Майже половина міських автобусів у Звягелі адаптовані для потреб людей з інвалідністю. І в той же час близько 85% зупинок громадського транспорту в тій чи іншій мірі не відповідають вимогам інклюзії. Наше видання виявило ініціативу, щоб об’єднати зусилля влади, підприємців та мешканців і розпочати переробляти зупинки, починаючи з найбільш затребуваних. Перші три будуть реконструйовані найближчим часом, а далі — відповідно до складеного громадою плану. Охоче ділимося досвідом того, як спільні зусилля місцевого медіа та громадської організації допомагають місту ставати все більш зручним і для ветеранів, і для мешканців з особливими потребами.

Упродовж багатьох років люди з особливими потребами в нашій громаді були недостатньо «почуті» владою — органи місцевого самоврядування не приділяли належної уваги ініціативам для забезпечення належної безбар’єрності. Зараз, внаслідок війни, кількість людей з особливими потребами в Україні зростає. І усі вони не повинні залишатися сам на сам зі своїми проблемами, а особливо — ветерани.

Наша редакція системно займається питанням безбар’єрності й інклюзії у Звягелі. І, якби ми цього не робили, то Звягельська громада могла б і надалі не знати про реальні масштаби проблеми — скільки саме дорослих і дітей потребують адаптації громадських просторів до вимог інклюзії. Але нарешті, у 2024 році, міська рада затвердила Програму створення безбар’єрного простору в Звягельській міській територіальній громаді на 2024-2026 роки. Не в останню чергу, внаслідок постійного перебування цієї проблеми в інфопросторі Звягельської громади — тобто завдяки, насамперед, нашому медіа.

У цьому матеріалі ми хочемо поділитися надбаннями та цінними для інших місцевих медіа висновками нашого вже третього проєкту «Адаптовані зупинки — доступність громадського транспорту для всіх». Двома попередніми, які ми також присвятили проблемам безбар’єрності й інклюзії в громаді, були «Соціальне таксі — крок до безбар’єрності у Звягелі» та «Безбар’єрність: Звягель — місто рівних можливостей».

Чому саме ця проблема?

Основною метою проєкту «Адаптовані зупинки — доступність громадського транспорту для всіх» ми обрали ініціювати й поступово вирішити питання адаптації зупинок громадського транспорту у Звягелі під вимоги інклюзії. А поштовхом стало звернення ГО «Звягель Без Бар’єрів», нашого партнера по двох попередніх проєктах, в якому вони привернули увагу редакції, що у Звягелі близько 85% зупинок громадського транспорту в тій чи іншій мірі не відповідають вимогам інклюзії.

Примітно, що у Звягелі майже половина автобусів, що обслуговують внутрішньоміські рейси, адаптовані для потреб людей з інвалідністю. Але проблемою є зупинки та тротуари, де високі бордюри не дають змоги скористатися послугою без сторонньої допомоги. Тому головними цілями проєкту ми визначили наступне. Спільно з громадою, громадськими об’єднаннями людей із додатковими потребами та органами місцевого самоврядування:

♦ визначити пріоритетність вирішення проблеми (спільно вирішити, які зупинки потребують переобладнання першочергово);

♦ скласти перелік усіх зупинок, які потребують переобладнання, в порядку черговості;

♦ у партнерстві з місцевим бізнесом привести мінімум 1 зупинку громадського транспорту у відповідність до вимог;

♦ розробити дорожню карту (стратегію) приведення всіх зупинок громадського транспорту у відповідність до норм інклюзії, зокрема: 

♦ ініціювати внесення змін до Правил благоустрою на території Звягельської міської територіальної громади щодо впровадження єдиних стандартів, із урахуванням інклюзивних норм та зручності громадян;

♦ під час реконструкції чи капітального будівництва тієї чи іншої вулиці зупинки на ній мають бути приведені до вищезазначених стандартів;

♦ інші зупинки повинні бути приведені до стандартів поетапно, в межах бюджетних можливостей в умовах воєнного стану.

Коли люди знають, що за вирішенням проблеми слідкуватиме багато різних людей, то і рішення знаходиться швидше, і відповідальні працюють результативніше

Цю роботу ми виділили в окремий проєкт із двох причин. По-перше, вона має бути додатково «підсвіченою» для мешканців. Адже, крок за кроком перетворюючи громаду на зручну для людей з інвалідністю, ми маємо дбати і про транспорт. Бо, наприклад, створюючи центр реабілітації, необхідно забезпечити можливість і дістатися до нього у зручний спосіб. Маршрутна мапа Звягеля є досить розгалуженою, і в цілому забезпечує потреби навіть віддалених мікрорайонів, проте неадаптованість зупинок стає перепоною для людей із особливими потребами. Що було підтверджено реакціями читачів на наші публікації.

