Допомагаючи ВПО та громаді, «Народна трибуна», місцеве медіа Ємільчинської та Барашівської громад Житомирської області, відкрила для себе, що людям дуже важливо спілкуватися. Комусь це надає впевненість та сили, а комусь допомагає вирішити проблеми. Тому редакція для себе тепер ставить абсолютно нові завдання – давати людям можливість обмінюватися думками та інформацією, щоб створювати дієві та сталі рішення для існуючих проблем. Цей приклад вже надихнув три інші редакції, у а самої «Народної трибуни» зріс тираж. Що зайвий раз підкреслює важливість та цінність місцевих медіа для їхніх громад.

З початку великої війни росії проти України Ємільчинська та Барашівська громади Житомирської області прийняли понад 4000 переселенців. Нині в цих громадах проживає близько 600 внутрішньо переміщених осіб. Це змушує підкорегувати уклад життя громад, відповісти на нові виклики. Сьогодні в Ємільчинській та Барашівській громадах вже є приклади вдалої адаптації ВПО, започаткування чи відновлення бізнесу, переселенці купують житло, народжують дітей, пов’язують своє майбутнє з нашими громадами. Але є й складні ситуації, коли люди залишаються наодинці з проблемами, а сприяння їм обмежується наданням допомоги як евакуйованим: розміщення, харчування, речі першої необхідності. Ключовими проблемами є відсутність житла, зменшення виплат для ВПО, відсутність контактів із шукачами роботи.

В наших громадах поки немає комплексного підходу до ВПО. Але це не означає, що немає можливостей для більш ефективного вирішення багатьох з існуючих проблем

Тобто в наших громадах поки немає комплексного підходу до ВПО. Але це не означає, що немає можливостей для більш ефективного вирішення багатьох з названих проблем. Знаємо це, бо від початку повномасштабного вторгнення наша редакція мала багато взаємодії із людьми з Півдня та Сходу України, які опинилися в наших громадах, тікаючи від війни. З багатьма із них спілкувалися, писали матеріали, декому змогли допомогти, привернувши увагу через газету. Ми бачили нові реалії життя наших громад, які супроводжувались проблемами як для сторони, яка приймає, так і для переселенців.

Але редакційного ресурсу для масштабного підходу бракувало, тому ми вирішили застосувати проєктний підхід: продумати свої дії та очікувані результати, скласти план та бюджет і пошукати, хто б міг надати підтримку.

Так, метою проєкту було досягнення довгострокових результатів, таких як інтеграція ВПО в громаду та поліпшення якості їхнього життя. А це вимагало уважного планування, координації та тривалого моніторингу. В рамках звичної діяльності нашої редакції ми б це не зробили. До того ж у цьому проєкті мали працювати SMM-спеціалістка, адміністратор сайту, окрім наших журналістів. А ще нам неодмінно були потрібні консультації юристів та підтримка ментора. Все це вимагає значних фінансових та матеріальних ресурсів, яких редакція не має у своєму розпорядженні.

А ще ми розраховували, що якщо зможемо залучити грант, то з нами охочіше будуть співпрацювати відомі організації, бо знатимуть, що ми точно доведемо розпочате до кінця. А це, у свою чергу, підвищить довіру до проєкту та збільшить його шанси на успіх.

Спілкування – це те, що надає людям впевненість

Отже, ми взяли на себе завдання налагодити зв’язок між ВПО, місцевим самоврядуванням, районною владою, щоб люди могли отримувати підтримку. Організували на базі редакції газети “Народна трибуна” роботу комунікативного майданчика, який активізував жителів громад для дискусії та діалогу на різних рівнях, сприяв адаптації ВПО в Ємільчинську та Барашівську громади. Ця тема важлива для Ємільчинської та Барашівської громад, а ми, журналісти, розуміємо свої можливості як медіаторів при побудові діалогу між громадою і владою. Тож метою було організувати такий діалог у наших громадах. 

