Зараз такі часи, коли потрібно працювати з нішовими аудиторіями, з чітко сфокусованими задачами, і робити багато різних проектів. Як це робити місцевому медіа в Україні? Що працює краще? «Редакторський Портал» пропонує вам віртуальний варіант «редакційного обміну» досвідом з Попасная.City .

Попаснянський Вісник – це

«Попаснянський Вісник» – єдине медіа в громаді і на території колишнього району. Ми видаємо і газету (16 шпальт, тираж за 2000), і сайт (1500 – 2000 унікальних користувачів в день), і сторінки у соцмережах (3300+ підписників у фейсбуці та 3500+ в інстаграмі). В основному, наша аудиторія – мешканці Попасної, Гірського ти прилежних населених пунктів.

Газета залишається основним джерелом доходів. Але сайт Попасная.City та соцмережі поступово приносять все більше коштів від реклами.

Основним джерелом доходу редакції завжди було освоєння бюджетних коштів. Ми укладаємо угоди на висвітлення діяльності влади, закладів освіти, культури, висвітлення діяльності медичних закладів тощо (загалом близько 35 % наших доходів). Також у нас налагоджена співпраця з ТДВ «Попаснянський вагоноремонтний завод», а у 2021 році вперше вдалося налагодити співпрацю з ДП «Первомайськвугілля». Реалізація газет приносить близько 30% доходу. Оголошення та реклама – 25%, решта – грантова діяльність. Ми знаходимось у маленькому прифронтовому місті (населення близько 14 тис.), де бізнес розвивається дуже обережно та доходи від реклами бажають кращого.


У січні 2021 року «Попаснянський Вісник» відкрив «клуб друзів». Так, це більше про підтримку незалежної місцевої журналістики, аніж про передплату на місцеве видання. Але найважливіше в будь-якому клубі – його цінності. «Редакторський Портал» звернувся до Ярослава Нестеренко з проханням розповісти як все влаштовано, і як ідея взагалі виникла. Адже клуб створений не «з нуля». Тож розмову ми почали з аналізу передісторії.

Як ми стали місцевими телевізійниками

У 2020 році «Попаснянський Вісник» брав участь у конкурсі міні-грантів на фінансування ідей для розвитку редакцій місцевих медіа, організованому Українською Асоціацією Медіа Бізнесу (УАМБ) за фінансової підтримки Фонду Розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Коли ми подавалися на цей конкурс, то мріяли опанувати новий для нас формат он-лайн дискусій та придбати сучасну апаратуру, необхідну для роботи редакції в цьому форматі. Ми знали, що аудиторія хоче отримувати відповіді на актуальні питання швидко, і безпосередньо від тих, хто володіє ситуацією. Прямі ефіри та інтернет трансляція дозволяли це робити найкращим чином, тому ми вирішили надати можливість людям в прямому ефірі ставити питання гостям.

“Наша маленька редакція навчилася робити те, що роблять телевізійники”

Розраховували, що місцевим мешканцям захочеться в онлайні поставити гострі питання тим, до кого б в звичайному житті вони не знайшли часу прийти на прийом або не наважилися. Ми підіймали актуальні, проблемні для нашої громади теми, шукали відповіді на непрості запитання. Намагалися зробити все задля того щоб влада, бізнес та мешканці не просто почули одне одного, а щоб вони налагодили регулярну комунікацію – бо саме вона знімає більшість непорозумінь та допомагає знаходити ефективні рішення там, де, здається, ситуація заходить в глухий кут.

Ми провели десять онлайн-трансляцій. До нас приходили гості, і ми обговорювали з ними проблемні питання. Іноді досягали домовленостей, іноді вирішували питання прямо в студії, а іноді обговорення проблеми дозволяло з’ясувати справжню причину, чому питання не вдається розв’язати. Почути і зрозуміти, чому не вирішується та чи інша проблема, що її рішення в якійсь мірі може залежати і від тебе самого, дізнатися можливі варіанти вирішення проблеми – це вже частина шляху до успіху.

Тож за час виконання грантового проекту наша маленька редакція фактично навчилася робити те, що роблять телевізійники. Для нашого містечка це дуже круто.