Але була у нас і друга причина. Ми вже помітили, що, коли органи місцевого самоврядування знають, що ми працюємо в межах грантового проєкту, інформація про який стане відомою широкому колу осіб, зокрема й міжнародним партнерам-донорам, то вони відповідальніше ставляться до запропонованих ініціатив. Адже для нашої громади, для нашого медіа та й України загалом в умовах сьогодення надзвичайно важлива міжнародна грантова підтримка. При цьому запорукою її отримання є добра репутація.

Як робота редакції вплинула на вирішення проблеми

Планом нашого проєкту, як зазначено вище, було добитися переобладнання щонайменше однієї зупинки громадського транспорту у Звягелі (із тих, що цього потребують) під вимоги інклюзії. І розпочали ми з опитування у Фейсбук-спільноті «Звягель» (тижневик) щодо того, які, на думку громади, зупинки громадського транспорту потребують першочергової адаптації до вимог безбар’єрності. «Пристосовані для потреб людей з інвалідністю автобуси неефективні, якщо немає зручних зупинок. Візочники, мами з колясками, люди на милицях не можуть зайти в маршрутку без допомоги. Які, на вашу думку, зупинки необхідно адаптувати в першу чергу? Свої варіанти та аргументи пишіть у коментарях», — звернулася газета «Звягель-інфо» до громади.

Загалом в опитуванні взяли участь 309 респондентів. Переконливу перемогу здобула зупинка громадського транспорту на автовокзалі (навпроти заправки WOG). За необхідність першочергової її адаптації до вимог безбар’єрності проголосували 40% респондентів. Далі, за підсумками опитування, пріоритетність наступна: зупинка на автовокзалі (біля квітів) — 12%, зупинка на залізничному вокзалі — 12%, зупинка на вул. Київській (біля «Фори») — 10%, зупинка в центрі (біля «Укртелекому») — 9%.

Зупинка поблизу автовокзалу, яку громада визначила пріоритетною для адаптації до вимог інклюзії.

Звісно, як справедливо зауважили респонденти, одна чи дві адаптовані зупинки проблему не усунуть. А переробити швидко велику кількість зупинок — фінансово непроста задача, адже, як зазначав в ексклюзивному матеріалі для «Звягель-інфо» начальник управління житлово-комунального господарства та екології Звягельської міської ради Олег Годун, облаштування нової автобусної зупинки може сягати понад 300 тисяч гривень. Тому очевидно, що лише за кошти міського бюджету (та ще й в умовах воєнного стану) всі зупинки модернізувати не вдасться. Тут потрібна координація зусиль місцевого самоврядування, бізнесу, можливо — участь у міжнародних проєктах із метою залучити донорські кошти для покращення безбар’єрності.

Опитування дозволило визначити пріоритетні для реконструкції зупинки. Але щоб місто ставало зручнішим, потрібна координація зусиль влади, бізнесу, можливо залучення донорів та меценатів

Проте робити зручними зупинки одну за одною — краще, аніж не робити це зовсім, тому редакція «Звягель-інфо» почала шукати можливості для цього. Наші знання та публічність цього питання допомагали нам бути переконливими і, у такий спосіб, допомагати і ветеранам, і місту.

Так, у безпосередній близькості від зупинки, яку громада шляхом голосування визначила як першочергову, завершується будівництво торговельно-офісного центру. Наша редакція провела перемовини із забудовником, депутатом міської ради Віталієм Табалюком, і, запропонувавши партнерську інформаційну допомогу його бізнесу, досягла домовленості про переобладнання цієї зупинки на благодійній основі.

«Щойно на об’єкті завершить роботу важка техніка, можна буде розпочинати благоустрій. Зокрема, й встановлення зупинки. Зрозуміло, що плитку укладають тоді, коли вже ведеться «чистовий» варіант благоустрою», — зазначав у коментарі «Звягель-інфо» Віталій Табалюк.

Зображення згенероване за допомогою ШІ — так ШІ бачить адаптовану зупинку.

Оскільки пан Віталій є депутатом Звягельської міської ради й загалом публічною людиною, яка, дбаючи про свій імідж і політичну репутацію, має бути людиною слова, є всі передумови стверджувати, що ці плани буде реалізовано. І, судячи з того, що на будівництві вже завершують фасадні роботи, перспектива виглядає короткостроковою.

