Повернення до цивільного життя – не найпростіша ситуація для багатьох ветеранів. І пошук роботи в громаді – один з тих викликів, який робить слабкими дуже багатьох. Між тим громада може робити багато ініціатив, але для цього потрібна гарна комунікація всередині. Бо тут дуже велику роль грає і поширення інформації, і координація дій. Отже, місцеве медіа – природний та необхідний учасник обговорень питань в громаді, які слугують полегшенню адаптації ветеранів до цивільного життя. Редакція «Слово правди» з Волині ділиться своїм досвідом та знахідками і привертає увагу колег до декількох простих, але дуже важливих моментів щодо того, як таку роботу зробити ефективною.
Повернувшись до цивільного життя, ветерани російсько-української війни дуже часто залишаються наодинці зі своїми проблемами. Адже поки що працює невелика кількість громадських організацій, які об’єднують ветеранів, а ті, які є, переважно знаходяться у міських громадах. Майже зовсім не розвинені і «горизонтальні зв’язки», так звані містки взаємодії та взаємопідтримки за принципом «Рівний – рівному».
В нашій громаді, до прикладу, навіть інформацію про існуючі ініціативи не знайти. Так, визначаючись з фокусуванням своїх зусиль, ми спочатку вирішили дізнатися, скільки у районі ветеранів. Зателефонували у декілька державних установ. Але відповіді на це запитання ніхто з них не дав. З РДА відправили в управління соцзахисту і ветеранської політики, ті – у Пенсійний фонд району, а звідти – на рівень області. Про об’єднавчу роль державних структур у допомозі ветеранам ми навіть не запитували.
Але точно знали, що ветеранам дуже потрібна інформація про те, де вони себе можуть реалізувати, знайти роботу, отримати підтримку. У нашому місті раніше дислокувалося декілька військових частин, тому сьогодні ми маємо широке коло земляків, які стали ветеранами цієї війни.
Першим кроком стало створення умов для спілкування
Отже, ми вирішили сфокусуватися на тому, що для ветеранів комплексно і різнобічно може зробити медіа, використавши власний досвід роботи з великим масивом інформації і налагодженій комунікації з багатьма службами. Заручилися підтримкою двох активних місцевих ГО, які діють у Володимирі і готові ділитися досвідом, а також розширювати свою діяльність на інші громади, що забезпечить ліпшу дієвість принципу «Рівний – рівному».
Діяльність вирішили спрямувати на привернення уваги до проблем ветеранів, підвищення рівня поінформованості про належні їм соціальні послуги, можливості працевлаштування, перекваліфікації, долучення до активностей у житті громад, посилення суспільної уваги до них і координацію ГО з різних громад, інші заходи.
Саме громада стає тим першим середовищем, де захисники мають отримати підтримку та допомогу, щоб швидше та легше адаптуватися до цивільного життя
Колеги з ГО підтвердили нашу здогадку, що підтримка ветеранів на рівні громад має вирішальне значення для їхньої успішної адаптації до цивільного життя після повернення з фронту. Саме громада стає тим першим середовищем, де захисники можуть відчути розуміння, турботу й практичну допомогу.
Отже, нашим рішенням стало створити відкритий простір для спілкування між ветеранами, щоб вони не проходили період адаптації наодинці. А для ефективності такого спілкування нам потрібно було долучити до взаємодії представників влади, фахівців з супроводу ветеранів та демобілізованих осіб. Все це дозволяло не тільки допомогти ветеранам отримати професійні та точні відповіді на запитання, але й нам усім – краще зрозуміти проблеми, з якими стикаються захисники в житті в громаді, надати їм публічності для спільного пошуку шляхів розв’язання.
Два слова про нас самих. Володимирська газета «Слово правди» є провідним виданням у місті Володимирі і укрупненому однойменному районі. Газета має багату історією (видається з 1939 року), але є сучасною за формою і методами подання матеріалів. Виходить у кольорі на 12 сторінках. Її найбільше читають у місті Володимирі, населення якого становить понад 30 тисяч, а також у Зимнівській, Устилузькій, Оваднівській громадах, сукупна чисельність мешканців яких у межах 25 тисяч. До нашої читацької аудиторії поступово приєднуються громади, які нещодавно увійшли до складу району – Нововолинська, Іваничівська, Литовезька, Павлівська, Поромівська, Локачинська, Затурцівська. Наш сайт, який зареєстрований як окреме онлайн-видання, читають 30 тисяч активних читачів з України, США, Ірландії, Польщі, Швеції. Також ми ведемо сторінки в соціальних мережах Інстаграм, Фейсбук та Телеграм.
