Соціальні мережі та новинні сайти все ще залишалися найпопулярнішими ресурсами для  отримання новин громадянами України, але респонденти повідомили, що використовують більше джерел інформації, ніж раніше, щоб отримати достовірну та точну інформацію про війну. Внутрішньо переміщені особи (ВПО) ще більше покладаються на цифрові медіа, оскільки вони в основному залежать від своїх смартфонів і мають менший доступ до телебачення. Використання телебачення для отримання новин впало з 85% у 2015 році, коли USAID/Internews вперше провели це дослідження, до лише 36% у 2022 році. Зараз 74% опитаних отримують новини із соціальних мереж.

Цьогорічне дослідження ми проводили у фокус-групах серед внутрішньо переміщених та осіб, які проживають у сільській місцевості, а також серед людей, котрі перебувають у тимчасово окупованих частинах країни. Мешканці селищ сказали, що для них особливо важлива репутація джерела, тому під час війни вони надають перевагу загальнонаціональному українському телеканалу суспільного мовлення «UA:Перший». «UA:Перший» за цей рік подвоїв свої показники з точки зору впізнаваності українцями – 8% (4% було 2021 року).

Телемарафон «Єдині новини» дивляться 96% українців, які використовують телебачення для отримання новин. Марафон має високий рівень довіри серед більшості респондентів – 84% частково або повністю йому довіряють. Респонденти, яким подобається телемарафон, сказали, що вони вважають його емоційно приємним для перегляду та менш токсичним, ніж інші джерела. Однак винятком була група ​​ВПО, яка вважала телефарафон «Єдині новини» надто оптимістичним і недостатньо репрезентативним для їх досвіду. Жителі тимчасово окупованих територій розповідали, що навіть якщо вони мали можливість дивитися українське телебачення, то, як правило, не дивилися телемарафон, через ризик стати ціллю для окупантів за споживання українських новин.

Цього року також помітно зросла популярність регіональних медіа: регіональні сайти підвищили популярність із 27% минулого року до 55% цього року, використання місцевого телебачення майже подвоїлося з 27% у 2021 році до 44% у 2022 році, також значно зросло використання місцевого радіо та газет. ВПО сказали, що досі цікавляться новинами з громад свого походження.

Кількість користувачів Telegram значно зросла: з 20% опитаних минулого року до  60% цього року.

Опитані стверджують, що зараз більше довіряють медіа, причому зросла довіра до онлайн-медіа та телебачення на національному та місцевому рівнях. Високу довіру респонденти висловили друзям (81%) та родині (86%) як джерелам інформації, Генеральному штабу ЗСУ/Міністерству оборони (79%) та Офісу Президента (73%). Інформації, що походить із церкви, довіряють 40% респондентів.

«Це природно, що під час війни громадяни більше покладаються на свої надійні джерела інформації. Приємно бачити збільшення довіри до Суспільного, а також до місцевих медіа цього року. Медіа надають життєво необхідну інформацію та працюють у неймовірно складних умовах», – сказала під час презентації результатів дослідження директорка Internews в Україні Джилліан МакКормак.

Як і минулого року, 83% українців знають про існування дезінформації. Internews співпрацював із моніторинговими медіа організаціями та партнерами з медіаграмотності, такими як Інститут Масової Інформації, Детектор Медіа та Інтерньюз-Україна для розробки короткого тесту, який перевіряє здатність респондентів відрізняти правдиві історії від неправдивих. Громадяни продемонстрували хороші результати– 14% респондентів правильно визначили всі три тексти, 72% правильно визначили один чи декілька (63% у 2021 році та 48% у 2020 році). Переважна більшість респондентів (76%) розпізнали  одну історію як дезінформацію.

Цього року також відбулося значне покращення в оцінці поширених неправдивих наративів. Зокрема, довіра до неправдивих антиукраїнських наративів значно зменшилася. Українці набагато рідше, ніж у попередні роки, вірять заявам, котрі применшують авторитет та значущість України у вирішенні власної долі. Наприклад, у 2021 році 56% респондентів повірили почутому неправдивому наративу про те, що Сполучені Штати Америки використовують Україну як інструмент у власному конфлікті із росією. У 2022 році кількість людей, які вірять у подібне, скоротилася до 20%.

Позитивною новиною для медіа, які запускають підписку та членство для покращення фінансового стану, незважаючи на війну, є те, що 23% респондентів готові платити за доступ до своїх улюблених цифрових медіа, порівняно з 20% минулого року.  Завантажте повну презентацію тутУкраїнські медіа, ставлення та довіра 2022


Дослідження було виконано соціологічною компанією InMind на замовлення міжнародної неприбуткової організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Основна мета дослідження — вивчити звички українціі щодо споживання медіа, а також їхню довіру до медіа, оцінити рівень медіаграмотності та обізнаність населення щодо впровадження реформ в Україні. У липні-вересні цього року представники InMind опитали 4000 респондентів у 12 областях України. Похибка вибірки не перевищує 2,5%.

Контакти для запитів: за додатковою інформацією звертайтеся, будь ласка, до Тетяни Степикіної за телефоном +38 067 341 42 46 або е-мейлом tstepykina@internews.org

Про Internews в Україні

Internews — міжнародна неприбуткова організація, яка підтримує незалежні медіа у 100 країнах. Internews навчає журналістів, протидіє дезінформації та пропонує бізнес-експертизу, щоб допомогти медіа стати фінансово незалежними. Протягом 40 років ми допомагаємо партнерам, щоб мільйони людей мали доступ до надійної інформації, яка рятує життя, покращує засоби до існування та закликає владу до відповідальності.

Починаючи з 1993 року, консультанти Internews працюють безпосередньо з журналістами,  представниками влади та активістами громадянського суспільства задля підвищення якості та дієвості успішних та незалежних медіа в Україні. Internews допомагає українським медійним організаціям розвивати їхні лідерські якості та професійну майстерність, надаючи технічну допомогу завдяки фінансовій підтримці міжнародних донорських організацій. Наразі ми реалізуємо «Медійну програму в Україні» — найбільший проєкт в історії України, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) в медійному секторі.

Дізнайтеся більше про нашу діяльність за посиланнями: www.internews.in.ua і www.internews.org

Слідкуйте за нами на Facebook: www.facebook.com/media.internews

Опитування було здійснене за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст дослідження є виключною відповідальністю Internews і не обов’язково відображає погляди USAID чи Уряду США.

Джерело: Internews