Наш колектив в особистих бесідах чув багато хороших відгуків про цей проєкт, про те, що формат зручний. Про це також свідчать коментарі під трансляціями. А аудиторні показники нас особливо надихають. Так, протягом реалізації проєкту кількість підписників на нашій сторінці у Фейсбук зросло на 10%, охоплення за місяць збільшилося вдвічі.

Як медіа допомагає розвивати громаду

Наші онлайн дискусії – це дуже корисний інструмент і для мешканців, і для влади, і для бізнесу. Люди нам дякували за те, що їх почули завдяки нашому ефіру, що вони отримали відповіді на свої запитання. А влада та бізнес – за те, що змогли побачити, що саме потрібно зробити по-іншому. Адже щоб вирішувати якісь питання, їх потрібно обговорювати з причетними. Наш формат дозволив робити це швидко, он-лайн. Ось деякі приклади:

 – Нам написали, що завдяки нашій передачі була вирішена проблема, яку мешканці озвучили під час ефіру (встановили вуличний ліхтар). Цю проблему можна було вирішити і без нашої участі, звісно, але мешканці чомусь не зверталися до влади самостійно. Під час передачі також було донесено механізм звернень громадян задля розв’язання їх проблем.

 – Під час передачі про несанкціоновані звалища я звернувся до представників керуючих компаній та міської ради з проханням піти на поступки жителям та встановити сміттєві контейнери на вулицях приватного сектору. А мешканці теж підуть на зустріч та укладуть з керуючими компаніями договори на вивезення сміття. Вдалося досягти попередньої домовленості з цього питання.

 – Під час ефіру, коли обговорювалися загрози від безпритульних собак, гість в студії, сина якого покусали собаки, зізнався, що завдяки нашій передачі він дізнався про можливість отримання компенсації в цьому випадку.

 – Під час заходу на тему розвитку місцевого бізнесу було вирішено зробити у Попасній асоціацію місцевого бізнесу. Завдяки цій організації можна буде об’єднати місцевих представників бізнесу задля лобіювання своїх інтересів перед місцевою та державною владою. Також з’явиться можливість навчати представників асоціації написанню грантових проєктів, отриманню гранту одразу для кількох різних сфер бізнесу тощо.

“Люди нам дякували за те, що вони отримали відповіді на свої запитання, а влада та бізнес – за те, що змогли побачити, що саме потрібно зробити по-іншому.”

Досвід он-лайн дискусій: основні уроки

Урок перший. Почну з того, що у такому форматі ми раніше не працювали. Ми здобули корисний досвід, який плануємо використовувати й надалі. Розчарувала пасивність місцевих мешканців. Незважаючи на те, що ми анонсували кожний захід та запрошували усіх бажаючих у студію для відкритого діалогу, іноді важко було залучити гостей. Хотілося б щоб вони були більш активними. Також розраховували, що вони запропонують нові теми, але цього не сталося.

Але скажу й інше – і це другий урок. Пасивні громадяни становляться більш активними, коли на обговорення винесені питання, що стосуються їх проблем. Такий контент користується більшим попитом, і ми будемо його створювати. Також ми плануємо у цьому році зробити серію роз’яснювальних відео від різних фахівців на різні теми. А ще ми надали можливість тим, хто приєднався до «Клуб друзів Попасная.City», у сервісі Trello створювати повідомлення (ділитися проблемами). Після створення кожного такого повідомлення працівникам редакції одразу приходить сигнал. Згодом плануємо надати гостьовий доступ усім мешканцям громади. Видалити чийсь запис вони не зможуть, але зможуть залишити своє повідомлення у коментарях, і ми його внесемо у Trello самостійно. Такий сервіс підвищить зв’язок з читачами та буде працювати на користь громади.

Є ще один, третій, важливий урок. Вже ближче до завершення проєкту ми зрозуміли, що було б доцільно робити короткі відеонарізки з великого ролика трансляції. Адже люди все частіше надають перевагу коротким відео – і це світовий тренд. Враховуючи це, можна б було розділяти велике відео з онлайн-заходу на кілька малих по різним фокусам. А у Ютубі ділити відео на глави.

