Тема військових та їхніх родин – одна з найбільш актуальних на сьогодні у суспільстві. І влада, і медіа, і мешканці мають вчитися працювати з цією проблематикою і з цією аудиторією, адже вона потребує потужних ресурсів, у першу чергу внутрішніх – моральної і психологічної стійкості. Колектив редакції газети «Прапор» з Хорошева, що на Житомирщині, привертає увагу інших редакцій місцевих медіа до важливості проблеми і ділиться власним досвідом.
Проблема адаптації військовослужбовців – учасників бойових дій (УБД), які повертаються в цивільне життя, гостро стоїть у нашій державі ще з 2014 року. Сьогодні вона є надзвичайно актуальною і важливою, потребує негайного вирішення і чималих ресурсів. Проте і в державі, і на місцях, тобто у громадах, робота в цьому плані, по суті, лише розпочинається.
Колектив редакції газети «Прапор» з Хорошева, що на Житомирщині, зреалізував уже два соціальні проєкти, спрямовані на зміну ситуації в плані реабілітації та ресоціалізації УБД. Так, ми успішно виконали проєкт «Допоможемо військовослужбовцям повернутися в цивільне життя». Який, у свою чергу, був логічним продовженням попереднього проєкту #ЗвісноКорисно. Ми дуже вдячні Українській Асоціації Медіа Бізнесу за підтримку цих наших ініціатив.
В цьому матеріалі ми хочемо поділитися результатами кількох нових – успішних, правильних, позитивних – кроків, які ми зробили, щоб допомогти трьом громадам . І наголошуємо, що це вже початок шляху до більш системної і глибокої роботи.
Так, ми продовжили роботу з психологічної, юридичної й соціальної підтримки УБД. Важливою також, на наше глибоке переконання, є робота з родинами військовослужбовців. Ми працювали як з УБД, так із сім’ями. Одночасно ми працювали з органами місцевого самоврядування (ОМС). Таким чином намагалися комплексно вирішувати проблему.
Найбільш результативною була зустріч з побратимами
Оскільки ми – медіа, то уся наша робота була направлена на те, щоб поширювати серед населення корисні знання про проблеми УБД, про правила спілкування і особливості взаємодії з військовими в родинах, громадах, публічних місцях.
Ми підготували та оприлюднили 12 публікацій в газеті, 12 – на сайті та ще 16 в соцмережах. Публікаціями охоплено понад 40 тисяч людей, з них 24 тисячі – газета, понад 16 тисяч – цифрові платформи.
У заходах в рамках проєкту взяли безпосередню участь понад 90 ветеранів з Іршанської, Новоборівської і Хорошівської громад Житомирщини. Учасники отримали корисну інформацію, дізналися про особливості сприйняття навколишнього світу людьми, що пережили різні травми, про підходи у спілкуванні, взаємодію з ними, про практики реабілітації.
Важливий результат був отриманий під час поїздки ветеранів у Житомир – завдяки цій зустрічі вдалося вирішити декілька проблемних питань
На нашу думку, найбільш яскравим і результативним моментом у реалізації проєкту стала поїздка у Житомир УБД – представників із трьох громад – на зустріч із очільниками обласних ветеранських організацій та професійним психологом, який і сам є учасником бойових дій.

Важливий результат був отриманий саме під час цієї поїздки: УБД перезнайомилися з побратимами з інших громад. В Житомирі відбулося дружнє спілкування у комфортній психологічній обстановці з побратимами, які можуть допомогти, порадити, надати корисні контакти, особисто підтримати і т.д. Саме завдяки цій зустрічі вдалося вирішити декілька проблемних питань. І окрім того, що всі перезнайомилися, очільники ветеранських ГО запропонували співпрацю.
Тож ми як медіа будемо сприяти тому, щоб ця співпраця не просто сталася, а приносила всім користь, сприяла ресоціалізації УБД із наших громад.
Завдяки обговоренням у 99% ветеранів поліпшився стан і настрій
У цьому розділі хочу сказати про цінність, яку дала наша робота ветеранам та громаді. Про те, що нам вдалося змінити або почати змінювати.
Зауважу: майже на всіх заходах із власної ініціативи були присутні представники ОМС, навіть голови і заступники селищних рад. І після цих дискусій у всіх трьох громадах активізувався процес відкриття посад помічників ветеранів, що позитивно вплине на роботу із соціалізації ветеранів. Звісна річ, ми тісно взаємодіяли із призначеними спеціалістами під час організації та проведення заходів.
У нас знову вийшло залучити до занять у заходах аудиторію, яка є дуже складною і пасивною. Ми бачили, що той матеріал, який подавався, і ті вправи, які пропонувалися – їх учасники й учасниці виконували. Піднімався настрій, покращувався емоційний стан людей. Один із заходів розпочався з агресивної поведінки одного з УБД. Проте ми справилися з цією ситуацією завдяки професійності психологині і знанню особливостей аудиторії. На кінець заходу той же чоловік дякував нам за роботу.
Ми впевнені, що ми справилися із завданням. Позитивні відгуки учасників, представників ОМС, читачів нас надихають і впевнюють, що ми зробили все правильно.
Ми пишаємося, що у 99% учасників поліпшився загальний стан і настрій після наших занять
Тож завдяки проєкту стосунки редакції і ОМС у громадах стали стійкішими, якіснішими. Наша робота позитивно вплинула на підвищення рівня безпеки в громадах та сприяла згуртуванню суспільства. Ми отримали подяки від ОМС за нашу роботу, від учасників наших заходів і багато позитивних коментарів на цифрових платформах. Поза сумнівом, це сприяє зростанню авторитету та підтримці наших медіа у громадах.
