В 2015 році американське бізнес-видання Fast Company випустило статтю, яка називалася “Майбутнє медіа за подкастингом”. На той час свої аудіошоу з’явилися у багатьох відомих брендів, і медіа почали всерйоз придивлятися до подкастингу. За даними дослідження Pew Research Center, до середини 2019 року випуском подкастів займалися 73% великих новинних агентств. Кількість новинних подкастів в період з січня по жовтень 2019 року зросло майже на третину (32%) або на 12 тисяч програм. Тому не дивно, що все більше медіа розуміють, що ігнорувати інструмент, за яким стежать десятки мільйонів прихильників по всьому світу, не варто. Українські ЗМІ в цьому питанні також не стали винятком.
Чи є ринок подкастів в Україні?
Говорити про віхи історії українського подкастингу вкрай складно. Експертів по цій темі мало, немає і тематичних досліджень. Проте вже зараз можна стверджувати – ринок подкастів в Україні, нехай скромний, але є: “В нашій 40-мільйонній країні кількість слухачів подкастів поки що вимірюється в десятках тисяч чоловік. Тому навіть найпопулярніші випуски набирають не більше десяти тисяч прослуховувань в перші тижні “, – говорить директор Центру журналістики Київської школи економіки Андрій Яніцький. За словами експерта, подкасти в Україні часто створюються за власні гроші або за рахунок грантів, тому їх існування безпосередньо залежить від наявності цих коштів. “Закінчився ентузіазм у подкастерів або грант – закінчився і подкаст. Але незважаючи на це, ринок продовжує рости”, – відзначає він.
Хоча подкастингу в Україні поки що далеко до мейнстріму, все більше ресурсів намагаються його освоїти. Вони намагаються запропонувати аудиторії новий зручний, функціональний і в той же час формат який запам’ятовується. “В останній рік українські медіа, включаючи радіо і онлайн-видання, активно зайнялися виробництвом подкастів. Всі вони побачили в цьому жанрі додаткову можливість взаємодії з аудиторією. І мова йде не тільки про всеукраїнські, а й про локальні медіа. Наприклад, регіональна газета “Район” і радіо СіД ФМ запустили подкаст про здоров’я з порадами лікарів”, – розповідає автор подкасту про бізнес і маркетинг “Зроби якомога краще”, засновник спільноти PodcastsNOWua.com Максим Шевчук.
У США, де аудиторія подкастів становить 155 мільйонів чоловік, подкасти – це відмінний спосіб не тільки збільшити свою аудиторію, а й заробити, в першу чергу на рекламі. Згідно з прогнозом PwC, доходи подкастів в США від реклами в 2020 році складуть близько 1 мільярда доларів. В Україні говорити про подкастинг як про спосіб заробітку поки занадто рано.
“Для медіа створення подкастів – це спроба звернутися до більш молодої аудиторії, випробувати новий для українського ринку, інноваційний формат або просто застовпити майданчик на майбутнє з надією, що в подкасти підуть гроші. Це поки що не бізнес. В Україні поки не було свого Serial, немає свого The Daily (щоденний новинний подкаст від NYT). В основному всі українські подкасти діалогові. Мало наративних подкастів, майже немає жанрових (розслідувань, кримінальних, дитячих, гумористичних і т. д.). Коли з’явиться українське шоу, яке послухають мільйони, тоді великі рекламодавці помітять подкастерів “, – прогнозує Яницький.
Які медіа випускають подкасти в Україні?
Найактивнішими творцями подкастів в Україні на сьогодні стали радіостанції. В одного тільки радіо “Аристократи” в “Аудіоскарбничці” налічується понад 80 шоу. Крім цього, подкасти випускають Radio SKOVORODA, “Громадське радіо” і Urban Space Radio. Першопрохідцями на українському ринку були “Радіо” Аристократи “, але сьогодні нові шоу запускають багато хто, каже Яницький:” У моїй збірці – шоу від “Української правди”, The Village Ukraine, “Радіо” Поділ “,” Громадського радіо “,” Крим .Реаліі “(проект” Радіо Свобода “), а також незалежний” Подкаст Підкаст “, – перераховує експерт.
