Чи варто медіа виступати ініціатором дискусій, публікацій та навіть об’єднання зусиль мешканців та влади для вирішення актуальної проблеми в громаді? Чи це робота медіа? Аналізуємо досвід «Звягель Медіа Груп» з Житомирщини, яке, перш ніж взятися за такий проєкт, спитало свою аудиторію і не отримало жодного коментаря про те, що вони як редакція, не тим займаються. Тож громади очікуються від своїх медіа ініціативи. Але як це зробити правильно?
Наш проєкт «Чиста водойма: зробимо місто здоровим разом!» покликаний допомогти громаді привести до належного екологічного стану водойму по вулиці Шевченка у Звягелі (поблизу залізничного переїзду). Це озеро є популярним місцем для рибалок, для відпочинку сімей із дітьми, місцем романтичних побачень.
У відповідь на наш інформаційний запит управління ЖКГЕ міської ради повідомило, що, за їхніми даними, рекреаційну зону біля озера по вул. Шевченка відвідують у рік близько 12 тисяч мешканців громади, тобто 22% усього населення. Унікальність цього місця в тому, що у теплу пору року це зона для пікніків та риболовлі. А взимку тут заливають ковзанку, проводять хокейні матчі. Крім цього, що важливо, тут сформувалася своєрідна екосистема, де живуть дикі качки, водяні курочки, бобри, лелеки, видри, багато інших видів птахів і тварин.
Але озеро забруднюють стічні води, а на берегах та у воді потроху накопичується сміття. Відкласти вирішення цієї проблеми на «після війни» означатиме погіршення ситуації. Адже озеру не можна «пояснити», що треба почекати, бо питання «не на часі». Поряд із цим саме проблема чистої питної води, її наявності в колодязях стає однією з найбільш актуальних (очевидно, що рівень води в колодязях залежить від рівня грунтових вод, а той, своєю чергою, залежить від наповненості річок і озер).
Наше озеро забруднюють стічні води, а витрати на очистку від сміття легко критикувати як «невчасні», коли в країні війна. Проте це – зона відпочинку, а ще важливий чинник чистоти та наявності питної води. Тож потрібні і пояснення, і дискусія
Тому наш проєкт був спрямований на те, щоб допомогти громаді привести до належного екологічного стану водойму. В його межах ми планували спонукати ОМС створити екологічну комісію щодо припинення забруднення озера та вжити заходів щодо очищення водойми і створення рекреаційної зони біля неї.
Тут хочемо також додати один важливий аспект стосовно населення нашого міста. Так, згідно з даними Вікіпедії, станом на 1 січня 2022 року у місті Звягелі проживало трохи більше 55 тис. мешканців. Загалом у громаді, до складу якої після адміністративно-територіальної реформи увійшли сусідні села, налічувалося близько 60 тис. жителів. Проте з початком повномасштабного вторгнення відбулися значні міграційні процеси: певна частина мешканців виїхали за кордон (дехто повернувся, дехто ні), натомість Звягельська громада прийняла біля 3 тис. вимушено переміщених осіб. І якщо облік ВПО ведеться, то обліку тих, хто виїхав, нема. Крім цього, як і загалом по Україні, маємо скорочення населення: щороку кількість народжених утричі менша за кількість померлих. Тому є всі підстави стверджувати, що кількість мешканців міста й громади натепер є меншою, ніж дані 2022 року, однак точною цифрою ми не володіємо. Попри це, місто є живим і дієвим.
Людям потрібні реальні дії, а не тільки публікації в медіа
Наше медіа — ТОВ «Звягель Медіа Груп» — правонаступник газети «Звягель», заснованої влітку 1993 року. Ми створюємо контент переважно про місто Звягель, Звягельську та сусідні громади (Ярунська, Піщівська, Довбиська, Стриївська, Ємільчинська, Чижівська, Городницька, Баранівська та інші) Житомирської області. Також публікуємо інформацію, яка, на нашу думку, може бути цікавою для жителів не лише Звягельського району, а й Житомирщини загалом.
Попри розмови про швидкий занепад друкованої преси, наша аудиторія охоче сприймає як класичний друкований варіант видання — газету, так і електронні платформи: сайт, офіційну сторінку медіа у Фейсбуці та Телеграм-канал. Активність у коментарях та реакції на публікації свідчать, що ці платформи викликають інтерес у звягелян, гостей міста та тих, хто виїхав, але продовжує цікавитися подіями рідного краю.
