Проєкти з енергомодернізації – дуже недешеві, та й переконати людей в необхідності витрачати одразу великі гроші на те, що повертатиметься з часом, непросто. Але редакція «Миколаївських вістей» з Львівської області змогла за 2 місяці зацікавити цими проєктами одразу 6 ОСББ. Ірина Телька говорить, що «просто треба робити свою щоденну, часом дуже рутинну роботу, якісно». Як це? Давайте розберемося в деталях.
У нашому районі є чимало багатоквартирних будинків, які збудовані у 1960-1980-х роках. Ці старі «хрущівки» мають низьку енергоефективність – тобто вони погано зберігають тепло взимку і перегріваються влітку. Це призводить до надмірних витрат мешканців на опалення та охолодження, тож енергомодернізація для такого житла є необхідністю. А зараз, коли Україна має високий дефіцит електроенергії, це набуває додаткової важливості. Завдяки ж модернізації можна і суттєво покращити умови проживання, і вдвічі зменшити витрати на опалення та охолодження.
Але проєкти з енергомодернізації – дуже недешеві, та й переконати людей в необхідності витрачати одразу великі гроші на те, що повертатиметься з часом, непросто. Тож величезну роль тут грає якісна роз’яснювальна робота, ефективна комунікація. Редакція «Миколаївських вістей» вирішила, що зможе використати свою журналістську майстерність і професіоналізм для того, щоб допомогти громаді покращити якість життя завдяки модернізації хоча б одного багатоквартирного будинку. Забігаючи наперед скажу, що нам вдалося вшестеро більше! Шість – а не один – старих «хрущівок» розпочали проєкти з енергомодернізації завдяки нашій роботі. Ділимося рецептом – на що звертати увагу і вам, колеги, щоб допомагати своїм громадам вирішувати непрості завдання.
Важливим було «достукатись» до авдиторії
Ми розуміли: тема непроста, витрати високі, тож бажаючих «грати вдовгу» в нинішні часи ми можемо і не знайти. Отже, потрібна гарно спланована інформаційно-роз’яснювальна робота, щоб сформувати у людей свідому потребу в проведенні енергомодернізації спільної власності – адже багатоквартирні будинки і є такою спільною власністю. Ми склали для себе такий план дій, який мав підвищити обізнаність мешканців про важливість та можливості енергомодернізації старих хрущівок та показував би переваги цього. Тож ми запланували:
- Інформування мешканців про переваги енергомодернізації,
- Ознайомлення із сучасними технологіями та методами утеплення будинків,
- Залучення уваги міської ради до проблеми старого житлового фонду та необхідності його оновлення,
- Підвищення активності ОСББ у питаннях енергомодернізації.
По суті це звичайна щоденна робота редакції. Але щоб вона мала успіх, нам були потрібні експерти, які не тільки матимуть глибокі знання у питаннях енергомодернізації, але й зможуть пояснювати це «людською» мовою, відповідатимуть і на прості, і на складні запитання, рахуватимуть гроші і пр. Тобто зможуть пояснити людям, що саме відбудеться, коли відбудеться, і наскільки це вигідно і дорого.
Щоб донести до людей простою мовою інформацію про складні питання, нам потрібні були такі експерти, які глибоко знають тему і можуть пояснити її «на пальцях»
Це було вкрай важливо. Адже наша авдиторія є різноманітною за освітою та базою знань. Не всі мають грунтовні знання з питань енергоефективності. І тут важливо було “достукатись” до авдиторії. Гадаю з цим завданням наші спікери справились на відмінно.
Формат, якість, охоплення – немає неважливого
Другою важливою складовою нашого результату були способи донесення інформації, адже люди мали довіряти медіа, щоб сприймати нове. Тому ми провели два радіо етери з експертами, створили два відеосюжети про успішні приклади впровадження таких проєктів у Новому Роздолі та на прикладі комунальної установи. Експерт провів окрему сесію для голів ОСББ міста, де детально розповів всі нюанси процесу енергомодернізації та його фінансування. Підсумковим заходом став брифінг за участі представників постачальника послуг, міської ради та експерта.