Другим за важливістю був фокус на працевлаштуванні
Найпершим, на що ми звернули увагу, було працевлаштування. Так, пошук роботи після повернення може стати для ветеранів і ветеранок справжнім викликом. В той саме час громада здатна допомогти, запускаючи ініціативи з перекваліфікації або менторства для захисників і захисниць, а також може сприяти старту ветеранських бізнесів. Дуже важливо посприяти соціалізації, згуртованості ветеранів, інтеграції їх у життя громади, посилення власної активності. Тому ми збирали вакансії для ветеранів, розповідали успішні приклади започаткування власної справи, провели кілька зустрічей за участі ветеранів, де вони могли напряму задати питання представникам влади, обмінятися контактами з іншими ветеранами задля подальшої співпраці.
Пошук роботи – справжній виклик в громадах, тим більше для ветеранів. В той саме час громада здатна ініціювати багато нововведень, які допомагають ветеранам знаходити роботу без стресу
А одним з перших заходів став круглий стіл у центрі зайнятості про отримання грантів і досвід тих, хто ними вже скористався, яким поділилися двоє ветеранів. Паралельно ми розіслали листи до місцевих роботодавців з пропозиціями поінформувати про вільні вакансії для ветеранів. Ми ж, у свою чергу, взялися публікувати цю інформацію в газеті і на сайті, а додатково – повідомляти ветеранським організаціям, щоб звернули увагу. Також редакція публічно заявила про готовність рекламувати і таким чином підтримувати ветеранські бізнеси.
Наступним заходом стала зустріч за круглим столом у Зимнівській громаді. До цього обговорення нам вдалося залучити очільника громади, фахівців із супроводу ветеранів, самих місцевих ветеранів та представників Володимирської ГО «Підтримай Героїв». Під час зустрічі ветерани налагодили особисті контакти, що відкриває можливості для майбутньої співпраці та спільного втілення важливих ініціатив між представниками різних громад району.

Наступний такий публічний діалог відбувся в Устилузькій громаді, де основною з обговорюваних проблем став пошук приміщення для офісу ветеранської громадської організації, яка б об’єднала ветеранів з різних сіл цієї громади.
Подальші подібні зустрічі проведені у Литовезькій та Іваничівській громадах, ле поширювали досвід ГО «Підтримай Героїв», зокрема щодо підтримки захисників у лікарні. У останній з цих громаді вже активно розпочали підготовку до утворенню аналогічної ГО.
Якість журналістської роботи забезпечила високу увагу до публікацій. Це третє
Сумарно, за час проєкту, ми провели п’ять публічних зустрічей. Після кожної з них у соціальних мережах видання публікували рилси із заходів та дописи за їх результатами. Звісно, ми не тільки висвітлювали зустрічі, а й уважно обробляли та поширювали всю інформацію, яку збирали за час проєкту. Так, за результатами зустрічі з фахівцями з супроводу ветеранів Володимирської громади підготували публікацію з контактними даними для звернень ветеранів. Після «круглого столу» зі службою зайнятості вийшла публікація з промовистим заголовком – «Якщо ти пройшов війну, то чого боятися гранту».
Після зустрічі у Зимному – «Діалог і спільні дії як форма підтримки ветеранів у Зимнівській громаді» ветерани обмінялися контактами, що може стати основою для майбутньої співпраці і спільної реалізації важливих проєктів між ветеранами з різних громад.
Анонс про старт проєкту, а також звернення до роботодавців, крім розсилки листів, публікувалися на всіх майданчиках видання. Так само поширювали звернення з пропозицією рекламувати ветеранський бізнес.
Кількість переглядів матеріалів на «ветеранську» тематику у декілька разів перевищила показники переглядів інших наших матеріалів
Увага аудиторії до усіх цих публікацій була дуже високою – в декілька разів вищою за середні наші показники. Так, сукупна цифрова аудиторія цього проєкту наразі тільки у фейсбуці становить 36 тисяч, у друкованому виданні – 8000.
Найбільші відгуки у читачів мають дописи у фейсбуці за результатами зустрічей у громадах: із Зимнівської громади – 5240 переглядів, 95 реакцій, рилс – 2010 переглядів; із Устилузької громади – допис 3665 переглядів, рилс – 2440, публікація про ветеранські гранти у фейсбуці 2660 переглядів, на сайті 600, в інстаграмі – кількість переглядів перевершила кількість підписників – 536 . Публікація «З чим допомагають фахівці з супроводу ветеранів» у фейсбуці має 7555 переглядів, в інстаграмі теж більше переглядів, як підписників, така ж ситуація з дописами за результатами згаданих зустрічей.
