Широкомасштабне вторгнення зробило редакцію «Нове життя» місцем, де люди дізнавалися, як діяти, що робити. А тепер – довіряють редакції організовувати обговорення найгостріших проблем громади. Бо переконалися, що медіа допомагає ті проблеми вирішувати, спонукаючи до дій органи місцевої влади та даючи можливість місцевим жителям та ВПО висловити свою думку, задати запитання та знайти шляхи розв’язання проблем.
Медіа «Нове життя» функціонує на території Близнюківської громади, яка географічно розташована на кордоні Харківської області з Донецькою, і довгий час перебувала на другій лінії фронту. Жодного дня наші журналісти не припиняли роботу, інформуючи, допомагаючи, спрямовуючи та надаючи допомогу тим, хто її потребує. Якийсь час ми навіть були містком між владою та мешканцями, бо більшість держслужбовців та працівників органів місцевого самоврядування були вимушені евакуюватись. А ми – залишилися.
В редакції нас четверо – редакторка, помічниця редакторки, відповідальний секретар та бухгалтерка. Окрім друкованого видання – газети «Нове життя» – маємо веб-сайт, який відвідують щодня 1-5 тисяч людей. Також наш колектив має сторінку та групу у фейсбуці, кількість підписників на які постійно зростає і наразі сумарно становить близько 20 тисяч осіб. Маємо платформи «Нового життя» в інстаграм (1350 підписників), телеграм (канал 1100, чат – 410). А ще ми почали активно розвивати канал на ютубі і зараз продюсуємо цикл подкастів в рамках редакційного проєкту «Зустрічі з цікавими людьми». В ті населені пункти, де немає інтернет-покриття, доставляється газета. На інстаграм підписані люди віком 16-35 років, полюбляють телеграм ті, кому є 25-45 років, фейсбук-група задовольняє інформаційні потреби громадянам більш старшого віку – 45-65 +.
Саме на довіру і робимо ставку у своїй роботі. Тож раді повідомити, що в ці вкрай важкі часи довіра мешканців громади до нас збільшилась
«Нове життя» має 94-річну історію, працюємо для своєї громади і пишаємося, що багато жителів Близнюківщини довіряють лише місцевому виданню. Саме на довіру і робимо ставку у своїй роботі. Тож раді повідомити, що в ці вкрай важкі часи довіра мешканців громади до нас збільшилась. Звісно, це не сталося «само собою». Після початку широкомасштабного вторгнення московітів редакція стала місцем, де можна було дізнатися про те, як діяти, що робити. Ми налагоджували доставку ліків, з’єднували з волонтерами батьків студентів, які опинилися під обстрілами в Харкові і не могли виїхати. Та, головне, ми щодня інформували людей про те, де можна купити хліб, де знайти транспорт, де отримати допомогу тощо. До речі, у лютому – квітні 2022 року редакція медіа «Нове життя» була єдиною зв’язуючою ланкою між владою та громадськістю, як я вже зазначила. Бо більшість держслужбовців та працівників органів місцевого самоврядування на той час евакуювались з громади, а ми залишались на місці, щодня виходили на роботу і в редакції завжди був зв’язок, бо мали, окрім мобільних, ще й стаціонарний телефон. Коли в громаді з’явились перші внутрішньо переміщені особи, то разом із селищною радою ми створювали реєстр житла, щоб розселяти переселенців. Журналісти допомагали вивозити сім’ї військових з території громади у більш безпечні місця. І весь час інформували громадян, відповідаючи на запитання: Що? Де? Коли? В який час?- що було і залишається безцінним для жителів громади, яка розташована за декілька кілометрів від зони бойових дій. Наразі на базі редакції продовжує функціонувати такий собі волонтерський пункт, куди зносять посилки воїнам, де залишають кошти волонтерам тощо.
Саме тому робота медіа «Нове життя» є цінністю для громади в цілому та місцевої ради зокрема.
Як ми визначили, на якій проблемі сфокусувати зусилля
Сьогодні для всіх неокупованих громад Харківщини актуальною є проблема працевлаштування як місцевих жителів, так і внутрішньо переміщених осіб. А ще – забезпечення їх паливною деревиною на опалювальний період. Та й, в цілому, адаптація ВПО на іншому місці – дуже непросте питання. Додайте до цього необхідність розв’язати проблему безпритульних тварин, знайти рішення як відремонтувати автодороги між населеними пунктами, як зробити доступними та якісними освітні та медичні послуги, як організувати дозвілля молоді і, звичайно, як відновлювати життєдіяльність громад.
