Ініціювавши обговорення питання неналежного стану дитячих і спортивних майданчиків в громаді, ми почули слова подяки від мешканці саме за те, що першими підняли проблему, що допомогли їм звернутися до влади. Виявилось, що люди хочуть змінити ситуацію, покращити її. І редакція стала їм опорою, організатором змін. Це підсилило роль медіа в громаді, збільшило наш авторитет.

Наша редакція працює на півдні Одещини, видає газету «Дружба», інтернет видання «Махала» та, звісно ж, ведемо низку акаунтів в соцмережах, теж під назвою «Махала». До нас, в редакцію, неодноразово зверталися мешканці зі скаргами на незадовільний стан дитячих і спортивних майданчиків у громаді. Включно зі скаргами на травмування дітей. Особливу гостроту ці скарги мають тому, що люди не знають, кому ці майданчики належать, тобто хто відповідальний за належний стан кожного з них. 

Ми переконані, що ця проблема має місце і в інших громадах, тому те, як нам вдається її вирішувати, думаємо, може надихнути мешканців і медіа інших громад на подібні дії. Тому радо ділимося нашими надбаннями.

Як стати організатором змін: покрокова інструкція

Отже, скориставшись можливістю допомогти своїм громадам навести лад у питанні утримання дитячих і спортивних майданчиків, ми подали заявку на грант. Досвід виконання таких грантів ми вже мали – бо раніше завдяки підтримці донора допомагали вирішувати питання стерилізації і утримання безпритульних тварин. До речі, хоча той проєкт давно завершений, ми продовжуємо допомагати зооволонтерам Болградського району, щоб у нас таки був облаштований притулок для тварин. Тож працювати в цьому проєкті нам було трохи легше, принаймні зрозуміліше.

Не описуючи все детально, дам нижче переліком те, що ми зробили. А потім опишу результат. На мою думку саме така «вижимка» з нашого досвіду буде максимально корисною для колег.

Наша журналістська робота дозволила створити і цінні матеріали, і напрацювання для подальшого обговорення, і допомагала залучати людей до взаємодії

Отже, завдання, які ми собі поставили, і які були повністю виконані, мають вигляд такого переліку.

  1. Ми відвідали всі дитячі та спортивні майданчики Болградської громади, провели їхню перевірку, зробили фото та відеофіксацію стану.
  2. Направили запит на інформацію в Болградську міську раду, і отримали відповідь, щоб дізнатися, які саме майданчики знаходяться на балансі громади.
  3. На основі відповіді міськради створили Реєстр майданчиків і гугл-карту з адресами майданчиків.
  4. За результатами нашої перевірки стану майданчиків зробили статтю та відео, в яких поширили інформацію щодо стану майданчиків через наші сайт, друковане видання та YouTube-канал.
  5. Підготували та поширили нашими каналами матеріал про позитивний приклад облаштування та утримання дитячого майданчику самими мешканцями.
  6. Провели опитування мешканців громади щодо стану майданчиків та їхніх побажань щодо покращення стану майданчиків, їх пропозицій. За результатами цього опитування зробили контент для соцмереж та газети.
  7. Провели круглий стіл за участю представників місцевої влади, депутатів міської влади, громадськості, активістів щодо стану майданчиків та їх покращення. Для вирішення проблем і координації зусиль на цьому зібранні створили ініціативну групу.
  8. Проінформували громадськість про підсумки круглого столу
  9. Провели перше засідання ініціативної групи, на якому розробили план роботи, а також підготували лист з пропозиціями співпраці та заходів до Болградської міської ради. Також були підготовлені листи до виконкому міської ради та в Болградське відділення поліції щодо з’ясування проблемних питань з метою налагодження подальшої роботи.

Тобто окрім інспекції майданчиків, створення їхнього реєстру та карти, проведення дискусії та створенні ініціативної групи, для залучення громади за час проєкту ми підготували та поширили через наші медіа 3 повноформатні статті, 6 рілз та 2 відеорепортажі. За нашими оцінками, сукупна аудиторія проєкту перевищила 10 тис користувачів.

Три результати для громади: від реєстру майданчиків до плану дій

Що ж стало результатом нашої роботи? По-перше, тепер в громаді є Реєстр майданчиків. Мешканці знають до кого звернутися. Також люди бачать (і саме так кажуть, відповідаючи на запитання в опитувальнику), що вони не сам на сам з проблемою, медіа є їм підтримкою і вони сподіваються на вирішення проблеми.

По-друге, ми навіть не сподівалися, що тема викличе такий відгук у представників громадськості. Ми планували звернути увагу влади та громадськості на проблему. А люди створили ініціативну групу, бо хотіли діяти. Редакція ж стала тією силою, яка зрушила вирішення проблеми. Бо люди зрозуміли, що вони не самі, у них є підтримка. Вони хочуть змінити ситуацію, покращити її. І редакція стала їм опорою, організатором змін.

Ми планували привернути увагу до проблеми, а стали каталізатором активних дій з її вирішення. Люди готові і хочуть діяти, а не просто обговорювати

По-третє, нам вдалося залучити у цю роботу владу. Знову ж таки, ми хотіли звернути увагу влади на незадовільний стан дитячих та спортивних майданчиків в Болградській громаді. Але завдяки усім активностям, вдалося знайти однодумців серед громадськості та влади, створити ініціативну групу, яка хоче змінити ситуацію та покращити стан майданчиків.

Ну і нарешті, ми з’ясували, що є майданчики, які досі не перебувають на балансі міської влади. Ми показали позитивний приклад людей, які на своїй вулиці власними силами та коштами створили майданчик для дітей, доглядають за ним та покращують. Ми зібрали думку мешканців громади, якими вони бачать майданчики, чого не вистачає. Штучний інтелект допоміг нам візуалізувати це бачення, і тепер мрії та прагнення мешканців щодо вигляду майданчиків у майбутньому реалізовано у малюнках.

