«Редакторський Портал» продовжує ділитися досвідом місцевих медіа, які збільшують охоплення аудиторій та укріплюють свою економічну незалежність. Цей матеріал – про досвід «Голосу Громади» зі Сватового

На конкурс, який був оголошений у 2019 році Українською Асоціацією Медіа Бізнесу, «Голос Громади» – районна газета з міста Сватове Луганської області – подавала проєкт, розрахований на молодих людей, які прагнуть розпочати власну справу. З роботою у Сватівському районі не дуже добре, і багато молодих людей замислюються над власною справою. Але з чого почати, де взяти гроші для старту, як написати бізнес-план, хто може допомогти — не знають. Ці питання навіть відлякують початківців від реалізації мрій про власний бізнес.

Тому редакція підготувала серію матеріалів на сайті і в газеті про успішних сватівчан, які в останні чотири роки започаткували підприємництво у Сватовому буквально з «нуля». Незважаючи на військові дії. Також розповіли про можливості, які надають банки та центр зайнятості.

Іншими словами, поставили собі за мету допомогти молодим людям, які сумніваються у своїх силах, зважитися на перший крок. Мобілізувати власні сили, знайти у приховані таланти – і відкрити власну справу щоб стати самозайнятим і успішним.

«Приємно було чути від людей, що та чи інша публікація допомогла. А сьогодні всі люди, про яких ми писали, є нашими партнерами і рекламодавцями, – зауважує Ольга Найдьонова, головна редакторка «Голосу Громади». – Ми віримо, що економіка в Україні розвиватиметься за рахунок малих та середніх підприємців. Нам дуже хочеться щоб таких малих сучасних бізнесів ставало все більше в нашому Сватівському районі. Тому продовжуємо писати про успішних людей Сватіщини, щоб надихнути інших розпочати власну справу».

«Редакторський Портал»: Яким є ваш основний урок? Які результати дав проект? Як він вплинув на подальшу діяльність редакції?

Ольга Найдьонова: По-перше, досвід. Ми зрозуміли, що найбільше нашій аудиторії потрібні не матеріали про те, що зробила влада, а розповіді про людей, які живуть поруч. Адже успішні приклади пересічних громадян надихають інших.

По-друге, ми перестали боятися озвучувати проблеми, які існують в громаді – а натомість почали шукати або пропонувати шляхи їх вирішення, залучати однодумців та закликати людей бути активними і змінювати своє життя на краще.

«Всі люди, про яких ми писали, сьогодні є нашими партнерами і рекламодавцями»

РП: Що б Ви змінили в проєкті якби реалізовували його зараз?

О.Н.: Важко сказати. Це один із етапів, який ми вже пройшли. З того часу багато чому навчилися на нових тренінгах та семінарах. Тож сьогодні маємо нові ідеї, які б хотілося реалізувати.

РП: Хто придумав той проект? А хто виписував заявку? Поділіться досвідом

О.Н.: Нас в редакції працює всього чотири людини. Тому всі рішення приймаємо колегіально. Кожен вніс свій внесок у написання заявки. А ще нам дуже допомогла УАМБ в особі Олексія Погорєлова та Ольги Сергієнко – вони нас не тільки підтримували, але й надалі дуже влучні зауваження під час написання проєкту. А крім того, УАМБ постійно збирає керівників районних газет та навчає придумувати і виконувати успішні проекти, і підкреслює все важливе.

РП: Чи багато часу забирає робота з проектними заявками? Що б ви порекомендували колезі, як написати заявку, яка виграє конкурс?

О.Н.: У нас це один з перших проєктів. Ми абсолютно не знали, з чого почати і як правильно оформлювати заявку. Тому робили, переробляли, щось додавали, а щось видаляли. А потім зрозуміли, що до написання будь-якої заявки треба підходити міркувань важливості чи потрібності для певної зацікавленої категорії громадян. А ще — на скільки це корисно буде для всіх жителів громади. Ми ж спочатку робили так, як звикли. Тому писали проєкт три тижні.

