Наша редакція, завдяки якісній роботі і точним діям, допомогла зменшити черги під кабінетами лікарів, 7 родин отримали допомогу, 4 людини знайшли роботу, понад 10 тис переселенців мають інформацію, яка полегшує їхню адаптацію. Все це ми зробили виключно як журналісти, як медіа. Адже працювали з інформацією і з людьми. Беріть наш досвід – і теж допомагайте своїм громадам!
Хочу розповісти про те, як наша редакція вирішувала одразу дві проблеми в міській громаді Фастова. Направду таких завдань у нас було більше, аніж два, але у цій статті я б хотіла сфокусувати увагу на двох, бо вони доволі показові. Оскільки ми робили це приблизно в один час, то результати для редакції органічно складаються з результатів обох проектів. І виокремлювати вплив якогось одного з них, напевно, буде і непростим, і недоцільним. Скоріше навпаки – вони доповнили один одного, і це зробило нашу роботу більш цінною для мешканців.
Люди постійно питали про одне й те саме – тому напруга зростала
Ми охоплюємо доволі велику авдиторію – 168 000 осіб. Наша цифрова авдиторія при цьому складає 142 000 осіб, і формується з авдиторії веб-сайту ФастівNews.City, Телеграм каналу і Фейсбук сторінки. Друкована частина авдиторії – це 25 000 читачів журналу «Наш Городок».
Першою проблемою, вплинути на вирішення якої ми взялися, був доступ мешканців до медичних послуг. Так, минулого року в місті створили Кол-центр з медичних питань, проте багато людей не знали, які кроки треба зробити, щоб потрапити до вузького спеціаліста. Особливо це питання було болючим для людей старшого віку. Вони приходили в центральну лікарню, їх там не приймали, реєстратура не записувала до лікаря, а направляла зробити це через кол-центр. Люди йшли в інший кінець міста, шукаючи кол-центр, який працює лише в телефонному режимі. Там їх теж не приймали, адже працюють лише з телефонними зверненнями. Невдоволення зростало.
Багато людей не знали, як записатися до лікаря через новостворений кол-центр з медичних питань, приходили в лікарню, там їх не приймали, і невдоволення зростало
Другою проблемою, на важливості вирішення якої теж наголошували мешканці, було облаштування ВПО на новому місці. Так, з початку повномасштабного вторгнення Фастівська громада прийняла понад 10 000 внутрішньо переміщених осіб, які почали облаштовувати своє життя на новому місці з нуля. Після розмов та інтерв’ю з ВПО ми з’ясували, що ці люди потребують дороговказу – документа з необхідними контактами: де у Фастові можна поновити втрачені документи, як записати дитину у садок і де ці садочки знаходяться, де отримати гуманітарну, психологічну допомогу, які структури опікуються переселенцями, як звернутися до лікаря, якщо не укладена декларація, тощо. В гуманітарному центрі, який діяв на той час, фахівці не могли дати відповіді на всі ці питання.
По суті в обох питаннях виникала подібна ситуація. Люди постійно запитували одне й те саме у лікарів та інших фахівців. Надавати таку інформацію мали б у зручний спосіб, і точно не лікарі або вузькі фахівці, які мають робити свою роботу, а не надавати пояснення, тому людям все частіше відмовляли, тож саме тому напруга зростала.
Навіть не всі старости знали про новий механізм запису до лікарів
Оскільки стало зрозумілим, що відсутність якісної комунікації дуже негативно впливає на обидва ці питання, ми вирішили спочатку допомогти людям обговорити ці запитання напряму, організувавши для мешканців і фахівців особисті зустрічі. Адже під час такої розмови могли виникнути нові важливі запитання, а відповіді на них очікувано мали високу цінність.
Спочатку медичні працівники сприйняли нашу пропозицію «в штики», зазначали, що у них все добре зроблено для того, щоб людей в чергах було менше і що люди самі приходять не в той медичний заклад, і не в той час… Завдяки медіатору зустрічей вдалося з’ясувати, що люди мали побоювання критики від журналістів, вбачали якійсь політичний контекст тощо. Після перемовин, круглих столів та зустрічей, медики переконалися, що ми хочемо допомогти, а не знецінювати їхню роботу. І тоді співпраця стала ефективною.
Спочатку медичні працівники сприйняли нашу пропозицію «в штики», але після перемовин, круглих столів та зустрічей переконалися, що ми хочемо допомогти, а не знецінювати їхню роботу
Кілька спільних зустрічей представників кол-центру, центральної лікарні та місцевої влади дозволили обговорити точки болю громадян, і звести інформацію в покрокову інструкцію для людей «Як записатися на прийом до лікаря». Провели зустрічі з ветеранськими організаціями і також роз’яснили як в умовах сьогодення можна записатися до лікарів. Окрім цього розвісили інформаційні плакати з такою інструкцією в усіх медичних закладах. Налагодили комунікацію з Кол-центром, який відтепер інформує через наші медіа ресурси про зміни графіку, нововведення тощо. Ми завітали в старостинські округи Фастівської громади, провели там інформаційні зустрічі, розвісили інструкції, адже сільради в громадах – основні джерела інформації для мешканців. З логістичними моментами нам допомогли представники бізнесу громади, які усвідомлюють важливість нашої ініціативи і радо підтримали її. І результат порадував усіх.
