В цьому матеріалі редакція «СТЕП» з Павлограду Дніпропетровської області ділиться своїм досвідом та спостереженнями щодо того, як фокусування роботи журналістів та медіа на підвищенні безпеки дорожнього руху на одній з найбільш напружених ділянок «дороги життя» призвело до змін не тільки в оснащенні автодороги відеокамерами та світлофорами з акумуляторами, але й до більш масштабних результатів. І збільшило показники та охоплення та довіри до самого медіа. Журналістика рішень – працює! Дізнайтеся, як саме.
Через м. Павлоград Дніпропетровської області проходить траса М-30 (Стрий-Луганськ-Ізварино). Вона пов’язує Дніпро і Донецьк, і зараз є стратегічною для України. Ділянка цієї траси, що проходить крізь місто Павлоград, називається вул. Дніпровська і має протяжність 12,5 км. Щодня нею проїжджає 40 тис. одиниць транспорту, в тому числі — легкові авто, військова техніка, «швидка допомога», яка вивозить поранених з Донецького напрямку, гуманітарні вантажі, волонтери. Дорожній рух тут завжди був жвавим, а після початку широкомасштабного вторгнення зріс в рази.
Тож на цій трасі стається дуже багато ДТП, в тому числі з травмованими та загиблими. Так, за даними Павлоградського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції у Дніпропетровській області у 2023 році на вул. Дніпровська сталося 343 ДТП, в яких загинуло 8 людей та ще 115 отримали травми.
Про небезпеку вул. Дніпровська у м. Павлоград знає кожен. І часті ДТП, імовірно, пов’язані з емоційним станом, стресами, втомою тих людей, які користуються цією дорогою, адже серед них багато і військових, і ВПО. Але не тільки в цьому причина. Великою проблемою, як показали наші вуличні опитування, є недотримання швидкісного режиму, відсутність велодоріжок, низька культура водіїв, які не пропускають пішоходів, тощо.

Наша редакція вирішила вплинути на зменшення кількості ДТП шляхом впровадження технологічних рішень.
Саме тому наше медіа (вебсайт «СТЕП — медіа про «Західний Донбас») взялося за проєкт «Вулиця Дніпровська ― дорога життя», націлений на збереження життя і здоров’я учасників/-ниць дорожнього руху. За мету ми собі поставили вплинути на зменшення кількості ДТП шляхом впровадження технологічних рішень. Щоб це сталося, ми запланували вимагати від відповідальних структур встановити камери автоматичної фіксації швидкості, світлодіодні знаки та ін. і таким чином домогтися зменшення кількості аварійних ситуацій на вул. Дніпровській. Звісно ж, нашим головним інструментом є робота з інформацією, журналістика. Тож ми докладали зусиль щоб сприяти підвищенню рівня обізнаності мешканців міста Павлограда щодо прав та обов’язків учасників дорожнього руху.
Коротко про головне: що ми робили і чого досягнули
Щоб не витрачати багато часу та слів на опис усього, що ми робили, наводжу нижче у вигляді переліку наші дії, і чого нам вдалося досягнути. Спочатку – про те, що робила редакція.
⇒ Провели широку інформаційну кампанію про безпеку руху на вул. Дніпровська, яка охопила 84,9 тис. читачів. Це навіть на 76% більше від запланованого, що свідчить про актуальність цієї теми та зацікавленість з боку читачів.
⇒ Разом з інспекторами Павлоградського районного відділу поліції провели заняття-зустріч з школярами Ліцею №11 м. Павлоград, присвячене безпеці дорожнього руху. У зустрічі взяли участь близько 120 школярів віком від 7 до 14 років.
⇒ Провели обговорення за круглим столом, під час якого, разом з робочою групою комітету Громадської ради при Павлоградському міськвиконкомі, розробили дорожню карту дій, які допоможуть підвищити безпеку на вул. Дніпровська. Серед пропозицій: розробка проєкту об’їзної (можливо, за рахунок обласного, державного бюджетів чи грантових коштів); актуалізація проєкту велодоріжки вздовж вул. Дніпровська; облаштування, якщо це можливо, зеленої хвилі, що дозволить водіям проїжджати цю ділянку дороги, не зупиняючись на світлофорах за умови руху з дозволеною швидкістю. Також запланували підключення до єдиної системи МВС камер, які фіксують перевищення швидкості, і автоматичне надсилання штрафів у випадку порушень швидкісного режиму. Ще в плані встановлення штучних нерівностей (дорожніх елементів, що спричиняють невеликий дискомфорт при перевищенні швидкості, змушуючи водія зменшувати швидкість).

