Цей проєкт розпочався з доволі простого бажання – вплинути на те, щоб у нашому селищі полагодили містки, якими щодня сотні мешканців, і дітей, і дорослих, йдуть до школи і на роботу. Але завдяки роботі редакції вдалося набагато більше – і людей об’єднати, і відремонтувати 5 містків, і знайти три мости, які не були на балансі, і тираж збільшити. Ділимося нашим досвідом того, наскільки важливими є спільні дії, і яку важливу роль грає в цьому робота місцевого медіа.
Через наше селище, Котельва Полтавської області, протікають дві річки – Котельва і Котелевка. Тож маємо доволі багато різних за розмірами мостів. А якщо бути точними – то 19. Щонайменше 5 з них – невеликі містки й переходи, якими щодня користуються сотні жителів громади. Дорослі йдуть на роботу, діти — до школи. Ці чотири містка і один перехід потребують ремонту: деякі невеликого, а деякі перебувають у вкрай аварійному стані. І ми, в редакції, вирішили розібратися, чому вони досі аварійні, і як змінити ситуацію. Адже це – безпека перехожих, особливо дітей, які ними користуються.

Доволі швидко виявилося, на ремонт більшості маленьких містків у бюджеті громади кошти не передбачені. Тому стало очевидним, що саме ми, місцеве медіа, зможемо допомогти своїй громаді, якщо проблему піднімемо, висвітлимо і переконаємо людей, що не все залежить лише від влади. Що багато чого люди можуть зробити власними силами, але об’єднавшись. І саме цю силу спільних дій я і хочу підсвітити окремо.
Обговорення дозволило побачити важливі деталі
Звісно, основний обсяг роботи редакції полягав у роботі з інформацією. Але то не були просто публікації новин чи поширення отриманих відповідей на запити. Ми проводили обговорення за «круглим столом», запрошуючи на них активістів громади, місцевих підприємців, представників селищної ради, комунгоспу. Це дало можливість розглянути проблему під різними кутами і знайти найбільш ефективне рішення. Це також давало можливість побачити картину повністю – і, у свою чергу, знайти найбільш ефективне рішення. Ми також створювали і поширювали багато матеріалів за даною тематикою, включно з фото та відео. Це дозволяло громаді дізнаватися про хід робіт і про можливість долучитися до них особисто.
Обговорення дали можливість розглянути проблему під різними кутами і знайти найбільш ефективне рішення. А публікації не лише інформували громаду, але й сприяли залученню людей
Так, коли проблема була озвучена через газету, в обговорення включились активні жителі громади, підприємці, представники селищної ради і комбінату комунальних підприємств. Це дозволило розділити проблематику ремонтів великих і невеликих мостів. Тоді ж, майже одразу, перші два невеликі містка були відремонтовані силами жителів громади, які відгукнулися на нашу ініціативу.
Спільні дії стали запорукою результату
Але насправді рушійною силою стало об’єднання різних зусиль, яке і дало оцю силу спільної дії. Саме у цьому і полягає наш головний результат. Адже це ми, редакція «Народної трибуни», об’єднали односельців навколо доброї і необхідної справи. Ми змогли залучити також підприємців, які на благодійних засадах допомогли фарбою, цвяхами, іншими матеріалами для ремонту. Прекрасно спрацювала сила слова і сила прикладу. Так, коли в одному мікрорайоні небайдужі мешканці, які живуть неподалік, полагодили невеликий місток, це стало прикладом для жителів іншої частини селища. «Вони зорганізувалися і зробили, а ми що — не зможемо?», – обговорювали сусіди.
В ремонті одного із містків, де робили дерев’яні перила, брав участь і наш колишній колега, а нині пенсіонер Анатолій Джерелейко. Редакція, звісно ж, не стояла осторонь роботи – тобто ми не тільки публікації робили. Так, коли працювала команда, в якій брав участь наш колега Анатолій, працівники редакції повезли їм гарячий чай, бутерброди, печиво. Це збадьорило і приємно здивувало людей. А для нас то була добра нагода ще раз показати свою роль в організації таких добрих справ і залучити нових підписників газети.

