Стихійні сміттєзвалища стали проблемою і соромом нашої громади. А причиною цього, як з’ясували ми, журналісти, виявилась відсутність відвертого діалогу між владою та мешканцями. Тож ми вирішили, що наші навички ведення діалогу стануть тут у нагоді – і не тільки допомогли розв’язати проблему, але зрозуміли, що можемо сміливо ініціювати вирішення болючих для громади питань, відчули свій потенціал і можливості згуртовувати громаду. Охоче ділимося досвідом

ТОВ «МЕДІА «Сільські новини»» знаходиться у Чутовому, Полтавського району, Полтавської області. Працюємо на дві громади, Чутівську (13207 жителів) і Скороходівську (8566 жителів), які до реформи децентралізації складали єдиний Чутівський район. 

Чутівщина, що на Полтавщині – мальовнича місцина. Але її красу псують стихійні смітники, які можна зустріти повсюди: сміттям захаращені лісосмуги, узбіччя доріг, околиці населених пунктів. Переважна більшість населення не користується послугами сміттєвоза комунального підприємства «Чутівське». Так, за інформацією керівника КП «Чутівське», із 7000 жителів Чутового угоди на вивезення сміття уклали лише 1450 родин. А по старостинських округах взагалі відсутнє централізоване вивезення ТПВ. Тож села обростають сміттєзвалищами. Влада виділяє кошти на ліквідацію цих смітників, та вони знову з’являються. Тому для Чутівської громади проблема поводження із твердими побутовими відходами є однією з найактуальніших.

При цьому мешканці, хоч і невдоволені станом речей, але укладати угоди на вивезення сміття не поспішають. Люди звинувачують комунальників, що ті не вивозять сміття, і тому не платять «за неіснуючу послугу». А влада звинувачує людей, що не платять за вивезення сміття. Іншими словами, діалогу між людьми та владою не було, і проблема не вирішувалась.

Сміттєзвалище як індикатор відсутності комунікації між мешканцями і владою

Ми вирішили допомогти громаді зменшити кількість смітників, а КП «Чутівське» – збільшити кількість абонентів. І використати для цього інструментарій якісної журналістики, великі охоплення та довіру мешканців до місцевого медіа. Метою для себе ми обрали спонукати людей викидати відходи до сміттєвоза, а не на стихійні сміттєзвалища чи спалювати його.

Коли ми занурилися у проблему, то зрозуміли, що централізованого вивезення сміття у старостинських округах не було роками. Щоб розірвати замкнене коло взаємних звинувачень була потрібна гарна розмова, з’ясування причин та відповідні домовленості. До того ж хтось мав зробити перший крок і розраховувати на дотримання досягнутих домовленостей. Тож було очевидним, що потрібно залучити населення до обговорення.

Тому ми запланували і провели зустрічі жителів із комунальниками та інспектором з благоустрою селищної ради. Ми хотіли, щоб люди висловили своє бачення виходу із ситуації напряму представникам КП «Чутівське» і влади, аби ті їх почули. Натомість жителі змогли б отримати від комунальників відповіді на свої запитання, а також корисну інформацію.

Щоб розірвати замкнене коло взаємних звинувачень була потрібна гарна розмова, з’ясування причин та відповідні домовленості. До того ж хтось мав зробити перший крок

Перше, що ми зробили – організували зібрання жителів багатоповерхівок, поруч з якими утворилося стихійне сміттєзвалище. Запросили на неї головного інженера комунального підприємства та інспектора з благоустрою. Прийшло до 30 осіб. Деталі – тут https://www.facebook.com/share/v/16cxUjjNp6/ 

Зустріч мешканців багатоповерхівки з інспектором з благоустрою та працівницею комунального підприємства

Під час обговорення встановили, що, аби ліквідувати сміттєзвалище, потрібно написати колективне звернення у селищну раду для надання спецтехніки. Але ніхто не взявся за це, бо не мали досвіду підготовки подібних заяв. Тоді ми включилися у роботу і допомогли мешканцям скласти текст звернення. Далі було легше – люди читали вже готовий текст, підписували його, якщо не було незгоди, а потім подали підписану заяву до селищної ради. 

Також під час зустрічі ми записали відео «Запитання-відповідь». В процесі роботи отримали від мешканки будинку жорстку критику бездіяльності інспектора з благоустрою. Надали слово самому інспектору і службовець, у відповідь на звинувачення, детально пояснив та показав за допомогою фактів та цифр, скількох порушників, які виносили сміття на несанкціоновані звалища, він оштрафував.