Круглий стіл

Провели на базі редакції зустрічі, щоб згуртувати ВПО. Опублікували п’ять матеріалів про успішну адаптацію різних сімей-ВПО. Опублікували шість юридичних консультацій, які стосуються ВПО. Створили viber-спільноту, де сформували актив із 18 осіб ВПО для взаємодопомоги та вирішення проблем, створили буклет для ВПО з необхідною інформацією.

Найцінніше, що нам вдалося зробити для ВПО – різнопланова підтримка. Спакувавши своє життя у валізу, втративши житло чи навіть рідних, вони приїхали у наші громади. Із цим болісним багажем минулого їм непросто адаптуватися. Для них цінна і матеріальна підтримка, і моральна. Саме в ході проєкту ми допомогли багатьом із них; окремі стали героями публікацій.

Місцеве медіа надає голос тим, хто сам соромиться сказати, але має інформацію. Так громада, завдяки своєму медіа, стає згуртованішою та сильнішою

Не менш, як для 30 людей, те, що ми робили, було важливим: під час зустрічей у редакції, при спілкуванні для підготовки матеріалів, під час індивідуальних зустрічей, яким вони часто давали перевагу перед публічними (груповими) заходами, ми посприяли в появі довіри й вірі у завтрашній день. 

Прикладом сприяння в адаптації може слугувати пані Олена з Нової Каховки, яка придбала разом із чоловіком будинок у Горбовому. Коли ми, журналісти редакції, приїхали до неї поспілкуватись, вона навідріз відмовилась фотографуватись, а умовою для публікації була зміна її імені. Але після тривалої бесіди нам вдалося досягнути довіри, і вже через кілька днів, коли показали макет майбутнього матеріалу, вона згодилась не змінювати своє ім’я, що було важливим для нас у плані довіри читацької аудиторії і жителів Горбового, впізнаваності героїні матеріалу. Згоди на фото досягти не вдалось, тож довелось обмежитись знімком песика на подвір’ї. Проте після виходу газети вона вже цікавилась у нас, де її можна придбати, а згодом написала у viber: « Дякую) про наше життя ніколи не писали ще)». А вже за круглим столом у редакції, на який вона приїхала з чоловіком, не відмовлялась від фото і активно дискутувала на відеокамеру. Бачимо в ній потенційну лідерку, яка може увійти до місцевої ради ВПО й оживити роботу цього формального утворення.

Пані Олена на круглому столі в редакції

Головне, на нашу думку, чого вдалося досягти: впродовж двох місяців провели інтенсивну інформаційну кампанію, в ході якої вдалося продемонструвати приклади вдалої адаптації внутрішньо переміщених осіб, які надихнули інших ВПО не опускати руки при виникненні проблем. Крім того, ми привернули увагу й місцевих жителів та влади до труднощів, які виникають, та пошуку спільних рішень. Завдяки проєкту переселенці отримали новий імпульс уваги, адже часто підтримка їх обмежувалась наданням допомоги речами першої необхідності при приїзді. Надалі ж вони залишались наодинці в чужому для них краї.

Супутньо корисним для громади стали підприємці-ВПО, релокований бізнес, на яких ми закцентували увагу, які мають потенціал і для місцевого бюджету, і для ринку праці: нові робочі місця, збільшення надходжень до місцевого бюджету.

Наш тираж виріс – то не кажіть, що місцева преса не потрібна людям

Для нашої редакції проєкт теж приніс результати. ТОВ «Редакція газети “Народна трибуна” – медіа, яке працює для жителів Ємільчинської та Барашівської громад та частини Чижівської громади Звягельського району Житомирської області. У цих громадах проживає 22 тисячі, 7 тисяч та 3 тисячі мешканців відповідно. Для своїх читачів ми видаємо газету, яку щотижня читає понад 5 тисяч читачів, а також наповнюємо платформи в Instagram та Facebook, де, відповідно, 2300 та 2260 підписників та сайт.