“Пасивні громадяни становляться більш активними, коли на обговорення винесені питання, що стосуються їх проблем”

Ми прагнемо розвивати високоякісну журналістику в громаді. Вважаємо, що все це піде на користь кожному мешканцю. Але в нас не вистачає грошей. Задля того щоб втримати на плаву медіа, ми вимушено витрачаємо час на різні підробітки. Але це заважає журналістиці. Тому сподіваємося на підтримку мешканців.

Клуб друзів Попасная.City як наступний крок розвитку

До створення саме такого формату нас підштовхнули фінансові труднощі та бажання розвивати місцеву журналістику. Ми порахували, скільки грошей потрібно залучити, щоб наше медіа втрималося у цьому році. Сума склала 300 тис. грн. І ми звернулися до аудиторії – до усіх, хто вважає нашу роботу цінною та необхідною. У своєму зверненні ми сказали, що якщо 300 читачів впродовж року перерахують нам по 1000 грн – це буде їхнім внеском у розвиток місцевої журналістики. Можна перерахувати будь яку суму одноразово, або налаштувати щомісячне списання зі свого рахунку (це списання можна припинити у будь який час).

До «Клубу друзів Попасная.City» ми запрошуємо усіх, хто вирішив підтримати фінансово розвиток журналістиці в нашій громаді, хто підтримав наше медіа. Адже іншого місцевого медіа у громаді нема. Але це не означає, що усі інші нам не друзі. Багато хто нас підтримує, але по різному. Це просто назва клубу.

Гадаємо, що це мотивує вступати до Клубу друзів. Але членів клубу ми надаємо ще бонуси:

  • увійти в секретну групу у Вайбері;
  • брати участь в масштабних планерках і пропонувати теми для публікацій в Trello;
  • отримувати унікальний контент раніше інших;
  • бути героями публікацій;
  • брати участь в закритих опитуваннях;
  • безкоштовно публікувати в газеті і на сайті оголошення приватного характеру;
  • вітати близьких з днем народження в газеті і на сайті на безоплатній основі.

І цей список ми будемо розширювати.

Результат? За перші три тижні нам вісім читачів сайту перерахувало 4150 грн. З них двоє налаштували списання по 100 грн на місяць протягом року.

Додаткові можливості для розвитку: на що звернути увагу

Зараз такі часи, коли потрібно працювати з нішовими аудиторіями, з чітко сфокусованими задачами, і робити багато різних проектів. Ми розвиваємо усе, в чому знаходимо перспективу. Так, після 10 онлайн трансляцій збільшилася кількість тих потенційних партнерів, для яких цей інструмент є ефективним. І ми зараз ведемо переговори з одним рекламодавцем про створення онлайн-передачі, де мешканцям зможуть відразу відповісти на усі запитання.

“Усі свої успіхи ми вимірюємо у залучених коштах”

Крім того, ми плануємо розвивати краудфандінгу діяльність – збирати кошти з читачів на реалізацію цікавих проектів. Також ми під деякими матеріалами стали розміщувати посилання у вигляді QR коду у газеті, та кнопки на сайті. Тим, кому сподобався матеріал, ми пропонуємо підтримати фінансово розвиток місцевої журналістики та перейти за посиланням.  Якщо у коментарі до платежу буде вказано ім’я автора, 50% перерахованих коштів буде виплачено відповідному журналісту у вигляді премії. Решта залишиться на рахунку редакції та посприяє її розвитку в цілому. Такий підхід повинен мотивувати журналістів створювати якісний контент. Також тих, хто підтримав нас ми запрошуємо до «Клубу друзів Попасная.City».

Іншими словами, усі свої успіхи ми вимірюємо у залучених коштах. А от робити платний доступ до сайту ми поки що не хочемо. Розуміємо, що наші читачі сайту звикли отримувати контент безкоштовно, і перелаштуватися та звикнути їм буде важко. Тому ми будемо постійно нагадувати, що платити за те, що хтось робить для вас – це нормально. Що не лише читачі газети повинні віддавати гроші за контент. Також будемо придумувати нові креативні проєкти та пропонувати їх підтримати.

АВТОР: Ярослав Нестеренко, головний редактор газети «Попаснянський вісник» та сайту Попасная.City  , спеціально для «Редакторського Порталу»

Читайте також: Успішні районки. Проєкт «Голосу Громади»: як започаткувати бізнес у райцентрі біля лінії розмежування?