжнародний захід і перший в регіоні. Протягом декількох років ця мережа і є наш ресурс для навчання та обміну досвідом”, – говорить Маріам.

Скріншот веб-сайту Data Fest Tbilisi

Маріам також розповідає, що для неї дуже важливим став досвід знайомства з викладачем Університету Майамі, експертом по візуалізації даних Альберто Каїро, автором кількох книг по роботі з даними. Його книги стали путівниками і для неї самої, і для її колег. “Також я раджу знайти тематичні групи в фейсбуці, де люди обмінюються напрацюваннями. Я сама підписана на кілька таких спільнот і стежу за новинами”, – радить вона.

Ще одна порада від графічного дизайнера і співробітниці The New York Times Opinion Ярини Серкез – не переставати вчитися, виходити із зони персонального комфорту і при можливості проходити курси і отримувати знань, що виходять за межі класичної журналістської освіти, включаючи програмування, статистику та картографію.

У 2015 році ця українська журналістка отримала стипендію Програми Фулбрайта на освіту в США, де вона вчиться в магістерській програмі з журналістики даних в Університеті Міссурі, Колумбія.

“Я починала як звичайний журналіст, закінчила Львівський національний університет Івана Франка, факультет журналістики. У мене не було освіти в області програмування або статистики. Перші мої візуалізації були статичними, і я дуже чітко розуміла обмеження такого формату, тому і хотіла отримати додаткову освіту в цій сфері. Крім офіційної програми навчання в США, я також брала участь у багатьох профільних воркшопах, майстер-класах та конференціях. Роблю це до сих пір, так як наша сфера дуже динамічна, вчитися новому доводиться щодня “, – говорить Ярина.

Під час своєї стипендіальної програми в США вона пройшла стажування в The New York Times, а потім в The Wall Street Journal, де і залишилася на постійну роботу.

З якими проблемами ви стикалися?

За словами Антона Дев’ятова, кожна серйозна робота – свій набір проблем.

“Зовсім погано помилитися на етапі розробки ідеї і концепції. Наприклад, можна не врахувати живучість тренду, вкластися в щось трудомістке, а до моменту виходу матеріалу тема стає нецікава”, – пояснює журналіст.

Також Антон зазначає, що завжди є проблема з якістю даних, адже їх потрібно добувати, перевіряти і очищати.

“Це неминуче, удача ще, якщо до даних просто є деякі питання, а не коли вони в жахливому стані. Найчастіше добре вже те, що якісь дані просто існують і їх можна отримати, з якістю розібратися простіше, ніж з наявністю. Якщо дані нізвідки взяти, а тема нам цікава, останнім часом ми просимо користувачів поділитися інформацією. Недавній приклад – опитування про життя “віддалено” і в офісі. Ми зібрали понад 12 тисяч повних анкет, знайшли в них багато цікавого “, – говорить Антон .

Маріам Гамхарашвілі вважає, що найскладніше в роботі – знайти золоту середину, приймаючи рішення про те, як подати інформацію: потрібно, щоб вона була зрозуміла, але не варто підлаштовуватися під аудиторію і подавати дані до такої міри спрощено, що роботу можна було б і не робити.

“Інша проблема в тому, що дуже багато робіт позиціонується як журналістика даних, але дані відіграють там не головну роль. Для мене це показник того, що це просто модно”, – говорить вона.

Маріам вважає: якщо зі статті прибрати дані, і вона все ще зрозуміла, тоді це не журналістика даних. Адже головне в дата-журналістиці: саме дані, а не особисті історії.

Як організована робота дата-журналіста?

Євгенія Дроздова прийшла в дата-журналістику з класичної журналістики. З 2017 року вона працює у виданні Texty.org.ua, яке спеціалізується на журналістиці даних і широко відомо як в Україні, так і за її межами. Видання засноване в 2010 році і отримало кілька престижних нагород, остання з яких Sigma Awards – 2020.

Скріншот проекту Texty.org.ua Hot disinfo from Russia, який отримав премію Sigma Awards – 2020

“Більшість в нашій команді – універсальні бійці, які вміють зібрати і проаналізувати дані, написати текст, створити інфографіку / візуалізацію і зверстати проект”, – говорить Євгенія. Вона вважає, що в такій універсальності є великий плюс – своєрідний захист від вигорання, так як підготовка проекту включає різні види діяльності.

