Досвід сватівської районки «Голос Громади» свідчить про протилежне. Статті, які допомагають відкривати та розвивати власний маленький бізнес – це буквально «золота жила» і для підприємців, і для редакції.

Газета «Голос Громади», яка працює у місті Сватове Луганської області, вирішила розширити охоплення аудиторії – вийти на молодих людей віком 20+ за допомогою контенту, важливого для молодих активних мешканців. Вони виходили з того, що більшість молодих людей виїжджають на заробітки в інші міста, бо не знають шляхів самореалізації за місцем проживання. Крім того, у редакції робили наголос на те, що, сприяючи зацікавленості молоді створювати власну справу, вони допоможуть і розвитку малого бізнесу на території Сватівського району. А розвиток малого бізнесу сприятиме розвитку громади в цілому. Тому метою проекту було допомогти молодим людям реалізувати себе шляхом відкриття власної справи на території Сватівського району, навчитися заробляти гроші, використовуючи свої здібності та навички. Додатковою аудиторією в редакції бачили жителів громади старшого віку, які є ключовою поточною аудиторією газети – що вони отримають цікаву інформацію для саморозвитку, а також впевненість у розвитку території, де вони проживають.

Місцевий бізнес. Про що писати?

Редакція «Голос громади» володіє двома медіа ресурсами: щотижневою газетою «Голос громади» тиражем 1500 екземплярів та інтернет-сайтом https://svatove.city/ кількість унікальних користувачів – 4800 за тиждень, переглядів за тиждень – 12173 (за даними Google analytics). В редакції зазначають, що «жодне інше медіа у Сватівському районі не охоплює подібну кількість цільової аудиторії».

Ключовим інструментом реалізації завдання проекту в редакції обрали регулярні публікації про історії успіху молодих підприємців, переселенців, а також роз’яснювальні матеріали про те, як відкрити власну справу, як виграти грантовий конкурс, як отримати кредит, тощо.

Виявилося, що найбільше переглядів на сайті набирають саме матеріали за «підприємницькою» тематикою

Протягом 4 місяців в газеті та на сайті вийшло близько 10 матеріалів. Деякі з них – про досвід підприємців, які скористалися розповідями та консультаціями, опублікованими на початку роботи у цьому напрямку. Наприклад, такі:

  • «Бажаєш відкрити власну справу у Сватівському районі? Чим допоможе центр зайнятості»
  • «Які пільгові кредити для малого бізнесу пропонують банки»
  • «У Сватовому переселенка з Луганська відкрила масажний кабінет і досягла успіху за півроку»
  • «Кинула роботу у дитячому садочку, щоб пекти на замовлення торти і тістечка»
  • «Чи легко у Сватовому відкритий косметичний салон? Розповідає косметолог Ірина Павленко»
  • «Майстрині не дивляться кіно, вони його слухають» – сватівчанка робить амігурумі і продає їх за кордон.
  • Матеріал про нову підприємницю, яка скористалася порадами газети, коли відкрила фотосалон. Аня розповіла, що їй допомогла публікація про кредити в банку. «Для Ані — фотографа-початківця зі Сватового, створення власної фотостудії не мрія, а мета у житті».
  • Ще один матеріал – про переселенку з Луганська, яка виграла грант завдяки інформації в газеті «Голос громади». «Як у Сватовому переселенка допомагає людям бути щасливими». Світлана зазначила, що публікація на сайті і в газеті допомогла їй подати проект і виграти грант на покупку косметичного устаткування на конкурсі, оголошеному Червоним Хрестом.

Більше того, виявилося, що у період роботи за цим проектом найбільше переглядів на сайті набирали саме матеріали за «підприємницькою» тематикою. «Читачі люблять читати про успіхи людей, які живуть поруч з нами — в одному місті чи районі», – зазначає Ольга Найдьонова, головна редакторка «Голосу Громади». – «Про свої успіхи люди розповідають охоче. А ще більше хочуть читати про можливості реалізації своїх ідей у маленькому містечку. Прагнуть отримати готові рецепти для успішного бізнесу, але самі дуже пасивні. Ми побачили, що найбільш активними є переселенці. Втративши все, люди активізуються і шукають нові шляхи, щоб підвестися».

Доведено: публікації стимулюють підприємницьку активність

І насправді, ті, хто надає послуги підприємцям, говорять про зростання інтересу з боку аудиторії після публікацій у місцевій газеті. Так, за інформацією начальниці відділу активної підтримки безробітних Сватівського центру зайнятості Юлії Несміянової, після публікації матеріалів в «Голосі громади» та на сайті Сватове.City до неї звернулися четверо підприємців про надання державної допомоги на відкриття власної справи. Двом з них надали підтримку — одному на торгівлю продуктовими товарами, другому – на надання послуг в секторі вантажних перевезень. Це довело високу ефективність місцевої газети як інструменту комунікації із громадою, і «Голос громади» та Сватівський центр зайнятості уклали договір про співпрацю. Газета оприлюднює інформацію, яку необхідно донести до населення, а Центр оплачує публікацію.

Публікації в місцевому видання ефективні: люди дізнаються нове та одразу намагаються це використати у житті та у роботі

Ще один з показників ефективності роботи газети та важливості «підприємницької» тематики – показники активності малого бізнесу. Так, за інформацією державного реєстратора центру надання адмінпослуг при Сватівській райдержадміністрації Людмили Дудник, всього у Сватівському районі за період з 1 квітня по 29 липня 2019 року зареєструвалося 55 фізичних осіб підприємців. З них 19 у квітні, 13 – у травні, 8 – у червні та 15 – у липні.

