Редакторськи Портал радить Вам дізнатись, як наші закордонні колеги виходять із кризової ситуації, яка нас всіх спіткала. Вивчаючи досвід колег ми зможемо бути готовими до певних викликів, які чекатимуть нас у майбутньому.
З одного боку, безпрецедентний і незмінно високий попит на достовірну інформацію відкриває перед незалежними ЗМІ неймовірні можливості: їм випав шанс на практиці продемонструвати всю цінність якісного репортажу і постаратися вибудувати з мільйонами нових глядачів, слухачів і читачів міцні відносини на довгі роки.
З іншого боку, обвалення ринку реклами запустило процес остаточного зникнення того небагато чого, що залишилося від традиційної фінансової моделі в даному секторі. По всьому світу один за одним закриваються медіамайданчики, незважаючи на небачене раніше зростання попиту на інформаційні матеріали.
Яскравою ілюстрацією цього дивного протиріччя став звіт New York Times за 1й квартал 2020 р. При нечуваному прирості загальної бази передплатників на 10% (від 587,000 до більш ніж 6 млн) і подвоєнні трафіку на сайті (рекордні 2,5 млрд переглядів тільки за березень, тобто половина всієї дорослої аудиторії США), видання попереджало про падіння прибутку від реклами в другому кварталі на 55%. На думку Генерального директора Марка Томпсона, багато хто опинився в ще більш скрутному фінансовому становищі, ніж NYT, але здатність вистояти в умовах кризи, незважаючи на всі труднощі, буде тільки підвищувати рівень визнання і лояльності з боку аудиторії: «Мені здається, такі моменти, весь цей немислимий і моторошний досвід, який переживає наша країна і весь світ – це шанс для новинних організацій і газет залучити нову аудиторію і продемонструвати цінність чесних новин », поділився він з CNN.
Серед іншого, сьогодні звучить думка про те, що пандемія просто каталізувала тенденції, що існували вже давно: реклама померла, хай живе дохід від читача. Однак подібні прогнози не повинні перешкодити нам скористатися цією приголомшливою можливістю, щоб краще дізнатися про переваги і потреби нашої аудиторії. Саме час все ретельно конспектувати.
Число відвідувачів невеликих незалежних платформ по всьому світу теж продовжує зростати. Ліна Ейейлат є виконавчим редактором незалежного новинного сайту 7iber, що базується в Йорданії, який зафіксував зростання числа переглядів сторінки на 85% в період з середини березня до середини квітня. На недавньому вебінарі PIJ вона зазначила, що однією з найбільш успішних публікацій, якою згодом активно ділилися користувачі, став матеріал з роз’ясненнями тонкощів роботи вентиляторів. За припущенням Ліни, таке глибоке журналістське опрацювання специфічної теми арабською мовою зустрічається не часто. Більш того, хоча новий трафік прийшов, в основному, з Йорданії, публікацією 7iber, присвяченій умовам роботи трудових мігрантів з Єгипту, ділилися саме представники цієї вразливої категорії, що дозволило залучити абсолютно нову аудиторію.
Fumaca, лісабонський подкастера в сфері прав людини та відокремлених соціальних груп, обрав інший підхід: розуміючи, що провідні португальські ЗМІ досить пристойно висвітлюють кризу в сфері державної охорони здоров’я, ця невелика команда вирішила направити всі зусилля на проведення оригінальних розслідувань. За словами Мо Тафеха, менеджера Fumaca з питань маркетингу та залучення фінансування, саме в цьому потребувала аудиторія: проведене опитування показало, що слухачі чекали не тільки новин, вони чекали нової спільноти, можливості брати участь в журналістиці. Замість того щоб намагатися залучити новий трафік заголовками про COVID і розкручуванням постів в Фейсбуці, Fumaca взялася за перетворення існуючих читачів своєї розсилки в платних передплатників. Стратегія спрацювала: щомісяця ця цифра збільшується на 70 нових платних членів, сьогодні їх 700, що покриває витрати на зарплату половини команди. У зв’язку з цим особливо успішною стала рубрика «Запитай мене про що завгодно», доступна платним передплатникам, де герой сюжету відповідає на їхні запитання, так само як і серія платних вебінарів на такі теми, як «подкастинг для новачків» і «малобюджетний маркетинг».
Бразильський колектив Agência Mural вирішив, що з темою COVID сьогодні не зрівняється за актуальності ніяка інша, і адаптував свою діяльність відповідним чином. Зусиллями своєї новинної команди і мережі з більш ніж 70 місцевих кореспондентів видання висвітлює розвиток подій в найбідніших і маргіналізованих районі Сан-Паулу. У першому кварталі перегляди їх сайту виросли на 169%, при цьому більшість відвідувачів – це органічний трафік (тобто ті, хто приходять з пошукових систем, таких як Google), що говорить про активну зацікавленість аудиторії в достовірної і точної інформації про поточний кризі. З огляду на низький рівень грамотності, а також той факт, що найчастіше дезінформацію про вірус користувачі отримували через WhatsApp, команда Mural запустила щоденний 8-хвилинний подкаст під назвою «Em Quarentena» ( ‘На карантині’) саме для цього месенджера. Згодом до каналів поширення подкастів додалися Spotify, Youtube і інші, а також комерційні і місцеві радіостанції.
Новинний профіль белградського інформаційного агентства журналістських розслідувань KRIK – злочини і корупція. Медичні поставки в зв’язку з COVID виявилися благодатним полем для роботи: в одному з недавніх сюжетів йшлося про те, як в одній з лікарень, де були виявлені інфіковані вірусом серед персоналу, закупили неякісні китайські тести, переупакованої як голландські, у одного бізнесмена, який вже був фігурантом розслідування за підозрою в здирстві, відмиванні грошей і зв’язках з криміналітетом. У той же час команда KRIK зазначила, що провідні ЗМІ Сербії активно публікують дезінформацію про вірус, від рецептів запобігання захворювання за допомогою паприки до непідкріплені заяв про те, що причиною пандемії став витік лабораторного штаму. Багато з подібних інформаційних повідомлень, пояснює журналіст Олена Васич, були взяті з англо- або російськомовних джерел, при цьому метою їх публікації було не введення аудиторії в оману, а скоріше – «безвідповідальне» заробляння кліків.
Джерело:
https://gijn.org/2020/06/25/