Мешканці громад з різних причин нехтують своєчасним зверненням до лікарів. В нашій – мало знали про можливості і про послідовність дій. Ми вирішили, що це якраз роль редакції – допомогти інформаційно – але реальність виявилася не такою, як ми очікували. Ділимося досвідом та надбаннями: як допомагати своїй громаді жити якісніше.

В обох наших територіальних громадах – і у Чутівській, і у Скороходівській (Полтавська область), зросла смертність населення. Лікарі кажуть, що війна та постійні стреси загострили хронічні хвороби. Окрім того, люди часто не звертаються вчасно до лікарів. Зокрема, побоюючись, що лікування буде дуже дорогим. У той час як сьогодні існує цілий спектр безкоштовних медичних послуг. 

Але є ще одна проблема. Читачі повідомляли нам неодноразово, що жителям Скороходівської громади відмовляли у наданні послуг у Чутівській центральній лікарні, яка знаходиться на території Чутівської ТГ, через, буцімто, недостатню субвенцію з селищного бюджету Скороходівської ТГ.

Нашою первісною гіпотезою було припущення, що мешканці не мають інформації щодо можливостей, які у них є, тому не використовують ці можливості

Як би там не було, без своєчасної діагностики та лікування хвороба прогресує, і це призводить до летального результату. Тож ми, у редакції «Сільські новини», вирішили, що можемо допомогти нашим мешканцям жити довше, якщо знімемо принаймні частину з цих проблем. І нам абсолютно під силу суттєво зменшити необізнаність людей. А для цього – розповісти про медичні гарантії, які надають заклади охорони здоров’я обох громад, про наявне обладнання, лікарів та алгоритми дій в тих чи інших випадках, розпитати профільних спеціалістів. А також розібратися в ситуації з фінансуванням лікарні та можливістю користуватися її послугами для жителів обох громад. Окрім питань здоров’я мешканців, це мало б допомогти зняти напругу і налагодити діалог між громадами.

Спершу просте рішення на практиці виявилося багатошаровим

Ми, дійсно, коли обмірковували цей проєкт, то думали, що зможемо зібрати інформацію, якої наші мешканці не мають, і поінформуємо їх про можливості, якими вони не користуються. Перед тим опитали читачів, щоб виявити, про що саме вони хочуть дізнатися в першу чергу. І чимало з них сказали нам, що саме медична тематика для них є найбільш важливою. Нам же постійно бракувало часу і людей, щоб розповідати про це якісніше і повніше. Саме тому ми і подали свою заявку на грант.

Важливих тем виявилося настільки багато, що нам доводилося працювати навіть у позаробочий час

Коли ж почали працювати в проєкті, то віднаходили чимало нової інформації навіть для себе, і ділилися нею з читачами. А оскільки роботи виявилося дуже багато, щоб досягнути запланованого, нам іноді доводилося працювати навіть у позаробочий час. Але ми чітко дотримувалися своєї мети – поінформувати жителів Чутівської і Скороходівської територіальних громад про медичні та оздоровчі послуги, які вони можуть отримати у місцевих закладах охорони здоров’я та надати алгоритми вирішення проблем, з якими вони стикаються у медичній сфері. Плюс, як вже казали, налагодити комунікацію між надавачами медичних послуг та їх отримувачами. А також привернути увагу керівників громад, депутатів до проблем медичної сфери.

Власне, в цьому і виявилася багатошаровість питання, яке спочатку здавалося нам простою необізнаністю мешканців.

Нам таки вдалося зняти напругу

Напевно, кожний журналіст хоче, щоб його/її праця була недаремною. Ми ж хотіли бути потрібними громадам, і отримати певне підтвердження цього. Забігаючи наперед, скажу: нам це вдалося! І перше, про що хочеться розповісти, описуючи як само нам вдалося – це вирішення ситуації з обслуговуванням у Чутівській центральній лікарні.

Повторюся: проблема була у тому, що жителі Скороходівської громади скаржилися, що їм відмовляють у наданні послуг у Чутівській центральній лікарні, яка розташована у сусідній громаді, але має обслуговувати мешканців обох ТГ. Ми подали детальну інформацію про виділення коштів з бюджету Скороходівської громади на обслуговування жителів у Чутівській лікарні. Окрім того, керівник цього закладу охорони здоров’я на сторінках газети наголосив, що не має обмежень для мешканців Скороходівської громади. Також ми давали роз’яснення щодо того, яким чином послуги вузькопрофільних лікарів можуть отримати маломобільні жителі Скороходівської ТГ.