Спочатку ми перевірили рівень зацікавленості громади вирішенням цієї проблеми. У березні наше медіа підготувало матеріал про те, що «качечки плавають серед пляшок, але органи місцевого самоврядування не включили у цьогорічний план роботи щодо наведення благоустрою на цій локації». Читачі відреагували. Загальний меседж був такий: хоч і треба спрямовувати кошти на підтримку сил оборони України, але водночас треба шукати можливості для наведення благоустрою й очищення цієї водойми.

Мешканці дали нам чіткий сигнал: треба спільними зусиллями навести лад біля водойми. І це про дії, а не лише про публікації в медіа
Це дало нашій редакції підстави для оптимізму: якщо ми виступимо з ініціативою подібного проєкту, то його підтримають — хто добрим словом у соцмережах, а хтось, можливо, й своєю працею. Ми запланували об’єднати навколо цієї ідеї свої особисті зусилля, активних громадян, ОМС та відповідальний бізнес. Як показував досвід успішної реалізації попередніх проєктів, виконаних спільно з УАМБ, такий симбіоз є дієвим і дозволяє отримати конкретні результати як у короткостроковій, так і в середньо- та довгостроковій перспективі.
І головне: особистий приклад — наша безпосередня участь у роботі, а не тільки підготовка статей, підкидання ідей чи участь у нарадах. Коли хтось щось безпосередньо робить, вкладає свої сили й час, то навряд чи притомні співгромадяни звинуватять його в бездіяльності.
Наш підхід у деталях: як ми поєднали журналістику і дії
Для просування нашої ідеї в громаді, привернення до проблеми якомога більшої кількості звягелян ми використали різні формати. Кожен із них супроводжувався діалогом у коментарях. Так, першим кроком була стаття, яку ми опублікували ще до проєкту (про неї згадано вище). Це підтвердило актуальність питання. Далі, ще до початку проєкту, ми публікували матеріал про забруднення водойми — в озеро впадає струмок, який є частиною дренажних мереж для відводу дощових вод, і були всі підстави стверджувати, що саме в цей струмок «хтось» зливає відходи своєї побутової або господарської діяльності. Ця публікація теж викликала резонанс, на місце події виїжджали природоохоронці, взяли проби води і дали висновок: побутове забруднення має місце.
Тому ми поставили собі за мету шляхом публікацій, участі в нарадах і особистими зусиллями досягти того, щоб припинити (чи хоча б мінімізувати) забруднення водойми, прибрати сміття на локації й загалом навести тут благоустрій.
Для цього в межах проєкту ми взяли участь у двох нарадах із відповідальними особами ОМС, зокрема, начальником управління житлово-комунального господарства та екології Звягельської міської ради Олегом Годуном, керівником комунального підприємства «Звягельсервіс», підготували п’ять публікацій, провели одне опитування, усім складом редакції особисто взяли участь у толоці (підготували відео за підсумками прибирання). Ці публікації поширили на всіх наших інформаційних ресурсах. Де, зокрема, подякували всім, хто відгукнувся на ініціативу, долучився чи чимось допоміг.
Перша публікація була за підсумками опитування, де йшлося, що дві третини опитаних вважають, що лише спільними зусиллями громади, влади й меценатів ми можемо навести лад на популярних локація для відпочинку звягелян.
У другій публікації ми повідомили, що ініціативу такої співпраці підтримує управління ЖКГЕ, адже начальник управління вважає, що громада саме тоді бережливо ставиться до благоустрою, коли особисто вклалася в роботу.
Ми зауважили громаді, що якби хоча б кожен п’ятий, хто вподобав чи прокоментував, приєднався, то ми б разом зробили роботу швидше й ефективніше
Третя публікація — про проблеми з роботою у Звягелі дренажних мереж (тут «допомогли» сильні зливи), зокрема, й цієї дренажної труби, що впадає в озеро.
Четверта публікація — анонс толоки й заклик приєднатися.
П’ята публікація на момент підготовки цього матеріалу ще не вийшла, але в ній ітиметься про завершальний акорд роботи: благоустрій, встановлені лавки біля озера та смітники, щоб підтримувати чистоту.
Також, як уже згадувалося, провели опитування.
За підсумками толоки підготували мотивуюче відео, яке зібрало вподобайки й сердечка. Щоправда, ми зауважили громаді, що якби хоча б кожен п’ятий, хто вподобав чи прокоментував, приєднався, то ми б разом зробили роботу швидше й ефективніше.
Ефективність та обмеженість впливу медіа: що нам вдалося, а що (поки що) ні
Вважаємо найголовнішим нашим результатом у цифрах — 20 величезних мішків зібраного сміття. І одну автомобільну шину, яку, завдяки спритності начальника управління ЖКГЕ, вдалося виловити з озера. Це сміття вивезли працівники КП «Звягельсервіс» і локація стала значно чистішою.