Також інспектор продиктував свій номер телефону мешканцям багатоповерхівок та попросив інформувати про порушників. Ми навіть не очікували, наскільки багато переглядів набрало це відео. Утричі більше, ніж зазвичай. Тож на прохання жителів громади ми у коментарях повторили номер телефону інспектора, який він надав раніше, під час зустрічі з мешканцями. https://www.facebook.com/share/v/1FyxwGc4Cv/ 

Той прямий діалог мав і інші цінні результати. Так, саме на зустрічі люди дізналися від комунальників, що у разі, коли один із мешканців відсутній за місцем проживання, наприклад, воює, навчається у іншому місті, чи батьків забрали до себе діти, то послуга за вивезення сміття не сплачується за нього. 

Організували ми і зустріч комунальників і жителів віддаленого Войнівського старостинського округу. Люди могли напряму висловити свої побажання представникам КП «Чутівське». https://www.facebook.com/share/v/1EUpKa1Vg5/ 

Те, чого ми побоювалися найбільше

Проведені перші зустрічі показали ще одну проблему – зависокий тариф на вивезення сміття. Так, свого часу, комунальники запросили понад 100 грн з особи на місяць, аргументуючи це малою кількістю споживачів послуги на яких розподіляються витрати. Стало зрозумілим, що потрібне ще одне відкрите обговорення та чесні відповіді на усі питання, які сторони мають і не можуть самостійно зняти.

Але саме цього «круглого столу» ми побоювалися найбільше – бо від його результативності залежав результат вирішення проблеми або, принаймні, частини проблеми. А що, як влада не погодиться взяти участь в обговоренні? А що, якщо сторони на захочуть слухати одна одну?

Тож ми доклали зусиль, щоб зібрати усіх – представників влади, керівника КП «Чутівське», старост старостинських округів, активістів – бо для знаходження шляхів вирішення цієї проблеми між ними мав відбутися діалог. Нашим внеском, окрім ініціативи, стало якісне модерування цієї розмови за «круглим столом». Щоб усі змогли не тільки висловитися та поспілкуватися, але – головне – напрацювати рішення для поліпшення ситуації.

І це було вдалою ідеєю. Зібралося 14 осіб, більшість з яких дякували журналістам за можливість висловитися на болючу тему та зрушити проблему з місця. https://silski-news.com.ua/wp-admin/post.php?post=2609…

14 учасників «круглого столу» подякували журналістам за відверте обговорення болючої теми, знайдений шлях вперед та, зокрема, «єдиний тариф» на вивезення сміття

Із засідання круглого столу

Важливим досягненням «круглого столу» стало рішення про запровадження дотації із селищного бюджету – щоб в такий спосіб покрити різницю між «економічно обґрунтованою вартістю послуги» та єдиним тарифом для жителів старостинських округів. При цьому «єдиний» тариф домовилися зробити однаковим для мешканців різних населених пунктів, щоб він був і насправді єдиним. Отже, завдяки нашій ініціативі громада отримала такі результати «круглого столу»: 

◊ КП «Чутівське» розробляє розрахунки для старостинських округів. Питання компенсації тарифів винесуть на вересневу сесію Чутівської селищної ради.

◊ Депутати виділили 60 тис. грн на придбання контейнерів для пластикових пляшок. Встановлять їх в громадських місцях. 

◊ Влада і комунальники обговорили придбання пресу для пластику.

◊ Інспектор з благоустрою порушив питання про придбання відеокамер для встановлення їх біля стихійних сміттєзвалищ. 

◊ Окрім того, присутній на засіданні екс-суддя районного суду проконсультував старост щодо процедури притягнення порушників до відповідальності.

◊ Запланувати зробити пропозицію підприємцю, який приймає скло, встановити для цього контейнер у Чутовому.

◊ На пропозицію директора КП «Чутівське» вирішили поїхати до Козельщини аби перейняти досвід поводження з побутовими відходами. 

Дуже важливо зауважити, що за час проєкту 56 жителів Чутового уклали угоди на вивезення сміття. Тож якщо в родині по 2-4 людини, то це близько 150 осіб, які побутові відходи виноситимуть до сміттєвоза.

А ще ми раді, що за час проєкту зусиллями мешканця громади ліквідовано одне стихійне сміттєзвалище.

Жителька багатоповерхівки подає кодективне звернення щодо ліквідації смітника до селищної ради.

Суто медійні спостереження: які матеріали мали найбільшу аудиторію

Звісно, ми не обмежували свою роботу тільки обговореннями. Ми – медіа, тому нашими діями була робота з інформацією та з людьми. При цьому ми мультимедійне медіа. Працюємо на трьох платформах: друковане видання, сторінка у фейсбуці і сайт. Маємо групу у Телеграм-каналі, зареєстровані і на Ютубі. Але цим платформам поки що менше уваги приділяємо. Тираж газети – 1200 передплатників. На сторінку у фейсбуці підписані 9700 користувачів. Перш за все, ми провели опитування 30 жителів Чутового, щоб дізнатися, чи користуються вони послугами сміттєвоза, а якщо ні – то чому. На основі відповідей підготували матеріал, який допомагав людям розрізнити, які з їхніх переконань є міфами, і зрозуміти, якою ситуація є насправді. 