Виявилося, що не всі старости і самі знали про механізм запису до лікарів, відтак не могли пояснити це людям. Загалом 97 осіб старшого віку під час офлайн зустрічей отримали інформацію та попрактикувалися як записатися до потрібних лікарів через Кол-центр. 3000 осіб отримали друковані інструкції, які розповсюджували у місцях скупчення людей – зал очікування у Пенсійному фонді, всі аптеки міста, супермаркети, ринки, комітети самоорганізації населення. Відтак, у медзакладах громади зменшилися черги під кабінетами, за даними Кол-центру на 20% зросла кількість звернень громадян. Наша редакція отримала 2 подяки від керівництва медичних установ.
Завдяки нашій роботі у медзакладах зменшилися черги під кабінетами, на 20% зросла кількість звернень громадян до кол-центру, редакція отримала 2 подяки від керівництва медичних установ
Якби не грантовий проєкт, ми не змогли б донести інформацію до такої вразливої категорії як люди старшого віку, мешканців сільської місцевості. Адже вони переважно не читають онлайн медіа і почуваються розгубленими у світі технологій.
До нас ніхто не додумався зібрати всю потрібну ВПО інформацію в одному місці
По другій проблемі наша команда вирішила зібрати, структурувати і максимально поширити важливу інформацію для тих, хто лише нещодавно оселився у громаді. Ми розробили інформаційний буклет «Дорожня карта для ВПО Фастівської громади». До нас ніхто цього не зробив – ані місцеві органи влади, ані волонтери – хоча рішення, здається, лежало на поверхні.
У буклеті ми зібрали всі необхідні контакти і адреси тих установ, допомога яких є важливою для людей, які втратили свої домівки і намагаються будувати своє життя на нових територіях. Буклети розповсюдили по всіх волонтерських центрах, прихистках, у ЦНАПі, релігійних та громадських організаціях, які працюють з ВПО. Також зробили 24 публікації про можливості для переміщених осіб, поширили на сайті, в друкованому журналі, соцмережах. Зняли 8 відео сюжетів з історіями переселенців. Відтак, 2500 ВПО отримали друковану «Дорожню карту для ВПО» і відтепер під рукою мають всі необхідні контакти установ та організацій у громаді, які надають послуги переміщеним особам.
Після демонстрації відео сюжетів з історіями людей, 4 отримали пропозиції щодо роботи. Також до редакції звернулися меценати, які виявили бажання допомогти родинам з дітьми. Вони надали допомогу 7 родинам: придбали 2 пральні машини, ноутбук, комп’ютер, два дивани, дитячий одяг та інші потрібні речі.
2500 буклетів, 24 статті та 8 відео допомогли 7 родинам отримати допомогу, 4 людини знайшли роботу, понад 10 тис переселенців отримали доступ до корисної їм інформації, яка полегшує їхню адаптацію
Іще раз наголошу: до нас ніхто не додумався зібрати всю корисну інформацію для ВПО в одному документі, щоб полегшити людям період адаптації. По завершенню проєкту, до редакції звернулися установи, які опікуються ВПО, і попросили ще надрукувати примірників буклету. Ми на принтері надрукували 100 екз. і передали їм макет для подальшого друку.
Пишаємося тим, що нашу роботу цінують
Саме такі результати, коли наша робота дозволяє змінювати життя окремих людей і громади в цілому, надихають найбільше. Ми, дійсно, пишаємося тим, що відтепер до нас звертаються комунальні установи, організації, волонтери та громадські активісти громади як до інформаційного партнера та фасилітатора зустрічей. Адже всі усвідомили, що якщо потрібно донести до людей інформацію, зробити роз’яснення, організувати і провести обговорення, то наше медіа стане потужною підтримкою їм у цьому.
«Я дуже не хотіла зніматися у відео, але дівчата з редакції мене вмовили. І не пошкодувала про це. Бо люди мають знати, що довелося пережити нам, людям які втратили все що мали. Дуже несподівано, що після виходу відео мені надійшла пропозиція роботи. І тепер я працюю! Пан Василь придбав для нашої родини пральну машину, а депутат обласної ради пані Тетяна запросила мого сина на відпочинок до Польщі. Це якесь диво!», – поділилася з нами героїня одного з наших сюжетів.
