Колективний імунітет — така справа, на ефективність якої впливає багато різних факторів. Але найбільший вплив робить інформація, яку споживають люди. Редакція Гард.City взялася допомогти мешканцям громади зважувати інформацію, щоб підвищити якість їхніх рішень про вакцинацію. До співпраці залучили громадські організації та медиків. У цьому матеріалі — аналіз досвіду.
Відомо, що охоплення вакцинацією на рівні 95% населення дає можливість забезпечити повноцінний захист людей від спалахів та епідемій тих інфекційних хвороб, яким можна запобігти щепленнями. Це називається колективним імунітетом.
У Миколаївській області, за даними Центру громадського здоров’я (ЦГЗ), станом на кінець грудня 2023 рівень вакцинації у 95% досягнутий лише за чотирма показниками: АКДП-3 (діти у віці до року), АКДП-4 (18 місяців), АаКДП (діти старші 2років), АДПм (діти старші за 7 років). Часто люди не хочуть йти на щеплення самі та щепити дітей через страхи та упередження. У суспільстві все ще побутують міфи про «медичну мафію», які потрібно спростовувати.
Повномасштабне вторгнення загострило ці проблеми. Станом на лютий 2024 року у Первомайські громаді були офіційно зареєстровані 5 575 осіб ВПО. Звісно, це не всі ВПО, бо є й такі, хто не реєструється. До того ж у місті постійна міграція, і через вимушений переїзд люди пропускають термін вакцинації або забувають про неї зовсім. А зниження кількості вакцинованого населення може призвести до спалаху вакцинокерованих інфекцій.
У суспільстві все ще побутують міфи, які потрібно спростовувати. Якісному місцевому медіа це якраз під силу
Ми – Гард.City – є місцевим медіа, якому довіряють у громаді. Тому вирішили, що своєю роботою та якісною інформацією допоможемо людям позбутися частини міфів та переконатися у аргументованості щеплення. Тим паче, що більшість первомайців дослуховуються до науково обгрунтованих рекомендацій.
Свій проєкт ми назвали «Захищені разом», і за його підсумками не тільки збільшилась частка тих, хто підтримує вакцинацію, але й було досягнуто домовленості про довгострокову співпрацю між журналістами, лікарями та представниками громадськості. Охоче ділимося «рецептом» і спробуємо передати вам частинку нашої мотивації.
Опитування показало: читачі сподіваються на нас
Ми не мали сумніву, що тема не є ані «заїждженою», ані штучною, як це може комусь здаватися. Але ми хотіли знати напевне, які саме запитання є найбільш важливими для нашої авдиторії.
Тема не є ані «заїждженою», ані штучною. Але що саме найбільше потрібно знати людям?
Тому на самому початку провели опитування, з якого дізналися, що люди хочуть отримати відповіді на низку запитань. «Де у Первомайську можна вакцинуватися?», «Побічні ефекти та детальні графіки щеплень», «Які обовʼязкові щеплення для дорослих», «Про доступність вакцин», «Які щеплення рекомендуються для людей різного віку?», «Від чого можна вакцинуватися додатково і чи мають вони побічні ефекти і реакції», «Взагалі більше інформації щодо графіків вакцинацій. Наприклад, який графік вакцинації від сказу, що робити, коли був контакт з твариною, але Ви вакциновані, чи потрібно 5 вакцин тощо». Також нам казали, що «Цікаво поглянути на РЕАЛЬНУ інфографіку щодо захворюваності серед вакцинованих та не вакцинованих (других поділити на підгрупи по способу життя тощо)». А ще пропонували: «Інформацію про щеплення треба вводити в програму садочка і школи».
Іншими словами, ми ясно побачили, що читачі сподіваються на нас. І тоді ми дофокусували свій підхід до роботи над цим проєктом.