У всьому іншому ми діяли, відповідно до плану, і все заплановане, що залежало від нашої редакції, виконали. Інше питання, що станом натепер не завершила роботу комісія, яка виявляє джерело забруднення. Також на цьому тижні мають встановити обіцяні лавки й урни. Про це є особиста домовленість із начальником управління ЖКГЕ.
Отже, короткостроковий результат для Звягельської громади від нашого проєкту — одна з популярних локацій для відпочинку стала значно чистішою. Погодьтеся, набагато приємніше гуляти стежками біля озера, коли обабіч не валяються порожні пляшки, пачки від сигарет та інший непотріб.

У середньостроковій перспективі, коли будуть встановлені лавки й урни, і, можливо, таки будуть оприлюднені результати комісії щодо причин забруднення й припинення забруднення — локація набуде ще привабливішого вигляду.

У довгостроковій перспективі вважаємо, що ця ініціатива стане прикладом для жителів інших мікрорайонів гуртуватися, виходити на толоки, домовлятися з ОМС, бізнесменами і спільно наводити лад на дитячих майданчиках, пляжах, місцях відпочинку.
Знову ж згадаємо начальника комунального управління: громада дбайливіше ставиться до благоустрою, якщо сама до нього долучилася. Звісно, у будь-якій громаді є ті, хто насмітить де завгодно і навіть у центрі кине недопалок повз урну. Але ж тих, хто за собою прибирає, більше. І щоб не жити у смітті, потрібно об’єднуватися, поширювати цінності свідомого суспільства, впливати на тих, хто не цінує труд інших та громадський порядок.
Тож попри те, що за підрахунками міської влади локацію біля озера відвідують 12 тисяч звягелян, ми вважаємо, що наш проєкт приніс цінність усій громаді, адже локацією біля озера може скористатися кожен охочий. Можливо, коли територія буде чистішою та охайнішою, то і відпочиваючих тут стане більше. А приклад дієвої співпраці, сподіваємося, надихне жителів на подібну роботу в подальшому.
Чим більше позитивних прикладів, тим більше у громади віри у свої сили. Знаємо про мінімум два інших приклади, коли громада навела лад у себе на території
Маємо підтвердження таким своїм оцінкам. У коментарях і реакціях, особливо до відео з толоки, ми відчули вдячність від громади за виконану роботу. По-перше, ми традиційно, як нас навчила співпраця з УАМБ, виступили комунікативною платформою, де кожен зацікавлений мав можливість висловити свої ідей й пропозиції. По-друге, ми об’єднали зусилля громади й влади, і, звісно, долучилися особисто.
Вважаємо, що цей приклад спонукатиме жителів інших мікрорайонів до подібних ініціатив. Як нам стало відомо, нещодавно одна з релігійних громад провела толоку на берегах річки Смолка (нагадаю, місту Звягель пощастило — воно розташоване на берегах аж двох річок — Случі й Смолки). Ще раніше мешканці мікрорайону «Кар’єр» навели лад на дитячому майданчику.
Тобто, чим більше таких позитивних прикладів, тим більше у громади віри у свої сили, в те, що крок за кроком ми зможемо не тільки навести чистоту, а й вирішувати складніші проблеми. Приклади, вони ж, як відомо, надихають.
І ще одне, важливе. Якби ми цей проєкт не реалізували, то територія біля озера була б і надалі засміченою. Знаєте, як у тому мемчику, де один кинув сміття, тоді інший, тоді третій, четвертий… бо вже перед цим була купа сміття. І там закликають: не будь першим! Так ось: можливо, хтось, побачивши, що чисто, таки донесе свою порожню пляшку до найближчої урни, щоб не стати «тим першим». Цьому, до слова, посприяє й наявність урн, які найближчим часом встановлять там комунальники. Локація буде включена в маршрут обслуговування комунального транспорту, щоб сміття регулярно вивозити. Цього б усього не було, якби ми не взялися за цей проєкт.
Сподіваємося, що заклик «не бути першим» і не смітити пошириться на інші локації Звягеля, адже в нас багато прибережних зон.
Робота медіа в деталях: що спрацювало краще, ніж очікувалось
Вважаємо, що наші публікації спрацювали ефективно, і залучення громади до дискусії виявилося більшим за очікування.
