Інструменти, які допомагають створювати та вести спільноту.

Ініціатива, яка має гарну мету, може згуртувати довкола себе людей і без додаткових технічних інструментів. Проте інновації допомагають спростити цей процес та підтримувати зв’язок між учасниками.

Це стосується будь-якої спільноти: навчальної, медійної або екологічної.

Створювати спільноту системно

Про розбудову спільнот розповів Андрій Яніцький, керівник Центру журналістики Київської школи економіки. Андрій має досвід координації спільноти випускників Центру.

Спільнота — це група людей, об’єднаних спільними цінностями, баченням та однією і тією ж ідеєю або метою.

Спершу це просто група людей зі схожими вподобаннями. Це різні люди, які спочатку не довіряють один одному. З часом спільні активності гуртують цих людей. Це може бути спільна робота, навчання, творчість або розваги. Гуртує обговорення спільних документів, проведення брейнштормів, де люди відкриваються та починають довіряти один одному тощо.

Коли спілкування групи людей триває довго, виникає необхідність формалізувати таку спільноту — зареєструвати громадську організацію, благодійний фонд чи компанію. Це несе за собою появу правил і процедур, люди починають вести протоколи зустрічей, щоб фіксувати їхні результати.

Формалізація допомагає зробити спільноту сталою, щоб вона не залежала від особистостей та могла існувати з іншим складом учасників. Так, деякі компанії та організації існують сотні років. Наприклад, Український Народний Дім у Чернівцях існує з 1884 року, а товариство «Просвіта» у Львові — з 1868 року.

Важливо, що єдність і довіра між людьми виникають лише під час якоїсь повторюваної спільної дії. Якими б досконалими технології не були, недостатньо дати групі зі ста людей програму, якийсь месенджер абощо, і сподіватися, що ці люди одразу стануть згуртованими. Так само не можна випустити лише одне відео чи один подкаст та одразу ж сформувати довкола нього спільноту. Дії мають повторюватися, щоб люди познайомилися, щоб відбувся нетворкінг. Формування спільноти потребує часу.

Чим жива спільнота відрізняється від штучної

В Україні багато екологічних рухів, але я б хотів виокремити рух за створення екопарку на Совських ставках у Києві, частиною якого я також є. Люди виборюють право на чисте повітря з 2008 року. Вже кілька поколінь змінилося, але люди не відступають. Спочатку їх згуртував спільний ворог-забудовник та загроза знищення Совських ставків. Але згодом почалася формалізація, формування концепції майбутнього парку та реєстрація організації «Екопарк Совські ставки».

Люди почали знайомитися та довіряти один одному, створивши живу спільноту. Це значить, що спільнота існує без єдиного менеджера. Учасники та учасниці спільноти проявляють ініціативу, пропонують нові активності, самі виходять на толоки — без зовнішнього поштовху.

У штучній спільноті всі активності пропонує менеджер, а залучена група людей залишається пасивною. Будь-яка спільнота з початку має ознаки штучної, бо є більш активні люди та менш активні, але з часом активних стає більше і спільнота «оживає».

Корисні програми для формування спільнот

Сьогодні створювати спільноти простіше, ніж раніше. Є безліч безкоштовних програмних інструментів. Зокрема, повна лінійка програм Google: календар, диск, документи, таблиці, форми тощо.

Для створення простих сайтів є багато конструкторів. Екологічна спільнота Совських ставків наприклад, існує на платформі Wix. Є також WordPress та багато інших конструкторів сайтів.

Вам точно не обійтися без месенджерів, але які це мають бути месенджери — вибір за вами. Десь це Viber, бо в більшості він є. Але це якщо ваша діяльність не передбачає секретів. Або WhatsApp, де тільки свої. Вибір великий.

Дуже зручний інструмент — це поштова розсилка або розсилка смс у термінових випадках.

Для призначення зустрічей зручно користуватися програмою Doodle.