Щоб досягнути мети, ми робили свою роботу – займалися журналістикою рішень. Зверніть увагу: наші матеріали охопили 84,9 тис. читачів, що на 76% більше від запланованого. А це – підтвердження зацікавленості з боку читачів
А тепер – про результати, що змінилося завдяки нашій роботі.
⇒ За час нашої роботи за цим проєктом на одній з найбільш аварійних ділянок по вул. Дніпровська встановили камери відеонагляду – по одній в кожному з напрямків руху. Камери дають чітке зображення, що дозволить, в тому числі, швидше і якісніше розкривати ДТП.
⇒ Міськрада прийняла рішення про закупівлю світлофорів з акумуляторами, що дозволить їм працювати під час можливих відключень світла.
⇒ У КП «Павлоград-Світло» введена посада інженера з безпеки дорожнього руху, зараз підприємство шукає кандидата. Серед обов’язків нового спеціаліста: розгляд звернень стосовно організації та покращення дорожнього руху на території Павлограда; підготовка пропозицій на розгляд виконкому; розробка проєктів організації дорожнього руху вуличної мережі; погодження схем (проєктів) організації дорожнього руху вуличної мережі міста з поліцією та ін.
⇒ Павлоградський районний відділ Національної поліції України повідомив редакції, що за період з 1 серпня по 1 листопада 2024 року по вул. Дніпровська сталося на 1 ДТП менше порівняно з аналогічним період минулого року (89 проти 90), на 4 менше ДТП з потерпілими (20 проти 24 чотирьох), на 8 людей менше отримали травми (24 проти 36). Те, що травмованих людей стало менше, свідчить про ймовірне зменшення швидкісного режиму адже якщо ДТП і стаються, то мають менший рівень сили зіткнення, а отже, і важкість наслідків для учасників ДТП. Щодо кількості загиблих у ДТП, то, нажаль, і в 2023, і в 2024 роках за цей період загинуло по 2 особи.
Коли працюєш з думками людей – це призводить до важливих змін
Широка інформаційна кампанія, яку провів наш сайт, привернула увагу до проблеми «автохамів» на вул. Дніпровська ― водіїв, які не дотримуються швидкісного режиму і постійно порушують правила. Є і такі ж негативні приклади і серед пішоходів. Проте для тих, хто вирішить перейти дорогу на «червоний» або у невстановленому місці, така «пригода» може закінчитися дуже погано.
Під час нашого проєкту колеги з ГО «Центр інноваційного розвитку «Персона» сумісно з КП «Затишне місто» і КП «Павлоград-світло» реалізували грантовий проєкт «Комфортні та безпечні зупинки». Тепер павлоградці зможуть бачити на екрані розклад руху автобусів за маршрутами, а також скільки часу залишилося до прибуття. Додатково табло оснащені кнопкою голосового зв’язку з черговою частиною поліції та точками доступу до інтернету. В кожній табличці також є відеокамера. Кілька з таких зупинок розташовані на вул. Дніпровська, що зробить її більш безпечною.
Завдяки активній роботі редакції проблема «автохамів» на вул. Дніпровська отримала додаткову увагу, а на зупинках громадського транспорту встановлені електронні табло, які не тільки показують час до прибуття автобусів, але й мають відеокамеру та кнопку голосового зв’язку з черговою частиною поліції.
Також під час засідання Громадської Ради при Павлоградському міськвиконкомі наша організація винесла на порядок денний питання проблеми аварійності на вул. Дніпровська. Доповідав міський голова Анатолій Вершина, який розповів, що зроблено в цьому напрямку. Також ми поставили питання перспективи будівництва об’їзної дороги, що б суттєво розвантажило трафік на вул. Дніпровській. Міський голова повідомив, що мав плану щодо цього питання, озвучив, які можуть бути шляхи для будівництва об’їзної. Але, на жаль, зараз ця проблема, як і більшість інших проблем сфери комунального господарства і будівництва, упирається у відсутність коштів.
Ми працювали з важливою для людей темою – і отримали на 80% більше відвідувань
Кажуть, що медіа часто не встигають чи забувають привертати увагу до власної ролі в результатах. Напевно, це і нас стосується, бо, дійсно, ми основні зусилля докладаємо до роботи з інформацією для читачів – це наш головний пріоритет. У цьому проєкті ми охопили 84914 користувачів (при запланованому 48000 читачів). Видано в сумі статей і публікацій у соцмережах ― 48.
Завдяки проєкту суттєво зросли перегляди матеріалів на сайті. За останній місяць статистика відвідувань збільшилася на 80% і складає 15,5 тис. відвідувань на місяць.
А ще ми дізналися, що аудиторія дуже високо оцінює і важливість, і актуальність нашої роботи за цією проблематикою. Так, під час презентації проєкту для громадських активістів, голів ОСББ, членів Громадської Ради і Ради ВПО ми попросили заповнити анкету щодо цінності проєкту, і з 29 заповнених опитувальників дізналися, що:
◊ 27 (або 93%) осіб зазначили, що обрана тема проєкту є дуже актуальною,
◊ 28 людей (96%) зазначили, що реалізація цього проєкту є дуже важливою.
«Дякуємо за цікаву та важливу тему», «Бажаю успіхів, нехай Господь Вам допоможе!», «Все, що запропоновано у проєкті, я підтримую», «Продовжуйте, не зупиняйтесь!», ― такими були побажання від читачів.