Журналісти «Нового життя» вирішили сконцентрувати зусилля на допомозі громаді у розв’язанні трьох проблем, які сьогодні є найактуальнішими для Близнюківщини. Але як визначити, які проблеми обрати? І як зробити наш внесок максимально корисним? Ми вирішали для себе, що якісна комунікація між владою і мешканцями – це те, що точно допоможе. А ще це те, що ми вміємо робити професійно та, напевно, краще за більшість, якщо не найкраще за усіх. Цьому значною мірою сприяло надання редакції Українською Асоціацією Медіа Бізнесу (УАМБ) гранту від Європейського Союзу.
Щоб обрати сферу, де б ми могли допомогти найбільше, журналісти медіа «Нове життя» в соціальних мережах опитали читачів, щоб саме вони вказали, які саме проблеми необхідно розв’язати найшвидше у Близнюківській громаді. В підсумку було обрано три: (1) працевлаштування внутрішньо переміщених осіб та місцевих жителів, (2) забезпечення людей паливною деревиною та (3) вирішення проблеми безпритульних тварин.
Наш задум був таким, щоб у відкритих обговореннях сторони аналізували проблему та можливі рішення, обговорювали слабкі місця та знаходили алгоритм руху вперед. Тоді, коли домовленості дозволять скласти план, можна буде впливати на його виконання, висвітлюючи хід робіт
Свої зусилля ми вирішили сфокусувати, на тому, щоб надати зручний інструмент для обговорень та пошуку рішення усім сторонам – і внутрішньо переміщеним особам, і місцевим мешканцям, і представникам влади та спеціалістам відповідних структур. Ми знали, що їм потрібно зібратися разом та обговорити, що саме не працює, чому не працює і знайти рішення, спираючись на аналіз різних можливих варіантів. Для цього ми створили на базі медіа «Нове життя» ефективну платформу для комунікації, яка б, водночас, дозволяла і усім обговорювати проблему, і нам спонукати владу до активних дій. Наш задум був таким, щоб у відкритих обговореннях сторони аналізували проблему та можливі рішення, обговорювали слабкі місця та знаходили алгоритм руху вперед. Тоді, коли домовленості дозволять скласти план, можна буде впливати на його виконання, висвітлюючи хід робіт.
Вирішено – зроблено. Почалася кропітка робота з підготовки, організації та проведення зустрічей за круглими столами, збору інформації, спілкування з представниками влади та пересічними громадянами із числа ВПО, створення корисного та цікавого контенту. Протягом дії проєкту разом з центром зайнятості та органами місцевої влади ми провели засідання круглих столів, під час яких обговорювались нагальні до вирішення питання та вишукувались шляхи розв’язання проблем працевлаштування. Також зробили репортаж з кабінету секретаря селищної ради щодо забезпечення місцевих жителів та ВПО паливною деревиною. За підсумками роботи нами зроблено відеоролики відповідної тематики, які загалом передивилися понад 1000 осіб.
Тепер стверджуємо як експерти: якнайкраще розв’язати будь-яку проблему може сама людина, коли її підтримує влада і вона має візуальний путівник щодо власних дій.
За два місяці працевлаштовано 55 осіб
У 2022 році на території Близнюківщини знайшли прихисток понад 5 тисяч внутрішньо переміщених осіб, які, звичайно, потребували працевлаштування, хоча б тимчасового. До всього й місцеві жителі потерпають від безробіття, адже наша громада – суто сільськогосподарський район.
Щоб спростити алгоритм пошуку зайнятості, разом з Близнюківським центром зайнятості, роботодавцями та вже працевлаштованими ВПО журналісти «Нового життя» провели засідання круглого столу, під час якого фахівці Центру зайнятості розповіли про можливості працевлаштування, компенсаторні програми та пільгові пропозиції для бажаючих відкрити власний бізнес.
Ми підготували 250 «Пам’яток для переселенців» з номерами телефонів служб, які сприяють працевлаштуванню, передали їх до Центру зайнятості, в магазини та селищну раду.
На шпальтах газети «Нове життя», на сайті та в соціальних мережах нашого медіа послідовно розповіли про можливості працевлаштування, отримання ваучерів на навчання, перекваліфікацію бажаючих змінити професії і знайти роботу тощо. Також змонтували та оприлюднили відеоролик засідання за круглим столом і почали ознайомлювати наших численних підписників та читачів із ринком вакансій, аналізуючи його щомісяця та повідомляючи, за якими професіями можна влаштуватися на роботу у Близнюківській громаді, місті Лозова та в Харкові.
