Напевно, в кожному українському селі є старенький клуб. Чи, принаймні, був. Ініціативні люди в одній з громад на Рівненщині вирішили перетворити його на потрібний мешканцям Центр розвитку, знань та відпочинку. Щоб об’єднати громаду навколо цього, знайти спільне рішення та підтримку керівництва, скласти план та діяти, була потрібна ефективна комунікація між людьми. Саме цим ми і займалися – і тепер у громади є все, щоб розпочати це важливе перетворення. Охоче ділимося знайденими нами рецептами успіху.
В селі Гориньград Другий Білокриницької громади Рівненської області є приміщення клубу, яке не використовується за своїм призначенням. Такі клуби, напевно, є чи не в кожному селі, адже раніше тут проводилися зібрання, концерти та дискотеки. Але з часом і зібрання перестали проводити, і клуби поступово прийшли в занепад. Точно так само сталося і в Гориньграді. Але мешканці хочуть відродити можливість збиратися разом, створити місце для розвитку та дозвілля – як молоді, так і старших людей. І готові докласти власних зусиль для цього, але не знають як це організувати.
І ще одне, дуже важливе. В Гориньграді не залишилося жодного іншого приміщення, де люди можуть збиратися поза межами своїх домівок. Припинив роботу навіть сільський магазин. Тож клуб просто необхідний для того, щоб село не вмирало, а розвивалося.

Редакція «Вісті Рівненщини» вирішила, що це цілком достойна задача для місцевого медіа – допомогти людям створити спільне бачення майбутнього Центру розвитку, знань та відпочинку. І розробити план, який дозволить крок за кроком дійти до результату.
Фокус – на спілкуванні. Саме так ми допомогли мешканцям

Перше, з чого ми почали, було збирання думок людей, щоб допомогти їм дійти спільного бачення. Це не могло бути просто опитування – скоріше це мала бути розмова, дискусія, обговорення. Питань багато, і вони непрості – тож на пошук рішення потрібен час. Тому ми провели дві таких дискусії, кожна у форматі фокус-групи. За дві робочих зустрічі їхні учасники обговорили свої ідеї, бачення та побажання і виробили спільне розуміння того, яких перетворень має зазнати приміщення клубу, яким буде наповнення майбутнього Центру і для яких груп людей він слугуватиме в майбутньому, щоб приносити користь людям.
Робити ремонт і шукати гроші не є завданням медіа. Нашою місією було допомогти громаді об’єднатися навколо спільного бачення майбутнього для свого клубу
Дуже допомогла цим обговоренням і наша додаткова робота – ми знайшли та поширили інформацію про успішний досвід перевтілення подібних об’єктів, адже вони, як засвідчує практика, є в кожній громаді.
Звісно, ми з самого початку чітко дали усім зрозуміти, що робити ремонт у клубі і шукати ресурси для цього – це не завдання медіа. Нашою місією було допомогти громаді визначитися з тим, яким вона хоче бачити клуб в майбутньому.
Другим нашим важливим внеском та реальною допомогою громаді стало створення ЗD візуалізації приміщень майбутнього Центру. Ми знайшли виконавця, який за дуже помірні гроші створив таку ЗD візуалізацію. Насправді це доволі вартісна послуга, але завдяки тому, що ми – медіа, у нас велика аудиторія, і серед наших читачів є люди, які готові допомагати іншим і волонтерити. Тож тепер громада Гориньграду Другого має і план дій, і ЗD візуалізацію. Це – достатня умова для того, щоб вони змогли затвердити документацію на реконструкцію клубу, а також щоб шукати необхідне фінансування для облаштування майбутнього Центру розвитку, знань та відпочинку. До речі, громада вирішила здійснювати це перетворення без залучення бюджетних коштів, а завдяки нашій роботі у громади з’явилася можливість наочно демонструвати спонсорам і благодійникам те, на що підуть їхні кошти.
Медіа дає публічність. Тоді з’являються довіра і підтримка
Попри те, що робота редакції може здатися незначною або, принаймні, не дуже складною, її не варто недооцінювати. Насправді ми провели чимало комунікаційної роботи. Це і пошук інформації з подальшим поширенням цінного досвіду, і проведення результативних обговорень та формулювання спільного бачення в громаді, і допомога зі створенням ЗD візуалізації. І все це – виключно шляхом роботи з інформацією та людьми. Саме так, на наше переконання, має працювати ефективна платформа для комунікації в громаді.
Звісно ж, велику вагу має те, що це не робилося за зачиненими дверима у вузькому колі. Усі, кого ця тема цікавила, мали можливість або долучитися до обговорень або, принаймні, читати про перебіг цієї роботи і бути обізнаними про те, на підставі яких міркувань виникають ті чи інші рішення. За нашими підрахунками сукупна аудиторія проєкту склала приблизно 4000 осіб, з яких 2000 – друкована і 2000 – цифрова.
А ще дуже важливим є те, що цей проєкт додав впевненості нам самим, довів, що редакція спільно з громадою може робити корисні речі і змінювати на краще умови, в яких живуть люди. Цей вплив – дуже великий.