У нас на «відмінно» спрацювала сила прикладу. Хтось надав матеріали, хтось долучився своєю працею – і діло пішло
Підтримали нашу ініціативу й небайдужі підприємці. Серед них — Сергій Даценко, Сергій Хачатурян. А ФОП Олена Білецька, почувши, що газета порушила проблему ремонту містків, принесла банку фарби безпосередньо в редакцію.
Ремонт містків більших розмірів, де рухається і автотранспорт, також прискорився. Принаймні ми тепер, в нашій громаді, чітко знаємо, що за цю роботу відповідає місцеве комунальне господарство. Керівництво громади підтримало ініціативу й на початку весни селищна рада спільно з комунгоспом проведе об’їзд-огляд усіх містків на території громади. Тож матимемо і графік ремонтів. До речі, на одній з таких споруд вони вже зробили новий настил із металевих труб.
Результат мешканцям сподобався: вирішили продовжувати
Щоб оцінити результат, згадаймо, що в рамках проєкту «Містки ремонтуємо — громаду гуртуємо» колектив редакції газети «Народна трибуна» ставив собі за мету сприяти вирішенню в громаді проблеми, якою переймається чимало місцевих жителів — ремонт мостів, містків та переходів. Коли починали свою роботу, ми планували посприяти ремонту п’яти містків. Але в ході проектної діяльності нам вдалося зібрати цікаву інформацію про те, що загалом у селищі 19 містків і переходів. Як виявилося, три з них до цього часу взагалі не стояли на балансі комунального господарства. Тож вже найближчим часом представники комунгоспу запланували провести огляд-об’їзд всіх містків і переходів, щоб оцінити їх стан і визначити, які саме з цих споруд потребують ремонту, в тому числі із залученням техніки та працівників комунального господарства. Участь в об’їзді візьмуть і журналісти «Народної трибуни».
75 зі 100 опитаних котелевців висловилися за продовження ремонтів містків силами місцевих жителів
Наш головний результат – в тому, що ми змогли об’єднати людей. Іншими словами, важливість нашого проєкту, перш за все, полягає в тому, що ці проблеми гуртують жителів громади, люди цим живуть, про це говорять і задоволені тим, що бачать конкретні результати. Із 100 опитаних котелевців 75 висловилися за продовження цієї роботи саме із залученням місцевих жителів, адже містків у селищі ще багато і далеко не всі вони потребують капремонтів. Інколи просто треба замінити кілька дощечок, чи закріпити поручні та пофарбувати. Люди дякують редакції за цю ініціативу.

І цю зацікавленість ми бачимо не тільки в подяках. Ось лише один приклад. На вулиці Савинській, де вже відремонтовано місточок, проживають близько 100 людей, серед них 23 передплачують нашу газету. Всі вони дякують ремонтникам за виконані роботи, а редакції — за добре починання.
Цінність нашої роботи підкріплюють показники передплати
Те, що ми допомогли людям згуртуватися, мало вплив і на наші аудиторні показники. Так, сукупна аудиторія проєкту — більше трьох тисяч осіб. Адже у нас 1510 передплатників, а це значить, що в кожному подвір’ї, куди приносять газету, її читають щонайменше двоє людей. Крім того, у нас близько 2 тисяч підписників на ФБ-сторінці.
При цьому за час проєкту у нас збільшилася кількість передплатників. Так, станом на 1 січня 2025 року тираж газети становив 1434 екземпляри, а вже на 1 березня він зріс до 1540 екземплярів. Збільшилась і кількість роздрібних продажів – з 40 до 60 екземплярів кожного номера.
Результати вважаємо гарними: передплата зросла на 106 екз (+7,4%), а роздріб – на 20 екз (+50%)
Для нашого медіа цей проєкт став вагомим доказом того, що редакція може бути ініціатором та об’єднуюючою платформою для організації жителів громади на добрі справи. Ми виступили з ідеєю, згуртували навколо неї небайдужих односельців, наших постійних читачів. Ініціативу підтримало керівництво громади. І нас дуже надихнуло те, що публікації про те, що робиться в громаді, в даному конкретному випадку — про ремонт містків силами небайдужих жителів, дуже зацікавлюють наших читачів. Тим більше, що деякі з них самі стають учасниками цих добрих справ.
Тож у ході реалізації проєкту редакція вкотре довела, що місцеве ЗМІ — дієва платформа для обговорення актуальних проблем у громаді, що сприяє їх вирішенню.
Досвід усім сподобався – і роботи продовжуються
Аналізуючи свій досвід, можемо порадити колегам звертати більше уваги, шукати проблему, вирішення якої зацікавить чимало людей у громаді і вони готові будуть долучитися до її вирішення. Саме таке залучення гуртує людей, дозволяє спільними зусиллями вирішувати проблеми, а редакції – збільшувати охоплення та розвивати продуктивні відносини з підприємцями та місцевою владою.
А ще дуже важливо, що завдяки такому фокусуванню на пошук рішення для актуальної проблеми, нам вдалося побачити важливі деталі і усім разом, в громаді, знайти важливі точки докладання зусиль. Скажу це ще раз, і перепрошую за повтор. Але це важливо підкреслити саме в цьому місці. Саме у ході цього проєкту нам усім, в громаді, вдалося встановити точну кількість містків та переходів на території селища. І ми усі побачили, що чимало з них знаходяться у віддалених мікрорайонах, невеликі за розмірами і потребуть незначних ремонтів. Тож ми будемо і надалі піднімати публічно ці питання на сторінках газети, аби люди долучалися і допомагали лагодити ці споруди.
Наша ініціатива і об’єднання зусиль, яке відбулося в громаді, усім сподобалися: вже проводять розчистку від чагарників біля місточків
Окремою цінністю для усіх стала взаємодія, яку ми ініціювали. Так, щоб досягнути потрібних результатів, ми активно координували свою діяльність з місцевою владою, з працівниками селищного комбінату комунальних підприємств, з місцевими підприємцями, а найбільше — з активними мешканцями громади. Коли всі побачили, що це працює, то і зупинятися не планують. Тепер у громаді проводять розчистку від чагарників на прилеглих до містків територіях.
АВТОРИ: Ірина Шило, директорка та головна редакторка «Народна трибуна», та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла з США” та “Українського Медіа Фонду”.