При цьому аудиторія проєкту склала 6515 у сукупності. 240 передплатників + 785 роздріб газет, 2305 підписників у instagram (15784 охоплення облікових записів) та 2260 – у facebook (14840 охоплення облікових записів), сайт охоплює близько 1220 читачів. А завдяки проєкту наша постійна аудиторія трохи збільшилась – власне, чи не найкраще підтвердження і довіри до нашої роботи, і потреби в ній. Ось два приклади, які дали конкретний результат, нехай і невеличкий. 

Людям важливо знати про тих, хто поруч, про деталі подій, мати можливість долучитися до спільної справи. Нам це допомагає відновити довіру та тираж навіть там, де він впав внаслідок поганої доставки

На території населеного пункту Великий Яблунець, де проживають ВПО, і з якими працювали у проєкті, дуже мало передплати “Народної трибуни”, але після виходу статей люди більше зацікавилися виданням, бо пишуть про тих, хто поруч, про деталі подій, відомих кожному, але які можна скласти в одне ціле, лише прочитавши статтю. Газету шукали, передавали прочитати одне одному. В результаті тираж у невеличкому селі зріс на 12 примірників, які ми передаємо тепер кур’єром.

А у віддалене лісове село Березники приїхало одразу декілька сімей із Покровської громади. Незадовільна робота Укрпошти з доставки преси й відстань у майже 40 кілометрів привели до того, що із колишніх понад 100 читачів нашої газети залишилось із пів десятка. Проте виїзд журналістів редакції у це село, написання матеріалу, інші публікації про ВПО повернули інтерес до «Народної трибуни». Після спілкування із місцевими жителями вдалося домовитись про реалізацію поки 10 газет у двох магазинах, куди вона доставлятиметься рейсовим автобусом. Таким чином роздрібна мережа продажу «НТ» збільшилась до 37 точок, а тижнева реалізація вроздріб доходить майже до 800 примірників. 

Ми тепер маємо абсолютно нові цілі, і вони – про посилення громади

А ще дуже важливо, що проєкт допоміг нам виявити в собі риси, які ми до цього проявляли нечасто. Ми змусили себе говорити на дуже незручні і складні теми. Без проєкту ми б не зважились зазирнути в особисте життя ВПО. Проєкт показав системність роботи редакції зі складними категоріями людей (йому передували два проєкти щодо сімей загиблих), із проблемами громади, які часто замовчуються.

Ми відкрили в собі риси, на які б раніше не наважились. А ще три редакції на нашому прикладі переконались, що мають змінитися, щоб бути потрібними своїм громадам

Окрім нас самих, результати проєкту надихнули три редакції, з якими ми обмінюємось PDF-версією або отримуємо паперовий екземпляр від друкарні, де друкуємось. Це редакції газет «Зорі над Убортю» (м. Олевськ), «Вісті» (Пулини) та «Земля Бердичівська». В розмові з редакторами/редакторками прийшли до розуміння, що проєктна діяльність редакцій і, відповідно, грантова підтримка є одним зі способів збереження видань, збільшення довіри, а значить – розширення аудиторії. Редакторам цих газет ми надали детальні роз’яснення і консультації: від написання заявки до реалізації і звітування по проєкту. В результаті редакція газети «Зорі над Убортю» підготувала документи для вступу до УАМБ.

Як показали попередні проєкти, проведена робота, занурення в тему так чи інакше створює імпульс, який спонукає до нових активностей. Обізнаність із тематикою ВПО дозволяє нам далі компетентніше поглянути на це питання.

Проблема житла для ВПО залишається актуальною у наших громадах, плануємо провести роз’яснювальну роботу, подискутувати на тему пошуку донора для нашого незадіяного житлового фонду. Ми хочемо спробувати використати успішний досвід інших громад у Ємільчинській громаді, адаптувавши їхній підхід до наших умов.

Ще одне питання, над яким плануємо працювати – створення дієвої, а не формальної, ради ВПО в Ємільчинській громаді.

Автори: Редактор газети Михайло Мельник та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу

Матеріал підготовлено  коштом  Українського медіафонду