Тривалий час у Звягельській громаді не вирішувалися проблеми людей на інвалідних візках, а купівля спецавтомобіля для надання послуги соціального таксі, як стверджувала міська влада, була неможливим завданням. Ми ж за 2 місяці змогли і понад 200 особам дозволити повірити, що про їхні потреби почули, що проблема перебуває в стадії вирішення, і міська влада почала гроші шукати, і у нас підписників стало на майже 5% більше. І навіть соціальна послуга від приватної служби таксі запрацювала. Радо ділимося досвідом з колегами. У нас вийшло – і у вас вийде!
За інформацією управління соціального захисту населення, у Звягелі послугу соціального таксі на сьогодні потребують понад 200 осіб — 167 дорослих, котрі пересуваються в інвалідних візках, та 40 дітей із ДЦП. Але у воєнних реаліях кількість людей з особливими потребами, на жаль, зростає. Тому послуга має стати однією з пріоритетних при забезпеченні безбар’єрності у Звягельській громаді.
Упродовж багатьох років люди з особливими потребами в нашій громаді були «не почуті» владою. Або, якщо й почуті, то втілювалося недостатньо ініціатив, щоб забезпечити належну безбар’єрність. Важливість нашого проєкту полягала, зокрема, і в тому, щоб влада максимально врахувала потреби людей на інвалідних візках, причому — озвучені з перших вуст. Бо, хоч проблема для нашої громади не нова, вирішення все ніяк не було знайдене. Проєкт «Соціальне таксі — крок до безбар’єрності у Звягелі» став безпосереднім наслідком нашого попереднього проєкту «Безбар’єрність: Звягель — місто рівних можливостей», що був раніше реалізований спільно з УАМБ.
Тоді під час громадських слухань прозвучало, що, навіть коли у громаді створять центр реабілітації, люди на інвалідних візках не зможуть без сторонньої допомоги туди дістатись. Йшлося, що соціальне таксі також є конче необхідною послугою для реалізації повсякденних потреб осіб з особливими потребами (дістатись до лікарні, аптеки, соціальних установ тощо).
До того ж, до редакції звернулися представники ГО «Звягель Без Бар’єрів», подякували за нашу попередню ініціативу, в ході якої ми виступили комунікаційною платформою (цей формат виявився ефективним засобом вирішення місцевих проблем), та попросили підтримати ініціативу щодо запровадження у Звягельській громаді соціального таксі. Оскільки їхні самостійні неодноразові звернення до органу місцевого самоврядування (ОМС) не дали результатів.
Саме з огляду на зацікавленість громади, обсяг та складність проблеми, ми вирішили її виокремити в самостійний проєкт. Відзначимо також, що, коли в ОМС знають, що ми працюємо в межах грантового проєкту, інформація про який стане відомою широкому колу осіб, то вони відповідальніше ставляться до запропонованих ініціатив. Адже для нашої громади, для нашого медіа та й України загалом в умовах сьогодення надзвичайно важлива міжнародна грантова підтримка. При цьому запорукою її отримання є добра репутація.
Три важливі складові роботи редакції «Звягель», які вплинули на ефективність рішення
По-перше, ми робили традиційну роботу медіа – готували та поширювали матеріали. Так, в межах проєкту наше медіа підготувало 4 статті, які були розміщені в газеті «Звягель-інфо», на вебсайті нашого медіа та в офіційній спільноті у Фейсбуці «Звягель (тижневик)». Окрім цього, ми провели опитування, а напередодні головної події — громадського обговорення — опублікували додатковий анонс у ФБ-спільноті. До того ж, громадське обговорення транслювали онлайн.
Соціальні питання менше цікавлять громаду, проте нам вдалося охопити понад 60 тис. мешканців
Як показує досвід, соціальні питання менше цікавлять громаду, порівняно з житлово-комунальними проблемами та кримінальною хронікою. Такі вже реалії… Проте нам вдалося привернути увагу до проблеми: охоплення у ФБ-спільноті кожної з публікацій (матеріалів, анонсу, онлайн-трансляції) склало близько 2-3 тисяч підписників, із них 25-30% переходили за посиланням на сайт, зацікавлені особи активно коментували дописи.