Надрукували й інтерв’ю з інспектором з благоустрою, який роз’яснив законодавчу базу та відповідальність кожного за поводження з ТПВ. А керівник комунального підприємства у своєму інтерв’ю детально розповів, як формується тариф на послугу з вивезення сміття, чи можна самостійно і без порушень вивозити ТПВ на офіційне сміттєзвалище; подав своє бачення того, як організувати вивезення сміття у старостатах.

Надали і коментар від спеціаліста Пенсійного фонду про субсидування послуги із вивезення сміття.

Сукупно, у рамках проєкту ми запланували 11 публікацій та 5 відео, аби допомогти людям проаналізувати катастрофічну ситуацію із побутовими відходами в громаді та спонукати до прийняття рішення щодо сміття. Головна наша роль була у тому, щоб допомогти зрозуміти, що лишень об’єднавшись можна подолати цю проблему.

Редакція зробила:

– 16 статей у газеті

– 12 публікацій на сайті

– 12 публікацій у ФБ

– 8 відео на Ютубі

– 3 заходи проведено 

– 13207 жителів охоплено

Окремо хочу прокоментувати те, як спрацювали наші 8 відеороликів. Спочатку ми подали 2 відеоматеріали зі стихійних смітників у Чутовому, а також відео, де показали стан войнівського смітника до та після прибирання, а потім – появу перших нових пакунків зі сміттям уже на прибраному місці. https://www.facebook.com/share/v/174txJJBcv/ 

Зробили це, аби наочно продемонструвати масштаби проблеми. Реакція була дещо неочікуваною – один смітник у Чутовому спалили. Ми це зняли і продемонстрували відео у ФБ. Переглядів відео набрало 3 890, люди в коментарях негативно коментували ці дії. 

Та найбільше переглядів – 10 904 – набрав відеоролик зі смітника біля багатоповерхівок. https://www.facebook.com/share/v/1GWqUoptNJ/ 

Підписники обурювалися у коментарях і майже одностайного говорили про те, що потрібно змусити людей укласти угоди з КП «Чутівське».

Потім ми зателефонували до комунальників і дізналися, що четверо людей із двоповерхівок прийшли і підписали договори на вивезення сміття.

Попри загальнопоширену думку, що позитивні матеріали ніхто не читає, історія про прибирання сміття одним з підприємців набрала 4160 переглядів – 50% наших підписників у ФБ

А от відеозапис зустрічі з жителями Войнівського старостинського старостинського округу набрав дещо менше переглядів – 1697, запис зустрічі жителів багатоповерхівок із комунальниками – 1751. Відеозапис «круглого столу» був популярнішим – 6473 перегляди, а в 17 коментарях люди висловлювали свої пропозиції щодо поводження з ТПВ. Деякі з них ми публікуватимемо у газеті, адже будемо і по закінченню проєкту працювати у цій темі.

Дуже гарно спрацювали і статті. Так, ми планували підготувати 11 публікацій, а зробили 16. Тож 5 статей – це наш власний внесок у проєкт. Чимало переглядів набрало інтерв’ю з директором КП «Чутівське» – 7926, та 10 коментарів. Люди скаржилися, висловлювали свої пропозиції. Інтерв’ю з інспектором з благоустрою набрало майже 5 тис переглядів (щоб бути точними – 4982), але до максимуму не дотягнуло.

Опублікували на сторінках газети і матеріали з досвіду поводження з ТПВ в інших громадах: Мачухівської ТГ з Полтавщини та Барської з Вінничини. Своїм спостереженням щодо поводження з відходами у Німеччині поділився з користувачами ФБ та читачами газети священик місцевої церкви (2527 переглядів).

Окремо хочемо зауважити, що попри загальнопоширену думку, що позитивні матеріали ніхто не читає, насправді це не так. Одна з опублікованих нами історій була цілком позитивною. І вона дуже тепло була сприйнята аудиторією – 4160 переглядів. В цій історії ми розповіли про те, що біля однієї з господарських будівель жителі навколишніх вулиць утворили смітник. Інспектор з благоустрою зробив зауваження власнику цієї будівлі і запропонував вивезти смітник спільно із селищною радою. Чоловік відмовився від допомоги і сказав, що зробить це самостійно. А зробив навіть більше – прибрав сміття та викосив бур’яни. 4160 переглядів – гарне підтвердження того, що позитивні матеріали людям цікаві.