Задля мотивації громадян написали статті про внутрішньо переміщених осіб, які швидко адаптувалися на новому місці і працевлаштувалися.
Результати навіть нас самих порадували. Наприклад, відеоролик «Чи можливо знайти роботу в Близнюківській громаді» передивилось 773 рази, і люди надихнулися прикладом тих людей, які працевлаштувались. Стосовно «Пам’яток для переселенців», то вони стали путівниками для людей, які проходять адаптацію в новому місці проживання. До нас в редакцію неодноразово заходили жінки, які показували нам наші ж «Пам’ятки» та дякували тим, хто їх виготовив. Не знаючи, що це ми – ті, кому вони дякують. Також є дієвими й історії успіху громадян, які знайшли роботу в громаді або відкрили власний бізнес. Це спонукає читачів до дій та зароджує думку, що не все так погано: ось історія реальної людини, яка таки змогла досягти бажаного, то зможу це зробити і я!
Все це разом і дало результат – за два місяці, які ми сфокусовано присвятили цій роботі, змогли працевлаштуватися 55 осіб. В нашому, сільськогосподарському, районі, де з роботою не змінилося за ці 2 місяці геть нічого. Але підхід людей до пошуку роботи – змінився!
Все це разом і дало результат – за два місяці, які ми сфокусовано присвятили цій роботі, змогли працевлаштуватися 55 осіб. В нашому, сільськогосподарському, районі за ці 2 місяці із роботою геть нічого не змінилося. Але підхід людей до пошуку роботи – став іншим!
Ну і ще одне, не менш важливе. Влада, яка бачить, що локальне ЗМІ акцентує увагу на якійсь проблемі, і сама починає більш активно працювати задля її розв’язання.
Майже 300 сімей Близнюківщини отримали дрова завдяки нашим роз’ясненням
Близнюківська громада – це суто сільськогосподарський регіон, який у своєму складі має 96 населених пунктів, більшість з яких негазифікована. То проблема забезпечення населення паливною деревиною гостро постає щороку. А точніше – кожної осені.
Під час широкомасштабного вторгнення московитів безліч внутрішніх переселенців знайшли прихисток на Близнюківщині і заселились в порожні будинки, в яких є лише пічне опалення. То з настанням холодів проблема стала ще більш актуальною. Місцева влада працює над вирішенням цього питання, залучає міжнародних донорів, але багато громадян просто не знали, яким є алгоритм отримання безкоштовної паливної деревини, та про зміни, які відбулися у можливості придбати деревину у лісовому господарстві. Тому потреба у більш широкій інформаційній кампанії стосовно цього питання стала гострою – а не просто актуальною.
Під гаслом «Паливна деревина для жителів Близнюківщини. Як отримати?» медіа «Нове життя» допомагало місцевим жителям та ВПО отримувати дрова на зиму. Спочатку ми вивчили потребу місцевих жителів та переселенців у дровах. Разом з представниками влади, фахівцями відповідних служб та представниками багатодітних родин із числа внутрішньо переміщених осіб за круглим столом розробили алгоритм дій для безкоштовного отримання паливної деревини. Змонтували відеоролик цього засідання та оприлюднили його.
Спочатку ми вивчили потребу місцевих жителів та переселенців у дровах. Разом з представниками влади, фахівцями відповідних служб та представниками багатодітних родин із числа внутрішньо переміщених осіб за круглим столом розробили алгоритм дій для безкоштовного отримання паливної деревини. Змонтували відеоролик цього засідання та оприлюднили його. І це лише частина роботи
В тісній співпраці з місцевою владою на всіх платформах медіа роз’яснили, хто має право звертатися до органів місцевого самоврядування та з якими документами, щоб безоплатно отримати дрова. Взяли інтерв’ю у секретаря селищної ради Сергія Володченка, який пояснив, що за сприяння Всесвітньої Лютеранської федерації деякі багатодітні родини ВПО будуть забезпечені деревиною (наразі таких сімей в нашій громаді 20). Поспілкувалися з людьми, яким вже завезено дрова – вони поділилися досвідом із іншими. В підсумку ще 15 родин місцевих жителів із числа родин, що опинилися у важких життєвих умовах, звернулися до органів місцевої влади і в грудні безкоштовно отримали дрова.