Відвідуваність нашого сайту зросла на 80% за час роботи над проєктом, і 96% опитаних читачів сказали, що наша робота за цією темою є дуже важливою для них

В цьому місці розповіді ми хочемо привернути увагу колег до не найбільш значущого, але важливого моменту. Він з тих аспектів, які впливають на охоплення і на довіру аудиторії. Так, зі свого досвіду радимо колегам звертати більше уваги на візуальну складову – менше тексту, більше відео, якісні фото, креативне оформлення сторінки. Оберіть свій фірмовий стиль і зробіть так, щоб уся ваша комунікація відповідала цьому стилю – так бренд вашого медіа буде більш впізнаваним.
Але усім нам треба бути готовими до незапланованих подій, до гнучкості, вміти тримати в фокусі свою мету, але вміти швидко корегувати план. У нас, до прикладу, не все було гладко, і щоб наблизитися до запланованого результату, нам доводилося долати труднощі. І в цьому – також внесок нашого медіа у той результат, якого було досягнуто спільними зусиллями. Наприклад, ми очікували більш швидкого реагування від поліції. Але реалії такі, що камери контролю швидкості були встановлені, але вони досі працюють в тестовому режимі. Проте результат є – водії вже пригальмовують поблизу цих камер.
Працюючи на результат, журналіст і медіа стають каталізатором змін
Окремо хочемо виділити цінності, які отримала від своєї роботи за цим проєктом наша редакція. По-перше, і це надзвичайно важливо для нас, завдяки цьому проєкту нам вдалося консолідувати команду медіа. Ми змогли виявити, які у нас є сильні сторони, хто яку роль краще грає в команді. Ми посилили все, що стосується відеозйомки, зокрема і завдяки зйомці вуличних опитувань. Також у нас значно збільшились охоплення в основних соцмережах (Інстаграм, Фейсбук, Телеграм), зросла кількість підписників.

Працюючи на результат, ми отримали досвід того, як журналіст може бути не тільки спостерігачем, але і учасником та організатором подій, «двигуном» змін
По-друге, ми посилили свої навички з пошуку експертів. Зокрема, ми зняли відео з директором ТОВ «Автотранспортний навчальний центр» Павлом Головіновим, який працює у сфері дорожнього руху в м. Павлоград понад 15 років. А ще ― з інспектором Павлоградського районного відділу поліції, капітаном поліції Андрієм Григоренком, який є практиком і працює в поліції більш як 15 років, починаючи свою службу в колишній ДАІ.
По-третє, працюючи на результат, ми отримали досвід того, як журналіст може бути не тільки спостерігачем, але і учасником та організатором подій, «двигуном» змін. Так, проблем багато – з фінансуванням, дотриманням правил дорожнього руху, законодавством, взаємодією з МВС. Але разом і крок за кроком принаймні покращити ситуацію на дорозі цілком реально – досвід нашого проекту саме це і показує.
Ну і, по-четверте, є ще одне, мабуть не менш важливе – це підтримка і віра в те, що проблеми вирішуються, що безнадії немає.
Про важливість донорської підтримки
Але без допомоги грантодавців ми б не досягли частини цих результатів. Так, ми б не могли залучити до роботи відеооператора-монтажера для створення якісних відео, що дали левову долю охоплення. Також нам було б важче працювати під час відключень електроенергії – нас дуже виручила портативна електростанція EcoFlow, коли у серпні 2024 року, на старті проєкту, напруга в мережі була не весь час. Окрім того, зараз ми трохи спокійніші, бо можемо планувати свою діяльність, розраховуючи на стале джерело електроенергії, що дозволить мати зв’язок і продовжити роботу в умовах відключень.
І ще одне, не менш важливе. Завдяки участі у проєкті ми змогли презентувати наше медіа на Форумі «Павлоград єднає лідерів», який пройшов за участі громадських організацій міста, виконкому, керівників служб та комунальних підприємств.
Без донорської підтримки ми б не змогли робити якісні відео, а без відео переглядів було б менше і результати в цілому були б нижчими.
Тож, звісно, ми будемо продовжувати свою роботу. Ми будемо докладати зусиль, щоб наше звернення було розглянуто міською владою. Дуже важливо, що ми продуктивно працюємо з Громадською радою при міській раді – це дорадчий орган, що об’єднує 41 міську організацію. Вже проведено засідання робочої групи, і коли буде призначене наступне засідання ГР, наше звернення винесуть на розгляд.
Також ми плануємо продовжити інформувати про позитивні зміни на вул. Дніпровська (встановлення нових знаків, світлодіодних світильників, безперебійників, зупинок та ін). Звісно, повідомлятимемо і про резонансні ДТП та їхні причини. Громадськість має знати і про прогрес, і про проблеми. Адже наша ключова мета залишається незмінною – вплинути на зменшення кількості ДТП шляхом впровадження технологічних рішень.
Автори: Тетяна Волкова, головна редакторка сайту «СТЕП ― медіа про Західний Донбас» та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
« Автори несуть відповідальність за вибір і виклад фактів, що містяться в цій публікації, а також за висловлені думки. які не обов’язково належать ЮНЕСКО та жодним чином не зобов’язують Організацію».