Останні вибори президента Сполучених Штатів Америки стали позитивним прикладом зусиль до якісного висвітлення суспільно важливої теми – як з боку технологічних компаній, так і традиційних медіа.
Соціальні мережі за порівняно короткий час існування встигли сколихнути світ «старих» ЗМІ. Спочатку появою, далі – зміною алгоритмів роботи, коли останні вже навчилися досягати читачів через нові платформи. Боротьба за аудиторію триває досі. Однак, скандали останніх років, у центрі яких опинялися великі технологічні компанії, зрівноважують сили. Після резонансу довкола Cambridge Analytica, коли дані користувачів без їхньої згоди опинилися у третіх сторін, у компанії Facebook (через тиск журналістів та активістів) почали уважніше ставитися до власних політик. Наприклад – запровадили кілька проєктів для боротьби з дезінформацією та фейками. А спеціально до президентських виборів у США 2020 року, компанія створила Центр інформації про голосування у Facebook та Instagram.
Центри інформації про голосування у Facebook та Instagram
Якщо ви фоловите в Instagram когось із зірок американського шоу-бізнесу, чи, скажімо, підписані на західне медіа – ви точно були в курсі останніх даних виборів у США. Для цього достатньо було просто знайти на їхній пост про вибори 2020. До таких постів Instagram прикріплював спеціальну інформаційну «плашку». Тицяючи на неї, користувач отримував свіжі оновлення щодо підрахунків голосів.
Там – деталі щодо лідера станом на момент перевірки, пояснення, що означають ці дані, опис того, як взагалі відбуваються вибори в Сполучених Штатах Америки та за яким принципом підраховують голоси.
У Facebook – та сама історія: інформація про вибори була доступна для громадян США одразу при відкритті ними новинної стрічки. А ще – два спеціальні розділи. Один – аналітичні матеріали про вибори від «традиційних видань» на кшталт The Washington Post чи The New York Times. Інший – фактчекінгові матеріали із вже виявленими фейками чи дезінформацією.
Цифрові платформи і партнерство з традиційними медіа
Для попередніх підрахунків голосів виборців у США існує спеціальний консорціум із чотирьох основних новинних мереж – ABC, CBS, CNN та NBC – National Election Pool. Саме вони з 2003 року оприлюднювали дані щодо голосування на президентських виборах. У 2020 році співпраця чотирьох китів класичної американської журналістики, а також кількох інших провідних медіа, як-от Reuters та Associated Press, з великою технологічної компанією для «дистрибуції» результатів відбулася вперше. І, вочевидь, це можна назвати win-win стратегією. Адже, з одного боку, користувачам потрібен швидкий доступ до інформації. А що може краще забезпечити його, як не соціальна мережа, до якої звикли ці користувачі? З іншого – важливу роль відіграють оперативна робота з великими обсягами даних, глибина їх аналізу та представлення в лаконічній формі читачеві – це очевидні вміння та перевага саме журналістів.
У 2020 році Google надавав результати підрахунку голосів у реальному часі, спираючись на дані Associated Press. Як зазначено у блозі компанії The Keyword, робили вони це вже вдруге, з метою «протидіяти поширенню неправдивої інформації». Результати виборів у США при пошукові були доступні на 70-ти мовах, серед яких і українська. Окрім інтерактивної карти, Google пропонував матеріали авторитетних та популярних видань з теми. Перелік таких статей та ЗМІ, в яких вони поміщені, залежить від мови, якою введений запит. Здавалося б, звичайна історія пошуковика Google. Однак, якщо інформацію шукає пересічний користувач – він точно натрапить на перевірену.
Медіапроєкти із висвітлення виборів
В інтернет-середовищі українські медіаексперти та журналісти активно обговорювали цьогорічну роботу американських колег, а саме – у сфері журналістики даних. Засновник та CEO видання про успішних українців The Ukrainians Тарас Прокопишин зробив підбірку найкращих інфографік про американські вибори. А український журналіст Голосу Америки Остап Яриш, який висвітлює події в США для України, висловив захоплення американською журналістикою даних. При чому, у коментарях до допису він зазначив, що йдеться не лише про онлайн-медіа, а насамперед про телеканали.
Окрім цього, багато матеріалів американських медіа були присвячені темі максимально релевантного висвітлення виборів. Зокрема, інтернет-ресурс Journalist’s Toolbox опублікував перелік проєктів, які можуть використовувати самі журналісти, щоб краще розібратися в темі. Туди ввійшов, наприклад, список найкращих політичних репортерів у кожному американському штаті за версією The Washington Post. Також варті уваги статті статті з рубрики Election SOS, про те, що робити, якщо під час висвітлення виборів відбуваються непередбачувані ситуації. Крім цього, варто звернути увагу на Illuminating Project – інтерактивний проєкт з даними про рекламу в соціальних мережах Facebook та Instagram, яку використовували кандидати в президенти США 2020.
Зображення: скріншоти
Автор: Ірина Залога – студентка магістерської прогрми Могилянської школи журналістики, співавторка проєкту «Твій подкаст» та профілю Могилянської школи журналістики в Instagram. Наприкінці 2020 року здобула стипендію імені Марти Коломиєць для молодих жінок, які навчаються в Школі журналістики НаУКМА. Крім медійних активностей, є активісткою національної скаутської організації «Пласт».
Джерело: EJO
Читати також: Як дані використовуються для підтримки журналістики рішень