Роз’яснення спрацювали: скарги припинилися, а у лікарів побільшало пацієнтів

Результат – зі слів заступника Скороходівського селищного голови – припинення надходження скарг від жителів громади щодо отримання послуг у центральній лікарні. До того ж жителі Скороходівської ТГ дізналися, які медичні послуги вони можуть безкоштовно отримати у Чутівській центральній лікарні, адже вони входять до пакету НСЗУ. І тепер вже лікарі повідомили нам, що після публікацій у «Сільських новинах» збільшилася кількість людей, які записувалися, зокрема, на УЗД.

Інформування має вагу. Або як довіра трансформується в здоров’я

В одному з матеріалів ми розповіли мешканцям про відділення денного перебування та відділення оздоровчих послуг і фізичного відновлення, які діють при комунальних установах «Центр надання соціальних послуг» обох громад.

Досить ефективною стала презентації щойно відкритого за донорські кошти відділення денного перебування КУ «Центр надання соціальних послуг Скороходівської селищної ради»

 І по зростанню охоплень та переглядів на нашій фейсбук сторінці побачили, що люди зацікавилися інформацією. А керівники відділень Анатолій Гладкий (чутівського) та Олена Мяло (скороходівського) засвідчили, що збільшилася і кількість відвідувачів – «приблизно на 20% станом на кінець травня. Утім, влітку люди приділяють більше часу городам, тому наступне збільшення очікуємо вже восени», – пояснила завідуюча Скороходівським центром надання соціальних послуг Олена Мяло. «Вашій газеті довіряють. Саме тому ваші публікації були ефективними», – доповнив Анатолій Гладкий. З його слів, до десяти людей прийшли на процедури у Соляній кімнаті, дізнавшись про неї з газети.

У відділенні оздоровчих послуг і фізичного відновлення КУ «Центр надання соціальних послуг Чутівської ТГ» діє унікальна «Соляна кімната»

Попри недовіру до психологів, за час виконання проєкту нам вдалося збільшити кількість пацієнтів цієї нової для нашої громади послуги

Окрему увагу хочу приділити емоційному і психічному здоров’ю, стресостійкості. Вони дуже сильно впливають на якість життя, але у воєнному сьогоденні з цим, мабуть, найскладніше. Адже як ніколи важливо уміти долати вплив негативних новин, керувати своїми емоціями, підтримувати душевну рівновагу. Саме тому у комунальних установах «Центр надання соціальних послуг» обох громад почали працювати психологи. Це нова послуга, і ми, розповідаючи про неї, можна так сказати, зробили їм рекламу. Окремо приділили увагу безкоштовним послугам, які можуть отримати наші військові. І, зі слів психологині, кількість людей, які до неї зверталися, зросла десь на 2-3 особи на тиждень.

Цікавий момент. Ми сподівалися, що це приверне увагу дорослих. Утім, зі слів психологині Наталії Мокросноп, серед її клієнтів зросла кількість дітей і підлітків. Когось з них приводять дорослі, а хтось приходить самостійно. А саму Наталію почали запрошувати до освітніх закладів для проведення тренінгів і консультацій. Теми різнопланові – булінг, правила безпеки з незнайомцями, гігієна тіла та ментального здоров’я, самооцінка та впевненість в собі та інші. Вчителі кажуть, що все це є сьогодні важливим для особистісного розвитку школярів.

Психологиня КУ “Центр надання соціальних послуг Скороходівської селищної ради” Наталія Мокросноп проводить тренінги у школах громади.

Неважливих тем у нас не було: і як діяти в разі травми, і протидія домашньому насильству – все потребує якісної роботи журналістів

Іще одним важливим напрямком виявилась протидія домашньому насильству. Поспілкувавшись з експертами, ми підготували та поширили матеріал «Алгоритм дій у разі скоєння проти вас домашнього насильства», де дають поради спеціалісти місцевих соціальних служб та юристка. Наразі важко сказати, наскільки багатьом він допоміг, адже на тему домашнього насильства люди не говорять відкрито. Тож чи скористалися вони нашими порадами та наданими телефонами спеціалістів, я думаю, ми дізнаємося пізніше – зі статистики самих спеціалістів та від поліції.

Ще дуже актуальним був матеріал як діяти у разі травми. Його ми створили за порадами парамедика місцевого відділення екстреної медичної допомоги. А люди з пільгових категорій дякували за важливу для них інформацію про відкриття відділень з оздоровлення та фізичного відновлення, де вони послуги можуть отримати безкоштовно.