Відкриття, яке б ми не зробили, якби не почали цей проєкт

Дуже важливі результати мав цей проєкт і для нас самих, тобто для редакції. По-перше, ми відкрили для себе, що проблема має набагато ширший характер, аніж ми собі уявляли. І побачили ми це вже виконуючи проєкт. Так, оголошення про проведення круглого столу, розміщене нами в соцмережах, зібрало небайдужих людей. Ми побачили, що вони хочуть не просто говорити про проблему – вони хочуть її вирішити. І це було дуже цінним для нас. Це говорило про довіру до медіа. І про спільну роботу.

Зустріч з ініціативною групою громади

Різні групи людей – батьки з дітьми, молодь, ті, хто займається спортом – довіряють нам і готові працювати спільно, долучатися до роботи і захищати спільне майно

По-друге, проєкт став важливим для різних груп людей – батьків з дітьми, молоді, мешканців громади, які хочуть влаштувати відпочинок дітей на вулиці, батьків чиї діти займаються спортом. Це тисячі людей, які зацікавлені в безпечному дозвіллі дітей та місць для занять спортом.

Є ще і третє, теж дуже важливе спостереження. Проєкт привернув увагу в громаді до ще однієї проблеми, яку потрібно вирішувати: безкарність тих, хто псує майно громади. Учасники круглого столу хочуть залучити представників поліції та місцевої добровільної дружини для покращення ситуації із збереженням  майданчиків.

Чому для нас це цінний результат?

Що нам це дає? Як бачите, роботи редакція виконала дуже багато. І це далеко не тільки поширення інформації, яке, здається, є більш звичною роботою редакції.

Почну з того, що ми почули слова подяки від мешканці громади саме за те, що першими вголос озвучили проблему, що допомогли їм звернутися до влади. Це підсилило роль медіа в громаді, збільшило авторитет медіа. Ми пишаємося такою довірою до медіа з боку мешканців громади, яке поставило актуальну для громади проблему. І нас дуже надихнула отримана від мешканців подяка за те, що першими звернули увагу на цю проблему і допомагаємо її вирішити.

Ми, місцеве медіа, фактично, започаткували зміни в громаді, об’єднали громадян на спільні дії і співпрацю з владою задля вирішення важливої проблеми

Не менш важливим є і те, що мешканці громади виявили бажання попрацювати, щоб вирішити проблему. Це свідчить і про те, що тема наболіла, і що люди готові включатися в її вирішення, а не чекати зо то за них зробить хтось інший. Тож робота продовжується і тепер активісти мають на меті звернутися до міської ради, щоб та виділила кошти для благоустрою майданчиків або демонтажу тих майданчиків, які не можна відновити. Це має покращити безпеку дітей та дорослих, а також відповідальність за збереження майна.

Якщо це узагальнити, то ми, місцеве медіа, фактично, започаткували зміни в громаді, об’єднали громадян на спільні дії і співпрацю з владою щодо вирішення важливої проблеми. Це, напевно, один з найважливіших висновків, адже і довіра до медіа, і цінність нашої роботи є запорукою того, що ми потрібні громаді.

Як ми бачимо своє майбутнє?

Нам дуже важливо знати, що ми потрібні. На півдні Одещини сьогодні майже не залишилося друкованих видань, а вони важливі, бо газети читають люди 50+, які активні під час передвиборчої кампанії, а також вони схильні до впливу російської пропаганди. Тому наша редакція всіма силами намагається зберегти газету, щоб донести правдиву та важливу інформацію до якомога більшої аудиторії.

Хоч як би нам не було сьогодні важко і в матеріальному, і в психологічному плані, ми не плануємо закриватися. Навпаки, плануємо працювати й надалі і в майбутньому хочемо стати лідерами півдня Одещини. Ми багато навчаємось, беремо участь у різноманітних тренінгах і зберігаємо незалежність від влади, партій, бізнесу, тощо. Ми робимо багато оригінального контенту, готуємо матеріали з урахуванням стандартів журналістики і підлаштовуємося до ринку – бо розглядаємо медіа як бізнес у майбутньому.

Ми хочемо стати лідерами півдня Одещини. Відчуваємо велику відповідальність, щоб регіон, який довгий час перебував під впливом російської пропаганди, не залишився без незалежної журналістики та важливої інформації для мешканців

До речі, ми продовжуємо проєкт, який раніше виконали за підтримки УАМБ. А саме – продовжуємо підтримувати зооволонтерів Болградського району, щоб у нас таки був облаштований притулок для тварин. Так, за підтримки редакції та її журналістів проходять акції зі збору грошей на стерилізацію безпритульних тварин. Було організовано дві великі акції з стерилізації тварин. 

Також ми проводимо громадську роботу, допомагаємо волонтерам, які збирають кошти на підтримку ЗСУ і самі приймаємо в них участь. Є інформаційними партнерами всіх акції волонтерів. Медіа створило ГО «Важливо».

Зараз нам потрібна донорська підтримка на 2025 рік, щоб зберегти команду. Ми відчуваємо велику відповідальність, щоб не залишити південь Одещини без незалежної журналістики та важливої інформації для мешканців цього непростого регіону, який довгий час перебував під впливом російської пропаганди, наслідки чого досі відчуваються.

АВТОРИ: Тетяна Терзі, головна редакторка газети «Дружба» та інтернет видання «Махала», та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу

Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла з США” та “Українського Медіа Фонду”.