4 порад від журналістів, які пишуть про шляхи розв’язання проблем.
В Україні мало говорять про журналістику рішень, але журналісти працюють у цьому напрямку, є медіа, зацікавлені у тому, щоб розповісти про розв’язання проблем. MediaLab адаптував дослідження Джулії Хотц, яка поспілкувалася з досвідченими журналістами Мережі журналістики рішень і зібрала їхні розмірковування про роботу, виокремила поради як заощаджувати час, працювати швидше не в збиток якості, використовувати свої ресурси сповна і досягати цілей.
Мережа журналістики рішень — це організація, яка прагне поширювати практику журналістики рішень і робити її якісною. Опитування журналістів з цієї Мережі показало, що більшість з них працюють не так, як хотіли б. Всі зазначили, що їм не вистачає часу. Дійсно, здається, що пошук шляхів розв’язання проблем потребує багато часу і високого рівня обізнаності у дуже багатьох питаннях.
Водночас є журналісти, які встигають створювати багато матеріалів у цьому напрямку. Ось, що вони розповідають про свою роботу.
Починайте з контрольного списку
Перш ніж писати історію, запитайте себе, що саме є проблемою. Чи є вже відповідь на питання, які ви хочете вирішити? Чи хтось займався проблемою до вас? Ці питання можуть стати частиною вашого матеріалу! Вони створять контекст для читача, а вам покажуть, що історія має зв’язок з тими проблемами, над якими ви працювали до неї і які вам вже знайомі.
Бретані Шок з Richland Source
Переконайтеся, що знаєте все про проблему
Першим кроком до того, щоб писати історії з рішеннями, є дослідження і осмислення соціальних ситуацій, в яких проблеми коріняться. Коли ви будете розуміти соціальний контекст, то зможете оцінити доречність та ефективність рішень, які знайдете.
Дж. Габрієль Вер з ABC і formerly of YES! Magazine
Зануртеся у те, про що пишете
Ви можете спеціалізуватися у дуже вузьких питаннях, або ж у цілій галузі, як-от у банківській справі, фінансах, житлобудівництві, правах робітників, освіті чи охороні здоров’я. При цьому, вам може здаватися, що кожна ваша історія — унікальне поєднання факторів і обставин. Завжди сумнівайтеся у цьому. Насправді, деякі з тих факторів та обставин можуть бути спільними для багатьох проблем. Виявлення таких зв’язків є дуже важливою справою. Їй приділяють недостатньо уваги.
Оскар Пері Абело з Next City
Придивляйтеся — важливе поруч
Залишайтеся локальними. Якщо ви вже висвітлюєте рішення в якійсь конкретній сфері, то це ваша надійна основа. Коли почнете досліджувати щось нове, то втратите багато часу. Не обов’язково це робити, адже ви можете бути корисні у тому, в чому вже є фахівцем.
Тіна Розенберг співзасновниця Solutions Journalism Network,колумністка у New York Times
Але також визирайте за межі свого середовища
Рішення є майже завжди. Цілком можливо, не поряд з вами. Дізнайтеся, чи хтось розв’язав проблему в іншому місті чи країні. Подумайте, як адаптувати їхнє рішення для вашої громади, які кроки потрібно зробити для його впровадження.
Роксана Патель Шепелаві з Philadelphia Citizen
Шукайте емоції
Звучить дуже просто і ось як я це роблю. Коли я проводжу інтерв’ю з експертом, я часто прошу поділити досвід, про який він розповідає, на дві частини: на проблему і на рішення, які він знайшов. Це викликає емоції, а вам потрібні емоції. Люди з пристрастю розповідають про проблеми і з гордістю та задоволенням — про розв’язання. Такий матеріал буде мотивувати читачів до дій, допоможе їм повірити у можливість подолання проблеми.
Дугал Шоу з BBC
Скористайтеся джерелами з історій, про які пишете
Пошук прикладів того, як хтось інший вирішує схожу проблему іноді може зайняти дуже багато часу. Це стане на заваді продуктивності. Спробуйте звернутися до тих героїв, з якими ви говорили про проблему раніше, і дізнайтеся, з ким вони працюють у цьому напрямку. Так можна знайти додаткових експертів з досвідом і відповідями на ваші питання.
Бретані Шок
Знайдіть людей, що пережили те, про що ви пишете
Пережитий досвід дуже важливий. Я не втомлююся на цьому наголошувати. Експерти можуть працювати у великих командах, мати асистентів, але вони не можуть стати героями, які раптово з’являються й рятують усіх. Навіть якщо у них будуть новомодні технології. І ви також не зможете зарадити спільноті, якщо будете відмежовуватися від неї.
