Тема житла залишається однією з найбільш нагальних для переселенців із Кремінщини, які вже третій рік змушені жити в складних умовах. Ця проблема є болючою не лише через те, що ми всі втратили дім, а й через вплив на психологічний стан людей. Наш проєкт став важливою інформаційною платформою та інструментом підтримки, допоміг громаді краще орієнтуватися в житлових можливостях та знаходити рішення. Говорити про проблеми ВПО та шукати рішення – наш внесок у відновлення якості життя громади та підтримки морального духу її мешканців.

Звісно, питання житла, роботи та доходів – найважливіші для більшості переселенців. Ми це знаємо, але додатково проаналізували звернення та коментарі в соцмережах (як на власних ресурсах, так і в групах місцевих органів влади), вивчили запити до гуманітарних хабів і наш власний досвід як внутрішньо переміщених осіб. І побачили, що попри велику кількість різноманітної інформації, яка сьогодні є доволі легко доступною, наша аудиторія мало знає про те, якими можливостями вони можуть скористатися, і що для цього потрібно зробити. А ще ми дізналися, що люди часто не довіряють існуючим програмам, знаючи про випадки шахрайства та не завжди маючи можливість проконсультуватися, отримати відповіді на свої запитання. А чутки – все ж таки потужний інструмент, який часто підживлює недовіру. Саме тому ми вирішили сфокусувати свої зусилля на наданні перевіреної інформації і на допомозі – як у вигляді відповідей на запитання, так і шляхом організації зустрічей з фахівцями, які кваліфіковано пояснювали, що і як працює або не працює. Саме така робота стала дуже важливою для підвищення довіри.

Звісно, якби не підтримка донора, ми б не змогли все це зробити. Наша рідна Кремінна окупована ще з 2022 року. Відповідно, редакція є переміщеною і не має стабільного фінансування. Грант став важливим ресурсом, який дозволив нам не лише сконцентруватися на найважливіших питаннях для громади, а й профінансувати роботу журналістів, організувати заходи та створити якісний інформаційний контент.

Більше, ніж просто інформування

Хоча ми побачили, що наша аудиторія не знає про можливості отримати житло, звичного для нас інформування було б замало для результату. Адже дуже важливу роль грало ще й питання довіри до такої інформації. Тому ми поєднали інформування з консультаціями.

Звісно, ми розповіли про діючі житлові програми. Зокрема, про «Містечко Хансена» на Київщині та про програму компенсації оренди житла від БФ «Право на захист». У цих матеріалах ми подали важливі для людей деталі того, як кожна з цих програм функціонує. Завдяки нашій роботі, багато переселенців дізналися про такі можливості вперше. А ті, хто спочатку не вірив, зрештою переконалися й наважилися податися, адже на власні очі побачили, що це працює.

Окрім того, ми провели два роз’яснювальних заходи, де наша аудиторія мала можливість отримати відповіді на свої запитання від юристів благодійного фонду «Право на захист» та представників Центру зайнятості, адже обидва напрямки важливі для людей – і житло, і робота. Сукупно у цих зустрічах взяли участь 40 осіб.

Захід з Благодійним фондом ,,Право на захист,,

 

Онлайн семінар з представниками Центру зайнятості

Звісно, вагому роль зіграла сила медіа, якому довіряє аудиторія. Щонайменше 600 читачів через соцмережі отримали корисну інформацію, яка дає їм можливість ухвалювати більш підготовлені рішення щодо житла чи роботи.

Проєкт дозволив не просто поширювати інформацію, а створити майданчик для діалогу між ВПО та експертами. І це найбільш суттєво впливає на довіру до питань, які обговорюються

Налагодивши співпрацю з Луганським обласним центром занятості, ми тепер регулярно інформуємо ВПО про актуальні вакансії (вони надають нам найсвіжіші пропозиції від роботодавців у різних регіонах країни).

Тож проєкт дозволив не просто поширювати інформацію, а створити майданчик для діалогу між ВПО та експертами. Фактично, за нашою допомогою креміняни тепер мають можливість отримати відповідь чи пораду експерта на запитання, яке самостійно не можуть вирішити. І саме такий діалог, на наше переконання, найбільш суттєво впливає на довіру до питань, які обговорюються.