Цільовою аудиторією проєкту були усі жителі Чутівської громади – 13207 осіб, передплатників друкованого видання 1200, а читачів більше – близько 3000. У фейсбуці маємо 9700 підписників. До речі, кількість наших підписників у ФБ за час проєкту зросла на 100 осіб.

Наші висновки та поради колегам

Підсумовуючи свої результати та досвід, гадаємо, що найважливішим результатом усієї нашої роботи у цьому проєкті є те, що нашому медіа вдалося стати платформою для обговорення важливої проблеми, стимулювати діалог між різними зацікавленими сторонами, що призвело до співпраці та прийняття ефективного рішення. Виявилося, що варто було привернути увагу до проблеми – і вона почала вирішуватися, знайшлися ідеї, помічники, ентузіасти та ті, кому також вона небайдужа. А головними перешкодами для цього раніше, як ми з’ясували, була зневіра людей у тому, що щось можна змінити у громаді, та відсутність діалогу між населенням, владою і комунальниками. 

Головними проблемами, які ми взялися розв’язати, була зневіра людей, що щось можна змінити у громаді, та відсутність діалогу між населенням, владою і комунальниками

Результати опитування, яке ми провели наприкінці проєкту, підтверджують ефективність та важливість саме такої роботи редакції місцевого медіа. «Редакція газети «Сільські новини» порушила найбільш злободенну тему. І не лише порушила, а й заохотила до співпраці багатьох людей. Я не бачу, хто ще у нас зміг би на такому рівні і з таким професіоналізмом зробити це. Усе це тому, що вам люди довіряють», – наголосив директор КП «Чутівське» Анатолій Коваль.

А староста Василівського старостинського округу Лариса Ярошенко подякувала саме за проведення «круглого столу», який допоміг зрушити з мертвої точки питання організації централізованого вивезення сміття зі старостатів. 

Не менш важливою для нас є і реакція мешканців. Житель Чутового Юрій Бур’ян: «Я із задоволенням прочитав в газеті репортаж із «круглого столу» і стовідсоткового погоджуюся із методами боротьби з порушниками, які запропонував Андрій Антонов. Для ефективності боротьби з тими, хто носить сміття на стихійні сміттєзвалища, потрібно ставити відеокамери та притягувати до відповідальності. Отоді й порядок з часом наведемо. Дякую редакції, що розпочали роботу в цьому напрямку». 

Для нас самих проєкт є важливим тим, в першу чергу, що надав можливість продемонструвати свій потенціал та ефективність комунікаційних інструментів для вирішення проблем громади. Ми довели на практиці, що зробили це сьогодні, що зможемо і надалі допомагати у вирішенні різних нагальних питань, тобто будемо цінними партнерами своїй громаді у майбутньому. Це – важливий етап для розвитку нашої редакції, оскільки ми отримали не лише новий досвід, але й зміцнили свої зв’язки з громадою.

Ми зрозуміли, що можемо сміливо ініціювати вирішення болючих для громади питань, а не тільки констатувати ініціативи інших та зроблене ними. Ми відчули свій потенціал і можливості згуртовувати громаду

Окрім того, проєкт стимулював нас до отримання нових навичок: ми створили серію відеоматеріалів, уперше виступили ініціаторами публічних заходів. Ми взагалі вважаємо, що найбільший результат дала публічність усіх заходів. Важливим досягненням стало проведення засідання «круглого столу». Отже, ми довели ефективність своєї роботи. Тому можемо з упевненістю пропонувати свої комунікаційні та інформаційні послуги бізнесу для створення рекламного контенту, зокрема, нативної реклами.

І хоча ми хвилювалися під час організації і проведення «круглого столу», бо від готовності людей та влади говорити і чути одне одного залежала результативність усього проєкту, ми зрозуміли, що можна сміливо ініціювати вирішення болючих для громади питань, а не тільки констатувати ініціативи інших та зроблене ними. Ми відчули свій потенціал і можливості згуртовувати громаду. Тому радимо колегам сміливо виходити із зони комфорту, шукати нові інструменти для своєї діяльності і рухатися вперед. 

Ми ж проблему поводження зі сміттям будемо відслідковувати і надалі. Робитимемо це частково за власний кошт, адже це актуальна тема, яка добавлятиме нам аудиторії і передплатників. А частково – звернемося за фінансуванням КП «Чутівське», бо ж збільшення користувачів послуг – у їхніх інтересах, адже це їхній заробіток. 

Будемо і далі інформувати громаду про те, що вдалося реалізувати із напрацьованих рішень на «круглому столі», подавати позитивні приклади поводження зі сміттям, надати інформаційну підтримку старостам для залучення якнайбільшої кількості людей до користування послугою з вивезення сміття.

Автори: Оксана Черкас, директорка ТОВ «Медіа «Сільські новини»  та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу

Матеріал підготовлено за фінансової підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу коштом Українського медіафонду