Звісно, найбільше читачів приваблюють кримінальні новини, корупційні скандали. А от добрими життєвими історіями читачі цікавляться менше. Змінити це важко. Але нам вдалося так подати інформацію, що окремі матеріали в межах проєкту перевищили середню кількість переглядів. Так, якщо середня кількість переглядів на сайті перебуває в межах 500, то перший матеріал зібрав 1100, оскільки ми вдало поєднали «свою» екологічну проблему із проблемою в сусідній Брониківській громаді, де внаслідок діяльності одного з фермерських господарств зневоднено річку Тню.
Така подача матеріалу дозволила підкреслити важливість екологічних проблем (наявності чистої води) навіть в умовах війни. Охоплення цієї публікації у Фейсбук-спільноті склало понад 12 тисяч, хоча ми прогнозували набагато скромніший показник у 3-4 тисячі.
Охоплення підсумкового відео з толоки також перевищило прогнозоване: понад 6 тисяч проти очікуваних 5. Ми не помітили жодного коментаря, який би знецінив нашу ініціативу. Навпаки — громада дякувала й реагувала сердечками.
Публікації і відео в соцмережах отримали в 5 разів більшу аудиторію, аніж ми очікували. А загальне охоплення виявилося вдвічі більшим
Оскільки наше медіа в своїй роботі активно використовує як друкований варіант ЗМІ, так і електронні (сайт, офіційну спільноту в мережі Фейсбук, Телеграм-канал), то наша цільова аудиторія є дуже різноманітною. Вона поєднує різні вікові категорії та представників різних прошарків населення.
У межах проєкту в газеті вийшло 6 публікацій (5 запланованих і 1 ми зробили понад план). При щотижневому тиражі 5500 примірників вважаємо, що сумарно охопили 33 тис. читачів.
Цифрова аудиторія дещо вища. Була рекордна публікація з охопленням понад 12 тисяч. Інші публікації зібрали охоплення орієнтовно по 5 тисяч підписників у Фейсбуці (при тому, що у ФБ-спільноті «Звягель» (тижневик) натепер 17,3 тис. підписників); в середньому 500-600 переглядів на сайті. Також ми поширювали наші публікації в інші дружні спільноти. Тому приблизна оцінка аудиторії на цифрових носіях — в межах до 40 тис.
Загальне охоплення — 73 тисячі, що перевищило очікуване у два рази.
Окрему увагу хочу привернути до опитування, яке ми провели на самому початку цього проєкту і про яке вже декілька разів згадували у цьому матеріалі. Це невипадково, і ось чому. Так, наш проєкт стартував із опитування у Фейсбук-спільноті «Звягель» (тижневик). Ми звернулися до громади з питанням: «Щороку водойми Звягеля визнають непридатними для купання. А як врятуватися від липневих плюс 35? І це тільки початок літньої спеки. Як, на вашу думку, можна покращити стан води та благоустрій на популярних та безкоштовних локаціях (озеро біля переїзду, «Провалка», «Вирок»)? Свої думки та пропозиції пишіть у коментарях».
Не було жодного коментаря, де б хтось написав, що ми, як редакція, не тим займаємося
Опитування тривало дві доби. У ньому взяли участь понад 300 респондентів, що вважаємо гарним результатом, адже тема — не кримінальна, не про корупцію чи скандали. А тепер зверніть увагу на результати, які ми отримали з аналізу відповідей.
60% опитаних вважають, що покращувати благоустрій і стан водойм потрібно спільними зусиллями — громади, бізнесу, влади.
31% респондентів певні, що ці проблеми повинна вирішувати міська рада за рахунок коштів місцевого бюджету.
І лише 9% зазначили, що навіть незначні бюджетні витрати не на часі.
Отже, можемо бачити, що для громади важливою є співпраця — медіа, влади, бізнесу й власне самої громади. Серед позитиву відзначаємо також і той факт, що не було коментарів, де б хтось написав, що ми, як редакція, не тим займаємося. Отже, нас підтримали й діяльність схвалили.
Декілька важливих висновків, які вартують уваги
Почати хочемо з того, що участь у цьому проєкті (як і в попередніх у співпраці з УАМБ) дала нашій редакції впевненість, що ми можемо ставити високі цілі і їх досягати. Попри суботній день, ми всім колективом взяли участь у толоці, працювали понад три години. А спільна праця, спільна реалізація ідей, як відомо, сприяє згуртованості й додає віри, що в подальшому ми також успішно долатимемо виклики, з якими стикаються локальні медіа в Україні під час війни.