“В середньому робота над проєктом триває кілька місяців, але буває і довше. Наприклад, над одним з наших останніх аналітичних матеріалів про те, як популізм поширився в Україні, ми працювали близько року, так як більшу частину даних необхідно було чистити вручну. Це історія про те, як змінювалися електоральні вподобання українців з 2006 року – з деталізацією до кожної виборчої дільниці “, – розповідає Євгенія.

Скріншот візуалізації даних з проекту Texty.org.ua про поширення популізму в Україні

За словами Гамхарашвілі, в грузинській організації ForSet раніше над однією історією працювали фахівці з різним набором професійних навичок. Одна людина робила дослідження, інша – дизайн, третя кодування.

“Але зараз ми спостерігаємо все більше і більше тенденцію до того, що одна людина робить все: і дослідження, і інтерв’ю, і пише код. Я не можу сказати, що ефективніше”, – говорить Маріам.

Вона додала, що люди з таким набором навичок в цій сфері – явище унікальне, і редактори полюють за такими фахівцями. Але потрібно бути обережними, адже трапляється, що людина знає про все потроху, але у нього або в неї немає глибоких знань, а в цій сфері дуже важливий професіоналізм.

Поради тим, хто хоче почати працювати з даними

Всі опитані журналісти згодні в одному: в дата-журналістиці дуже важливо постійно розвиватися.

Антон Дев’ятов каже, що на самому ранньому етапі корисними для нього виявилися книги Джина Желязни “Говори мовою діаграм” і Дена Роема “Візуальне мислення”.

“Дуже надихнула книга” Подання інформації “(Envisioning Information) Едвард Тафті.” Посібник з інформаційної графіки”(Guide to Information Graphics) від The ​​Wall Street Journal допоміг розібратися зі своїми помилками.” Покажи мені цифри “(Show me the numbers) Стівена Фью свого часу дала можливість структурувати досвід. Здорово читати щось із суміжних галузей. Про типографіку доступно пише Олександра Королькова в “Живій типографіці”, Артем Горбунов в “Типографіка і верстка”. Про власне верстку – ще одна книга з промовистою назвою – “Мистецтво кольору” Іоханнеса Іттена. Я не пишучиц журналіст, але навіть для написання підводок і анотацій до візуалізацій корисною виявилася книга “Пиши, скорочуй” Максима Ільяхова. Останнє, що прочитав: “Графіки, які переконують всіх” Олександра Богачова, і це було дуже добре “, – каже Антон.

Але найкорисніше джерело, на думку Антона, – чужі роботи. Тому він радить стежити за The New York Times, Washington Post, Bloomberg, Reuters, South China Morning Post. А також переглядати лонг-лісти великих конкурсів.

Книги, які рада прочитати Ярина Серкез:

1. “Дорогі дані” (Dear Data). Дуже корисна вправа для новачків, які хочуть розвиватися в цій сфері, але ще не вміють аналізувати гігабайти інформації. У цій книзі ви знайдете набір креативних листівок з особистими даними, якими обмінювалися автори: інформаційний дизайнер Джорджія Лупі і дизайнер даних Стефані Посавекі. Читачі можуть теж почати збирати свої особисті дані та думати, як їх можна візуалізувати.

2. “Функціональне мистецтво: введення в інформаційні графіки і візуалізацію” (The Functional Art: an Introduction to Information Graphics and Visualization). Книга Альберто Каїро теж буде дуже корисна тим, хто тільки починає працювати з інфографікою.

3. Книги Едвард Тафті, зокрема, “Наочне відображення кількісної інформації” (The Visual Display of Quantitative Information).

4. Книга Коліна Уера (Colin Ware) по візуалізацію інформації (Information Visualization: Perception for Design) підійде для тих, у кого вже є досвід.

5. Щорічні альманахи Malofiej – аналіз кращих візуалізацій року.

Джерело: IJNET

Автор: Мар’яна Вербовський, журналістка, живе і працює у Львові. Мар’яна отримала стипендію Мілени Есенської і з осені 2020 року буде працювати в Віденському інституті гуманітарних наук, досліджуючи, як медіа висвітлюють тему зміни клімату.

Джерело верхньої фотографії – William Iven

Читайте також: Як дані використовуються для підтримки журналістики рішень