Як вже зазначили, показники переглядів матеріалів проєкту у декілька разів перевищують кількість переглядів інших матеріалів. Тож маємо і збільшення постійної аудиторії. Так, кількість підписників у соцмережах зросла на 150 читачів, а охоплення збільшилося з 48000 у червні до 239 тисяч у серпні, тираж газети до попереднього місяця збільшився на 40 примірників.
Два вагомі відкриття нашої допомоги ветеранам
Вже знаємо, що помітно збільшилась кількість звернень до фахівців з супроводу ветеранів у трьох громадах. Декілька роботодавців, до яких звернулась редакція, виокремили серед вакансій робочі місця і повідомили про готовність взяти на ці посади саме ветеранів. Ветеранський бізнес стає помітнішим у громаді після наших публікацій. Триває пошук приміщення для ветеранського офісу в Устилузькій громаді.

Ми зробили значно видимішою у громадах тему адаптації і підтримки ветеранів, зокрема і за принципом «Рівний – рівному». Про діяльність ветеранських громадських організацій, які стали партнерами нашого проєкту, мешканці громад тепер знають більше, а відповідно і більше звертаються до них. Презентували для громади роль і завдання нової професії – фахівців із супроводу ветеранів. А це збільшує розуміння людей та довіру до таких спеціалістів.
Знаємо, що звернень до фахівців з супроводу ветеранів у громадах стало більше. І що бізнес виокремив з усіх вакансій робочі місця сфокусовано для ветеранів
Окрему увагу хочу приділити дуже важливому формату – дискусіям. По-перше, без цього проєкту у віддалених громадах взагалі не проводилось прямих відкритих діалогів і зустрічей, адже не завжди знаходиться час і фінансові можливості на відрядження. Та й ми самі, завдяки цьому проєкту набули досвіду організації і модерації публічних заходів, зрозуміли їхню дієвість і те, що такі форми взаємодії з читачами варто практикувати постійно.

Друга наша знахідка, а може навіть відкриття – налагодження комунікації з громадськими організаціями, фахівцями з супроводу і ветеранами з різних громад, що стимулювало зростання активностей видання у соцмережах. Наша редакція завдячує проєкту багатьма новими знайомствами, новими друзями видання, цікавими зустрічами і тим, що ми не просто інформуємо, а стаємо платформою для діалогу і спільного пошуку рішень.
Організація обговорень – це і ефективність у пошуку рішень, і нові можливості завдяки новим знайомствам. Саме це стало для нас двома справжніми відкриттями
Тож окремо наголошуємо для колег. Не обмежуйте себе та свою аудиторію лише інтерв’ю. Це не єдиний цінний формат, який дозволяє отримувати відповіді на актуальні для багатьох запитання. Ціла низка проблем не має простої відповіді, а що ще важливіше – рішення. Але діалог, обговорення, уточнюючі запитання та обмін інформацією є найбільш ефективними в таких випадках. Тому журналістам місцевих медіа потрібно частіше йти в люди, комунікувати з ними, спряти вирішенню актуальних для них питань. Саме це робить медіа платформою для діалогу і дає громаді ефективний інструмент для спільного пошуку рішень.
Ну і, звісно, «ветеранська» тема. Голова ГО «Підтримай Героів» Валерій Костюк і в особистих розмовах, і на публічних зустрічах висловлював вдячність редакції за те, що ми взяли у фокус саме ці питання, і що виступили організаторами зустрічей. Ці зустрічі стали для всіх учасників корисними – в першу чергу, для ветеранів, але не менше важливо – і для влади, і для ГО і для редакції, і для мешканців. Бо сприяють згуртуванню і соціалізації ветеранів.

Наші публікації перепостив навіть відповідальний за ветеранську політику в області, голова ветеранської організації з обласного центру. Маємо подяки і від фахівців з супроводу, і від працівників центру соціальних служб та інших читачів.
Тож, налагодивши зв’язки у ході проєкту, ми просто не маємо морального права оминати цю тему увагою в подальшій роботі. До того ж віримо, що Перемогу здобудемо, і багато наших земляків повернуться додому та стануть читачами та підписниками нашого видання. А ми будемо корисними для них.
Автори: Антоніна Михальчук, редакторка газети «Слово правди» Антоніна Михальчук та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
Матеріал підготовлено коштом Українського медіафонду