По-друге, і це має окрему вагу, важливість підтримки з боку донорів, і мова далеко не тільки про гроші. Так, ми задумувалися про цей проєкт ще задовго до того, як дізналися про конкурс. Однак не було впевненості, що побудуємо належний діалог із ОМС, якщо не заручимося впливовою підтримкою УАМБ та чарівною фразою, що це — в межах міжнародного партнерства. Для України в цілому й для маленьких громад зокрема наразі є надзвичайно важливою міжнародна підтримка. Звягель її отримує для багатьох сфер життєдіяльності, і тут головне — досягти результату, не осоромитися перед партнерами. Тож, коли звертаєшся до ОМС із пропозицією співпраці й додаєш, що цю роботу будемо робити за підтримки іноземних партнерів, то ОМС охочіше погоджуються, бо це — репутація нашої громади.
П’ять важливих складових спільного проєкту редакції та громади – ініціатива, згуртованість, мотивація, довіра, підтримка. Але важливо те, у чому саме кожна ця складова втілюється
По-третє, психологічний вплив того, що результату ми досягнули гуртом і власною працею. Ми вкотре довели і собі, як колективу редакції, і громаді, що можемо згуртуватися і навіть при мінімальному бюджетному фінансуванні вирішувати значні проблеми. Так, зараз є надто багато статей бюджетних витрат, які мають вищі пріоритети. Тому ми знову ефективно довели, що навіть без бюджетних коштів (або при мінімальних затратах) можна робити для громади позитив. Краплинка позитиву тут, краплинка — там, і вже приємніше й комфортніше ходити вулицями міста чи відпочивати в зеленій зоні.
По-четверте, мотивація до подальших дій і перспектива мати комфортніше середовище для життя громади. Так, у коментарях до публікацій, які висвітлювати хід реалізації проєкту, і особливо — до відео з толоки, були цікаві пропозиції щодо подальшого благоустрою локації біля озера. Серед них — облаштування на острівці, який є на озері, будиночка для птахів, укладання дерев’яних пішохідних доріжок на місці стежин. Тобто, проєкт не вичерпався цією роботою, що ми вже зробили. Є передумови для подальших кроків, які допоможуть зробити зону відпочинку кращою. Особисто я бачу цю локацію приблизно такою, як парк Лебединка в Рівному. Багато звягелян на вихідні їздять відпочивати в Рівне — велике місто, більше можливостей, а, повертаючись, погоджуються, що деякі ініціативи сусідів можна втілити й у нас.
Нас дуже надихнула оця наявність нових цікавих пропозицій від громади. А ми, як медіа, будемо регулярно нагадувати про них ОМС.
П’яте — це, напевно, прагматичний результат для нас, редакції місцевого медіа. За час роботи у проєкті, а це були липень та серпень 2025 року, аудиторія нашої ФБ-спільноти зросла із 17 тисяч до 17,3 тис. Тобто приріст становить 1,73%, що цілком добре для двох місяців.
Важливі орієнтири для колег: цікавтеся думкою громади, а тоді просувайте реалізацію ідей, які мають найбільше значення для громади в поточному часі. І не бійтеся починати
Отже, наш досвід — це робота медіа як комунікативної платформи, де ми залучаємо до діалогу всіх зацікавлених — громаду, владу, бізнес. Цим самим спонукаємо кожного до корисних дій у межах його можливостей. Тобто, шановні колеги, проводьте опитування, цікавтеся думкою громади, тоді просувайте реалізацію ідей, які мають найбільше значення для громади в поточному часі. Укладайте джентльменські угоди з владою та бізнесом — нехай вони пообіцяють у ваших матеріалах, що зроблять те й те. Тоді зрештою доведеться це робити. Не бійтеся починати. А також долучайтеся, при можливості, особисто.
Ми ж, звісно, плануємо продовжувати роботу, розпочату в проєкті. Особисто я, як автор матеріалів і редактор медіа, регулярно нагадуватиму ОМС у публікаціях про ті чи інші покращення, які варто виконати на цій локації, аби вона перетворилася на ошатний сквер. При цьому наголошуватиму, що це не лише мої ідеї, а пропозиції, висловлені громадою у коментарях чи в ході опитування. Той же будиночок для птахів — дуже добра ідея.
Також будемо слідкувати за підсумками роботи комісії щодо припинення забруднення озера, опублікуємо результати, поцікавимося думкою щодо них у громади. Розраховуємо, що окремі роботи з благоустрою профінансують із бюджету, на інші — можливо вдасться залучити спонсорську підтримку. Адже на будиночок для птахів чи дерев’яні доріжки не потрібно аж надто багато ресурсів. Урни і лавки мають встановити за рахунок внутрішніх резервів комунального підприємства.
АВТОРИ: Олег Брюханов, головний редактор «Звягель Медіа Груп», та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
Матеріал підготовлено за фінансової підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу коштом Українського медіафонду