Роздержавлення стало і викликом і можливістю для Харківського обласного видання «Слобідський Край». Редакція зосередилася на проектах, які об’єднують і громаду, і колег. І отримала нетривіальні результати.

АВТОР: Лариса Гнатченко, директорка ТОВ «Слобідський Край», спеціально для «Редакторського Порталу»

Щоб чогось досягти, потрібно об’єднуватися і бути активним. Саме це стало основним меседжем проєкту «Від громади до громади», який реалізувала обласна газета Харківщини «Слобідський край».

Ліки від сором’язливості

Головною метою проєкту було створення майданчика для обміну досвідом між громадами, а також реформованими ЗМІ Харківської області щодо реалізації успішних проєктів і вирішення спільних проблем. І нам за чотири місяці вдалося і дати громадам можливість набути додаткового досвіду, і активізувати тих, хто вагався, і з колегами виграти спільний грантовий проєкт, і нові договори укласти, і аудиторію наростити.

За чотири місяці роботи проєкту було створено вісім матеріалів для принт- та веб-версій та проведено чотири заходи. Першою була TED-конференція «Калейдоскоп ідей» в режимі онлайн. Цей формат ми використали вперше і дуже хвилювалися, чи «зайде», чи будуть люди ділитися своїми ідеями.

Зверталися до тих, з ким працювали ще до початку проєкту, пропонували розкрити свою ідею для обговорення, умовляли не соромитися. Бо соромитися треба, скоріше, тому, у кого ідей немає. Але більшість з тих, з ким ми спілкувалися, розмірковували приблизно так: «Так, ідея в мене є, але ж кому вона потрібна? Мені і розповідати якось соромно» або «Ой, я спочатку пораджуся з головою громади, щоб щось не те брякнути». Все ж таки страх і невпевненість з нашої людини витравити досить важко. Тому більшість учасників івенту були спостерігачами. Дивилися, перепощували, лайкали – але мовчки. Всього захід подивилися більше 1100 людей, зробили 13 перепостів. Вважаємо, що це дуже непоганий результат як для першого івенту в незвичному форматі.

https://www.facebook.com/yul.shmatchenko/videos/2878392422201838/

Але й сміливі знайшлися. Активісти з Борівського та Ізюмського району Харківщини зробили спеціальні відео для заходу, Дергачівський та Чугуївський райони теж прислали свої відео… І несподівано для нас ми відкрили суперініціативну групу мешканців міста Харків.

Ми газета обласна, свою ЦА бачимо за межами мегаполіса, а тут – саме Харків, у якому безліч преси і видається, і продається, і роздається. До речі, після початку проєкту кількість газет, що продається у Харкові вроздріб, зросла вдвічі.

Найголовніший результат цього заходу – те, що люди побачили: не треба соромитися своїх ідей. Треба про них голосніше розповідати, і тоді й знайдуться й ті, хто підтримає, і шляхи для реалізації.

Після початку проекту кількість газет «Слобідський Край», що продається у Харкові вроздріб, зросла вдвічі

Але найбільшою удачею проєкту ми вважаємо другий івент – воркшоп «Гроші на розвиток: що робити, щоб заробити». Ми зібрали людей, які в громадах займаються залученням грошей – пишуть проєкти, відслідковують можливості. Цікаво, що разом зібралися як дуже активні люди (наприклад, представники Пісочинської ОТГ та Валківської міськради), так і ті, хто ще робить перші кроки на цьому шляху (як це відбувається у Циркунівській ОТГ та у Борівському районі). Перші отримали відповіді на запитання, чому проєкти, які вони подають (зокрема, на обласний конкурс проєктів «Разом в майбутнє», та й на інші конкурси), не отримають визнання. Другі ж змогли впевнитися, що подавати проєкти потрібно, що це реальний шлях для розвитку громад.

До речі, саме під час цього івенту дуже корисним для всіх був досвід представників Харківської обласної ради з Управління з питань місцевого самоврядування, розвитку громад та міжнародних зв’язків Олени Кулик та Олени Мороз, які дуже ретельно, покроково та доступно пояснювали представникам громад, де в поданих проєктах помилки, як треба подаватися, де шукати можливості та ін.

Всі учасники воркшопу були дуже активні, жваво обмінювалися досвідом, отримали відповіді щодо недоліків у грантових заявках (хто вже писав) та поштовх подавати такі заявки (хто ще не писав). Сподіваємося, що восени, зокрема, під час підведення підсумків обласного конкурсу «Разом в майбутнє» ми побачимо вже позитивні для громад результати воркшопу.

Ну, а «Слобідський край» отримав після нього нових партнерів – зокрема, незабаром починаємо працювати з Валківською міськрадою, а також уже почали працювати з Харківською РДА.