Пам’ятайте, на кожну соціальну проблему, яку потрібно вирішити, є хтось, хто її пережив, постраждав від неї. Він може прагнути допомогти у її розв’язанні. Якщо ви не можете знайти таких людей, можливо, ви недобре визначили проблему. Або ж не достатньо добре шукаєте.
Оскар Перрі Абелло
Слідкуйте за втіленням ваших рішень
Після написання матеріалу по якійсь проблемі я обов’язково відзначаю в календарі дати заходів, спрямованих на її розв’язання. Згодом в мене з’являється час, я звертаюся до цього календаря і аналізую досягнення. Вони ж можуть стати приводами для наступних історій, бо важливо розповісти, як проблему подолали. А у разі, якщо не подолали, то з’ясувати чому. Наприклад, після того, як я згадувала про наукове дослідження, що стосується проблеми, я захочу розповісти про його результати через пів року. Але тільки якщо не забуду відзначити це у календарі і поставити нагадування.
Моніка Хамфріс
Розмовляйте з людьми — онлайн та офлайн
Коли я знімаю сюжети, я активно спілкуюся зі своїми героями. Вони мимохіть згадують про багато речей, деякі з них мене дивують і спантеличують. Для моїх героїв це, можливо, щось очевидне і буденне, але лише для них. Інших це може захоплювати. Не пропускайте повз вуха таке, а відразу ж дізнайтеся про деталі, візьміть контакти людини, яка це робить чи організації, яка це впроваджує. Ось і ваш наступний сюжет.
Крім цього, я завжди залишаю посилання на свій твіттер і електронну адресу під моїми відео на ресурсах, де ділюся ними. Коли моя робота імпонує людям, я хочу, щоб вони могли зі мною зв’язатися — часто ці люди готові поділитися якимись схожими історіями. І вони будуть ексклюзивними.
Дугал Шоу
Придивляйтеся до команд
Ніхто не працює сам. Ба більше, люди люблять розповідати, що вони співпрацюють з іншими у вирішенні якоїсь проблеми. І коли ця співпраця справжня, вона базується на захоплюючих історіях, які об’єднали цих журналістів, науковців, активістів. У кожного з членів команди може бути своя цікава історія того, як він вперше зіткнувся з проблемою і про те, що спонукало його до пошуку рішень. Можливо їхні попередні зусилля були невдалими, але вони мають досвіду у справі, про яку ви пишете. Дізнайтеся про цей досвід. Це доступне джерело.
Оскар Перрі Абелло
Не треба винаходити велосипед
Якщо по проблемі, яку ви висвітлюєте, вже є рішення, а надійні джерела визнають їх найкращими, вам не обов’язково витрачати час на пошуки чогось іншого. Натомість можете пояснити, як рішення було знайдене. Це теж потрібно для розуміння проблеми і контексту.
Тіна Розенберг
Проблеми можна вирішувати опосередковано. Розповідайте про це
Коли я почала працювати в журналістиці рішень, то в моїх історіях завжди була проблема, способи її розв’язання і, власне, розв’язання. Відтоді мій підхід змінився. Я зрозуміла, що такі заходи, як створення груп підтримки чи підвищення обізнаності людей, може й не розв’язують проблему, але є опосередкованими внесками у її подолання. Наприклад, я нещодавно писала про дискусійний клуб, який об’єднує людей з різними поглядами. Чи розв’яже це проблему зміни клімату, насильства у сім’ї чи збройних конфліктів? Ні. Але це об’єднує, зміцнює рішучість і мотивує до дій.
Моніка Хамфріс
Не намагайтеся врятувати світ
Зізнаюся, колись я намагалася розв’язати проблеми світового масштабу в одному матеріалі. Але навіть серії матеріалів для цього буде замало. Зосередьтеся на меншому фрагменті великої проблеми, в такому разі ви зможете набагато успішніше про неї розповісти і знайти дієві рішення. До того ж, це не поглине весь ваш час.
Як каже мій колега, краще принести пляшку води і напоїти декількох людей, ніж намагатися винести всю воду з океану, щоб напоїти всіх спраглих, а потім з’ясувати, що вона солона.
Бретані Шок
Оригінальна стаття How to Do SJ in a Time-Crunch — 14 Tips from Journalists in our Network
Головне зображення Photo by Jongsun Lee з Unsplash
Джерело: MediaLab