Персональна консультація юриста

Не все спрацювало так, як ми розраховували

Хоча нічого складного у тому, що ми запланували зробити, не було, тим не менш є пара моментів, на які ми звернули увагу і які змусили нас трішки змінити акценти в роботі. Можливо, і для вас вони будуть актуальними.

Нагадую, що ми ставили собі за мету зробити наш сайт і соцмережі надійним джерелом інформації для внутрішньо переміщених осіб із Луганщини, особливо Кремінщини. Прагнули максимально проінформувати людей з питань житла і працевлаштування, надихнути успішними історіями земляків та забезпечити моральну підтримку. Поставили собі такі цілі:

– Надати ВПО з Луганщини, зокрема кремінянам, інформацію про житлові державні та місцеві програми, про варіанти поселення та вирішення питань з тимчасовим і постійним житлом, актуальні вакансії.

– Мотивувати свою аудиторію до дій, подаючи приклади успішних історій земляків.

– Морально підтримувати мешканців громади, які вимушено покинули свої домівки і третій рік поневіряються країною та світом.

Оскільки ключовими проблемами, які ми взяли в фокус своєї роботи, були не обізнаність про існуючі програми допомоги з житлом та недовіра до таких програм (часто – через велику кількість шахрайських пропозицій), то ми розраховували, що за допомогою якісної інформації та відповідей на запитання зможемо бути корисними.

Недостатньо просто подавати вакансії – потрібно відбирати з них або ті, де пропонують високу заробітну плату, або ті, які мають перспективи кар’єрного зростання і пояснювати людям цю можливість

З двох основних тематичних напрямків – житло та робота – найбільший інтерес викликала перша, тоді як тема вакансій отримала значно меншу увагу. Виявилося, що робота в людей є, але питання в тому, що доходів від тієї роботи не вистачає на покриття всіх потреб, включаючи оренду житла. Тобто бачимо тепер, що треба не просто подавати вакансії, а відбирати з них або ті, де пропонують високу заробітну плату, або ті, які мають перспективи кар’єрного зростання і пояснювати людям цю можливість.

Відповідно, і висновок для роботи редакції в подальшому. Хоча результати проєкту в цілому перевершили наші очікування (про що – нижче), особливо в частині активності учасників на офлайн та онлайн-заходах, живого зворотного зв’язку від громади та зростання рівня довіри до нашої роботи, вакансії не призвели до зацікавленості наших читачів та читачок.

Найважливіший результат – зменшення недовіри завдяки обізнаності

Своїм найважливішим результатом ми вважаємо те, що переконали більшість людей, що вирішити питання з житлом та працевлаштуванням можливо, якщо діяти. Ми дали нашим читачам знання та інформацію, яка допомагає зрозуміти, що саме потрібно робити для покращення власного становища. І наголосили, що «саме по собі» нічого не зробиться – кожен та кожна мають діяти, а можливості для дій є, і достатньо різноманітні.

Ще дуже важливо відзначити, що якби ми не робили те, що робили, багато кремінян-ВПО так і залишалися б у невіданні щодо існуючих програм або побоювалися ними скористатися. Надихаючі історії стали додатковим джерелом віри в те, що власну ситуацію можна змінювати.

Ну і, мабуть, найважливіше: проєкт допоміг зруйнувати недовіру до житлових програм у частини людей. Читачі почали активніше шукати інформацію та звертатися за консультаціями.

А тепер про професійні здобутки, про результати для нашої редакції. Своїм найбільшим досягненням ми вважаємо активну участь людей у заходах, проведених нами разом із БФ «Право на захист» і службою зайнятості. Це був наш перший досвід, але він показав ефективність подібного формату. Дуже важливо, що люди цікавляться цими темами, не складають рук і вірять у краще. Фактично, вони готові діяти, і наші зусилля лиш трішки підштовхують їх вперед, виконують функцію каталізатора.

Люди готові діяти, і наші зусилля лиш трішки підштовхують їх вперед, виконують функцію каталізатора

Нас самих дуже надихнула реакція громади: їхні позитивні відгуки, участь у заходах, слова вдячності, запитання, реакції. Все це підтвердило, що ми рухаємося у правильному напрямку.

В кількісних показниках це виглядає наступним чином. Наша цифрова аудиторія (а іншої у нас сьогодні немає) – це 1,3 тисячі підписників у Facebook та ще 700 — в Instagram. В сумі – 2 тис підписників. За нашими розрахунками, щонайменше 600 осіб ознайомилися з матеріалами проєкту. Найбільшим було охоплення у публікацій про історії земляків, які влаштувалися на новому місці – від 500 до 1600.