Ще ми подали запит до Близнюківсько-Лозівського лісового господарства з проханням роз’яснити процедуру придбання паливної деревини у них. Отримавши відповідь, оприлюднили її та покроково роз’яснили, що треба зробити, щоб купити деревину паливну за власний кошт.
До слова, продовжуючи роботу та спонукаючи у розв’язанні проблеми, журналісти «Нового життя» співпрацюють з підприємцями, які планують допомогти місцевим жителям, забезпечивши декого з них паливними брикетами.
Загалом, було приємно, що назустріч нам пішли представники місцевої влади, які детально роз’яснювали, як треба писати заяви на отримання деревини, до кого звертатися, скомунікували нас із міжнародними донорами, а саме: міжнародною асоціацією «Тріангль Женерасьон Юманітер», в яких ми брали фотографії тих людей, яким завезли паливні брикети.
Завдяки нашим публікаціям- роз’ясненням громадяни почали писати заяви до селищної ради та сторост. Загалом протягом дії проєкту до селищної ради надійшло 275 заяв на отримання паливної деревини від громадян пільгової категорії та ВПО. Завдяки співпраці Близнюківської селищної ради з Всесвітньою лютеранською федерацією дровами забезпечено 171 родину, а завдяки міжнародній асоціації «Тріангль Женерасьон Юманітер» завезено паливні брикети у 124 оселі внутрішніх переселенців.
Роз’яснення, які ми підготували та поширили на усіх платформах медіа «Нове життя», допомогли читачам дізнатися про відновлення продажу деревини в Близнюківсько-Лозівському лісництві, і 30 осіб купили деревину за власний кошт.
Медіа самостійно розв’язати проблему, звичайно, не може і не має – бо за це відповідає не редакція, а відповідні органи чи служби. Але направити своїх читачів, роз’яснити, як писати заяви, куди звертатися, щоб отримати деревину безкоштовно, – в наших силах. До всього, життя доводить, що місцева влада активніше працює над розв’язанням тих проблем, які підсвічує засіб масової інформації
Загалом, будь-яке медіа самостійно розв’язати проблему, звичайно, не може і не має – бо за це відповідає не редакція, а відповідні органи чи служби. Але направити своїх читачів, роз’яснити, як писати заяви, куди звертатися, щоб отримати деревину безкоштовно, – в наших силах. До всього, життя доводить, що місцева влада активніше працює над розв’язанням тих проблем, які підсвічує засіб масової інформації.
846 собак та котів безкоштовно стерилізовано на території Близнюківської громади
Безпритульні тварини – проблема, створена людьми, то й розв’язувати її нам – людям. Чим довше триває війна, тим більше тварин залишаються напризволяще. Мешканці громади розділились на два табори: одні хвилюються за дітей та скаржаться на агресію тварин, популяція яких розростається. Інші – підгодовують хвостатих безхатьків біля магазинів та під’їздів багатоквартирок.
Визначити кількість безпритульних тварин неможливо, бо в нашій громаді немає зоозахисних ГО та волонтерів, які б цим займались постійно. Ми взялися допомогти розв’язати і цю проблему, акцентувавши на ній увагу, бо вже давно ця болюча тема обговорювалася на офіційних онлайн-сторінках медіа та в газеті «Нове життя».
Приємно зазначити, що місцева влада дослухається до громадян та порад журналістів. За два місяці у громаді встановлено на 5 локаціях годівниці для бездомних тварин. Проведено стерилізацію хвостатих безхатьків на території Близнюківської громади, а саме у найбільших старостинських округах – Новонадеждинському та Самійлівському. Також стерилізацію безпритульних тварин провели у Близнюках, і сюди привозили собак з Добровілля та Панютиного. В результаті 846 собак та котів безкоштовно стерилізовано та чіповано, що в подальшому дасть змогу регулювати їхню чисельність.
Ми поставили перед собою завдання показати цю проблему з різних боків – і нам це вдалось. Та й влада, як вказано вище, провела чималу роботу в напрямку допомоги безпритульним тваринам.
Авдиторія сайту зросла на 20%, підписників стало більше на всіх наших платформах
Ми планували зацікавити читачів та збільшити кількість аудиторії медіа «Нове життя»: передплатників газети – на 20 осіб, підписників у фейсбуці, телеграм та інстаграм – на 100 осіб, відвідувачів сайту – на 15%. А вийшло все набагато краще.