Окрім цього, у Звягелі у планах капітального будівництва на 2024 рік значився капітальний ремонт вулиці Медичної, що неподалік автовокзалу. На цій вулиці знаходиться КНП «Звягельська багатопрофільна лікарня», куди щодня потрібно добиратися великій кількості людей. У ході реалізації нашого проєкту (вважаємо, що не в останню чергу й завдяки широкому обговоренню цієї проблеми на ресурсах нашого медіа) стало відомо, що на відремонтованій вулиці Медичній буде встановлено дві зупинки громадського транспорту, а ОМС планують тудою скерувати окремі міські автобусні рейси. Зупинки, звісно ж, будуть відповідати вимогам інклюзії, що особливо важливо, враховуючи що ними користуватимуться люди, які приїздитимуть у лікарню.

Капремонт вулиці Медичної вже триває, але запланований як перехідний із завершенням у 2025 році. Зупинки — це фінальний етап благоустрою. Тому маємо бонус у вигляді ще 2 зупинок, але, знову ж таки, у короткостроковій перспективі.

Тож, свою роль, як засобу масової інформації, гадаємо, виконали: ініціювали вирішення проблеми, всесторонньо висвітлили її, питання перебуває в стадії реалізації і має високі шанси бути вирішеним.

Своє основне завдання як медіа ми виконали — три перші інклюзивні зупинки в громаді будуть незабаром. Усі інші перероблятимуть з урахуванням вимог інклюзії. Але навіть це ще не всі наші результати

Якщо ж подивитися на проблему в комплексі, то і тут ми зробили вагомий внесок у покращення ситуації. Так, на території Звягельської громади є 144 зупинки громадського транспорту, включаючи старостинські округи. 40% зупинок «закріплені» за підприємцями — власниками торговельних точок, розташованих у межах зупинок.

Окрім досягнень, зазначених вище, ми дійшли згоди з органами місцевого самоврядування, що в межах реалізації міської програми забезпечення максимальної безбар’єрності на території Звягельської громади доцільно сформувати перелік усіх зупинок громадського транспорту на території Звягеля, які потребують переобладнання. А також порядок черговості приведення їх до вимог інклюзії.

Начальник управління ЖКГЕ Звягельської міської ради Олег Годун у коментарях для «Звягель-інфо» регулярно підкреслює, що віднині всі нові об’єкти на території Звягельської громади будують і будуватимуть з урахуванням вимог безбар’єрності. Його слова підкріплюються реальними результатами, зокрема під час капітальних ремонтів вулиць Івана Мамайчука, Анни Ярославни, Михайлівської, Медичної, відкриття нової амбулаторії та інших соціальних об’єктів.

Також, завдяки нашим публікаціям, в інфопросторі Звягеля з’явилася інформація про інші ініціативи, що підвищують рівень інклюзії. Зокрема, що в Гімназії №10 виконано перебудову під потреби учнів-«візочників». Новий проєкт у громаді — соціальне житло для ВПО також відповідає всім вимогам інклюзії. На головній і одній із найбільших за протяжністю вулиць міста — вулиці Шевченка — встановлено міні-пандуси на пішохідних переходах на кожному перехресті.

Громадські активісти навіть маленькими справами намагаються щось покращити на вулицях міста.

Редакція виконала чималу роботу щоб досягнути результату

Працюючи на досягнення результатів, наше медіа підготувало і поширило 5 статей — в газеті «Звягель-інфо», на сайті медіа та в офіційній спільноті у Фейсбуці «Звягель (тижневик)». Також провели опитування у ФБ-спільноті та дві наради з органами місцевого самоврядування, які транслювалися наживо.

Ми вважаємо дуже важливим, що нам вдалося залучити мешканців до обговорення проблеми та пошуку найбільш ефективного рішення. Так, по-перше, коли ми проводили опитування, кожен зацікавлений мав можливість додати свій варіант чи внести пропозицію.

А по-друге, нам вдалося привернути увагу до проблеми інклюзивності зупинок транспорту, хоча реакції на публікації щодо соціальних питань зазвичай менш бурхливі, аніж коли ми розповідаємо про житлово-комунальні проблеми та висвітлюємо кримінальну хроніку. Завдяки нашим зусиллям охоплення у ФБ-спільноті кожної з публікацій (матеріалів, опитування, етеру) склало в середньому близько 2-3 тисяч підписників, із них 25-30% переходили за посиланням на сайт, зацікавлені особи активно коментували дописи.