Головне пам’ятати, що ІТ-технології не замінять менеджера спільноти. Багато залежить від того, хто та як пише повідомлення, які меседжі транслює.

Спільнота не може існувати тільки у віртуальному просторі. Навіть якщо ви геймери або меломани, вам захочеться зустрітися особисто та побачити один одного в реальному житті.

Побудувати довготривалі стосунки

Щоб спільнота залишалася згуртованою якомога довше, діяльність обов’язково має бути регулярною. Коли контент чи активності не з’являються, люди починають відволікатися та забувати про те, що відбувається поруч. Це завжди конкуренція за увагу людини, тому важливо аргументувати, чому потрібно займатися цією конкретною справою або підтримувати конкретне медіа, а також витрачати на це свій час та гроші.

Якщо ми хочемо створити спільноту, яка існує не тільки в просторі якогось медійного проєкту, навчального процесу, курсів тощо, то хорошим прикладом є спільнота Aspen. Люди, які навчаються на програмі, виїздять за межі міста, а на час занять працюють над спільною справою — ставлять виставу. Люди лояльні до цього бренду навіть ототожнюючи себе з ним. Тепер це частина їхньої біографії. Існують навчальні програми, про перебування в спільноті яких ти згадуєш роками. Для цього також існують клуби чи збори випускників.

Це приклад, коли підтримувати спільноту допоможуть регулярні події, на які запрошують лише членів спільноти. Це також зустрічі вузьким колом тих активних людей, які є рушійною силою спільноти, тобто є лідерами думок.

Клубні спільноти

Клубні спільноти утворюються навколо медіабренду. Згідно з дослідженням, люди об’єднуються не навколо конкретного журналіста, а саме бренду. У цьому випадку спершу варто зрозуміти, чому люди хочуть асоціювати себе з цим медіа та яку їхню потребу ви закриваєте, щоб шукати інструменти для формування спільноти.

Як і в будь-якій спільноті, важливий чат — інструмент інтерактивного спілкування, де люди можуть бути дотичними до створення контенту, щось радячи медійниками, щось запитуючи у них чи виправляючи їх.

Мають бути й розсилки, оскільки не всі читачі прагнуть інтерактивного спілкування, проте хочуть тримати руку на пульсі. Їм варто розповідати, що відбувається в редакції, про що думає редактор та провідний оглядач. Але такий лист має бути лише для членів такого читацького клубу. В іншому разі людина не бачитиме сенсу вступати туди, якщо такий лист може отримати будь-хто. Хорошою ініціативою медіа є організація офлайнових івентів, як-от подкасти з читачами чи кінопокази.

Гроші можуть знадобитися

Спільнота стає міцнішою, коли люди докладаються до неї або власними зусиллями, або грошима. Для цього існують такі інструменти як Patreon чи  LiqPay. Люди рідко ставляться серйозно до тих подій, де вони не докладають ніякої доданої вартості. Коли людина готова сплачувати кошти, щоб стати частиною спільноти, сама спільнота стає міцнішою. 

Готові CRM-рішення

Зручним інструментом є CRM-система, що дозволяє автоматизувати процеси та працювати з великою кількістю людей. CRM допомагає організувати процес комунікації з клієнтами. Це водночас і автоматизовані розсилки, і робота з платіжними системами, і відстежування етапів продажів, і розуміння, якими темами та подіями цікавляться учасники спільноти.

Робота з CRM допомагає автоматизувати рутинні задачі — від генерації лідів до створення ряду автоматичних листів і сповіщень. Це дає можливість безшовно, не застосовуючи купу різних інструментів, співпрацювати зі спільнотою, контролювати роботу редакції та проводити аналітику. 

Марія Крючок, соціологиня, медіадослідниця, членкиня Європейського Альянсу Цифрового Розвитку (EDDA), також наголошує, що CRM-системи необхідні для аналізу інформаційних потреб цільової аудиторії.