Ми поговорили з представниками української медіаіндустрії про їхній досвід роботи з впорядкування файлів.
1. AIN.UA, подкаст “Бізнес в кризу”
Пандемія коронавірусу серйозно вплинула на бізнес в Україні. Цю тему активно висвітлювало провідне українське видання про підприємництво і стартапи AIN.UA. “Текстів про кризу, пов’язаних з COVID-19, ставало все більше. Одного разу з’явилася ідея не тільки готувати текстові матеріали, а й випускати подкаст. Ми так його і назвали – “Бізнес в кризу”, – розповідає головний редактор видання Ілля Кабачинський. AIN.UA випускали подкасти в партнерстві з двома великими українськими компаніями, а також залучили консультанта – “Радіо “Поділ”, який, серед іншого, допоміг виданню із записом, монтажем та дистрибуцією подкасту.
Головред AIN.UA не бачить нічого поганого в рекламних вставках в аудіошоу, за умови, що за допомогою подкасту слухач отримує цікаву інформацію і якісний продукт. На початку кожного подкасту “Бізнес в кризу” звучить короткий рекламний блок, і це, як запевняє Кабачинський, ні в якому разі не відлякало слухачів: 85% аудиторії прослухали епізоди шоу майже до самого кінця.
Популярності подкасту “Бізнес в кризу” сприяло і те, що у нього є текстова версія. “Кажуть, подкасти часто слухають по дорозі додому або на роботу. Коли виходив наш подкаст, на роботу ніхто не їздив. Але всі наші подкасти виходили з текстовою розшифровкою. Як наслідок, у кожного випуску більше 7000 контактів з аудиторією”. Зараз записано 11 випусків подкасту “Бізнес в кризу”, і автори шукають партнерів для організації запису ще одного сезону цього шоу.
2. Подкаст онлайн-журналу WAS
Видання WAS – один з найбільш концептуальних проектів на українському медіаринку, його творці ніколи не боялися експериментувати з новими форматами. Тож не дивно, що онлайн-журнал одним з перших почав записувати подкасти.
“Для багатьох людей подкасти набагато зручніше звичного лонгріда. Тому навесні 2018 року ми розпочали озвучувати тексти, які особливо полюбилися читачам. Просувається новий формат через Facebook і через сайт. Як тільки виходив новий подкаст, ми вставляли запис на початку матеріалу, а саму статтю позначали значком аудіо. Через місяць почали додавати подкасти на iTunes. Читачі поступово перетворювалися в слухачів “, – розповідає колишній редактор WAS Марія Чаркина.
За її словами, кожен подкаст в середньому був прослуханий 1 500 разів. Але через нестачу ресурсів WAS незабаром відмовився від запису подкастів.
3. Vertigo, подкаст Filmspotting
Vertigo – єдине українське онлайн-видання, яке фокусується виключно на тематиці кіно, коміксів і поп-культури. Співзасновник проекту Юрій Поворозник пригадує, що не весь контент, з яким працювало видання, укладався в формат тексту: “Переважно це були обговорення нових фільмів. На якомусь етапі ми вирішили перетворити їх в подкаст Vertigo Filmspotting. Перші епізоди вийшли в серпні 2019- го на платформі “Радіо Центр”. Пізніше подкаст еволюціонував в інтерв’ю з працівниками кіноіндустрії “. Паралельно команда Vertigo вирішила використовувати формат подкастів, щоб знайомити свою аудиторію з головними новинами кіноіндустрії. Так у видання з’явився ще один подкаст – “Тижневик Vertigo”.