Наша понаднормова робота не була даремною

Вище ми зауважили, що, працюючи з медичною тематикою, дізнавалися багато нового, і іноді навіть працювали понаднормово, щоб все встигнути. Це мало дуже вагомий результат для нас самих – для журналістів, для місцевого видання. Та й майже 11 тис.читачів (3 тис. читачів газети, плюс 7,8 тис. підписників сторінки фейсбук) – авдиторія, яку ми не мали права підвести.

Перш за все, за відгуками людей, надана на сторінках «Сільських новин» інформація стосовно здоров’я для багатьох була необхідною, адже про деякі речі вони не чули раніше. Вдалося донести важливі моменти, які стосуються медичного обслуговування, поліпшення психічного та емоційного здоров’я, тощо.

Ми опитали телефоном 60 передплатників, і 10 з них сказали, що саме у нас дізналися про роботу відділень з оздоровлення і відновлення, і вже скористалися їхніми послугами. А керівниця центру з надання соцпослуг повідомила, що люди дізналися про роботу масажистки і просили забезпечити її підвезення до населених пунктів, бо вони самі маломобільні. Результат – служба соцзахисту вже здійснює відповідні виїзди щомісяця.

Робота медіа, дійсно, має вплив: після наших публікацій служба соцзахисту налагодила виїзди масажистки до маломобільних пацієнтів

По-друге, у нас зросли продажі газети у роздріб, а отже, більше читачів, можливо, стануть нашими постійними передплатниками. До речі, повернення нереалізованих вроздріб екземплярів з матеріалами проєкту було відсотків на 10 меншим, аніж зазвичай.

По-третє, кожен з нас, в редакції, на власні очі побачив, що наша робота реально допомагає жити краще. Ми спілкувалися з людьми, і вони дякували нам за матеріали. Це дуже надихає! Адже, як виявилося, багато хто не знав, що відділення фізичного відновлення та надання оздоровчих послуг діє у Чутівській ТГ. А новостворене відділення з оздоровлення у Скороходівській ТГ теж не користувалося популярністю через необізнаність населення. Але коли ми подавали у відео пряму мову людей, які користувалися послугами, то це дало ефективний результат. 

І слова вдячності від мешканців, і підтримка від донора – все це складові нашої мотивації робити свою роботу і долати труднощі

Листопад Ганна: «Довго ми чекали на відкриття у Скороходовому відділення для денного перебування. Для поліпшення здоров’я людей пенсійного віку воно ой як потрібне. Від знайомих чула про результативність процедур, які там можна пройти. Тому із цікавістю прочитала докладну інформацію про роботу відділення у «Сільських новинах». Ми з чоловіком підпадаємо під категорію людей, які можуть відвідати кабінет, тому обов’язково скористаємося можливістю підправити здоров’я. Редакція зробила потрібну справу для людей, надрукувавши такий корисний матеріал».

По-четверте, фінансування від донорів дозволило оплатити друк газети. А це суттєво підсилило нас і додало впевненості рухатися далі.

Ми змінили ситуацію у громаді – і змінилися самі

Працювати у проєкті було і цікаво, і відповідально, і мало вплив на нас самих. Адже для того, щоб інформувати інших, нам самим потрібно було поринути з головою у кожне питання, відкрити і для себе багато нового. Тож ми зросли професійно, здобули новий досвід стали кориснішими для читачів. 

Змінивши необізнаність на обізнаність ми, дійсно, допомогли багатьом. Але наша робота вийшла за межі простого інформування про наявні можливості

А ще ми знайшли купу проблемних тем для майбутніх матеріалів, як то відсутність медичних сестер у освітянських закладах, вироблення алгоритму лікування у «Соляній кімнаті» жителями іншої громади, утруднене отримання послуг маломобільних категорій населення в Чутівській ЦЛ через відсутність спеціально пристосованого соціального таксі.

Тож надалі нам є над чим працювати, аби бути корисним і своїм громадам, і окремим жителям. І усе це завдяки участі у проєкті, який нас надихнув і довів, що ми таки потрібні та інформаційно можемо допомогти. 

Наш досвід має послужити і вам, колеги – допомагати своїм громадам і важливо, і необхідно. Єдине, про що радимо не забувати – це першочерговість проведення опитування мешканців громади щодо актуальних проблем. Це допоможе сфокусувати зусилля на тому, що в першу чергу потрібно людям. А далі – наполеглива робота. У нас вийшло – і у вас вийде!

Автори: Оксана Черкас, директорка ТОВ “Медіа “Сільські новини”, Наталія Лось, журналістка ТОВ “Медіа “Сільські новини” та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу

Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла зі США” та “Українського Медіа Фонду”