Будь-якому бізнесу потрібна система управління стосунками з клієнтами (це і є CRM), тому на ринку існує багато рішень, і особливо багато варіантів за гроші. Але також є варіанти, що містять відкритий код (оупен-сорс рішення).

Наприклад, CRM-система в онлайн-медіа дає змогу побачити, звідки  прийшли читачі та який матеріал вони пішли читати, де вони вирішили зробити донат, що, як довго та як часто вони читають — наприклад, які рубрики їх цікавлять більше, а які менше тощо.

Завдяки цим даним ви розумітимете поведінку своєї аудиторії, зокрема, що їй цікаво читати та за що вона готова платити. Відповідно до цього можна коригувати свою маркетингову стратегію та контент-план. CRM-системи також допомагають менеджерити вашу аудиторію. Наприклад, ви можете організовувати мінігрупи з тематичними розсилками, знаючи, що цим людям цікава конкретна тема, пропонувати опитувальники для зворотного зв’язку, залучати до активностей і таке інше. 

Хорошим варіантом для медіа є CRM-система REMP, тому що вона має відкритий програмний код, тобто є безкоштовною. Ця система створена словацьким виданням Denník N, яке зосереджується на політичних новинах, журналістських розслідуваннях та глибоких репортажах.

У листопаді 2016 року компанія отримала фінансування від Google для створення REMP. Тепер ця редакція заробляє зокрема і на тому, що допомагає адаптувати цей софт для інших ньюзрумів по всьому світу.

Тобто якщо у вашій редакції немає людини, яка вміє працювати з програмним забезпеченням, щоб поєднати CRM-систему з роботою вашого сайту, то можна звернутися з таким запитом до команди Dennik N.

Інші інструменти, з якими працюють редакції

Ця умовна категорія має доволі багато інструментів, таких як Teams з пакета Microsoft, який використовувала LIGA.net. Багато текстів були в документах Google, які зручно розсилати та редагувати.

Українські локальні медіа ділилися досвідом роботи з карточками Trello, що також дає команді можливість швидко координувати та вдосконалювати робочий процес. Цей інструмент дозволяє створити списки задач. 

Наприклад, ви зможете переглядати етапи їх виконання та слідкувати, на що витрачається найбільше часу. Згодом ви будете знати, скільки часу витрачаєте для типових задач та які з них могли б оптимізувати.

Якщо команда має дієві інструменти, такі як пошта, Google документи та звичний месенджер, і не користувалася такими інструментами як Trello, то поспішати щось змінювати не варто. Позаяк будь-який інструмент вимагатиме часу, щоб до нього звикнути. Нові інструменти слід вводити поетапно, адже вам потрібна не кількість, а якість.

Медійникам слід звертати увагу на інформаційну безпеку. Інформацію про джерела чи місцеперебування кореспондентів необхідно шифрувати. Месенджером, в якому  найкраще обговорювати приватні речі завдяки подвійному наскрізному шифруванню є Signal. Це також стосується і пошти. З безпечних — ProtonMail.

Інструменти, які допомагають формувати спільноту, є дуже індивідуальними і їх може бути різна кількість. Для спільноти читачів це має виглядати дуже просто та зручно: особистий кабінет, мейл, через який можна зв’язатися з редакцією та умовно одна функціональна кнопка для конкретної дії.

Існує також хороший ресурс для запуску цифрового новинного стартапу. Це Google News Initiative, що допоможе дізнатися про можливості фінансування для впровадження інновацій у вашій редакції. Ресурси, представлені на платформі, допоможуть у розробці новинного продукту, визначенні цільової аудиторії, реалізації ідеї та встановленні першого бюджету.

Матеріал опубліковано в рамках програми «Local Media Innovations», яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Посольства США в Україні / U.S. Embassy. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію Посольства США в Україні.

Головне зображення: Natalino D’Amato

Автор:

Джерело: MediaLab