Сумарна сукупна аудиторія проєкту склала близько 60000 осіб. Цифрова й друкована аудиторія були приблизно однаковими, до речі.
По-друге, як вже сказали вище, ми залучили людей до обговорення. Адже для максимальної ефективності рішення необхідно було почути і мешканців, і самих людей на інвалідних візках. Тож в опитуванні ми поцікавилися у громади, в якому форматі вона бачить реалізацію послуги соціального таксі. «Свої думки пишіть у коментарях», — звернулися ми до громади. Від себе запропонували наступні формати вирішення проблеми: «Купити комунальне авто і надавати послуги»; «Укласти угоду зі службою таксі й оплачувати певну кількість поїздок»; «Збільшити кількість адаптованих автобусів на міських маршрутах». Опитування було відкритим і передбачало можливість для всіх охочих додавати свої варіанти.
Опитування – та 357 відповідей – непоганий спосіб почути і мешканців, і людей на інвалідних візках, щоб потім мати максимально ефективне рішення
Понад половина респондентів (53%) висловилися за збільшення кількості адаптованих автобусів на міських маршрутах. Цей варіант — дотичний до вирішення проблеми, проте повністю послугу соціального таксі не замінить. Власне, що стосується реалізації саме цієї ініціативи, то формат із комунальним авто підтримали 24% респондентів, а угоду зі службою таксі (яка матиме адаптований для людей на візках транспорт) — 20%.
Загалом в опитуванні взяли участь 357 респондентів.
Запропоновані підписниками спільноти власні ідеї — «Добавити фінансування на потреби переміщення містом людям з інвалідністю, бо запропоновані варіанти викличуть корумповані схеми» та «Надайте більшу зарплату соціальним працівникам, які допомагають цим людям» — достатньої підтримки не знайшли.
Третьою важливою частиною нашої роботи була участь у нарадах. Так, директор і головний редактор ТОВ «Звягель Медіа Груп» взяли участь у 2 нарадах за участю органів місцевого самоврядування. Серед учасників цих зустрічей — заступниця міського голови, начальниця управління соціального захисту населення міської ради, начальник управління ЖКГЕ, начальниця управління містобудування, архітектури й земельних відносин міської ради, начальниця відділу по роботі з ветеранами, начальниця відділу економіки та підприємницької діяльності, спеціалісти згаданих управлінь, директор КНП «Звягельська багатопрофільна лікарня», голова й представники ГО «Звягель Без Бар’єрів», інші особи, зацікавлені у забезпеченні максимальної безбар’єрності на території Звягельської громади.
Досвід інших міст допоміг побачити варіанти, які вже реалізовані і працюють – включно з нюансами сьогодення, які не є простими
До нарад онлайн долучалися представники ОМС інших міст області, зокрема, Житомира, Бердичева, Коростеня, під час яких вивчили досвід вирішення проблеми в колег. Цінними виявилися поради начальниці департаменту соцзахисту Житомирської міської ради, заступниці міського голови з соціальних питань Вікторії Краснопір. Вона зазначила, що в Житомирі для таких потреб є два автомобілі «Рено», обладнані підйомниками. Їх придбали за 2,1 млн грн — так звані, депутатські кошти, призначені на розвиток громад. Один автомобіль закріплений за Територіальним центром, інший — за Центром реабілітації дітей з інвалідністю. Обидві організації мають для цього штатних водіїв.
Автомобілі розраховані на 8 місць, проте є можливість розмістити 4 людини у кріслах колісних. Послуга надається в межах територіальної громади. Але, за погодженням із заступником міського голови, можна замовити поїздку й за межі громади, наприклад, якщо потрібно у шпиталь.