Обговорення не йшло за зачиненими дверима у вузькому колі. Усі, кого ця тема цікавила, мали можливість або долучитися або, принаймні, читати про перебіг роботи
Так, до нашої появи в цій історії багато чого залежало виключно від готовності голови громади братися за цю роботу, від її розуміння важливих деталей процесу – від розробки проєкту до фінансування робіт. Та й взагалі від її настрою та бажання щось змінювати в старенькому клубі. А після наших публікацій, відеосюжету, відео Reels, які стали доступні в публічному інформаційному просторі, на наше переконання, голова громада сама пришвидшуватиме процес ремонту. Бо, з одного боку, контролюватиме цей процес громада, якій стали відомі плани. А з іншого – процес буде публічним, адже редакція буде висвітлювати хід робіт, бо вже неодноразово розповідала про зміни в майбутньому Центрі розвитку, знань та відпочинку.
Тож можемо стверджувати, що завдяки цій спільній роботі у жителів села та й громади загалом з’явилася надія, що клуб таки буде відремонтовано, і вони отримуватимуть в ньому ті послуги, яких потребують.
Ефективні рішення потрібні багатьом. До нас вже звертаються з інших громад
У ході реалізації проєкту ми отримали неоціненний досвід спілкування медіа з громадою, досвід реалізації спільних проєктів, знайшли чимало нових друзів і шанувальників усередині громади і отримали шанс спроектувати аналогічні проєкти на інші громади області. До речі, з подібним запитом та проханням допомогти до нас вже звернулася очільниця Клеванської громади.
Для нас це дуже гарний знак. Адже, починаючи цей проєкт, ми не мали стовідсоткової впевненості в тому, що керівництво хоч якоїсь із громад погодиться на співпрацю. Бо часто вони посилаються на надмірну завантаженість і проявляють інтерес лише до тих проєктів, де передбачено певні фінансові вливання. Але ми не припиняли пошук партнерів. І, спираючись на власний досвід, радимо усім: не треба цього боятися, треба переконувати, що для громади це вигідно, що це покращення для людей і т.п.
Починаючи проєкт, ми не мали впевненості, що керівництво хоч якоїсь із громад погодиться на співпрацю. А тепер маємо ще одне звернення з проханням допомогти
Ми одразу акцентували увагу на тому, що нашим капіталом у громаді є комунікація зацікавлених людей між собою, комунікація між людьми і владою з тією метою, щоб село і громада отримали сучасний Центр, який задовольняв би потреби мешканців Гориньграда Другого і навіть виконував свою особливу роль в інфраструктурі Білокриницької громади. І це спрацювало. До речі, публічність усієї цієї історії важлива ще й тому, що є свого роду підказкою чи навіть стимулом до дії для працівників культури громад області (а це понад півтори сотні фахівців). Тепер це – цілком робочий інструмент, який вони можуть використовувати у своїй роботі. Іншими словами, вони можуть виходити на керівництво громад, пропонуючи щось подібне втілювати і в себе.

Висновок про силу взаємодії в громаді
Підсумовуючи, нам вдалося організувати таку спільну роботу людей, які засвідчила, що у громадах є ініціативні і мислячі люди, які не тільки прагнуть змін у своїх громадах, але готові й самі ставати цими змінотворцями. Головним же результатом вважаємо те, що нам вдалося налагодити належну комунікацію між мешканцями громади та місцевою владою, чого не було раніше. З нашою допомогою людям вдалося донести до керівництва Білокриницької громади те, яким вони хочуть бачити клуб у їхньому селі в майбутньому, щоб повністю задовільнити їхні соціально-культурні потреби. А їм усім разом вдалося розробити план дій та 3D візуалізацію проєкту перевтілення клубу. Тепер вони щодня бачитимуть, до яких змін їм треба прийти.
АВТОРИ: Василь Бурченя, директор (головний редактор) ТОВ Редакція газети «Вісті Рівненщини» та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
«Цей матеріал підготовлено у співпраці з Українською асоціацією медіа-бізнесу та за підтримки ЮНЕСКО, за фінансування народу Японії. Автори несуть відповідальність за вибір і виклад фактів, що містяться в цій публікації, а також за висловлені думки. які не обов’язково належать ЮНЕСКО та жодним чином не зобов’язують Організацію».