Раніше ми опублікували низку матеріалів з менторами проекту Election Watch, в яких вони пояснили як можна в цілому проаналізувати та покращити роботу медіа, та зокрема як цікавіше писати про вибори.
Цього разу ми вирішили піти іншим шляхом й подивитися на самі видання, які долучилися до Election Watch. Про що вони пишуть? Які в них є цікаві формати, які можна адаптувати для себе? Які в них є особливі знання та навички, які варто «прокачати» у себе? Розбираємо на прикладах.
«Накипело»
Сильна сторона харківського видання «Накипело» — відео. Тому поєднати і відео, і текстовий формат в одному матеріалі може бути виграшним рішенням, як, наприклад, в цьому матеріалі про ботоферми, який видання опублікувало напередодні президентських виборів.
Чим іще вигідна така комбінація? Тому що вона дає достатньо контенту, аби перепакувати його для різних каналів поширення, від Facebook до Telegram.
Ще одна річ, на перший погляд очевидна, полягає в тому, що всі матеріали, присвячені виборам, мають бути поєднані спільними тегами. По-перше, це спрощує пошук релевантних публікацій по сайту, а по-друге, пошуковики краще індексують такий контент.
Оскільки інтерв’ю в текстовій версії доволі велике, його краще структурувати за допомогою виділених ключових цитат або підзаголовків. Ще один варіант, як розбити суцільне «полотно» тексту — це додати ілюстрацій. При цьому ідею для цього може дати сам спікер під час розмови. Він згадав про те, що для ботоферм часто купують заповнені інформацією профілі симпатичних дівчат? Знайдіть профіль такого бота й додайте скріншот до свого тексту. Таких ідей для урізноманітнення контенту може бути неймовірно багато, якщо придивитися до матеріалу.
«У день виборів ми розпочали пряму текстову трансляцію, в якій протягом 48 годин наживо писали про те, як проходять вибори і підрахунок голосів у Харкові і всій Україні», — розповіла Олена Лептуга, головна редакторка nakipelo.ua.
Окрім того, перед виборами команда також перевіряла на достовірність публікації кандидатів у соцмережах, виявляючи маніпуляцію і брехню. Журналісти аналізували й передвиборчі програми кандидатів та партій. Потім через інфографіки і відео, в коротокому форматі, висвітлювали їх ставлення до ключових процесів в державі.
6262.com.ua
Сайт 6262.com.ua зробив величезний шматок роботи, проаналізувавши кандидатів, які балотувалися в депутати, та їхні передвиобрчі обіцянки. Цей матеріали вийшов у чотирьох частинах (дивіться тут, тут, тут і тут).
Такі експлейнери хороші тим, що вони напряму закривають потребу читачів отримати всю інформацію про кандидатів в одному місці та у стислому форматі. Місцеві видання краще виконають таку роботу, оскільки вони знають свій регіон й краще розуміють, що захоче прочитати місцева громада. В текстах також є посилання на сторінки кандидатів на сайті ЦВК з їхніми повними передвиборчими програмами.
Що можна було б покращити при форматуванні таких великих текстів, так це відредагувати усі зображення до єдиного стандарту, виділити окремі частини підзаголовками. Наприклад, якщо у відкритому доступі є знімки кандидатів у хорошій якості, обробити їх усі під однаковий розмір та співвідношення сторін. Це полегшить і сприйняття тексту на око, і зробить сам матеріал більш структурованим.
Редакторка 6262.com.ua Олександра Пилипенко розповіла, що команда сайту почала готувати матеріали на виборчу тематику ще задовго до самих виборів. «Через надмірну кількість реклами та джинси з гучними заголовками було досить важко привернути увагу аудиторії», — каже вона. Звідси й була ідея зробити стислий розбір з усіма кандидатами в депутати.
«Також на зміну рекламним відеороликам ми запропонували кандидатам взяти участь у незалежній дискусії, яку ми організували напередодні виборів, але така форма більшості кандидатів виявилася не цікавою, тому на захід завітали тільки троє з них», — додає Олександра. Ще одна важлива засада, якою керувалася редакція сайту — брати інформацію для роботи лише з достовірних джерел.
«Избирком»
Як вже зрозуміло з назви, головне спрямування сайту — саме вибори. Нішевість грає «Избиркому» на руку, адже команді не треба розпорошуватися на висвітлення інших тем. Усі свої ресурси та експертизу редакція може скерувати виключно на «свою» тему.
Головний редактор видання Валерій Болган розповів, що у виборчий період відвідуваність сайту зросла на 30–40%. В редакції є своя політика щодо додаткової ретельної перевірки всіх матеріалів стосовно виборів, а також налагоджена співпраця й з «ОПОРОЮ», неурядовою всеукраїнською організацією громадського контролю та адвокації у сфері виборів. За словами редактора, через це на сайті й був сплеск активності у виборчий період.
Найбільш ефективним з точки зору охоплення аудиторії для сайту виявилися невеликі «пояснювалки» з інфографікою.
На «Избирком» є й приклад детальної та якісної аналітики на виборчу тематику. Але Валерій Болган каже, що такі матеріали читають набагато менше. Інший формат, який тестує видання — відео у співпраці з суспільним мовником UA:Одеса. Але судячи зі статистики переглядів на YouTube, він ще потребує доопрацювання.
«Вгору»
Херсонське видання «Вгору» для висвітлення виборів створило дві окремі рубрики «Вибори 2019» та «Фактчек». З першою все більш-менш зрозуміло: в неї збиралися усі релевантні до теми новини. Також редакція залучала як експертів партнерів з «ОПОРИ» та КВУ (Комітет виборців України).
А ось друга рубрика було експериментом із новим для «Вгору» форматом. Для «Фактчеку» журналісти аналізували та перевіряли заяви місцевих кандидатів й пояснювали, якщо в них були маніпуляції або навіть фейки. Так в цій рубриці з’явився матеріал, який напівжартома й напівсерйозно назвали «кримінально-детективним фактчеком».
Це, знову ж, той тип контенту, який буде важливим для місцевої громади. Він пояснює те, що важливо знати саме їм. І він написаний дуже послідовно та зрозумілою мовою, за що редакції мають дістатися окремі плюсики в карму та перегляди на сайт.
Hromadske.TV Черкаси
«Громадське» виділяється серед інших учасників проекту тим, що вирішило спробувати попрацювати з більш розважальним форматом, а не лише з пояснювальним. Напередодні президентських виборів на сайті видання вийшов тест «Чи готові ви до виборів Президента?».
В тесті 12 базових питань, й після кожної відповіді тест пропонує коротку довідку чи пояснення чому та чи інша відповідь є правильною або неправильною. При цьому кожну наступну дію користувача супроводжують кумедні gif-ки, що не дає йому швидко знудитися.
В підсумку: українські незалежні регіональні видання показують в середньому цілком якісний рівень у роботі з темою виборів. Вони обирають дружній, максимально зрозумілий «tone of voice», об’єднують свій контент в рубрики, маркують їх тегами та намагаються працювати на межі між серйозним та розважальним. Втім, є й моменти, над якими ще треба попрацювати, такі як форматування текстів, їх візуальна цілісність, просування через різні канали з урахуванням їх особливостей.
Джерело: Medium