Замовлення на послугу диспетчер приймає за 1-2 дні. Це дозволяє розробити логістику й зменшити витрати. Пріоритет на отримання послуги мають інваліди І і ІІ груп із захворюванням опорно-рухового апарату. Також було звернення щодо включення до переліку отримувачів інвалідів по зору І групи. Кожен може претендувати на 5 поїздок у місяць. Із них 3 — до органів влади, організацій, що надають послуги, лікарень тощо. Ще 2 поїздки передбачено на інші потреби. Наприклад, у перукарню чи магазин. Для дітей із інвалідністю послуга також надається для поїздок у лікувальні заклади, відповідно до програм реабілітації.
«Намагаємося оптимізувати, щоб при меншій кількості поїздок надати послугу більшій кількості людей. Хоч у нашому розпорядженні є два автомобілі, але нам потрібен ще один — для військових. Шукаємо джерела фінансування», — додала начальниця житомирського департаменту соцзахисту.
Також вона зазначила, що в Житомирі запровадили програму «18-35», у межах якої надають реабілітаційні послуги для осіб з інвалідністю цієї вікової категорії — за аналогією з Центром реабілітації для дітей з інвалідністю.
Інший приклад — Коростень, де є автомобіль, проте в силу різних обставин (зокрема, дефіциту чоловіків через мобілізацію) тривалий час не можуть знайти водія.
Звягельські ОМС врахували усі ці дуже цінні поради, досвід та обставини. А наше медіа за підсумками нарад та громадського обговорення підготувало розгорнуті матеріали.
Розголос, який дав практичне рішення. Хоч і часткове
Що ж стало реальним результатом? Чи працює у Звягелі соціальне таксі? На це запитання ми дамо відповідь саме зараз, і вона складатиметься з декількох частин. Дуже важливо звернути увагу, що усі ці частини важливі. Бо проблема, як ми вже наголосили раніше, непроста. І для її вирішення недостатньо тільки обговорень та вивчення успішного досвіду сусідів.
До того ж, чимало людей не в повній мірі усвідомлюють проблеми людей із особливими потребами. Але ті, кого безпосередньо стосувався цей проєкт, стали друзями редакції. Йдеться, насамперед, про ГО «Звягель Без Бар’єрів» та її голову Олену Котюк. Дівчина, попри особливі потреби, багато років займається параармрестлінгом, досягає перемог не лише на всеукраїнському, а й на міжнародному рівні. Наше медіа це висвітлює, що зміцнює нашу дружбу й співпрацю.
Результат перший – соціальне таксі включене в Програму створення безбар’єрного простору в Звягельській громаді
Не в останню чергу внаслідок постійного перебування проблеми безбар’єрності в інфопросторі Звягельської громади у квітні 2024 року міська рада затвердила Програму створення безбар’єрного простору в Звягельській міській територіальній громаді на 2024-2026 роки. Серед заходів, передбачених програмою, є запровадження послуги соціального таксі. Це дає підстави вважати, що вирішення проблеми є питанням часу.
Важливість проєкту для нашої громади полягає ще й у тому, що, на жаль, внаслідок війни в Україні кількість людей з особливими потребами зростає. Такі люди не повинні залишатися сам на сам зі своїми проблемами, особливо — якщо йдеться про поранених воїнів.
Щоправда, на початку ми планували, що в ході реалізації проєкту вдасться не лише розробити положення про надання послуги соціального таксі, а й, власне, консолідувати зусилля, щоб ця послуга запрацювала на практиці. Проте, внаслідок обмежених можливостей міського бюджету-2024 (вилучений ПДФО, є нагальні потреби військових, інфраструктурні проєкти тощо) спецавтомобіль за бюджетні кошти придбати не вийде.
Результат другий – в органі місцевого самоврядування вже розпочали шукати гроші щоб придбати спецавтомобіль
Втім, серед позитиву вбачаємо, що всі сторони проблеми почули одна одну, налагодили співпрацю, а в органі місцевого самоврядування нас запевнили, що опрацьовують усі можливі шляхи залучення коштів, щоб придбати спецавтомобіль (подають грантові заявки, ведуть перемовини з містами-партнерами, звернулися до народного депутата від нашого округу).