Рахували охоплення проєкту ми наступним чином. Взяли середню кількість підписників у Facebook та Instagram, але врахували лише «живі» реакції. Тобто з 2 тис наших підписників з матеріалами проєкту в той чи інший спосіб мали взаємодію 600 – а це третина, і такий високий показник свідчить про важливість нашої роботи для аудиторії.

У дискусії про можливості працевлаштування, на яку ми запросили фахівців Луганського обласного центру зайнятості, взяли участь 22 особи (онлайн). А у зустрічі з юристами БФ «Право на захист» – 18 (3 офлайн, 15 –онлайн). Всі учасники наших заходів не лише отримали корисну інформацію, але й мали змогу напряму поспілкуватися з експертами та поставити їм свої запитання.

Це прямі результати, які вплинули на життя людей. Так, отримавши корисну інформацію, чотири особи подали заявки на програму компенсації оренди житла, а одна жінка отримала індивідуальну юридичну допомогу.

Дуже потрібна робота – ключові показники це підтверджують

Читачі високо оцінили нашу роботу, наголосивши на її важливості через коментарі в опитуваннях. Так, ми провели три опитування – за результатами двох заходів і по завершенню проєкту. В опитуваннях по заходах взяли участь 23 особи, після проєкту – 24. «Ви молодці», «Дуже корисно, дякуємо», «Більше інформації про житло та працевлаштування».

Результати опитування

Ті, хто відвідували заходи, також відгукувалися про важливість таких зустрічей. «Всі матеріали про людей нашої громади, які ми читаємо на сайті, дуже для нас важливі і надають нам віри та впевненості в завтрашньому дні. Для нас дуже важливо, щоб ця інформація була постійною, щоб ми повсякчас відчували зв’язок з рідним містом і рідним домом». «Все зрозуміло та доступно, дякуємо». «Дякуємо, дуже цінна була інформація для Дніпра по вакансіях». Поряд з позитивними відгуками люди залишали і свої пропозиції, теми, запитання, на які ми вже надали відповіді в публікаціях.

Основні показники підтверджують: ця робота є дуже потрібною для нашої аудиторії.

◊ Зростання в соцмережах: Facebook +20% охоплення та +270% взаємодії.

◊ Збільшення кількості підписників в Instagram на 100 осіб (а це +14% до того, що ми мали).

◊ Налагоджена співпраця з Луганською обласною службою зайнятості дає можливість допомагати нашим читачам знаходити роботу.

◊ За результатами опитування в кінці проєкту, 82,6% читачів оцінили роботу редакції на «відмінно».

Ми отримали безліч позитивних відгуків і запитів на продовження теми, що підтвердило актуальність нашої діяльності.

Найцінніший висновок: успіх має 3 складові

Ми розуміємо, як важливо налагодити зворотний зв’язок із громадою, спонукати людей до спілкування, взаємодії. Проводити консультації з експертами – чудовий шанс і налагодити співпрацю редакції з фахівцями, які також зацікавлені в інформуванні та «рекламі» своєї роботи, так і для людей важливо відчувати, що вони потрібні. Всі питання, які залишилися у людей після зустрічі, вони подали у анкеті, котру ми запустили після заходів. Ми ще деякий час працювали, щоб і ці питання не залишити без уваги.

Тож наш головний висновок з цього проєкту у тому, що успіх має 3 важливі складові. Перша – фокусувати увагу на актуальних проблемах. Друга – системно шукати та подавати перевірену інформацію. А третя – забезпечити прямий контакт між аудиторією та експертами.

Три складові успіху місцевого медіа: фокусування на актуальному, якісна інформація, прямий контакт між аудиторією та експертами

Звісно, ми продовжимо працювати в цьому напрямку, навіть без фінансування, нехай і не в такому об’ємі, але якщо будуть важливі новини для читачів – допомагатимемо. Ми чітко побачили, що потрібні своїй аудиторії, і наша робота реально допомагає людям долати труднощі. Але, звісно, будемо шукати можливості щоб залучати фінансування, хоч грантове, хоч від підприємців. Адже саме так, разом, ми сильніші.

Автори: Яна Величко, редакторка газети «Кремінщина» та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу

Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла з США” та “Українського Медіа Фонду”.