Отже, щодо рекомендацій. Перш за все, будь-яка проєктна заявка має вирішувати певну проблему на певній території. Друге, що важливо – її побудова. Там мають бути цілі, завдання та план реалізації – тобто вирішення цієї проблеми. А ще – розрахунки: скільки на це потрібно грошей і які результати очікуються. Також треба розуміти, чим проєкт допоможе безпосередньо редакції — навчання, досвід, підвищення кваліфікації тощо.

«Проєкти потрібно робити в рамках свого профілю роботи. Треба робити те, що вмієш, тільки тоді можна розраховувати на успіх»

РП: Чи не заважають проекти редакції виконувати свою основну роботу – видавати газету та працювати з аудиторією? Де ви знаходите час на проекти?

О.Н. Проєкти потрібно робити в рамках свого профілю роботи. Треба робити те, що вмієш, тільки тоді можна розраховувати на успіх. Також важливо працювати за планом – і тоді все вийде. Ще з самого початку треба призначити людей, які безпосередньо відповідальні за реалізацію проєкту. Також розподілити завдання серед тих працівників, які допомагають в цьому.

Щодо нашого проєкту, то він не тільки не заважав нашій основній роботі, а навпаки допоміг залучити більше читачів газети та користувачів сайту. Завдяки публікаціям в рамках проєкту аудиторія сайту Сватове.City зросла майже удвічі. А це збільшило довіру до сайту та залучило нових рекламодавців.

РП: Дайте 3-5 ключових порад редакціям, що потрібно продумати перед тим, як наважитися написати заявку?

О.Н.:

  • Наскільки команда готова працювати над проєктом.
  • Визначитися з метою проєкту.
  • Розрахувати власні сили: чи зможете реалізувати поставлене завдання вчасно та якісно.
  • Що дасть реалізація проєкту для громади і простих людей.
  • Як вимірюватимете результати реалізації проєкту.

Також має значення кого збираєтесь долучити до реалізації проєкту — партнери, громадські організації, владу тощо. А ще дуже важливо, щоб будь-який проєкт мав продовження без участі донора.

РП: Поділіться знаннями: що, на вашу думку, місцевим газетам сьогодні варто розвивати, щоб нарощувати аудиторію? Які нові сервіси запроваджувати?

О.Н.: Ми, наприклад, думаємо про розвиток ютуб каналу. Бо сьогодні дуже популярні медіасеріали, коли у соцмережах можна подивитися коротке відео про ту чи іншу подію, а на сайті додатком до відео буде історія, репортаж чи інтерв’ю. Також такі історії дуже популярні і в газеті. Пробуємо себе у цьому напрямку роботи.

Ще розмірковуємо над онлайн довідником на сайті, де будуть зібрані контакти усіх служб, підприємств та підприємців Сватівського району. Такі контакти будуть актуальні і в газеті, особливо для людей похилого віку, які є цільовою аудиторією видання.

ДОВІДКА. Газета «Голос Громади»

Газета «Голос громади» виходить з 2002 року. У лютому 2018 завершили етап роздержавлення та перетворилися на ТОВ «Редакція газети «Голос громади». Тепер це не комунальне видання, а самостійне і економічно незалежне. Головна редакторка Ольга Найдьонова працює з початку створення газети. Крім редактора, на підприємстві працюють двоє журналістів і один бухгалтер.

«Вже після роздержавлення створили сайт Сватове.City, завдяки співпраці з Агенцією розвитку локальних медіа «АБО». Сайт розвивається непогано, але найважчим було заробити довіру аудиторії. Цим ми займалися майже рік, – каже Ольга Найдьонова. – Мета, яку перед собою поставили працівники газети і сайту — бути чесними перед читачами та дотримуватися журналістських стандартів при подачі інформації. Можна рік вибудовувати довіру аудиторії, а однією неправдивою або замовною інформацією зруйнувати це все вмить. Тому, на нашу думку, головне — чесно виконувати свою роботу і тоді читачі будуть нас цінувати».