Так, вимушені констатувати, що громада поки не отримала послуги, натомість ми зі свого боку зробили все можливе, аби привернути до проблеми увагу, надати можливість усім зацікавленим внести пропозиції (і не лише щодо соцтаксі, а й загалом щодо створення ефективної безбар’єрності в громаді). Тож, свою роль, як засобу масової інформації, гадаємо, виконали: ініціювали вирішення проблеми, всесторонньо висвітлили її, тепер слово — за ОМС, яких, власне, громада й уповноважила розпоряджатися бюджетом і дбати про життєзабезпечення громади.
Іншими словами, головним результатом, який нашій редакції вдалося досягти, є максимальне привернення уваги громади та органів місцевого самоврядування до проблем людей із особливими потребами. Було вивчено досвід інших громад, де послуга соціального таксі діє. Ці напрацювання лягли в основу положення про соціальне таксі, яке розробили у Звягелі.
Якби ми не втілювали цей проєкт, то Звягельська громада (загалом і наші читачі зокрема) могла б далі не знати про реальні масштаби проблеми — скільки саме (дорослих і дітей) осіб потребують послуги соціального таксі, відтак — ігнорувати проблему, при цьому люди, котрі потребують інклюзії, й далі залишалися б обмеженими в реалізації своїх потреб.
Результат третій – приватний бізнес взяв на себе частину перевезень соціального таксі
Але маємо і практично цінний позитив. Так, внаслідок широкого розголосу й привернення уваги до проблеми вдалося частково її вирішити — одна зі служб таксі взялася надавати таку послугу, щоправда, поки що не в тому обсязі, який би задовольнив потреби всіх людей на інвалідних візках.
Щодо оцінок, які наші читачів мають по відношенню до цінності нашої роботи для них, то ми таке опитування проводили в межах попереднього проєкту «Безбар’єрність: Звягель — місто рівних можливостей». Тоді понад 90% респондентів схвально оцінили наші ініціативи й побажали не зупинятися на досягнутому. Наразі, гадаємо, немає передумов, щоб думка про нас погіршилася.
Яким ми бачимо розвиток ситуації і як ми допомагатимемо в подальшому
Почнемо з головного – наш проєкт дозволив повірити цим понад 200 особам, що про їхні потреби почули, що проблема перебуває в стадії вирішення. До того ж, вони дізналися, що є можливість скористатися соціальною послугою від приватної служби таксі (нехай і не так часто, як би хотілося).
Також у ході роботи в межах проєкту наше медіа налагодило тісну комунікацію й співпрацю з місцевою ГО «Звягель Без Бар’єрів». Ми продовжуємо висвітлювати проблеми, здобутки й діяльність цієї ГО навіть після завершення нашого проєкту.
Відтепер усі нові об’єкти на території Звягельської громади будуватимуть з урахуванням вимог безбар’єрності
А ще, завдяки нашим публікаціям, в інфопросторі Звягеля з’явилась інформація про інші ініціативи, що підвищують рівень інклюзії. Зокрема, що в Гімназії №10 триває перебудова під потреби учнів на інвалідних візках. Новий проєкт у громаді — соціальне житло для ВПО, який нещодавно реалізували, відповідає всім вимогам інклюзії. Навіть більше: орган місцевого самоврядування запевнив мешканців, що віднині всі нові об’єкти на території Звягельської громади будуватимуть з урахуванням вимог безбар’єрності. Це, зокрема, передбачає й нещодавно затверджена міська програма.
Тож, якщо підсумувати, то, на нашу думку, нам вдалося зміцнити віру людей із особливими потребами в те, що, коли стукати, то відкриють. Що не потрібно замикатися зі своїми проблемами – а навпаки, слід жити повноцінним життям, брати участь у загальноміських заходах, спортивних змаганнях, активніше просувати свої ініціативи й гучніше заявляти про потреби.