Дві точки опори для успіху — джерела, яким довіряють, і теми, які цікавлять
Першою складовою успіху стала вдало налагоджена співпраця з місцевими медиками. Адже нам були потрібні фахівці, думка яких матиме значення для нашої авдиторії. Розпочинаючи проєкт, ми були впевнені, що місцевих лікарів доведеться вмовляти до співпраці (через велику завантаженість). А вийшло навпаки: вони самі стимулювали редакцію продовжувати працювати на тему імунізації.
І саме точна інформація з офіційних джерел та коментарі поважних лікарів грали основну роль. Адже більшість первомайців дослуховуються до науково обгрунтованих пояснень, і саме це потрібно для розвінчування різноманітних міфів. Однак все ще є люди, які категорично не довіряють офіційній медицині. До того ж є спекулятивні теми, яким люди довіряють з легкістю — наприклад, «торгівля» довідками про щеплення. Тому нам і в цьому проєкті роботи не бракувало, і надалі не бракуватиме.
Все ще є люди, які не довіряють тому, що кажуть лікарі. Тому роботи для медіа — багато
Другим важливим фактором нашої результативності стало комбінування форм матеріалів: онлайн та офлайн. На різноманітних цифрових платформах ми поширювали статті, новини, інтерв’ю, відео, тести та іншу інформацію. Вживу, тобто офлайн, провели круглий стіл та вуличні акції з розповсюдження інформаційних листівок. В листівці ми подали відповіді на запитання, які щеплення потрібні, та які є можливості їх зробити. Люди, отримуючи листівки, дякували та відгукувалися так: «Оце справді корисно».
До речі, підбірки та систематизація інформації зіграли дуже велику роль. Окрім листівки, ми у доступній формі подали опрацьовану інформацію про те, які щеплення необхідно робити та де їх зробити у Первомайській громаді, які лікарі сімейної медицини працюють, їхні прізвища, адреси амбулаторій, номери телефонів реєстратури та лікарів. Ця інформація зібрана у спеціальній темі на сайті, робота над якою буде продовжуватися і надалі. Та й наразі у темі вже 34 матеріали.
Підбірки та систематизація інформації зіграли дуже велику роль
Те, що інформація потрібна, засвідчує кількість переглядів. Так, наш довідковий матеріал: «Як зателефонувати сімейному лікарю» на сайті переглянули 24 110 разів. Люди повсякчас звертаються до нього, як до довідника. А редакція слідкує за тим, щоб номери телефонів та інша інформація залишалися актуальними — це можливо завдяки співпраці з медиками. А плани такої співпраці, як вже було сказано вище, журналісти та медики намітили на спільному круглому столі, який пройшов у рамках проєкту.
Ну, і ще одне, не менш важливе. Внутрішню мотивацію нам забезпечувало те, що тема для редакції дуже близька, вона все ще «гаряча», враховуючи не так давно пережиту пандемію ковіду. Тож працювали над нею із задоволенням.
Сила якісних матеріалів – плюс 5% до тих, хто за вакцинацію
Результатів, які планували, ми досягнули. По-перше, підписники отримали відповіді за запитання, які вони ставили на початку проєкту. А по-друге, ми змогли переконати людей, які мали сумніви, у важливості і щеплень, і колективного імунітету. Так, на запитання «Чи вакциновані ви?» у початковому опитуванні відповіли позитивно 89% учасників. Коли ми в кінці проєкту провели повторне опитування, то частка тих, хто підтримує вакцинацію, збільшилася до 93,2%. Це означає, що Гард.City збирає однодумців, готових в тому числі розповідати про свій досвід щеплення та аргументувати свою позицію.
З іншого боку, ми усвідомлюємо, що людину, яка вже сформувала негативне ставлення до імунізації, дуже важко переконати в протилежному. Тому свою подальшу роботу ми направляємо на молоде покоління матусь, на студентів та школярів.