Кожен з цих заходів ілюстрував на реальних прикладах всі плюси та переваги, які отримує конкретна родина у разі переходу ОСББ на енергоефективні технології. Також, на прикладі ЗОШ №5 м.Нового Роздолу ми продемонстрували, яку економію дає встановлення індивідуально-теплового пункту (ІТП) для міського бюджету, а також як вирішити проблему забезпечення рівномірної та комфортної температури для всіх приміщень школи, навіть якщо її площа є дуже великою.
Тепер трохи детальніше розповім про те, що стало найважливішим для успіху.
У громадах люди воліють переглядати короткі відеосюжети у соцмережах, аніж дивитись великі новинні програми
Перше – відео. Ми дуже активно використовували відео як формат подачі інформації. Як редакторка локального видання я давно помітила, що у маленьких громадах люди воліють переглядати короткі відеосюжети у соцмережах, аніж дивитись великі новинні програми. Тому в цьому проєкті ми зробили 3 відео для соцмереж. Плюс один розгорнутий відеосюжет, де мешканці тих ОСББ, які вже успішно впровадили проєкт енергомодернізації «хрущівок», ділились і своїми враженнями, і розповідали, як це вплинуло на стан їхнього гаманця. Тож мешканці новороздільської громади змогли побачити та почути своїх сусідів і зробити певні висновки.
Ще один сюжет у нас був за підсумками зустрічі з головами ОСББ, які по суті є лідерами у своїх будинках і задають напрямок руху. Відверті коментарі голів про те, що навіть у такий скрутний час варто рухатись у напрямку змін, також мали свій ефект.
Ще раз привертаю увагу, що залучені експерти говорили «людською» мовою, пояснюючи доволі складну тему, де є багато цифр та показників. І це мало вплив не тільки на мешканців.
Коли знаєш, що «дешевого тепла» не буде ні у наступному опалювальному сезоні, ані після нашої Перемоги, то швидше проводиш енергомодернізацію
Великий ефект мала зустріч голів ОСББ із залученим в рамках проєкту експертом, який підготував для присутніх презентацію з розрахунками вартості проєкту і покроковості його впровадження. Також він запропонував присутнім на зустрічі головам консультаційні послуги, якими поспішили скористатись кілька ОСББ, і ще до завершення проєкту провели загальні збори за його участі.
А ще я хочу відзначити роль проведення брифінгу. Коли представник постачальника послуг звертається до громади із заявою що «дешевого тепла» не буде ні у наступному опалювальному сезоні, ані після нашої Перемоги, то звісно це змушує замислитись і рухатись у напрямку енергомодернізації.
Ну і, звісно, наші охоплення. Бо цінні матеріали потрібно і створити, і донести до якомога більшої кількості людей.
Редакція охоплює мовленням 10 з 14 територіальних громад
Авдиторія «Миколаївських вістей» у соцмережі Фейсбук – до 30 тисяч (сукупна), на сайті – до 4 тис читачів. При цьому у Стрийському районі мешкає 325491 осіб. До його складу входить 14 територіальних громад. Мовлення нашої радіостанції Розділля 93 ФМ, покриває 10 з цих 14 громад. На цій території працює ще один місцевий мовник Жидачів ФМ та Сколівські Бескиди 99ФМ (але ця радіостанція в управлінні редакції). Іншими словами, редакція охоплює мовленням до 50% місцевого радіопростору.
Шість ОСББ матимуть вдвічі менші платіжки за опалення – пишаємося результатом
Даним проєктом редакція «зворохобила» новороздільску громаду та спонукала не лише замислитись, а й почати активно діяти у питанні енергомодернізації.
Станом на 10 червня 20245 року шість ОСББ Нового Роздолу виявили готовність модернізувати свої «хрущівки». Вони запросили експерта, представника Фонду Енергоефективності Михайла Мельника, який був залучений редакцією для реалізації проєкту, на загальні збори, де і ухвалили рішення про старт проєктів з оновлення систем теплопостачання будинків.
Коли ці ОСББ пройдуть багатомісячний шлях енергомодернізації свого будинку, сумарна вартість таких проєктів сягне 6 млн грн. Але після завершення модернізації будинки витрачатимуть на 500 Гкал менше за опалювальний сезон. Виходячи з діючого на сьогодні тарифу у місті 1223 тис грн/Гкал, економія складе 600 тис грн за опалювальний сезон. А розмір оплати за опалення для однієї родини зменшиться, в середньому, на 50%. Тобто в попередньому опалювальному сезоні більшість містян платили 1500-1800 грн/міс, то в ОСББ, які модернізували свої системи теплопостачання, ця сума складала 700-900 грн/міс.