 

Важче склалася розмова з активістами громад, на яких була розрахована не-конференція «Об’єднані та успішні! Чи Об’єднані та проблемні?». На відміну від тих, у кого проєктна діяльність – чи не основна справа, активісти використовують свій вільний час і не завжди за підсумком з користю для громади. Буває дуже багато емоцій та галасу, за якими іноді губиться справа. Активісти часто не готові чути голос розуму та логіки, а чують лише себе. Саме тому частина присутніх не знайшла у ході івенту відповідей на свої запитання. Бо конкретних запитань, по суті, у них не було. Більша частина учасників приїхала зі своїх сіл розповісти про проблеми у громадах – і розповіли. Але який фідбек вони планували отримати, і самі не розуміли. Хоча у ході заходу неодноразово проговорювалися шляхи, якими правильно та ефективно, наприклад, подавати пропозиції, скарги, просувати свої ідеї та ін. І та частина учасників, яка була налагоджена конструктивно, отримала дуже багато корисної інформації. А ми отримали «п’яту колону» в тих громадах, доступ до яких нам закривало місцеве керівництво. Наприклад, не змовляючись, на захід за досвідом приїхали аж три представники Роганської ОТГ, де голова обрав тоталітарний стиль керівництва, і, наприклад, про відкритість рішень і мови не йде. І те, що люди розповіли про це, попросили поради і мають намір боротися, свідчить: час тоталітаризму та корупції закінчується. Ми пишаємося тим, що під час Не-конференції «Об’єднані та успішні! Чи Об’єднані та проблемні?» люди не побоялися голосно виступити зі своїми проблемами, навіть якщо їх виступи були націлені проти керівництва деяких громад.

Це, так би мовити, «дружба на перспективу», але перспективу дуже чітку. Ну й, до речі, окрім безлічі інформприводів з цієї ОТГ ми отримали збільшення вдвічі передплатників у цій громаді та значне збільшення кількості фоловерів у Фейсбуці.

Ми отримали збільшення вдвічі передплатників у громаді, де голова обрав тоталітарний стиль керівництва. Та значне збільшення кількості фоловерів у Фейсбуці

Залишитися у живих

Останнім івентом був Дискусійний клуб з елементами рольової гри для редакторів та журналістів роздержавлених ЗМІ «Чи потрібен громаді голос», і він став чудовим підсумком проєкту. Колеги з районок розповідали, як «зайшов» наш проєкт на місцевому рівні, і ми цим «заходом» задоволені. Та і взагалі було про що нам поспілкуватися – всі роблять тільки перші кроки у бізнесі, бо ж недавно були комунальними, і загальне завдання – по-перше, вижити, і не тільки в виборчій рік.

Так, і у нас в області є районні ЗМІ, які вже «склали лапки». Вважаю, вони вже незабаром перестануть існувати… Але переважна більшість редакторів районок люди активні та креативні, тому ми обговорили дуже велику кількість «фішок», як то кажуть, не для стороннього вуха – і щодо передплати, і щодо роботи з радами і бізнесом. І, крім того, вирішено працювати не тільки єдиним медіапростіром (зокрема, у рамках грантового проєкту «Єврочелендж», де вісім районок є партнерами «Слобідського краю»), а у в рекламному просторі.

 

Люди, ви потрібні!

До речі, про нові проєкти. За чотири місяці реалізації проєкту «Від громади до громади» редакція «Слобідського краю» виграла два стажування на шість осіб у місцевих медіа США, проект, присвячений парламентським виборам, та проект (спільно з районками) щодо євроінтеграційних успіхів громад. Так що робота з громадами не закінчується, а переходить на новий рівень. А їм це потрібно. Як сказала жителька села Токарівка Дворічанського району, «ми раді відчувати, що хтось про нас пам’ятає, і ми комусь потрібні”.

Так. Потрібні. І здатні змінити своє життя на краще. Тому головне, що дав проєкт громадам, – це поштовх до активності. Люди почули, що можна і треба діяти, зрозуміли свої помилки та шляхи просування ідей. Дуже приємно, що представники деяких громад (зокрема, Роганської, Циркунівської, Борівської і міста Харків) почали свій шлях у просуванні проєктів, про які раніше не наважувалися казати вголос. А тепер кажуть. Ще не дуже сміливо, але наша група у ФБ «Від громади до громади» стала майданчиком для діалогу. Крім того, ми розповідаємо тут як про позитивний досвід громад, так і про різні можливості для них. Люди потрошку долучаються до нашої спільноти. Не так швидко, як хотілося б, але ми терплячі. Тим більше, що плануємо розвивати групу і після закінчення цього проєкту – у рамках вже іншого.