А найважливішою для нас є реакція самих ветеранів. Усі учасники бойових дій, які були залучені до проєкту, на наше прохання відповіли на низку запитань на початку і в кінці проєкту. Усі вказали на позитивний результат, на здобуття нових знань і умінь. Ми пишаємося, що у 99% учасників поліпшився загальний стан і настрій після наших занять.

Ми ще раз переконалися, що можемо і вміємо працювати з цією ЦА. Ми допомогли ОМС почати вирішувати проблему соціалізації УБД у громадах. Цей процес уже розпочато. Ми будемо слідкувати за цим і створювати публікації, як все просувається.
Про результати для редакції
У нас з’явилося багато гарних знайомих серед військових і родин, ми підвищили власну впізнаваність та авторитет. Після кожного заходу нам дякували за роботу. Військовим дуже потрібна увага людей, суспільства. Вони бачили, що ми готові давати їм цю увагу, шанувати їхню ратну працю задля збереження держави, і вони були за це вдячні.
Ми ще раз переконалися, що наш проєкт можна і потрібно продовжувати. Ми готові й надалі працювати в цьому плані, проводити різні заходи, налагоджувати якісну комунікацію між владою і військовослужбовцями та їхніми родинами.
Під час реалізації проєкту ми отримували моральне задоволення від усвідомлення того, що робили дуже потрібну для суспільства справу. І коли приходить ветеран зі згаслим поглядом, а після нашого заходу посміхається і жартує (а так було в переважній більшості випадків!) – це вже неймовірний результат!
Наша діяльність і створені й опубліковані матеріали є корисними не лише для військовослужбовців і їхніх родин, а для всіх споживачів нашого контенту, тому що ми всі живемо в одному суспільстві
Неможливо переоцінити те, що ми підвищили власний журналістський професійний рівень: навчилися правильно спілкуватися з УБД, налагоджувати контакти і домовлятися про інтерв’ю, вести комунікацію з метою підготовки різножанрових матеріалів про військовослужбовців, розповідати їхні успішні історії чи описувати проблеми на різних платформах нашого медіа.
А ще дуже важливим є те, що наша діяльність і створені й опубліковані матеріали є корисними не лише для військовослужбовців і їхніх родин, а для всіх споживачів нашого контенту, тому що ми всі живемо в одному суспільстві і маємо розуміти один одного і намагатися вибудовувати грамотну безпечну комунікацію. Саме цьому навчають наші матеріали.
Три важливі висновки для усіх редакцій
Перше. Дуже важливо забезпечити зворотній зв’язок із цільовою аудиторією. Це дає розуміння, чи правильно ми рухаємося.
Друге. Якщо працювати з військовими, то дуже гарний результат дає організація спілкування між самими військовими. Вони розкриваються набагато краще в форматі «рівний-рівному». Вони тоді довіряють і досвіду побратимів, і добре сприймають поради, успішні історії тих, хто пройшов подібний бойовий шлях.
Третє. Кожен захід – зустріч, тренінг, поїздку тощо – треба ретельно готувати, бажано продумати кілька варіантів програм чи сценаріїв, бо можуть траплятися несподіванки. Ми в цьому переконалися на власному досвіді.
Ми самі будемо це робити надалі й усіх закликаємо приєднуватися
Наш проєкт дозволив додатково наголосити на тому, що проблема є, і вона велика, її негайно треба вирішувати. Кожен етап реалізації проєкту відкривав нові й нові – не лише сторони проблеми, але й можливості та ідеї для реалізації наступних кроків на їх вирішення. Ми налагодили тіснішу співпрацю з ОМС. Представники влади теж бачать ці проблеми, але не завжди мають достатньо ресурсів і знань, щоб із ними справлятися. Вони готові до співпраці, бо бачать результат.
Ми вже казали, що працювали в цьому плані й раніше. Проте наша цільова аудиторія дуже специфічна. Люди (особливо військові) переважно закриті, відчужені, з ними важко комунікувати. Цей проєкт надав нам можливість здобути низку нових навичок, ми вже почуваємося набагато впевненішими й більш умілими у спілкуванні з військовими, здобули більше приятелів у їхньому середовищі. Через них виходимо на контакти з іншими УБД, з якими поки що не знайомі.
Представники влади бачать проблеми, але не завжди мають достатньо ресурсів і знань, щоб із ними справлятися. Нам усім потрібно вчитися цій новій роботі і розвивати моральну і психологічну стійкість
Робота з нашою ЦА потребує потужних ресурсів, у першу чергу внутрішніх – моральної і психологічної стійкості. Цьому потрібно вчитися. Цей проєкт, як і попередній, нам багато допоміг. Як журналісти, ми теж отримали нові знання, уміння і навички, чим підвищили свою кваліфікацію.
Ми обов’язково будемо працювати на продовження даного проєкту незалежно від того, буде донорське фінансування на його реалізацію, чи ні. Тема військових та їхніх родин – одна з найбільш актуальних на сьогодні у суспільстві. Тому вона залишиться у нашій роботі і як журналістів, і як громадян країни, що кров’ю виборює свою незалежність.
АВТОРИ: Галина Мінялук, редакторка газети «Прапор» та сайту «Звісно.news» та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла з США” та “Українського Медіа Фонду”.