Сумарна ж сукупна аудиторія проєкту склала близько 50000 осіб. При цьому цифрова й друкована аудиторія розподілилися приблизно порівно.

Інфографіка по проєкту редакції “Звягель Медіа Груп”

Вже вкотре відзначаємо зростання кількості наших підписників за результатами виконання проєкту, який приносить громаді важливі результати. Цього разу — на 7% за три місяці

Але найважливішим є те, що нашій редакції вдалося максимально привернути увагу громади та органів місцевого самоврядування до проблем людей з особливими потребами. І вдалося вкотре довести, що наше медіа є ефективною комунікаційною платформою для діалогу між громадою й органами місцевого самоврядування. Кожен охочий і зацікавлений має можливість висловитися, внести пропозиції, безпосередньо долучитися до вирішення проблем.

Тож і після цього проєкту, вже вкотре, відзначаємо збільшення кількості підписників у нашій офіційній спільноті «Звягель (тижневик)» на майже 7% упродовж трьох місяців роботи в межах проєкту, що вважаємо гарним показником. Нині кількість підписників спільноти становить 16,5 тисяч, що для нашої громади з населенням орієнтовно 50 тисяч (в умовах міграції, спричиненої війною, точніше важко сказати) є дуже гарним результатом, адже приблизно третина мешканців громади читають саме наше видання. Це свідчить про довіру з боку громади та органів місцевого самоврядування до нашого медіа.

Тому одним із напрямків свого розвитку вбачаємо подальшу участь у соціальних проєктах.

Наші найцінніші висновки

Мабуть найперше, з чого варто почати — це досвід налагодження ефективної комунікації між громадою та органами місцевого самоврядування, де ми, медіа, виступаємо комунікативною платформою, ініціатором та активним учасником вирішення місцевих проблем. Це підтверджено участю вже у 5 проєктах, реалізованих нашим медіа спільно з УАМБ.

Новий автобус у Звягелі, придбаний перевізником у 2024 році.

Тож ми радимо колегам не боятися брати на себе відповідальність, порушуючи ту чи іншу проблему та беручись до її вирішення. Так, завжди знайдуться ті, хто критикує, але слід намагатися вести з ними діалог таким чином, щоб повернути їх собі в союзники, переконати, що всі ми — жителі однієї громади і відповідальні за стан справ тут. Якщо ми будемо лише жалітися в соцмережах, що «все не так», то ніхто замість нас проблеми не вирішуватиме. Водночас потрібно й підштовхувати до цього органи місцевого самоврядування, адже значною мірою саме вони мають важелі впливу на вирішення проблем. У цьому бачимо своє завдання як ЗМІ.

Один з найцінніших висновків — що такі проєкти дозволяють зміцнити віру громади в те, що конструктивні пропозиції, які висловлюють люди, важливі для місцевої влади

Другий наш важливий висновок полягає в тому, що нам вдалося зміцнити віру громади в те, що конструктивні пропозиції, які висловлює громадськість, важливі для місцевої влади. Що стосується людей із особливими потребами, то, віримо: вони переконалися, що не потрібно замикатися зі своїми проблемами, слід намагатися жити повноцінним життям, брати участь у загальноміських заходах, спортивних змаганнях, активніше просувати свої ініціативи й гучніше заявляти про потреби.

А третій висновок — що надихає не лише результат сам по собі, але й вдячність інших. Так, нас продовжує надихати зворотній зв’язок. Адже працювати над цим і попередніми проєктними завданнями нас спонукало звернення ГО «Звягель Без Бар’єрів». Коли відчуваєш, що твоя робота справді комусь потрібна, з’являється додаткова мотивація.

Тому, хоча наша робота призвела до швидкого результату і встановлення перших інклюзивних зупинок має відбутися незабаром, цю діяльність будемо продовжувати. Адже громадський контроль — наш, як медіа, та громадських організацій і окремих активістів — не дозволить ці питання гальмувати чи забути про них. 

АВТОРИ: Олег Брюханов, головний редактор медіа «Звягель-інфо», та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу

«Цей матеріал підготовлено у співпраці з Українською асоціацією медіа-бізнесу та за підтримки ЮНЕСКО, за фінансування народу Японії. Автори несуть відповідальність за вибір і виклад фактів, що містяться в цій публікації, а також за висловлені думки. які не обов’язково належать ЮНЕСКО та жодним чином не зобов’язують Організацію».