Для Поворозника подкасти – це спроба показати свій суб’єктивний погляд на індустрію і поговорити про це з аудиторією безпосередньо. За його словами, хоча в просуванні подкастів допомагають великі платформи, включаючи Apple і Google Podcasts, позначається той факт, що українська аудиторія поки погано знає, де шукати подкасти та де їх слухати. Але якісний контент рано чи пізно знаходить свою аудиторію. “Число прослуховувань” Щотижневика “росло дуже швидко – ми вийшли з 150 прослуховувань на більш ніж 1 000 за випуск”, – зазначає Поворозник.
4. Авторський проект журналіста Олексія Кушніра “Подкаст Підкаст”
Перший випуск шоу “Подкаст Підкаст” побачив світ у березні 2019 року. “Ми з моїм другом Олегом Ідоловим любимо обговорювати політику, а подкаст став органічним продовженням цих розмов. Ми знали про існування такого жанру і раніше, і нам було цікаво спробувати, як працює цей відносно новий для українського ринку формат. Крім того, в чартах додатків для подкастів майже не було українського контенту “, – згадує співавтор проекту” Подкаст Підкаст “журналіст Олексій Кушнір.
Аудіошоу “Подкаст Підкаст” виходить щовівторка. Тематика випусків найрізноманітніша: це може бути епізод про Джорджа Сороса, інтерв’ю зі стендап-коміком або ж розмова про місцеві вибори в Україні. “Деякі випуски – це наративний формат, де я розповідаю про важливі явища і шукаю відповіді на актуальні для суспільства питання”, – розповідає Кушнір. На сьогодні у “Подкаст Підкаст” налічується більше тисячі постійних слухачів, і, за словами творців проекту, аудиторія шоу стає дедалі більше. “Наші слухачі – це люди з дуже різними смаками та інтересами. Ми раді, що знайшли свою аудиторію, з якою ми на одній хвилі”, – каже журналіст.
За словами Кушніра, монетизація проекту поки не головне їхнє завдання.
Кушнір впевнений, що ключові фактори успішності будь-якого подкасту – якість, різноманітність тем і системний підхід. “Якщо ви пробуєте різні формати просування і робите це регулярно – люди вас обов’язково знайдуть”, – резюмує журналіст.
Як вплинула на український подкастинг пандемія?
Криза далеко не завжди робить негативний вплив на бізнес, і це твердження виявилося особливо актуальним для подкастингу. Велика рецесія 2008-2010 років не тільки не зменшила інтерес до нового формату, а навпаки, дала серйозний імпульс для розвитку індустрії і появи нових шоу. Чи можна те ж саме стверджувати про вплив пандемії коронавірусу? За даними нового звіту Westwood One Podcast Network, 93% слухачів повідомили, що з початку пандемії слухають таку ж або навіть більшу кількість подкастів.
Як підкреслює Шевчук, пандемія дала новий поштовх розважальним медіа в усьому світі, і Україна в цих процесах слідує світовим трендам. За словами експертів, українці стали споживати більше медіаконтенту і відкривати для себе нові формати, в тому числі і подкасти. “Виросла середня кількість прослуховувань одного шоу. І, звичайно, з’явилися нові цікаві проекти. Наприклад, відомий український режисер Наріман Алієв (фільм “Додому”) запустив подкаст про культуру MINCULTPRYVIT. Уже в першому сезоні йому почали пропонувати рекламу, а на днях стало відомо , що другий сезон вийде на The Village Ukraine “, – розповідає Яницький.
Втім, вплив пандемії на український ринок подкастингу не можна назвати однозначно позитивним. Наприклад, виданню Vertigo довелося призупинити свій проект “Тижневик”.
Автор: Ольга Дубенська – українська бізнес-журналістка і медіаменеджер з досвідом роботи в онлайн і друкованих ЗМІ.
Джерело верхньої фотографії – Hadis Malekie, ліцензія СС сайту Unsplash.
Оригінал: IJNET
Читайте також: Підкасти для місцевого медіа: досвід Біляївки