Ось один з відгуків, який передав редакції волонтерський центр: «Мій чоловік загинув під Запоріжжям. А ми з дитиною вже місяць живемо у селі під Фастовом, і я почуваюся розгубленою, бо мені треба зібрати купу документів, я не знаю куди бігти і з чого почати. Нещодавно у волонтерському центрі мені дали буклет, який допоміг мені зорієнтуватися. Також з буклету я дізналася, що для моєї дитини є можливість безкоштовно займатися у Центрі дозвілля. Це мене дуже виручає! Поки я ходжу по інстанціях, мій син проводить час з користю разом з іншими дітьми. Я навіть зробила кілька ксерокопій буклету і роздала його своїм знайомим переселенцям», – розповіла пані Оксана.
А Центр матері і дитини, який функціонує у місті, надіслав відео подяку редакції за те, що відтепер їх фахівці мають таку структуровану корисну інформацію для ВПО в одному документі. Після реєстрації матерів з дітьми у їхньому Центрі, їм видають Дорожню карту, аби полегшити соціалізацію жінкам у громаді.
Але відгуки не показують масштабність наших результатів. Тому одразу по завершенню проєкту ми провели опитування людей у медичних закладах про те, чи знають вони як можна записатися на прийом до лікаря через Кол-центр? І звідки вони про це дізналися? 15 з опитаних 62 осіб зазначили, що дізналися про це з інструкцій, які отримали у своїх старост чи від знайомих.
Чверть опитаних зазначила, що дізнались про новий порядок запису до лікаря саме з інструкцій, які розробила та поширила редакція
Маємо 2 подяки від основних медичних закладів громади за допомогу у вирішенні проблем з пацієнтами і лікарями. Наприклад, Людмила Дубас, головна лікарка ЦПМСД зазначила: «Наші лікарі мають велике навантаження, тому у нас просто не було фізичної можливості пояснювати кожному алгоритми запису до лікарів різних ланок. Ми вдячні, що редакція допомогла провести таку масштабну роз’яснювальну роботу. Тепер більшість пацієнтів, навіть з віддалених сіл, знають як записатися через кол-центр, щоб даремно не їхати в місто. Цю роботу потрібно продовжувати».
Керуюча справами Фастівської міської ради Леся Тхоржевська на зборах з комітетами самоорганізації населення та головами старостинських округів роздала присутнім нашу Дорожню карту для ВПО, інструкцію «Як записатися до лікарів через кол-центр» та подякувала команді проєту за таку ініціативу: «Наші місцеві журналісти провели колосальну роботу. Дякуємо їм та донорській організації, що долучаються до вирішення проблем в громаді. Прошу всіх розповсюдити ці буклети і інструкції, зробити додаткові копії, якщо потрібно. Це допоможе і нашим ВПО, і мешканцям громади не почуватися розгубленими у ці важкі часи».
Наші охоплення зросли майже вдвічі
В цьому проекті редакція і працювала, і показала себе як потужний комунікаційний майданчик. Самі посудіть, ми провели 12 круглих столів, зустрічей, перемовин, у яких взяли участь 65 осіб: міський голова, представники медичних установ громади, депутати міськради, голови комітетів самоорганізації населення, старости сіл, представники громадськості.
Актуальний та цінний контент привабив увагу і наша цифрова авдиторія зросла. Так, охоплення у Фейсбуці до проєкту складало 56900, а після – 111 458. Це майже вдвічі більше, ніж було (в 1,95 раза більше). Не так драматично, але теж збільшилась кількість переглядів на сайті: з 32 000 на міс «до» – і до 48 000 на міс «після». Кількість підписників в телеграм стрибнула з 2100 до 3140.
Охоплення у Фейсбук зросло у 1,95 рази, на сайті у 1,5 рази, в телеграм – майже у 1,5 рази
Але ж, окрім кількісних показників, зросла і довіра. Ми змогли допомогти людям з вирішенням проблем, про які зазначали вище. І самі усвідомили, що здатні гуртувати людей. Що нам вдалося залучити в проєкт і місцеву владу, і представників бізнесу.
Завдяки ментору проєкту ми запустили чат-бот в Телеграмі, на який тепер отримуємо чимало прохань від мешканців, які після реалізації проєкту зрозуміли, що можуть звертатися зі своїми проблемами і до редакції.
Це, звісно, не всі результати, які ми отримали. Бо намагалися ми ще й допомогти створити літературну студію (робота триває), і залучали громаду до активного способу життя (40 жінок і дітей долучилися до занять йогою) і ще багато іншого. Іншими словами, цей проєкт довів нам, що маленькими кроками робляться великі справи.
А ще наш проєкт отримав сталість. З редакційною командою ми вирішили створити громадську організацію. Успішно її зареєстрували і вже провадимо діяльність, яка сприяє вирішенню проблем у громаді.
АВТОР: ФастівNews.City та Олексій Погорелов, президент УАМБ
Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю Української Асоціації Медіа Бізнесу і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу, завдяки фінансовій підтримці якого відбувалася реалізація проєкту.