Якщо взяти для аналізу найбільш розповсюджену групу платників податків (2), то за місяць ці підприємці сплатять до бюджету 50493 грн ЄСВ та 45903 грн єдиного податку. За рік в дохід місцевого бюджету поступить 1,16 млн. грн.

А як розповіла керуюча відділенням Сватівського відділення Приватбанку Оксана Руденко, протягом квітня – липня 2019 року до неї звернулося 10 фізичних осіб-підприємців про надання кредитів на розвиток власної справи. Банк надав кредити у сумі понад 50 тис.грн. шести особам. Ще 7 юридичним особам також були надані кредити:

– на покупку трактора – 1 кредит,

– одна кредитна лінія на 3 мільйона гривень,

– п’ять кредитів без застави на суми від 50 тисяч гривень.

Оксана Руденко зазначає, що їм складно прослідкувати, наскільки цьому сприяла саме інформація в газеті чи на сайті, але між Приватбанком та «Голосом громади» був укладений меморандум про співпрацю.

Отримавши позитивні результати співпраці, банки та організації охоче укладають із місцевим виданням договори про висвітлення діяльності

А Юрія Станкевич, керуючий Сватівською філією Ощадбанку, повідомив, що з квітня по липень 2019 року включно до Ощадбанку за фінансовою підтримкою на розвиток власного бізнесу звернулося 37 клієнтів. 25 осіб обрали програму «Будуй своє». Ще 7 підприємців скористалися послугою строкового кредиту. П’ятеро підприємців отримали кредити під заставу на розвиток підприємницької діяльності.

 

Аудиторія газети: реакція на матеріали, корисні для бізнесу

Після публікацій в газеті та на сайті редакція проводила опитування своєї аудиторії. Протягом квітня – липня було проведено 8 паперових опитувань, до яких було залучено 800 респондентів. Виявилося, що тільки 20% респондентів газету не читають. Решті сподобалася подача інформації в газеті та на сайті. Онлайн опитування таких результатів не дали. Хоча переглядів було багато, люди не дуже охоче брали участь у он-лайн опитуваннях.

Щодо головних результатів – збільшення аудиторії – отримали кращі результати. Так, редакція планувала збільшити відвідуваність сайту Сватове.City на 500 осіб. Фокусуючись на аудиторії у віці від 20 до 45 років. Публікації про стартапи «зайшли» гарно. Окремі матеріали набрали більше 2-х тисяч переглядів. Один з таких матеріалів – https://svatove.city/read/dosvid/35008/svativchanka-vidkrila-kosmetichnij-kabinet-prosto-tomu-schoiidonka-skazala-ya-vidchuvayu-cetvoe

Велику кількість переглядів набирали відеоматеріали. Наприклад, цей: https://svatove.city/read/longread/34084/desert-bez-vipikannya-yakij-prigotue-kozhen-majster-klas-vid-konditera-zisvatovogo-aloni-pinchak

Загалом кількість переглядів сайту Сватове.City з квітня по липень 2019 року зросла з 48416 до 68166, кількість унікальних користувачів з 7581 на 17335 (у червні).

Проект дав можливість заробити 9 тис.грн., збільшити роздрібні продажі на 20%, а рекламні площі – на 25%, та знайти 5 нових рекламодавців

Результати проекту у грошовому вимірі – ще один вагомий «плюсик» у загальну картину. Так, виключно за рахунок реалізації цього проекту підприємство «Голос громади» планувало збільшити кількість передплатників видання приблизно на 100 осіб. Але це завдання вирішити не вдалося. Проте передплата – більш інерційний механізм продажу, аніж роздріб. А от роздрібні продажі збільшилися на 20% — залишків газет по торговельних точках тепер практично немає. В той же час отримали гарні відгуки від передплатників про новий контент. І це дає підстави очікувати зростання передплати у «зимову» передплатну кампанію.

Крім того, за час реалізації проекту (4 місяці) в газеті збільшилася площа під рекламу на 25%. Станом на 29 липня газеті вдалося залучити 5 постійних рекламодавців — логістична компанія Делівері, магазин ювелірний виробів, ФОП по закупівлі КРС, «Панорама», «Beauty Swan». Планували збільшити доходи підприємства після закінчення проекту на 10 тис. грн., а фактично збільшили на 9 тис.грн. Частину отриманого прибутку витратили на покупку кольорового МФУ Еpson.

Протягом реалізації проекту рекламодавці замовили на сайт три банера і дві промо-статті.

Висновки журналістів «Голосу громади» після реалізації проекту

  • Писати простими словами реальні історії про людей. Не тільки про їхні успіхи, а й про проблеми. Уникати в статтях власних суджень та не робити власних висновків. Нехай це роблять самі читачі.
  • Більше спілкуватися з людьми і знати свою цільову аудиторію. Намагатися писати тільки корисну інформацію для людей. На замовлення писати тільки рекламні і промо-матеріали.
  • Найбільш перспективними є теми, які допомагають людям розібратися у складних питаннях. Відповіді на складні ситуації журналіст має надавати простими словами.
  • Ще вважаємо найбільш перспективними журналістські розслідування. Але такі матеріали потребують багато часу та перевірки фактів. Головна проблема — пошук експертів, щоб почути думку фахівця з того чи іншого питання.
  • Після завершення грантового фінансування плануємо продовжити проект за власний рахунок шляхом залучення додаткових коштів від рекламодавців.