Завданням цього ж етапу для нас було налагодити співпрацю між медіа, громадськими організаціями та медиками. Нам це вдалося, адже на проведеній дискусії у форматі «круглого столу» журналісти, лікарі та представники громадськості домовилися про подальшу довгострокову співпрацю, якою, як вже сказали, ми користуємося одразу. Зустріч була продуктивною, звісно, і для інших учасників. Наприклад, організація Червоного Хреста у Первомайську, представники якої брали участь у дискусії, на своїй Фейсбук сторінці зазначила, що на зустрічі «…говорили про колективний імунітет та вакцинацію. Розмова вийшла змістовною, адже зібралися люди дуже різні за віком, освітою, досвідом».
Кількість переглядів вдвічі перевищила очікувану
І це допомагає вирішувати головне завдання проєкту – подавати людям інформацію, яка для них має цінність і яка допомагає підвищувати рівень вакцинації і здоров’я в громаді в цілому. Так, цифрова аудиторія перевищує ту, яку ми запланували, майже вдвічі. Зараз на сайті 20 028 переглядів теми, тоді як у проєктній заявці планувалося 10 100. Людям ми віддали 200 віддрукованих листівок з контактами лікарень та лікарів, але усі, кому не вистачило друкованого примірника, можуть завантажити листівку з нашого вебсайту і роздрукувати її, чи поставити матеріал у закладки і користуватися через інтернет. За лічильником, початковий матеріал на сайті переглянули 23 721 разів. Матеріал із листівкою (перший) – 760 разів, другий — 596 разів.
З іншого боку, редакція не задоволена тим, що в підсумковому опитуванні 17 осіб (23%) відповіли, що не встигли переглянути матеріали проєкту, але переглянуть, а п’ятеро людей просто відповіли: «Ні». Будемо шукати, яким іще чином можемо посилити свої результати в наступному періоді.
Висновок редакції: така робота має бути безперервною
В цілому ж, аналіз отриманих нами результатів дозволив зробити висновок, що робота над популяризацією наукового підходу до імунізації має бути безперервною. Тому ми внесли у свій річний план роботи не менше 1 матеріалу на сезон (тобто 1 раз на 3 місяці) з теми імунізації: стан у Первомайській громаді, наявність вакцин тощо.
Ми перейняли досвід медиків, а вони вже зараз говорять про наступне: підростає молоде покоління, яке завдяки імунізації ніколи не стикалося з наслідками важких хвороб, як-от: поліомієліт, паротит тощо. З розвитком соціальних мереж міцнішають позиції фейкоробів, антивакцинаторів. Тому і ми, якісне міцеве медіа, маємо подавати своїй авдиторії таку інформацію, яка дозволятиме людям робити виважені та обгрунтовані висновки. Саме такою своєю роботою ми будемо зменшувати вплив чуток і будемо підвищувати колективний рівень протидії хворобам.
Схоже, матеріали про щеплення потрібно робити з такою самою сезонністю, як і самі щеплення
У тому, що саме це – найкраще, що ми можемо зробити у цьому питанні, нас переконують подяки, які лікарі висловлювали журналістам, та готовність, із якою вони йшли на контакт. Те ж саме стосується і спілкування з представниками Червоного Хреста.
Все це дуже нас надихає, надає впевненості в правильності дій, і ми, звісно, будемо продовжувати цю роботу. Можливо, з меншою інтенсивністю, однак системно. Щодо грошей, то поки що плануємо залучати власні кошти редакції від продажу реклами та оголошень. Але будемо шукати і інші можливості.
Тому і колегам радимо не боятися братися за медичні теми. Однак одразу зауважуємо:не потрібно очікувати миттєвого результату від читачів: наша задача в системності та безперервності просвітницької роботи.
А ще потрібно використовувати якомога різноманітніші форми роботи: не тільки текстові матеріали (друковані та цифрові), а й відео. Піднімати соціально важливі теми в ігрових форматах. Йти на живий контакт, організовувати зустрічі.
Маємо надію, що наш досвід і наша мотивація надихнуть і вас, колеги, допомагати своїм громадам підвищувати колективний імунітет.
АВТОРИ: Галина Давидова та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла зі США” та “Українського Медіа Фонду”