Тираж газети «Нове життя» у листопаді 2023 зріс на 100 екземплярів. Ми розпочали передплатну кампанію на 2024, незважаючи на те, що з 27 місцевих друкованих ЗМІ, які функціонували на території Харківської області, лише 8 – в Каталозі Укрпошти.
Кількість підписників в інстаграм за два місяці збільшилася на 230 осіб і наразі становить 1326 читачів (було 1096), на телеграм-каналі кількість зросла на 33 і наразі становить 1050 (було1017), до фейсбук сторінки додалося за два місяці 47 активних підписників, а до групи – 225 (було 14775).
За даними Google Analytics протягом дії проєкту сайт відвідало 76 тисяч осіб. До слова, за останні 28 днів пошуковий трафік – 169 тисяч показів, що на 20% більше, ніж за попередній період.
Приємно було почути «прочитав у фейсбуці в групі «Нове життя» про свого земляка з Ізюма, який роботу в «Комунальнику» знайшов, пішов і собі на те підприємство, і мене взяли! Правда, різноробочим, але й то теж зайнятість».
Приємно, коли чуємо, що «завдяки публікаціям в «Новому житті» дізналась про те, що нарешті можна купувати деревину в лісництві, адже з 2013 року це було неможливим», або «прочитав у фейсбуці в групі «Нове життя» про свого земляка з Ізюма, який роботу в «Комунальнику» знайшов, пішов і собі на те підприємство, і мене взяли! Правда, різноробочим, але й то теж зайнятість». Або ще: «я й не знала, що у Близнюках є годівниці для бродячих собак, а це звернула увагу і дійсно: і годівниці є, і корм в них».
Ось такі короткі фрази і є підтвердженням того, що «Новому життю» довіряють, наша інформація корисна та потрібна аудиторії. Втім, головним є те, що поступово громада стає більш обізнаною в питаннях працевлаштування, соціального захисту та виховує в собі та у підростаючого покоління гуманне ставлення до братів наших менших.
Все більше громадян знаходять необхідну для них інформацію на медіаплатформах «Нового життя», а власне медіа стає більш вагомим майданчиком для розв’язання проблем громади, спонукаючи до дій органи місцевої влади та даючи можливість місцевим жителям та ВПО висловити свою думку, задати запитання та знайти шляхи розв’язання проблем.
Нам надзвичайно важливо, що люди вдячні, що вони живі, можуть отримувати газету та читати про події саме в тій громаді, де живуть. На базі нашої редакції постійно функціонує волонтерський пункт. Половина офісу (а це лише дві кімнати) весь час завалена окопними свічками, восковими розпалювачами, в’язаними шкарпетками, подушками, кришечками з пластикових пляшок, посилками для воїнів, які переправляємо на фронт, порожніми жерстяними банками для тих же окопних свічок та ще іграшками, які несуть до нас, а ми вже передаємо до Кімнати терапевтичної іграшки. Гроші нам теж несуть – і це підтримка, але не редакції, а армії, бо до тих гривень докладаємо свої, щоб придбати спанбонд для маскувальних сіток, які плетуть неподалік від нашого офісу.
А ще ми робимо фото на документи, ксерокопіюємо та ламінуємо, виготовляємо магнітики, календарики та іншу продукцію, знімаємо подкасти та стріми… Кожен та кожна із працівників, а нас лише четверо, ще й є членами різних робочих груп селищної ради. Чесно кажучи, я не знаю, як я ще писати встигаю, робити газету та заповнювати всі ті онлайн платформи, що ми розкрутили. Тираж он наростили до 1500 газет, але ж реклами немає – бо війна!
Щоправда вся наша активна діяльність фактично не приносить прибутку, та й у людей просити гроші на підтримку редакції навіть не думаємо – їм би самим вижити. То й беремось за всі можливі проєкти! Але віримо у нашу перемогу і прямуємо вперед – у нове життя. Красно дякуємо команді УАМБ та Представництву Європейського Союзу в Україні за підтримку, за наш прогрес та за можливість зробити більше для мешканців Близнюківської громади Харківської області!
АВТОРКА: Ірина Воронкіна, директорка ТОВ «НОВЕ ЖИТТЯ ІНФОРМ ПЛЮС» та Олексій Погорелов, президент УАМБ
Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю Української Асоціації Медіа Бізнесу і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу, завдяки фінансовій підтримці якого відбувалася реалізація проєкту.