Цьогорічний Digital News Report фокусується на темах, що мають вирішальне значення для майбутнього журналістики та медіа: впливу популізму, ролі великих технологічних платформ та їхніх зусиль у побудові суспільної довіри до інформації в онлайні, а також еволюції онлайнових бізнес-моделей. Серед багатьох інших тем,  у ньому розглядається відхід до додатків-месенджерів та зростання подкастів.

Звіт, опублікований минулого тижня Інститутом Ройтерз із вивчення журналістики, містить нові  спостереження про споживання цифрових новин i на опитуванні YouGov, до якого було залучено понад 75 тисяч споживачів онлайн-новин у 38 країнах на шести континентах. Digital News Report залишається  найавторитетнішим дослідженням такого плану.

Головний автор Нік Ньюман (Nic Newman) в аналітичній записці зазначає, що звіт за 2019 рік підготовлений «на фоні зростання популізму, політичної та економічної нестабільності, а також посилення проблемних питань довкола технологічних компаній та їхнього впливу на суспільство».

Нік Ньюман каже, що хоча новинні медіа взяли на себе ініціативу висвітлення цих трендів, вони стали для них викликом. Галузь іще не оговталася від понад десятирічної цифрової трансформації і впала у ще більшу депресію.

Влада платформ і цинічна продуктивність їхньої  рекламної діяльності підважила бізнес-моделі новинних медіа й долучилася до низки нещодавніх скорочень у провідних медіа, як традиційних медіа (наприклад, Gannett), так і цифрових (Mic, BuzzFeed).

За словами Ніка Ньюмана, «політична поляризація сприяла зростанню ідеологічного порядку денного в онлайні; а разом із клікбейтом та різними формами дезінформації, це все сильніше руйнує довіру до медіа – порушуючи нові запитання про те, як у цифрову добу висвітлювати події збалансовано і чесно».

Попри такий контекст тривалої нестабільності, звіт ідентифікує деякі суттєві зміни фокусу:

  1. Новинні ЗМІ все частіше розглядають можливості передплати, членства чи інших форм фінансового залучення читачів. Йдеться про «переорієнтацію на плату» за новинний контент.
  2. Платформи переглядають свою відповідальність у зв’язку з регуляторними погрозами та подіями на зразок нападів у Крайстчерчі чи суїциду Моллі Рассел . Facebook  змінює свій бізнес у напрямку груп та додатків-месенджерів. Це так званий «поворот до приватного».
  3. Аудиторії продовжують освоювати формати контенту на вимогу і особливо захоплені подкастами (наприклад, New York Times та Guardian) та голосовими технологіями. Цей процес називають «переорієнтацією на аудіо».

Суспільна довіра до новинних ЗМІ

В контексті всіх бурхливих змін автори звіту звертають увагу, що дехто починає піддавати сумніву,  чи досі новинні ЗМІ виконують свою базову місію з контролю влади і допомоги аудиторії розуміти світ довкола неї.

Ці сумніви у деяких країнах набувають форми  урядових запитів щодо стабільності якісної журналістики. Вони також походять від частини громадськості, яка відчуває, що новинні медіа не виправдовують сподівань людей.

Такі головні заворушення, як протести «жовтих жилетів» у Франції чи Брекзит у Великій Британії, ускладнюють сприйняття новинних медіа як неупереджених, а це зрештою може впливати на довіру.

В поєднанні з питанням довіри та сумнівами щодо якості та надійності інформаційних джерел, дослідження звичок споживання новин виявило, що явище уникнення новин зростає.

Сьогодні частіше, ніж два роки тому, люди кажуть, що активно уникають новин (32%). Загалом уникнення зросло на 6%, а у Великій Британії на 11%, що можна пояснити втомою, злістю та сумом через Брекзит. Люди кажуть, що уникають новин через їх негативний вплив на настрій (58%) або через те, що почуваються безсилими і не можуть  змінити події.

Серед інших важливих результатів дослідження 2019 року:

  1. Попри зусилля новинної галузі, у платі за  новини онлайн є тільки дуже незначне зростання – неважливо, йдеться про підписку,  членство чи пожертви. Зростання спостерігається лише в кількох країнах, переважно у Скандинавії ( 34% у Норвегії,  27% у Швеції).
  2. Навіть у країнах, де люди готові платити за контент, переважна більшість має лише одну передплату.
  3. У деяких країнах також може додаватися втома від передплати. До того ж більшість воліє витратити свій обмежений бюджет на розваги (наприклад, на Netflix чи Spotify), а не на новини.
  4. У багатьох країнах люди, порівняно з минулим роком, витрачають менше часу на Facebook і більше – на WhatsApp та Instagram. Мало користувачів покидають соцмережу цілком, хоча Facebook  безумовно залишається  найважливішою  соціальною мережею для новин.
  5. Соціальна комунікація довкола новин стає більш приватною і додатки-месенджери продовжують свій ріст усюди.  WhatsApp стала першочерговою мережею для обговорення та обміну новинами у незахідних країнах, таких як Бразилія (53%) Малайзія (50%) та Південна Африка (49%).
  6. Люди у цих країнах також більше, ніж на Заході, схильні  долучатися до великих груп у WhatsApp з людьми, яких вони не знають. Цей тренд відображає, як додатки-месенджери можуть використовуватися для легкого поширення  інформації в обсязі, потенційно цікавому для поширення фейків.
  7. Стурбованість фейками та дезінформацією залишається високою попри зусилля платформ та видавців домогтися суспільної довіри.
  8. Середній рівень довіри до новин загалом впав на два відсотки і становить 42%.  Менше половини (49%) погоджуються, що довіряють новинним медіа, які використовують самі.

Повний текст звіту  Digital News Report 2019 можна прочитати тут.

Переклад з англійської мови статті «Populism, platforms and podcasting: some key themes in the Digital News Report 2019»

Джерело: EJO