Ми «зворохобили» не тільки мешканців, але й місцеву владу: депутати обіцяють в 2025 році вдвічі збільшити відшкодування вартості кредитів на енергомодернізацію
Крім того, масивна інформаційна кампанія простимулювала і міську раду, яка заявила про намір збільшити розмір відшкодування вартості кредитів на проєкти енергомодернізації для ОСББ з нинішніх 3% до 6%. Рішення будуть ухвалювати в грудні, коли розглядатимуть бюджет на 2025 рік. Депутати сподіваються, що цей крок додатково стимулюватиме ОСББ утеплювати будинки.
Отже, на початку проєкту наша мета була дуже поміркованою – мотивувати та стимулювати бодай одне ОСББ до запуску енергомодернізації будинку. Але в результаті ми переконали шість ОСББ взяти курс на оновлення інженерних комунікацій теплопостачання. Тож, маємо надію, що 200 сімей невдовзі зможуть отримати не лише комфорт від модернізації системи теплопостачання, але й суттєво економію, яка лише на 1 будинку буде становити 200 тис грн щорічно.
Декілька сотень нових підписників – ми раді цьому
Який ефект від цього отримала редакція? Перш за все це був цікавий, а головне корисний проєкт для громади. Він, водночас, збагатив нас не лише новими цікавими контактами, але дав певний досвід та базу знань у питанні енергоефективності.
За перепостами відеоконтетнту у соцмережах ми бачили, як активно ним діляться в сусідніх територіальних громадах
По-друге, в рамках проєкту ми створили відеосюжети, які зацікавили не лише місцеву громаду, але й суміжні. За перепостами відеоконтетнту у соцмережах ми бачили, як активно ним діляться і в сусідніх територіальних громадах.
І ще один додатковий бонус, якого ми завжди прагнемо досягати – це зростання авдиторії редакції, зокрема у соцмережах. За останні два місяці на редакційну сторінку підписалось ще кілька сот нових читачів. Так, це небагато, але це результат саме цього проєкту, і він додає нам не тільки охоплення, але і довіру авдиторії.
Динамічність і напористість – ключ до уваги авдиторії
Хочу підсумувати наш досвід для нас самих і поділитися з колегами. Редакції варто тримати руку на пульсі, щоб вчасно передбачити, за яких умовах «серцебиття» мешканця громади може прискоритись. І миттєво діяти на випередження. Українці не лише через широкомасташбну війну, але й через засилля інформаційного потоку різноманітним непотребом просто не можуть побачити важливих, для їхнього щоденного виживання, речей. Часто вони настільки розфокусовані, що через перевантаження цим шаленим інфопотоком просто закриваються самі в собі, лишень би їх ніхто не турбував. Гадаю, задача діючих редакцій – знаходити цікаві форми та наповнювати корисним змістом наші матеріали, щоб не лише інформувати про важливі питання, але й вести своєрідну просвітницьку діяльність.
Інформаційна кампанія має бути динамічною у межах короткого проміжку часу. Щоб не знудити слухачів, а навпаки, привабити своєю напористістю
Завершити хочу дуже просто. Насправді у нас чогось незвичного не відбулось, це була щоденна робота редакції. Але були дуже вдалі спікери і коментатори, тож матеріали вийшли динамічними. Додайте сюди потребу – і отримаєте сумарний. Звідси і висновок з нашого досвіду: треба робити свою щоденну, часом дуже рутинну роботу, але якісно. Це може бути і маленьке охоплення по чисельності залученої авдиторії, або це може бути лише одне ОСББ, але вони можуть стати зразковими і показовими для інших. Єдине, що я зауважу, що будь яка інформаційна кампанія має бути динамічною у межах короткого проміжку часу. Щоб не знудити слухачів, а навпаки, привабити своєю напористістю.
АВТОРИ: Ірина Телька, головна редакторка Миколаївських ВІСТЕЙ-Розділля 93ФМ, та Олексій Погорелов, президент Української Асоціації Медіа Бізнесу
Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Німецького Фонду Маршалла зі США” та “Українського Медіа Фонду”