Окремо хочу наголосити, що нас самих дуже надихнув зворотній зв’язок. Як вже казав, працювати над цим питанням нас спонукало звернення ГО «Звягель Без Бар’єрів». Але коли щось робиш і відчуваєш, що твоя робота справді комусь потрібна, з’являється додаткова мотивація.
Коли щось робиш і відчуваєш, що твоя робота потрібна – з’являється додаткова мотивація
Звісно, завжди були, є і будуть невдоволені. Одним із активних коментаторів у нашій ФБ-спільноті є пан С. (з етичних міркувань не називаємо його прізвища), котрий також є людиною з особливими потребами. Пан С., хоча й систематично невдоволений діяльністю ОМС, деякі зі звинувачень адресує і нам. Проте в його коментарях подекуди є раціональні пропозиції. Одну з них — покращення рівня безбар’єрності у міському сквері — нещодавно органи місцевого самоврядування пообіцяли втілити. Це підтвердив у коментарях начальник управління ЖКГЕ міської ради.
Хочемо додатково наголосити і привернути увагу колег, що дуже цінним є досвід налагодження ефективної комунікації між громадою та органами місцевого самоврядування, де ми, медіа, виступаємо комунікативною платформою, ініціатором та активним учасником вирішення місцевих проблем. Це підтверджено участю вже у 4 проєктах, реалізованих нашим медіа спільно з УАМБ.
Колегам радимо не боятися брати на себе відповідальність, порушуючи ту чи іншу проблему та беручись до її вирішення. Так, завжди знайдуться ті, хто критикує, але слід намагатися вести з ними діалог таким чином, щоб повернути їх собі в союзники, переконати, що всі ми — жителі однієї громади — відповідальні за стан справ тут. І якщо ми будемо лише скаржитися в соцмережах, що «все не так», то ніхто замість нас проблеми не вирішуватиме. Водночас потрібно й підштовхувати до цього ОМС, адже значною мірою саме вони мають важелі впливу на вирішення проблем.
У цьому ми, наприклад, бачимо своє завдання як ЗМІ. А громадський контроль — наш, як медіа, та громадських організацій і окремих активістів — не дозволить проблеми гальмувати чи забувати про них.
Наше медіа вже є ефективною платформою комунікації між громадою й органами місцевого самоврядування, тож одним із напрямків свого розвитку ми вбачаємо подальшу участь у соціальних проєктах
От і в цьому проєкті нам вдалося вкотре довести, що наше медіа є ефективною платформою комунікації між громадою й органами місцевого самоврядування. Кожен охочий і зацікавлений має можливість висловитися, внести пропозиції, безпосередньо долучитися до вирішення проблем. Внаслідок цього відзначаємо збільшення кількості підписників у нашій офіційній спільноті «Звягель (тижневик)» на майже 5% упродовж двох місяців, що вважаємо гарним показником. Це свідчить про довіру з боку громади та органів місцевого самоврядування до нашого медіа.
Тому одним із напрямків свого розвитку вбачаємо подальшу участь у соціальних проєктах. Навіть більше. Ми обов’язково будемо продовжувати це робити! У нас уже є попередні домовленості з ОМС та іншими партнерами щодо облаштування декількох (щонайменше однієї) зупинок громадського транспорту, у відповідності до вимог інклюзії та безбар’єрності. Пишаємося, що завдяки підтримці УАМБ і фінансуванню донорів ми маємо можливість посилювати нашу громаду і розраховуємо, що все більше ініціатив громада зможе реалізовувати самостійно.
До речі, проєкт із зупинками є логічним продовженням наших попередніх ініціатив: створення у Звягелі центру реабілітації та впровадження послуги соціального таксі. Це є вимогою часу і відповіддю на потреби наших співгромадян. Тож до фінансування цього проєкту ми будемо намагатися залучити бюджетні кошти, меценатів, а також, звісно, розраховуємо на грантову підтримку від донорів у межах співпраці з УАМБ.
АВТОРИ: Олег Брюханов, головний редактор ТОВ «Звягель Медіа Груп» та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла зі США” та “Українського Медіа Фонду”