 

Нові друзі – нові можливості

Треба подякувати партнерам нашого проєкту, які абсолютно безкоштовно навчали, роз’яснювали, радили. Це, насамперед, Харківська обласна рада, яка ще рік тому була співзасновником «Слобідського краю», а тепер виступила партнером.

Також під час реалізації проєкту до нас приєдналися представники Асоціації міст України та ГО «Єдине джерело», з якими обговорюємо подальшу співпрацю.

Проєкт дав поштовх для розвитку відносин з Харківським центром розвитку місцевого самоврядування. Перший крок – стажування журналіста нашої редакції в Польщі, що проходило у липні.

Ну, і про нових «коштовних» друзів. За час проєкту кількість договорів на висвітлення зросла вдвічі! І ще декілька громад та районів ведуть з нами перемовини. Ми не дуже поспішаємо, бо у цьому році за двоє виборів встигли непогано підзаробити, і ми не хочемо, щоб наші гроші з’їв податок на прибуток. Але принципові домовленості є.

На початок проєкту у нас з шістьма органами місцевого самоврядування були укладені договори на висвітлення (Харківська обласна рада, Коломацька ОТГ, Циркунівська ОТГ, Пісочинська ОТГ, Нововодолазька ОТГ, Чугуївська міськрада, а тепер кількість наших партнерів подвоїлася (долучилися Коротичанська селищна рада, Краснокутська селищна рада, Печенізька селищна рада, дві райадміністрації – Харківська та Зміївська і Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області).

Таким чином, кількість монетизованого гіперлокального контенту зростає, і ми, з одного боку, більше заробляємо, з іншого – залучаємо нових читачів з цих громад.

 

Про золото, яке не блищить

Якщо казати про “золоті рецепти успіху” у будь-якій справі, чи це розвиток громади, чи вихід медіа на інший рівень, головний рецепт – щире та активне спілкування та об’єднання. Люди із села готові щиро розмовляти тільки з тими, кому довіряють. А довіра напрацьовується роками. І я раджу займатися подібними проектами лише тим, хто має вже певний досвід роботи з громадами. Хто виїздив сотні кілометрів сільських доріг, з бабусями цілувався, з хліборобами ручкався, з фермерами за столом… Ну, це вже подробиці.

І ще важливе – зв’язок газет, що працюють в одному регіоні. Мабуть, у нас чи не єдина область, де спілкуються, дружать і навчаються одне у одного обласник та районки. А це і корисно, і цікаво, і для залучення ЦА ой як потрібно. Та і гроші легше заробляти гуртом. Тому ми, редактори, всі гетьмани у своїх ЗМІ, а одне з одним – рівноцінні партнери.

Тим більше, що й надалі основною нашою темою буде розвиток громад, прозорість бюджету та добробут їхніх членів (зокрема, у земельному питанні).

 

Трохи цифр

Кількість учасників групи «Від громади до громади» – 200

За час проєкту значно зросла аудиторія сайта. Ми планували збільшення на 10%, а зросло більше ніж на 60%.

Ріст кількості передплатників принт-версії, електронної версії та роздрібного продажу

Планували зростання аудиторії друкованої газети (передплата та роздріб) на 10%, а вийшло так, що передплата збільшилась на 10% (і ще передплачують), а продаж уроздріб збільшився вдвічі (зокрема, в місті Харків). А ще вдвічі зросла кількість передплатників електронної версії.

Планували, що аудиторія фоловерів у ФБ зросте на 20 %, а зросла на 23 % (+500).

Кількість договорів про висвітлення діяльності зросла вдвічі – з шести до дванадцяти.

Виграно три грантових конкурси.

Кількість комерційної реклами зросла на 15%, незважаючи на літо.

P.S. Для нас дуже важливо те, що завдяки проєкту наша популярність явно збільшилася. Найкращий доказ цього є те, що до нас стали значно активніше звертатися по допомогу – і якщо автобус скасували, і якщо рейдерський захват, і якщо аферисти гроші у сільських дідів видурили… Після спаду у два десятиріччя зворотний зв’язок з читачем набирає обертів, а разом з цим – і кількість передплатників.

 

Цим досвідом Лариса Гнатченко, керівниця проекту «Від громади до громади» та директорка ТОВ «Слобідський Край», ділилася з учасниками дводенних воркшопів. Серію дводенних воркшопів для редакторів місцевих медіа Українська Асоціація Медіа Бізнесу проводить в рамках проекту «Поширення успішного досвіду місцевих медіа для збільшення стійкості усіх реформованих друкованих медіа». Це стало можливим завдяки фінансовій підтримці проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) “Медійна програма в Україні”, який впроваджується міжнародною організацією Internews.